Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tid för justering

  2.   2

    Godkännande av dagordningen

  3.   3

    Upprop

  4.   4

    Närvarorätt

  5.   5

    Anmälan av justerat protokoll

  6.   7

    Förvaltningsinformation

  7.   8

    Övriga frågor

  8. Människor som har svårt att sköta sin ekonomi, bevaka sin rätt och sörja för sin person på grund av sjukdom, nedsatt hälsotillstånd eller annat skäl kan få hjälp av en god man eller en förvaltare.

    I varje kommun ska det finnas en överförmyndare eller överförmyndarnämnd som ser till att gode män och förvaltare sköter sina uppdrag. Överförmyndaren ska särskilt se till att personens tillgångar används för hens nytta och att tillgångarna i övrigt är placerade på ett tryggt sätt och ger en rimlig avkastning. Överförmyndaren ser också till att föräldrar och förmyndare tar hand om barns tillgångar på ett säkert sätt till dess att barnet blir myndigt. Bestämmelserna om överförmyndarnas verksamhet finns i föräldrabalken och i förmynderskapsförordningen samt i lag om god man för ensamkommande barn. Många av de som har behov av stöd är äldre, personer med olika funktionsnedsättningar samt ensamkommande flyktingbarn. Nämndens ansvar omfattar bland annat:

    ·         rekrytering och byte av gode män och förvaltare

    ·         tillsyn och arvodering av gode män och förvaltare

    ·         information och utbildning av gode män och förvaltare

    ·         särskilt stöd för rekrytering och arvodering av särskilt förordnade vårdnadshavare till ensamkommande barn

    Överförmyndarnämnden i Stockholm har därutöver ett betydande nationellt ansvar i vissa förmynderskapsfrågor. Om god man har förordnats enligt 11 kap. 3 § vid utredning av ett dödsbo, utövas tillsynen av överförmyndaren för den kommun där den avlidne hade sin hemvist. Är det i övrigt fråga om godmanskap enligt 11 kap. 3 §, utövas tillsynen av överförmyndaren för den kommun där den gode mannen är folkbokförd. Om det inte finns någon behörig överförmyndare enligt dessa bestämmelser, utövas tillsynen av överförmyndaren för Stockholms kommun. Därför ansvarar nämnden bland annat för ensamkommande barn som avviker från landets samtliga 290 kommuner och för svenskar som bor i andra länder och inte är folkbokförda i någon kommun.

    Nämnden har tre utmaningar 2025:

    Nämndens första utmaning är att korta handläggningstiderna.

    Nämndens andra utmaning är att rätta till brister som länsstyrelsen pekat på.

    Nämndens tredje utmaning är att förbereda införandet av e-tjänster.

    Nämnden gick in i 2025 med ett stort antal ärenden som borde handlagts under 2024. Det gäller till exempel granskning av årsredovisningar där arvode inte begärs, ärenden som borde vitesförelagts då handlingar inte inkommit, arvsskiften, ansökningar och anmälningar om behov av ställföreträdare enligt 11 kap. 4 § och 11 kap. 7 § föräldrabalken, byte av ställföreträdare med mera.

    Granskningen av årsräkningar och utbetalning av arvoden har hittills gått betydligt snabbare än föregående år. Nämnden räknar med att nå årets granskningsmål. Ett arbete pågår för att komma ikapp med handläggningen av de ärenden som borde handlagts 2024. Prognosen är att handläggningstiderna kommer att kortas i flera processer 2025 jämfört med 20224. Det räcker dock inte för att förvaltningens ska komma ikapp i alla de processer där handläggningstiderna är för långa.

    Ett arbete pågår med att rätta de brister som länsstyrelsen pekat på. E-tjänster för inlämnande av årsredovisningar, slutredovisningar och redogörelser är klara och kommer att lanseras under hösten.

    Budget

    Årsprognosen för överförmyndarnämnden visar en budget i balans. Utfallet i redovisningen per augusti är 70,4 mnkr. Nämndens helårsprognos beräknas till 103,5 mnkr vilket inkluderar budgetjustering på 20 mnkr som begärs i samband med tertialrapport två.

    Nämndens budget är 83,5 mnkr. Budgeten för 2025 ökar med 3,6 mnkr jämfört med 2024. Av nämndens budget är 68,5 mnkr reserverade för nämnd och förvaltning samt 15,0 mnkr till arvoden. 0,1 mnkr har tilldelats i investeringsbudget.

    För arvodeskostnader som överstiger 15,0 mnkr har nämnden möjlighet att begära en budgetjustering. I fullmäktiges budget finns 20,0 mnkr reserverade i central medelreserv, CM3, för arvoden. Nämnden ska i samband med tertialrapport 2 rapportera helårsprognos för arvodeskostnaderna, som ska ligga till grund för bedömningen om budgetjustering. I tertialrapport två prognostiseras nu att den totala arvodeskostnaden för 2025 blir 35 mnkr. Nämnden begär därför 20 mnkr i budgetjustering för ökade arvodeskostnader.

    I budget för 2025 ingår minskade kostnader på 1,6 mnkr för avveckling av lokaler enligt plan. Ökade kostnader ingår på 0,7 för utveckling av ärendehanteringssystemet Lex, 1,5 mkr till Kontaktcenter och 3,0 mnkr till fler handläggare och övriga ökade kostnader.

    Ökade kostnader pga. pris- och löneökningar möts med effektiviseringar.

    Bilagor

  9. Förslag till sammanträdesdatum enligt nedan. Samtliga sammanträden är förlagda till torsdagar i tekniska nämndhuset med start kl. 16.00.

    Följande datum föreslås för nämndens sammanträden under 2026:

    12 februari (verksamhetsberättelse 2025), 19 mars (underlag för bud-get 2027), 23 april, 21 maj (tertialrapport 1), 18 juni, 20 augusti, 24 september (tertialrapport 2), 22 oktober, 19 november, 17 december (verksamhetsplan 2027).

    Förvaltningen föreslår att nämnden fastställer datum för planerings-dag för överförmyndarnämnden till den 12 februari 2026 i tekniska nämndhusets lokaler.

    Bilagor

  10.   12

    Sammanfattning av ärenden där rätten gått förvaltningen emot

  11. Handlingsplan för nationella minoriteter och urfolket samernas rättigheter 2030 är en av sex handlingsplaner som tillhör Stockholms stads program för de mänskliga rättigheterna.

    Handlingsplanen syftar till att stärka stadens arbete med att tillgodose de nationella minoriteterna och urfolket samernas rättigheter och riktar sig till samtliga nämnder och bolagsstyrelser. Handlingsplanen sträcker sig till år 2030. Det övergripande målet men handlingsplanen är: Staden säkerställer att nationella minoriteter och urfolket samerna har full tillgång till sina rättigheter.

    Överförmyndarnämnden har endast ett mål som den är särskilt ansvarig för i handlingsplanen: Välfärd och service, mål 2. ”Stadens verksamheter har kännedom om befintlig personal med språk- och/eller kulturkompetens samt verkar för att stadens behov av språkkompetens tillgodoses.” Det särskilda ansvaret delas med

    kommunstyrelsen, förskolenämnden, servicenämnden, socialnämnden, stadsbyggnadsnämnden, utbildningsnämnden, äldrenämnden samt stadsdelsnämnderna.

    Överförmyndarförvaltningen ser fram emot att få uppdaterade riktlinjer för sitt arbete med nationella minoriteter och urfolket samernas rättigheter.

    Bilagor

  12. Den föreslagna handlingsplanen för hbtqi-personers rättigheter sträcker sig till 2030. Handlingsplan fokuserar på att säkra stockholmares lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet, könsuttryck och könskarakteristika.

    Nämnden ställer sig bakom förslaget till program för hbtqi-personers rättigheter och möjligheter.

    Bilagor

  13. Kommunstyrelsen har tagit fram ett förlag till ”Handlingsplan för romsk inkludering 2030”, KS 2025/809, samt skickat det på remiss till bland annat Överförmyndarnämnden. Handlingsplanen ger inte Överförmyndarnämnden några särskilda mål utöver de som gäller alla nämnder.

    En grundläggande värdering om alla människors lika värde ligger till grund för allt arbete i nämnden.

    Nämnden ställer sig bakom förslaget till handlingsrogram för romsk inkludering.

    Bilagor

  14. Enligt det uppdrag som gavs i kommunfullmäktiges budget för 2024 har kommunstyrelsen i samarbete med arbetsmarknadsnämnden, exploateringsnämnden, kulturnämnden, miljö- och hälsoskyddsnämnden, servicenämnden, socialnämnden, stadsbyggnadsnämnden, trafiknämnden, utbildningsnämnden och Stockholm Business Region AB sett över och reviderat stadens näringslivspolicy samt tagit fram en etableringsstrategi som bilaga till näringslivspolicyn. Överförmyndarförvaltningen ser fram emot uppdaterad Näringslivspolicy samt den nya etableringsstrategin för Stockholms stad.

    Bilagor

  15. Godmanskap anordnades den 31 maj 1991 med uppdrag för den gode mannen att bevaka rätt, förvalta egendom och sörja för person.

    Tillfälligt godmanskap enligt 11 kap. 2 § föräldrabalken anordnades den 25 oktober 2024 med uppdrag för den gode mannen att bevaka huvudmannens rätt i dödsboet efter sin mor i vilket den ordinarie ställföreträdaren är dödsbodelägare.

    Tillfällig god man enligt 11 kap. 2 § föräldrabalken, Lena Palmqvist har den 13 september 2024 lämnat in ett klagomål på ordinarie god man.

    Vid en samlad bedömning anser förvaltningen att den gode mannen inte längre åtnjuter det förtroende som krävs för uppdraget. Förvaltningen föreslår därför att nämnden entledigar Mariola Karpinska från uppdraget som god man. Susanna Bergqvist har åtagit sig uppdraget och föreslås därför bli förordnad till ny god man.

  16. Huvudman har den 28 augusti 2024 lämnat in en ansökan om att byta sin ställföreträdare. Hon motiverar sin ansökan med att godmanskapet inte fungerar och att hon inte får den hjälp hon behöver. Enligt huvudmannen har den ställföreträdaren bara hört av sig en gång under 2024 och sedan inte alls.

    Förvaltningen har ett par gånger försökt kontakta ställföreträdaren men har inte fått något svar från honom.

    Ärendet överlämnades för rekrytering av ny ställföreträ­dare den 21 november 2024. Det har dock varit svårt att rekrytera en ny ställföreträdare, men nu finns en föreslagen ställföreträdare. Huvudmannen har beretts tillfälle att yttra sig över förslaget på god man och har inte framfört några invändningar.

     

  17. Vid den årliga lämplighetsprövningen av ställföreträdare 2025 har det av Polismyndighetens belastningsregister framkommit att ställföreträdaren har den 3 december 2024 dömdes till villkorlig dom av Solna tingsrätt för fem fall av ringa bidragsbrott enligt 2 § bidragsbrottslagen (2007:612) och ett fall av bidragsbrott av normalgraden enligt 2 § bidragsbrottslagen. 
     

    Ställföreträdaren har yttrat sig och önskar fortsätta i uppdraget. Förvaltningen anser att förekomma i belastningsregistret i sig innebär att en ställföreträdare inte längre åtnju­ter det förtroende som krävs för uppdraget. Förvaltningen föreslår därför att nämnden entledigar Sonia Ekström Hernandez Gil från uppdraget som god man. Eva Elisabeth Höglund har åtagit sig uppdraget och föreslås därför bli förordnad till ny god man.

  18. Förvaltningen har på eget initiativ påbörjat en lämplighetsprövning av ställföreträdaren efter att hon fått fem inlämnade årsräkningar avseende år 2024 granskade med anmärkning.

    Ställföreträdaren har yttrat sig och önskar kvarstå i uppdraget. Förvaltningen anser att ställföreträdaren inte längre åtnjuter det förtroende som krävs för att sitt uppdrag. Förvaltningen föreslår därför att nämnden entledigar Sodabe Maria Sadegh Vaziri från uppdraget som god man, Tony Alexander Gustavsson har åtagit sig uppdraget och föreslås därför bli förordnad till ny god man.

  19. Huvudmannen har lämnat in en ansökan om byte. Huvudmannen uppger att han inte får fickpengar regelbundet samt att ställföreträdaren inte ansökt om boende när huvudmannen behövt det. Enligt huvudmannen vill han ha en ställföreträdare som han kan ringa vid behov och inte bara under två timmars telefontid tre gånger/vecka.

    Ställföreträdaren har yttrat sig och önskar fortsätta i uppdraget. 

  20. Huvudmannen, har den 26 januari 2024 lämnat in en ansökan om byte. Huvudmannen uppger att han inte får fickpengar regelbundet samt att ställföreträdaren inte ansökt om boende när huvudmannen behövt det. Huvudmannen uppger även att han vill ha en ställföreträdare som han kan ringa vid behov och inte bara under två timmars telefontid tre gånger/vecka. 

    Ställföreträdaren har yttrat sig och önskar fortsätta uppdraget. Ställföreträdaren uppger att huvudmannen har en fast överföring av fickpengar under en bestämd veckodag. Enligt ställföreträdaren har huvudmannen flyttat. Därav har ställföreträdaren inte ansökt om boende.

    Förvaltningen har kontrollerat ställföreträdarens redovisning år 2024 och kommit fram till att huvudmannen får sina fickpengar i rimlig omfattning utifrån sin begränsade ekonomi samt att det finns utrymme för levnadsomkostnader.

    Av utredningen i ärendet har inget framkommit som tyder på att ställföreträdaren har gjort sig skyldig till missbruk eller försummelse vid utövandet av sitt uppdrag eller av någon annan orsak inte längre är lämplig för uppdraget. 

     

  21. Huvudmannen, har den 30 maj 2024 lämnat en ansökan om byte muntligen i telefonsamtal med förvaltningen. Huvudmannen uppger i samtalet att han inte är nöjd med sin dåvarande gode man på grund av att hyror inte betalas. 

    Gode mannen har yttrat sig och önskar fortsätta uppdraget. Enligt gode mannen har huvudmannen fört över pengar från transaktionskontot till sitt fickpengs konto vilket medfört att det saknats täckning på transaktionskontot för betalning av autogiroräkningar. Det har förts över så mycket pengar att inte ens hyran kunnat betalas.

    Skälen till att förvaltarskapet anordnades enligt tingsrätten är att genom läkarintyget och den sociala utredningen är det utrett att huvudmannen behöver hjälp med att bevaka sin rätt och förvalta sin egendom. I förvaltningens utredning visar på att gode mannen gjort det han kunnat för att huvudmannens räkningar ska bli betalda.  Huvudmannen hade sin rättshandlingsförmåga och därigenom tillgång till alla sina bankkonton och kunde sätta sig i hyresskuld med risk för vräkning från sin bostad.

    Av utredningen i ärendet har inget framkommit som tyder på att ställföreträdaren har gjort sig skyldig till missbruk eller försummelse vid utövandet av sitt uppdrag eller av någon annan orsak inte längre är lämplig för uppdraget.

     

     

  22. Huvudmannens mor har den 2 mars 2025 lämnat in en ansökan om byte som därefter kompletterats vid flera tillfällen. I ansökan uppger huvudmannens moder i huvudsak att ställföreträdaren har utsatt huvudmannen för psykiskt våld, trakasserier och mobbing vilket har lett till att denne mått mycket psykiskt dåligt och sedan anmälts försvunnen.

    Förvaltaren  har yttrat sig och önskar fortsätta uppdraget. I yttrandet uppger ställföreträdaren att hon har yttrat sig över klagomål med i stort sett samma innehåll några månader tidigare och att överförmyndarnämnden då beslutade att inte entlediga henne från uppdraget.

    Av utredningen i ärendet har inget framkommmit som tyder på att ställföreträdaren gjort sig skyldig till missbruk eller  försummelse vid utövandet av sitt uppdrag eller av någon annan orsak inte längre är lämplig för uppdraget

     

  23. Huvudman har lämnat in ett klagomål på ställföreträdaren avseende en faktura från Telia som hon inte känner till. 


    Ställföreträdaren har yttrat sig 30 juni och önskar fortsätta uppdraget. Ställföreträdaren ser till att alla fakturor som han får kännedom om betalas i tid. 

    Huvudmannens biståndshandläggare har inkommit med yttrande och och utifrån vad huvudmannen har förmedlat uppfattar biståndshandläggaren att hennes behov inte blivit tillfredsställda inom ramen för godmanskapet. 

    Av utredningen som gjorts på förvaltningen så föreslår förvaltningen att ställföreträdare kvarstå i uppdraget. 

  24. Huvudman har den 3 juni lämnat in en muntlig ansökan om byte. Huvudmannen uppger att ställföreträdaren kör över honom. När ställföreträdaren besöker huvudmannen sitter ställföreträdaren bara och sover i huvudmannens soffa tillsammans med sin mor som ibland hjälper huvudmannen med praktiska uppgifter.

    Biståndshandläggare och anför följande, godmanskapet har fungerat till viss del, men det har förekommit brister. 

    Ställföreträdaren har yttrat sig och önskar fortsätta uppdraget. Förvaltningen föreslår att ställföreträdaren kvarstår i uppdraget.

     

     

     

     

  25. Modern till huvudmannen, har den 18 juli lämnat in ett klagomål på förvaltaren. Klagomålet berör obetalda hyror. Biståndshandläggare på Farsta stadsdelsförvaltning har även inkommit med klagomål den 18 juli samt ett muntligt klagomål den 21 juli. Biståndshandläggaren framför att hyrorna inte har betalats och att två av dem har gått till inkasso.

    Ställföreträdaren har yttrat sig önskar fortsätta i uppdraget. Förvaltningen föreslår att ställföreträdaren kvarstår i uppdraget

  26. Dotter till huvudmannen, har den 26 december 2024 lämnat in en ansökan om byte. Dotter har synpunkter på ställföreträdarens skötsel av huvudmannens ekonomi samt lämnade av felaktiga uppgifter till mäklaren vid försäljning av huvudmannens fastighet.

    Ställföreträdaren har yttrat sig och önskar fortsätta uppdraget. Ställföreträdaren uppger att när hon blev förordnad god man fanns inga pengar på huvudmannens konto och inga fakturor var betalda sedan månader tillbaka. När det gäller  försäljningen av huvudmannens fastighet och felaktiga uppgifter till mäklaren känner varken mäklaren eller ställföreträdaren igen detta. 

    Förvaltningen att ställföreträdaren kvarstår i uppdraget.

  27. Överförmyndarförvaltningen konstaterar att gode mannen Sonja Tolgén trots skriftlig uppmaning inte har lämnat in någon årsuppgift för 2024.

  28. Överförmyndarförvaltningen konstaterar att gode mannen Alireza Arbabi trots skriftlig uppmaning inte har lämnat in någon årsräkning för 2023.

  29. Överförmyndarförvaltningen konstaterar att gode mannen David Mesch trots skriftlig uppmaning inte har lämnat in någon årsräkning för 2024.

  30. Överförmyndarförvaltningen konstaterar att gode mannen David Mesch trots skriftlig uppmaning inte har lämnat in någon årsräkning för 2024.

  31. Överförmyndarförvaltningen konstaterar att gode mannen David Mesch trots skriftlig uppmaning inte har lämnat in någon årsräkning för 2024.

  32. Överförmyndarförvaltningen konstaterar att gode mannen Kaj Huggare trots skriftlig uppmaning inte har lämnat in någon årsräkning för 2023.

  33. Överförmyndarförvaltningen konstaterar att gode mannen Kaj Huggare trots skriftlig uppmaning inte har lämnat in någon årsräkning för 2024.

  34.   36

    Ö/2025:18871 vite

  35. Överförmyndarförvaltningen konstaterar att förmyndaren Andreas Hård af Segerstad trots skriftlig uppmaning inte har lämnat in någon årsräkning för 2024.

  36. Överförmyndarförvaltningen konstaterar att förmyndaren Andreas Hård af Segerstad trots skriftlig uppmaning inte har lämnat in någon årsräkning för 2023. 

  37. Överförmyndarförvaltningen konstaterar att förmyndaren Andreas Hård af Segerstad trots skriftlig uppmaning inte har lämnat in någon årsräkning för 2024.

  38. Överförmyndarförvaltningen konstaterar att förmyndaren Karolina Salazar trots skriftlig uppmaning inte har lämnat in någon årsräkning för 2023.

  39. Överförmyndarförvaltningen konstaterar att förmyndaren Karolina Salazar trots skriftlig uppmaning inte har lämnat in någon årsräkning för 2024.

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.