Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tid för justering

  2.   2

    Godkännande av dagordningen

  3.   3

    Upprop

  4.   4

    Närvarorätt

  5.   5

    Anmälan av justerat protokoll

  6.   7

    Förvaltningsinformation

  7.   8

    Övriga frågor

  8. Människor som har svårt att sköta sin ekonomi, bevaka sin rätt och sörja för sin person på grund av sjukdom, nedsatt hälsotillstånd eller annat skäl kan få hjälp av en god man eller en förvaltare.

    I varje kommun ska det finnas en överförmyndare eller överförmyndarnämnd som ser till att gode män och förvaltare sköter sina uppdrag. Överförmyndaren ska särskilt se till att personens tillgångar används för hens nytta och att tillgångarna i övrigt är placerade på ett tryggt sätt och ger en rimlig avkastning. Överförmyndaren ser också till att föräldrar och förmyndare tar hand om barns tillgångar på ett säkert sätt till dess att barnet blir myndigt. Bestämmelserna om överförmyndarnas verksamhet finns i föräldrabalken och i förmynderskapsförordningen samt i lag om god man för ensamkommande barn. Många av de som har behov av stöd är äldre, personer med olika funktionsnedsättningar samt ensamkommande flyktingbarn. Nämndens ansvar omfattar bland annat:

    ·         rekrytering och byte av gode män och förvaltare

    ·         tillsyn och arvodering av gode män och förvaltare

    ·         information och utbildning av gode män och förvaltare

    ·         särskilt stöd för rekrytering och arvodering av särskilt förordnade vårdnadshavare till ensamkommande barn

    Överförmyndarnämnden i Stockholm har därutöver ett betydande nationellt ansvar i vissa förmynderskapsfrågor. Om god man har förordnats enligt 11 kap. 3 § vid utredning av ett dödsbo, utövas tillsynen av överförmyndaren för den kommun där den avlidne hade sin hemvist. Är det i övrigt fråga om godmanskap enligt 11 kap. 3 §, utövas tillsynen av överförmyndaren för den kommun där den gode mannen är folkbokförd. Om det inte finns någon behörig överförmyndare enligt dessa bestämmelser, utövas tillsynen av överförmyndaren för Stockholms kommun. Därför ansvarar nämnden bland annat för ensamkommande barn som avviker från landets samtliga 290 kommuner och för svenskar som bor i andra länder och inte är folkbokförda i någon kommun.

    Nämnden har tre utmaningar 2025:

    Nämndens första utmaning är att korta handläggningstiderna.

    Nämndens andra utmaning är att rätta till brister som länsstyrelsen pekat på.

    Nämndens tredje utmaning är att förbereda införandet av e-tjänster.

    Nämnden gick in i 2025 med ett stort antal ärenden som borde handlagts under 2024. Det gäller till exempel granskning av årsredovisningar där arvode inte begärs, ärenden som borde vitesförelagts då handlingar inte inkommit, arvsskiften, ansökningar och anmälningar om behov av ställföreträdare enligt 11 kap. 4 § och 11 kap. 7 § föräldrabalken, byte av ställföreträdare med mera.

    Granskningen av årsräkningar och utbetalning av arvoden har hittills gått betydligt snabbare än föregående år. Nämnden räknar med att nå årets granskningsmål. Ett arbete pågår för att komma ikapp med handläggningen av de ärenden som borde handlagts 2024. Prognosen är att handläggningstiderna kommer att kortas i flera processer 2025 jämfört med 20224. Det räcker dock inte för att förvaltningens ska komma ikapp i alla de processer där handläggningstiderna är för långa.

    Ett arbete pågår med att rätta de brister som länsstyrelsen pekat på. E-tjänster för inlämnande av årsredovisningar, slutredovisningar och redogörelser är klara och kommer att lanseras under hösten.

    Budget

    Årsprognosen för överförmyndarnämnden visar en budget i balans. Utfallet i redovisningen per augusti är 70,4 mnkr. Nämndens helårsprognos beräknas till 103,5 mnkr vilket inkluderar budgetjustering på 20 mnkr som begärs i samband med tertialrapport två.

    Nämndens budget är 83,5 mnkr. Budgeten för 2025 ökar med 3,6 mnkr jämfört med 2024. Av nämndens budget är 68,5 mnkr reserverade för nämnd och förvaltning samt 15,0 mnkr till arvoden. 0,1 mnkr har tilldelats i investeringsbudget.

    För arvodeskostnader som överstiger 15,0 mnkr har nämnden möjlighet att begära en budgetjustering. I fullmäktiges budget finns 20,0 mnkr reserverade i central medelreserv, CM3, för arvoden. Nämnden ska i samband med tertialrapport 2 rapportera helårsprognos för arvodeskostnaderna, som ska ligga till grund för bedömningen om budgetjustering. I tertialrapport två prognostiseras nu att den totala arvodeskostnaden för 2025 blir 35 mnkr. Nämnden begär därför 20 mnkr i budgetjustering för ökade arvodeskostnader.

    I budget för 2025 ingår minskade kostnader på 1,6 mnkr för avveckling av lokaler enligt plan. Ökade kostnader ingår på 0,7 för utveckling av ärendehanteringssystemet Lex, 1,5 mkr till Kontaktcenter och 3,0 mnkr till fler handläggare och övriga ökade kostnader.

    Ökade kostnader pga. pris- och löneökningar möts med effektiviseringar.

    Bilagor

  9. Förslag till sammanträdesdatum enligt nedan. Samtliga sammanträden är förlagda till torsdagar i tekniska nämndhuset med start kl. 16.00.

    Följande datum föreslås för nämndens sammanträden under 2026:

    12 februari (verksamhetsberättelse 2025), 19 mars (underlag för bud-get 2027), 23 april, 21 maj (tertialrapport 1), 18 juni, 20 augusti, 24 september (tertialrapport 2), 22 oktober, 19 november, 17 december (verksamhetsplan 2027).

    Förvaltningen föreslår att nämnden fastställer datum för planerings-dag för överförmyndarnämnden till den 12 februari 2026 i tekniska nämndhusets lokaler.

    Bilagor

  10.   12

    Sammanfattning av ärenden där rätten gått förvaltningen emot

  11. Handlingsplan för nationella minoriteter och urfolket samernas rättigheter 2030 är en av sex handlingsplaner som tillhör Stockholms stads program för de mänskliga rättigheterna.

    Handlingsplanen syftar till att stärka stadens arbete med att tillgodose de nationella minoriteterna och urfolket samernas rättigheter och riktar sig till samtliga nämnder och bolagsstyrelser. Handlingsplanen sträcker sig till år 2030. Det övergripande målet men handlingsplanen är: Staden säkerställer att nationella minoriteter och urfolket samerna har full tillgång till sina rättigheter.

    Överförmyndarnämnden har endast ett mål som den är särskilt ansvarig för i handlingsplanen: Välfärd och service, mål 2. ”Stadens verksamheter har kännedom om befintlig personal med språk- och/eller kulturkompetens samt verkar för att stadens behov av språkkompetens tillgodoses.” Det särskilda ansvaret delas med

    kommunstyrelsen, förskolenämnden, servicenämnden, socialnämnden, stadsbyggnadsnämnden, utbildningsnämnden, äldrenämnden samt stadsdelsnämnderna.

    Överförmyndarförvaltningen ser fram emot att få uppdaterade riktlinjer för sitt arbete med nationella minoriteter och urfolket samernas rättigheter.

    Bilagor

  12. Den föreslagna handlingsplanen för hbtqi-personers rättigheter sträcker sig till 2030. Handlingsplan fokuserar på att säkra stockholmares lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet, könsuttryck och könskarakteristika.

    Nämnden ställer sig bakom förslaget till program för hbtqi-personers rättigheter och möjligheter.

    Bilagor

  13. Kommunstyrelsen har tagit fram ett förlag till ”Handlingsplan för romsk inkludering 2030”, KS 2025/809, samt skickat det på remiss till bland annat Överförmyndarnämnden. Handlingsplanen ger inte Överförmyndarnämnden några särskilda mål utöver de som gäller alla nämnder.

    En grundläggande värdering om alla människors lika värde ligger till grund för allt arbete i nämnden.

    Nämnden ställer sig bakom förslaget till handlingsrogram för romsk inkludering.

    Bilagor

  14. Enligt det uppdrag som gavs i kommunfullmäktiges budget för 2024 har kommunstyrelsen i samarbete med arbetsmarknadsnämnden, exploateringsnämnden, kulturnämnden, miljö- och hälsoskyddsnämnden, servicenämnden, socialnämnden, stadsbyggnadsnämnden, trafiknämnden, utbildningsnämnden och Stockholm Business Region AB sett över och reviderat stadens näringslivspolicy samt tagit fram en etableringsstrategi som bilaga till näringslivspolicyn. Överförmyndarförvaltningen ser fram emot uppdaterad Näringslivspolicy samt den nya etableringsstrategin för Stockholms stad.

    Bilagor

  15.   17

    Ö/2024:76704 byte

  16.   18

    Ö/2024:75947 byte

  17.   19

    Ö/2025:12405 byte

  18.   20

    Ö/2025:13776 byte

  19.   21

    Ö/2023:70434 ej byte

  20.   22

    Ö/2023:70434 ej byte

  21.   23

    Ö/2024:71169 ej byte

  22.   24

    Ö/2025:9499 ej byte

  23.   25

    Ö/2025:15013 ej byte

  24.   26

    Ö/2025:15054 ej byte

  25.   27

    Ö/2025:17444 ej byte

  26.   28

    Ö/2025:29 ej byte

  27.   29

    Ö/2025:14104 vite

  28.   30

    Ö/2025:16562 vite

  29.   31

    Ö/2025:18863 vite

  30.   32

    Ö/2025:18864 vite

  31.   33

    Ö/2025:18865 vite

  32.   34

    Ö/2025:18868 vite

  33.   35

    Ö/2025:18869 vite

  34.   36

    Ö/2025:18871 vite

  35.   37

    Ö/2025:18872 vite

  36.   38

    Ö/2025:18873 vite

  37.   39

    Ö/2025:18874 vite

  38.   40

    Ö/2025:18876 vite

  39.   41

    Ö/2025:19078 vite

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.