Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare samt tid för justering

  2.   2

    Godkännande av dagordningen

  3.   3

    Upprop

  4.   4

    Närvarorätt

  5.   5

    Anmälan av justerat protokoll

  6.   7

    Förvaltningsinformation

  7.   8

    Övriga frågor

  8. Människor som har svårt att sköta sin ekonomi, bevaka sin rätt och sörja för sin person på grund av sjukdom, nedsatt hälsotillstånd eller annat skäl kan få hjälp av en god man eller en förvaltare. I varje kommun ska det finnas en överförmyndare eller överförmyndarnämnd som ser till att gode män och förvaltare sköter sina uppdrag. Överförmyndaren ska särskilt se till att personens tillgångar används för hens nytta och att tillgångarna i övrigt är placerade på ett tryggt sätt och ger en rimlig avkastning. Överförmyndaren ser också till att föräldrar och förmyndare tar hand om barns tillgångar på ett säkert sätt till dess att barnet blir myndigt. Bestämmelserna om överförmyndarnas verksamhet finns i föräldrabalken och i förmynderskapsförordningen samt i lag om god man för ensamkommande barn. Många av de som har behov av stöd är äldre, personer med olika funktionsnedsättningar samt ensamkommande flyktingbarn. Nämndens ansvar omfattar bland annat:

    • rekrytering och byte av gode män och förvaltare
    • tillsyn och arvodering av gode män och förvaltare
    • information och utbildning av gode män och förvaltare
    • särskilt stöd för rekrytering och arvodering av särskilt förordnade vårdnadshavare till ensamkommande barn

    Överförmyndarnämnden i Stockholm har därutöver ett betydande nationellt ansvar i vissa förmynderskapsfrågor. Om god man har förordnats enligt 11 kap. 3 § vid utredning av ett dödsbo, utövas tillsynen av överförmyndaren för den kommun där den avlidne hade sin hemvist. Är det i övrigt fråga om godmanskap enligt 11 kap. 3 §, utövas tillsynen av överförmyndaren för den kommun där den gode mannen är folkbokförd. Om det inte finns någon behörig överförmyndare enligt dessa bestämmelser, utövas tillsynen av Överförmyndarnämnden i Stockholm. Därför ansvarar nämnden bland annat för ensamkommande barn som avviker från landets samtliga 290 kommuner och för svenskar som bor i andra länder och inte är folkbokförda i någon kommun.

    Nämnden har tre utmaningar 2026:
    Nämndens första utmaning är att korta handläggningstiderna.
    Nämndens andra utmaning är att rekrytera fler ställföreträdare.
    Nämndens tredje utmaning är att utveckla befintliga och nya e-tjänster.

    Under 2026 kommer nämnden att fokusera på handläggning av ärenden. Nämnden ska arbeta för att minska kostnaderna för administration och konsulttjänster för att frigöra resurser för prioriterad verksamhet. Arbetet med att digitalisera verksamheten fortsätter. Ärendehanteringssystemet Lex ska bli mer användarvänligt och möjligheten att skicka in och ut information digitalt ska förbättras. Samverkan med socialförvaltningen och äldreförvaltningen ska utvecklas.

    Regeringen förväntas lägga en proposition med namnet "Ett ställföreträdarskap att lita på" i december 2025. Den kommer att innehålla ett antal förändringar som enligt lagrådsremissen Tjänsteutlåtande Sid 5 (36) Box 12216 start.stockholm 072–4599310 ska träda i kraft redan 1 juli 2026. Det handlar bl.a. om att flytta arbetsuppgifter från tingsrätterna till kommunernas överförmyndarverksamheter och öka kraven på utbildning av ställföreträdare och kommunikation med huvudmännen. Vidare föreslås att en central statlig myndighet ges ett ansvar på ställföreträdarområdet. Myndigheten kommer att ge tillsynsvägledning och bland annat kunna tillhandahålla information, meddela föreskrifter och se till att ställföreträdare får utbildning. Det föreslås också att det införs ett nationellt ställföreträdarregister. Slutligen föreslås möjligheten att utse en anställd ställföreträdare regleras i lag. Nämnden måste ha beredskap 2026 för att genomföra de förändringar som riksdagen beslutar om. 2026 blir för nämnden ett år präglat av utredning, analys, förberedelser och förändringar med anledning av propositionen. Om lagen blir aktuell innebär den ett utökat ansvar för nämnden och ökade kostnader under 2026 och kommande år. Nämnden återkommer med en analys av propositionen i ärendena tertialrapport ett samt underlag till budget för 2027 till 2029.

    Bilagor

  9.   12

    Sammanfattning av ärenden där rätten gått förvaltningen emot

  10. Delegationsordningen föreslås förändras för att bli tydligare, för att möta stadens krav och för att ajourhålla delegationsordningen. Överförmyndarförvaltningen har tittat på övriga förvaltningars delegationsordningar och föreslår tillägg av punkter som finns på andra liknande förvaltningar inom staden.

    Bilagor

  11.   14

    Ö/2024:76273 byte

  12.   15

    Ö/2025:12289 byte

  13.   16

    Ö/2025:12428 byte

  14.   17

    Ö/2024:79602 ej byte

  15.   18

    Ö/2024:80207 ej byte

  16.   19

    Ö/2025:12254 ej byte

  17.   20

    Ö/2025:22560 Ej byte

  18.   21

    Ö/2025:16663 ej byte

  19.   22

    Ö/2025:10351 ej byte

  20.   23

    Ö/2025:6701 ej byte

  21.   24

    Ö/2025:11591 ej byte

  22.   25

    Ö/2025:21680 Avslag uttagsmedgivande

  23.   26

    Ö/2025:21438 vite

  24.   27

    Ö/2025:21446 vite

  25.   28

    Ö/2025:21476 Vite

  26.   29

    Ö/2025:21469 vite

  27.   30

    Ö/2025:19027 avslag ansökan om delat ställföreträdareskap

  28.   31

    Ö/2025:19137 avslag ansökan god man

  1. § 1

    Val av justerare samt tid för justering

  2. § 2

    Godkännande av dagordningen

  3. § 3

    Upprop

  4. § 4

    Närvarorätt

  5. § 5

    Anmälan av justerat protokoll

  6. § 7

    Förvaltningsinformation

  7. § 8

    Övriga frågor

  8. Människor som har svårt att sköta sin ekonomi, bevaka sin rätt och sörja för sin person på grund av sjukdom, nedsatt hälsotillstånd eller annat skäl kan få hjälp av en god man eller en förvaltare. I varje kommun ska det finnas en överförmyndare eller överförmyndarnämnd som ser till att gode män och förvaltare sköter sina uppdrag. Överförmyndaren ska särskilt se till att personens tillgångar används för hens nytta och att tillgångarna i övrigt är placerade på ett tryggt sätt och ger en rimlig avkastning. Överförmyndaren ser också till att föräldrar och förmyndare tar hand om barns tillgångar på ett säkert sätt till dess att barnet blir myndigt. Bestämmelserna om överförmyndarnas verksamhet finns i föräldrabalken och i förmynderskapsförordningen samt i lag om god man för ensamkommande barn. Många av de som har behov av stöd är äldre, personer med olika funktionsnedsättningar samt ensamkommande flyktingbarn. Nämndens ansvar omfattar bland annat:

    • rekrytering och byte av gode män och förvaltare
    • tillsyn och arvodering av gode män och förvaltare
    • information och utbildning av gode män och förvaltare
    • särskilt stöd för rekrytering och arvodering av särskilt förordnade vårdnadshavare till ensamkommande barn

    Överförmyndarnämnden i Stockholm har därutöver ett betydande nationellt ansvar i vissa förmynderskapsfrågor. Om god man har förordnats enligt 11 kap. 3 § vid utredning av ett dödsbo, utövas tillsynen av överförmyndaren för den kommun där den avlidne hade sin hemvist. Är det i övrigt fråga om godmanskap enligt 11 kap. 3 §, utövas tillsynen av överförmyndaren för den kommun där den gode mannen är folkbokförd. Om det inte finns någon behörig överförmyndare enligt dessa bestämmelser, utövas tillsynen av Överförmyndarnämnden i Stockholm. Därför ansvarar nämnden bland annat för ensamkommande barn som avviker från landets samtliga 290 kommuner och för svenskar som bor i andra länder och inte är folkbokförda i någon kommun.

    Nämnden har tre utmaningar 2026:
    Nämndens första utmaning är att korta handläggningstiderna.
    Nämndens andra utmaning är att rekrytera fler ställföreträdare.
    Nämndens tredje utmaning är att utveckla befintliga och nya e-tjänster.

    Under 2026 kommer nämnden att fokusera på handläggning av ärenden. Nämnden ska arbeta för att minska kostnaderna för administration och konsulttjänster för att frigöra resurser för prioriterad verksamhet. Arbetet med att digitalisera verksamheten fortsätter. Ärendehanteringssystemet Lex ska bli mer användarvänligt och möjligheten att skicka in och ut information digitalt ska förbättras. Samverkan med socialförvaltningen och äldreförvaltningen ska utvecklas.

    Regeringen förväntas lägga en proposition med namnet "Ett ställföreträdarskap att lita på" i december 2025. Den kommer att innehålla ett antal förändringar som enligt lagrådsremissen Tjänsteutlåtande Sid 5 (36) Box 12216 start.stockholm 072–4599310 ska träda i kraft redan 1 juli 2026. Det handlar bl.a. om att flytta arbetsuppgifter från tingsrätterna till kommunernas överförmyndarverksamheter och öka kraven på utbildning av ställföreträdare och kommunikation med huvudmännen. Vidare föreslås att en central statlig myndighet ges ett ansvar på ställföreträdarområdet. Myndigheten kommer att ge tillsynsvägledning och bland annat kunna tillhandahålla information, meddela föreskrifter och se till att ställföreträdare får utbildning. Det föreslås också att det införs ett nationellt ställföreträdarregister. Slutligen föreslås möjligheten att utse en anställd ställföreträdare regleras i lag. Nämnden måste ha beredskap 2026 för att genomföra de förändringar som riksdagen beslutar om. 2026 blir för nämnden ett år präglat av utredning, analys, förberedelser och förändringar med anledning av propositionen. Om lagen blir aktuell innebär den ett utökat ansvar för nämnden och ökade kostnader under 2026 och kommande år. Nämnden återkommer med en analys av propositionen i ärendena tertialrapport ett samt underlag till budget för 2027 till 2029.

    Bilagor

  9. § 12

    Sammanfattning av ärenden där rätten gått förvaltningen emot

  10. Delegationsordningen föreslås förändras för att bli tydligare, för att möta stadens krav och för att ajourhålla delegationsordningen. Överförmyndarförvaltningen har tittat på övriga förvaltningars delegationsordningar och föreslår tillägg av punkter som finns på andra liknande förvaltningar inom staden.

    Bilagor

  11. § 14

    Ö/2024:76273 byte

  12. § 15

    Ö/2025:12289 byte

  13. § 16

    Ö/2025:12428 byte

  14. § 17

    Ö/2024:79602 ej byte

  15. § 18

    Ö/2024:80207 ej byte

  16. § 19

    Ö/2025:12254 ej byte

  17. § 20

    Ö/2025:22560 Ej byte

  18. § 21

    Ö/2025:16663 ej byte

  19. § 22

    Ö/2025:10351 ej byte

  20. § 23

    Ö/2025:6701 ej byte

  21. § 24

    Ö/2025:11591 ej byte

  22. § 25

    Ö/2025:21680 Avslag uttagsmedgivande

  23. § 26

    Ö/2025:21438 vite

  24. § 27

    Ö/2025:21446 vite

  25. § 28

    Ö/2025:21476 Vite

  26. § 29

    Ö/2025:21469 vite

  27. § 30

    Ö/2025:19027 avslag ansökan om delat ställföreträdareskap

  28. § 31

    Ö/2025:19137 avslag ansökan god man

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.