Val av justerare samt tid för justering
Godkännande av dagordning
Upprop
Närvarorrätt
Anmälan av justerat sekretess protokoll
Förvaltningsinformation
Övriga frågor
Stadens revisorer belyste i Årsrapport 2024 samverkan mellan överförmyndarnämnden och arbetsmarknadsnämnden, gällande ställföreträdaruppdrag utifrån fullmäktiges uppdrag i budget. Det framgår att överförmyndarnämnden fortsatt behöver samverka med arbetsmarknadsnämnden avseende utvecklingen av stadens förvaltarenhet. Granskningen visar att nämndernas roller och ansvar samt samverkan i allmänhet bör förtydligas. Med anledning av resultatet i revisorernas rapport har förvaltarenheten fått i uppgift att se över hur samverkan mellan denna och överförmyndarförvaltningen kan utvecklas och resultera i en större måluppfyllelse avseende antal ärenden. Sedan 2022 finns en gällande samverkansöverenskommelse mellan överförmyndarförvaltningen och arbetsmarknadsförvaltningen. Efter en genomgång av överenskommelsen konstaterar förvaltningarna att den på ett tydligt sätt reglerar respektive parts ansvar och fungerar väl i praktiken. Samverkan bedöms därmed som ändamålsenlig och överenskommelsen är fortsatt tillämplig.
Sammanfattning av ärenden där rätten gått förvaltningen emot 2025
Betänkandet föreslår nya lagändringar som syftar till att modernisera arvsrätten b.la. genom en utökad arvsrätt, ett starkare skydd för efterlevande sambor, möjlighet att begränsa bröstarvingars rätt till laglott, införa ett frivilligt testamentsregister m.m.
Överförmyndarförvaltningen ställer sig i huvudsak positiv till förslagen om de moderniseringar och förändringar som utredningen föreslår. Överförmyndarförvaltningen anser dock att de negativa konsekvenserna överväger de positiva vad avser förslaget om en utökad arvsrätt. I övrigt tillstyrker överförmyndarförvaltningen förslagen men lyfter särskilt några aspekter utifrån överförmyndarens perspektiv som tillsynsmyndighet samt ur ett huvudmannaperspektiv.
Utredningen bedömer att den legala arvsrätten inte bör utvidgas och att kusiner inte ska få en automatisk arvsrätt men lämnar ett förslag på reglering för kusinarv i enlighet med instruktion i Kommittédirektivet. Överförmyndarförvaltningen stödjer utredningens bedömning och lyfter samtidigt att en sådan arvsrätt sannolikt bland annat kommer medföra en ökad efterfrågan av godmanskap för bortavarande arvingar.
Utredningen föreslår vidare att arvingar till en avliden sambo ges möjlighet att avstå från sin omedelbara arvsrätt till förmån för den efterlevande sambon och dels att sambor ges ökad möjlighet att förordna om sin kvarlåtenskap till förmån för den andra sambon genom testamentsförordnande. Överförmyndarförvaltningen stödjer utredningens förslag men lyfter behovet av tydlighet kring när överförmyndaren ska/bör lämna ett sådant samtycke till arvsavstående.
Utredningen lämnar förslag på regler som ska stärka efterarvingars rätt. Ett av förslagen är att vissa arvingar ska ha efterarvsrätt till försäkringsersättning och individuellt pensionssparande. Överförmyndarförvaltningen noterar härvid att antalet efterarvingar då kan antas öka vilket sannolikt ökar behov av ställföreträdare.
Utredningen innehåller även ett förslag där arvlåtaren ska få ökad möjlighet att begränsa en bröstarvinges rätt till laglott om denne har dömts för ett uppsåtligt brott som inneburit en allvarlig kränkning mot arvlåtarens person eller mot närstående till arvlåtaren. Överförmyndarförvaltningen stödjer utredningens förslag men lyfter frågan hur förslaget ställer sig till huvudmän som saknar rättshandlingsförmåga att upprätta testamente.
Ö/2025:12431 byte
Ö/2025:12433 byte
Ö/2024:66928 ej byte
Ö/2024:72914 ej byte
Ö/2025:11591 ej byte
Ö/2025:13768 ej byte
Ö/2025:14631 ej byte
Ö/2025:19127 ej byte
Ö/2025:15316 avslag ansökan understöd till anhörig
Ö/2025:22894 vite
Ö/2025:22887 vite
Ö/2025:22786 vite
Ö/2025:22785 vite
Ö/2025:7476 vite
Ö/2025:22766 vite
Ö/2025:22727 vite
Ö/2025:22726 vite
Ö/2025:22720 vite
Ö/2025:22599 vite- UTGÅR
Ö/2025:22526 vite
Ö/2025:22397 vite
Ö/2025:22394 vite
Ö/2025:22227 vite
Ö/2025:22223 vite
Ö/2025:22208 vite
Ö/2025:22207 vite
Ö/2025:22206 vite
Ö/2025:22204 vite
Ö/2025:22146 vite
Ö/2025:22111 vite
Ö/2025:22073 vite
Ö/2025:22072 vite
Ö/2025:21694 vite
Ö/2025:22057 vite
Ö/2025:21868 vite
Ö/2025:21739 vite
Ö/2025:21710 vite
Ö/2025:21967 vite
Ö/2025:21506 vite
Ö/2025:21190 vite
Ö/2025:21272 vite
Ö/2025:21344 vite
Ö/2025:21345 vite
Ö/2025:21351 vite
Ö/2025:21358 vite
Ö/2025:21359 vite
Ö/2025:21976 vite-UTGÅR
Ö/2025:21968 vite
Ö/2025:21889 vite
Ö/2025:21881 vite
Ö/2025:21361 vite
Ö/2025:21864 vite
Ö/2025:21862 vite
Ö/2025:21849 vite
Ö/2025:21366 vite
Ö/2025:21376 vite
Ö/2025:21846 vite
Ö/2025:21377 vite
Ö/2025:21380 vite-UTGÅR
Ö/2025:21381 vite-UTGÅR
Ö/2025:21382 vite-UTGÅR
Ö/2025:21843 vite-UTGÅR
Ö/2025:21384 vite-UTGÅR
Ö/2025:21387 vite
Ö/2025:21388 vite
Ö/2025:21394 vite
Ö/2025:21400 vite
Ö/2025:21395 vite
Ö/2025:21402 vite
Ö/2025:21829 vite
Ö/2025:21827 vite
Ö/2025:21795 vite
Ö/2025:21414 vite
Ö/2025:21794 vite- UTGÅR
Ö/2025:21421 vite
Ö/2025:21781 vite
Ö/2025:21437 vite
Ö/2025:21777 vite
Ö/2025:21917 vite
Ö/2025:21774 vite
Ö/2025:21756 vite
Ö/2025:21790 vite
Ö/2025:21753 vite
Ö/2025:21449 vite
Ö/2025:21745 vite
Ö/2025:21742 vite
Ö/2025:21451 vite
Ö/2025:21466 vite
Ö/2025:21470 vite
Ö/2025:21484 vite
Ö/2025:21488 vite
Ö/2025:21496 vite
Ö/2025:21549 vite
Ö/2025:21584 vite
Ö/2025:21569 vite
Ö/2025:21588 vite
Ö/2025:21593 vite
Ö/2025:21599 vite
Ö/2025:21567 vite
Ö/2025:21600 vite
Ö/2025:21515 vite- UTGÅR
Ö/2025:21578 vite
Ö/2025:21602 vite
Ö/2025:21607 vite
Ö/2025:21606 vite
Ö/2025:21580 vite
Ö/2025:21612 vite
Ö/2025:21615 vite
Ö/2025:21614 vite
Ö/2025:21616 vite
Ö/2025:21574 vite
Ö/2025:21583 vite
Ö/2025:21735 vite
Ö/2025:21732 vite
Ö/2025:21730 vite
Ö/2025:21727 vite
Ö/2025:21717 vite
Ö/2025:21722 vite
Ö/2025:21708 vite
Ö/2025:21696 vite
Ö/2025:21688 vite
Ö/2025:21686 vite- UTGÅR
Ö/2025:21678 vite
Ö/2025:21658 vite
Ö/2025:21654 vite
Ö/2025:21648 vite
Ö/2025:21644 vite
Ö/2025:21634 vite
Ö/2025:21630 vite
Ö/2025:21617 vite
Ö/2025:21605 vite
Ö/2025:21603 vite
Ö/2025:21566 vite
Ö/2025:21498 vite
Ö/2025:21542 vite
Ö/2025:21499 vite
Ö/2025:21522 vite- UTGÅR
Ö/2025:21503 vite
Ö/2025:21512 vite
Ö/2025:21521 vite
Ö/2025:21514 vite
Ö/2025:21520 vite
Ö/2025:21519 vite
Ö/2025:21517 vite- UTGÅR
Val av justerare samt tid för justering
Godkännande av dagordning
Ann-Marie Strömberg (V) har anmält förhinder och deltar ej under dagens sammanträde.
Stephan Gullberg (MP) har anmält förhinder och deltar ej under dagens sammanträde.
Johan Brege (M) har anmält förhinder och deltar ej under dagens sammanträde.
Susanne Larsson (M) har anmält förhinder och deltar ej under dagens sammanträde.
Närvarorrätt
Anmälan av justerat offentligt protokoll
Anmälan av justerat sekretess protokoll
Förvaltningsinformation
Övriga frågor
Stadens revisorer belyste i Årsrapport 2024 samverkan mellan överförmyndarnämnden och arbetsmarknadsnämnden, gällande ställföreträdaruppdrag utifrån fullmäktiges uppdrag i budget. Det framgår att överförmyndarnämnden fortsatt behöver samverka med arbetsmarknadsnämnden avseende utvecklingen av stadens förvaltarenhet. Granskningen visar att nämndernas roller och ansvar samt samverkan i allmänhet bör förtydligas. Med anledning av resultatet i revisorernas rapport har förvaltarenheten fått i uppgift att se över hur samverkan mellan denna och överförmyndarförvaltningen kan utvecklas och resultera i en större måluppfyllelse avseende antal ärenden. Sedan 2022 finns en gällande samverkansöverenskommelse mellan överförmyndarförvaltningen och arbetsmarknadsförvaltningen. Efter en genomgång av överenskommelsen konstaterar förvaltningarna att den på ett tydligt sätt reglerar respektive parts ansvar och fungerar väl i praktiken. Samverkan bedöms därmed som ändamålsenlig och överenskommelsen är fortsatt tillämplig.
Månadsrapporter 2025
Funktionshinderrådets protokoll 2025
Sammanfattning av ärenden där rätten gått förvaltningen emot 2025
Betänkandet föreslår nya lagändringar som syftar till att modernisera arvsrätten b.la. genom en utökad arvsrätt, ett starkare skydd för efterlevande sambor, möjlighet att begränsa bröstarvingars rätt till laglott, införa ett frivilligt testamentsregister m.m.
Överförmyndarförvaltningen ställer sig i huvudsak positiv till förslagen om de moderniseringar och förändringar som utredningen föreslår. Överförmyndarförvaltningen anser dock att de negativa konsekvenserna överväger de positiva vad avser förslaget om en utökad arvsrätt. I övrigt tillstyrker överförmyndarförvaltningen förslagen men lyfter särskilt några aspekter utifrån överförmyndarens perspektiv som tillsynsmyndighet samt ur ett huvudmannaperspektiv.
Utredningen bedömer att den legala arvsrätten inte bör utvidgas och att kusiner inte ska få en automatisk arvsrätt men lämnar ett förslag på reglering för kusinarv i enlighet med instruktion i Kommittédirektivet. Överförmyndarförvaltningen stödjer utredningens bedömning och lyfter samtidigt att en sådan arvsrätt sannolikt bland annat kommer medföra en ökad efterfrågan av godmanskap för bortavarande arvingar.
Utredningen föreslår vidare att arvingar till en avliden sambo ges möjlighet att avstå från sin omedelbara arvsrätt till förmån för den efterlevande sambon och dels att sambor ges ökad möjlighet att förordna om sin kvarlåtenskap till förmån för den andra sambon genom testamentsförordnande. Överförmyndarförvaltningen stödjer utredningens förslag men lyfter behovet av tydlighet kring när överförmyndaren ska/bör lämna ett sådant samtycke till arvsavstående.
Utredningen lämnar förslag på regler som ska stärka efterarvingars rätt. Ett av förslagen är att vissa arvingar ska ha efterarvsrätt till försäkringsersättning och individuellt pensionssparande. Överförmyndarförvaltningen noterar härvid att antalet efterarvingar då kan antas öka vilket sannolikt ökar behov av ställföreträdare.
Utredningen innehåller även ett förslag där arvlåtaren ska få ökad möjlighet att begränsa en bröstarvinges rätt till laglott om denne har dömts för ett uppsåtligt brott som inneburit en allvarlig kränkning mot arvlåtarens person eller mot närstående till arvlåtaren. Överförmyndarförvaltningen stödjer utredningens förslag men lyfter frågan hur förslaget ställer sig till huvudmän som saknar rättshandlingsförmåga att upprätta testamente.
Ö/2025:12431 byte
Ö/2025:12433 byte
Ö/2024:66928 ej byte
Ö/2024:72914 ej byte
Ö/2025:11591 ej byte
Ö/2025:13768 ej byte
Ö/2025:14631 ej byte
Ö/2025:19127 ej byte
Ö/2025:15316 avslag ansökan understöd till anhörig
Ö/2025:22894 vite
Ö/2025:22887 vite
Ö/2025:22786 vite
Ö/2025:22785 vite
Ö/2025:7476 vite
Ö/2025:22766 vite
Ö/2025:22727 vite
Ö/2025:22726 vite
Ö/2025:22720 vite
Ö/2025:22599 vite- UTGÅR
Ö/2025:22526 vite
Ö/2025:22397 vite
Ö/2025:22394 vite
Ö/2025:22227 vite
Ö/2025:22223 vite
Ö/2025:22208 vite
Ö/2025:22207 vite
Ö/2025:22206 vite
Ö/2025:22204 vite
Ö/2025:22146 vite
Ö/2025:22111 vite
Ö/2025:22073 vite
Ö/2025:22072 vite
Ö/2025:21694 vite
Ö/2025:22057 vite
Ö/2025:21868 vite
Ö/2025:21739 vite
Ö/2025:21710 vite
Ö/2025:21967 vite
Ö/2025:21506 vite
Ö/2025:21190 vite
Ö/2025:21272 vite
Ö/2025:21344 vite
Ö/2025:21345 vite
Ö/2025:21351 vite
Ö/2025:21358 vite
Ö/2025:21359 vite
Ö/2025:21976 vite-UTGÅR
Ö/2025:21968 vite
Ö/2025:21889 vite
Ö/2025:21881 vite
Ö/2025:21361 vite
Ö/2025:21864 vite
Ö/2025:21862 vite
Ö/2025:21849 vite
Ö/2025:21366 vite
Ö/2025:21376 vite
Ö/2025:21846 vite
Ö/2025:21377 vite
Ö/2025:21380 vite- UTGÅR
Ö/2025:21381 vite-UTGÅR
Ö/2025:21382 vite-UTGÅR
Ö/2025:21843 vite-UTGÅR
Ö/2025:21384 vite-UTGÅR
Ö/2025:21387 vite
Ö/2025:21388 vite
Ö/2025:21394 vite
Ö/2025:21400 vite
Ö/2025:21395 vite
Ö/2025:21402 vite
Ö/2025:21829 vite
Ö/2025:21827 vite
Ö/2025:21795 vite
Ö/2025:21414 vite
Ö/2025:21794 vite-UTGÅR
Ö/2025:21421 vite
Ö/2025:21781 vite
Ö/2025:21437 vite
Ö/2025:21777 vite
Ö/2025:21917 vite
Ö/2025:21774 vite
Ö/2025:21756 vite
Ö/2025:21790 vite
Ö/2025:21753 vite
Ö/2025:21449 vite
Ö/2025:21745 vite
Ö/2025:21742 vite
Ö/2025:21451 vite
Ö/2025:21466 vite
Ö/2025:21470 vite
Ö/2025:21484 vite
Ö/2025:21488 vite
Ö/2025:21496 vite
Ö/2025:21549 vite
Ö/2025:21584 vite
Ö/2025:21569 vite
Ö/2025:21588 vite
Ö/2025:21593 vite
Ö/2025:21599 vite
Ö/2025:21567 vite
Ö/2025:21600 vite
Ö/2025:21515 vite- UTGÅR
Ö/2025:21578 vite
Ö/2025:21602 vite
Ö/2025:21607 vite
Ö/2025:21606 vite
Ö/2025:21580 vite
Ö/2025:21612 vite
Ö/2025:21615 vite
Ö/2025:21614 vite
Ö/2025:21616 vite
Ö/2025:21574 vite
Ö/2025:21583 vite
Ö/2025:21735 vite
Ö/2025:21732 vite
Ö/2025:21730 vite
Ö/2025:21727 vite
Ö/2025:21717 vite
Ö/2025:21722 vite
Ö/2025:21708 vite
Ö/2025:21696 vite
Ö/2025:21688 vite- UTGÅTT
Ö/2025:21686 vite-UTGÅR
Ö/2025:21678 vite
Ö/2025:21658 vite
Ö/2025:21654 vite
Ö/2025:21648 vite
Ö/2025:21644 vite
Ö/2025:21634 vite
Ö/2025:21630 vite
Ö/2025:21617 vite
Ö/2025:21605 vite
Ö/2025:21603 vite
Ö/2025:21566 vite
Ö/2025:21498 vite
Ö/2025:21542 vite
Ö/2025:21499 vite
Ö/2025:21522 vite-UTGÅR
Ö/2025:21503 vite
Ö/2025:21512 vite
Ö/2025:21521 vite
Ö/2025:21514 vite
Ö/2025:21520 vite
Ö/2025:21519 vite
Ö/2025:21517 vite- UTGÅR