Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare och godkännande av dagordning

  2.   2

    Information från stadsdelsdirektören till sammanträden med Norra innerstadens stadsdelsnämnd år 2025

  3. Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen har en nämnd möjlighet att delegera sin beslutanderätt till presidiet, ett utskott eller till en ledamot eller ersättare i nämnden. Nämnden kan också delegera sin beslutanderätt till en anställd i kommunen enligt 7 kap. 5-8 §§ kommunallagen. Delegationerna sammanställs i en delegationsordning. Förvaltningen föreslår att Norra innerstadens stadsdelsnämnd godkänner förslaget till reviderad delegationsordning och att den nya delegationsordningen börjar gälla den 1 september 2025.

    Bilagor

  4.  Norra innerstadens stadsdelsnämnd föreslås förordna namngivna tjänstepersoner inom Norra innerstadens stadsdelsförvaltning rätten att kunna begära polishandräckning enligt 43 § 1 st. 2 p. Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) samt 8 kap. 7 § i Lag om placering av barn i skyddat boende, inom nämndens eget ansvarsområde.

    Bilagor

  5. Enligt EU:s vattendirektiv ska samtliga vattenförekomster inom unionen skyddas och återställas så att de uppnår god ekologisk och kemisk status. Bestämmelser för en vattenförekomst benämns som miljökvalitetsnormer och kommuner och övriga berörda myndigheter har ansvaret för att en miljökvalitetsnorm följs. Genom lokala åtgärdsprogram kan staden visa hur miljökvalitetsnormerna är avsedda att följas och utgör därmed en förutsättning för att staden ska kunna uppnå det bostadspolitiska målet om att bygga 140 000 nya bostäder till år 2035.

    Lilla Värtan påverkas, i likhet med majoriteten av stadens vattenförekomster, av att närområdet har förtätats vilket har lett till att livsmiljön och vattenkvaliteten för djur och växter förändrats. Lilla Värtan bedöms idag ha otillfredsställande ekologisk status och uppnår inte god kemisk status. Syftet med det lokala åtgärdsprogrammet är att belysa de huvudsakliga utmaningarna och ge förslag på konkreta åtgärder så att kommunerna kring Lilla Värtan kan bidra till att miljökvalitetsnormerna följs.

    Bilagor

  6. Kommunstyrelsen har överlämnat en remiss till Norra innerstadens stadsdelsnämnd gällande betänkandet Bättre förutsättningar för klimatanpassning (SOU 2025:51). Regeringens särskilda utredare har haft i uppdrag att analysera och vid behov föreslå ny eller anpassad lagstiftning för att effektiva klimatanpassningsåtgärder ska kunna genomföras. I uppdraget har även ingått att identifiera möjliga finansieringsmodeller för att långsiktigt fördela kostnaderna mellan de aktörer som drar nytta av en klimatanpassningsåtgärd. I betänkandet lämnas elva förslag till förändringar i befintliga författningar som bygger vidare på och utvidgar dagens lagstiftning. Utredaren föreslår en modell för att fördela kostnader mellan en kommun och de fastighetsägare som får en nytta av en kommunal klimatanpassningsåtgärd. Modellen har formen av en ny lag.

     

    Utifrån stadsdelsnämndens ansvarsområden gör förvaltningen ett antal reflektioner kring betänkandet, bland annat att förslaget innebär att kommunen ska kunna ta ut avgifter för genomförda klimatanpassningsåtgärder av berörda fastighetsägare. Staden behöver bygga upp en organisation samt ansvarsfördelning för att sammanställa de olika nämndernas kostnader samt säkerställa att fastighetsägare som berörs av stadsmiljöåtgärder som stadsdelsnämnden genomför även betalar detta genom korrekt avgift.

    Bilagor

  7. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Motion om att flytta sportlovet tidigare, för yttrande till kommunstyrelsen. I motionen från Svante Linusson (C) beskrivs att det i slutet av februari, när sportlovet infaller, sällan är snö. Motionären beskriver att många reser iväg på vintersemester på sportlovet, men att majoriteten av skolbarnen är kvar i staden. För att de barn som inte kommer iväg på skidresor också ska få uppleva en vintervecka med pulka, skridskoåkning, snöbollskrig och skidåkning, anför motionären att sportlovet borde läggas vecka sex, istället för vecka nio som idag. Motionären föreslår att staden ska utreda en tidigareläggning av sportlovet.

     

    Förvaltningen förstår intentionen med förslaget om att öka möjligheterna till vinterlek för de barn som inte reser iväg på vintersemester, men anser samtidigt att förslaget behöver vägas mot andra aspekter som skulle kunna påverka barn mer negativt.

    Bilagor

  8. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Motion om att skapa fler platser för föreningar och lokala entreprenörer i Stockholms stad skriven av Jan Jönsson (L) och Christina Tufvesson (L). Motionärerna gör bedömningen att det finns många idérika människor och föreningar, men att det är svårt att hitta tillgängliga och prisvärda lokaler för deras verksamhet. Detta bedöms hämma den lokala utvecklingen och innovationskraften, särskilt i områden där det finns ett stort behov av att främja social hållbarhet och minska segregation. Enligt motionärerna skulle mötesplatser underlätta för entreprenörer, föreningar och andra initiativtagare att starta och driva verksamheter i staden och att möjligheten till sysselsättning skulle öka. Motionärerna föreslår att arbetsmarknadsnämnden tillsammans med privata aktörer ska utreda möjligheten att tillskapa prisvärda och tillgängliga lokaler, att en modell ska utredas för hur dessa lokaler kan tillhandahållas och att staden ska verka för fler kreativa mötesplatser där föreningar och småföretag kan samverka, dela resurser och växa.

     

    Sammanfattningsvis delar förvaltningen motionärernas synpunkter och förslag, men föreslår även att befintliga uppdrag hos kulturnämnden, idrottsnämnden, Stockholm Business Region och arbetsmarknadsnämnden kan stärkas och utvecklas i syfte att tillhandahålla lokaler för uppstarts- och föreningsverksamhet och ökad samverkan.

    Bilagor

  9. Kommunstyrelsen har överlämnat en remiss till Norra innerstadens stadsdelsnämnd gällande Motion om att utvärdera stadens miljözoner. Motionen är skriven av Jan Jönsson (L) och Sara Svanström (L).  I motionen framgår att miljözoner införs som en åtgärd för att minska luftföroreningar, buller och klimatpåverkan från trafiken. Miljözonerna syftar till att främja en mer hållbar trafikmiljö genom att begränsa tillträdet för vissa typer av fordon. Vidare menar skribenterna att de är medvetna om att miljözoner innebär betydande ingrepp i människors vardag där både boende, företagare och transporter behöver ges förutsättningarna för att ställa om. Mot bakgrund av ovan argument anser skribenterna att staden måste utvärdera hur väl miljözonerna har uppfyllt sina syften.

     

    Förvaltningen anser det vara viktigt att projekt och åtgärder som har betydande konsekvenser för Stockholm och stockholmarna följs upp för att säkerställa god måluppfyllelse. Vid en eventuell uppföljning ser förvaltningen det värdefullt att då även undersöka om, och i så fall hur, upphandling av varor och tjänster inom staden som omfattar transporter har påverkats av införda miljözoner i staden.

    Bilagor

  10. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Motion om att Stockholm ska inrätta en avtalscontroller, för yttrande till kommunstyrelsen. Motionen är skriven av Jan Jönsson och Sara Svanström (båda L). I motionen föreslås att Stockholms stad inrättar en funktion som avtalscontroller på trafikkontoret som ansvarar för att granska, förhandla och följa upp avtal med externa aktörer. Avtalscontrollern ska enligt motionärernas förslag även verka för ökad transparens genom att löpande rapportera avtalens efterlevnad samt bereda underlag och analyser till nämndernas beslutsfattare. Vidare föreslår motionärerna att avtalscontrollern ska ges de resurser och den kompetens som krävs för att effektivt kunna genomföra sitt uppdrag.

     

    Förvaltningen menar att det är bra att större fokus läggs på avtalsuppföljning inom staden. Vikten av avtalsuppföljning har kommit att betonas allt mer, det handlar både om att staden ska använda skattebetalarnas pengar ansvarsfullt och effektivt och är även en del i arbetet att motverka välfärdsbrott. För att säkerställa att skattemedel används på ett korrekt och ändamålsenligt sätt krävs regelbunden uppföljning av tecknade avtal. En möjlig väg framåt som förvaltningen ser är att staden tar fram arbetssätt för att mäta avtalsuppföljning, istället för att införa en ny funktion som avtalscontroller.

    Bilagor

  11. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har fått en remiss av kommunstyrelsen för yttrande. Remissen består av Motion om att inrätta arkitekturzoner i city och stadens äldre stadsdelar och är författad av Mikael Valier Furtenbach (KD). Motionären menar att Stockholms innerstad och de äldre stenstäderna i närförort behöver skyddas genom inrättandet av arkitekturzon. Zonen skulle, som enligt motionen, råda bot på den fria tolkningen av stadens riktlinjer och policyer, som kravställer att all utveckling och förtätning ska ske i strikt harmoni med det befintliga i både form och karaktär för att bygglov och markanvisningar ska beviljas.

     

    Förvaltningen håller med motionen om att det är viktigt att bevara och värna Stockholms arkitektoniska karaktär och arbetar kontinuerligt med att värna de kulturhistoriska värdena inom stadsdelsområdet. Att värna stenstaden med dess tidstypiska byggnader, parker och andra miljöer är en del av detta. Samtidigt anser förvaltningen att det är viktigt att staden utvecklas för att möta nya behov och att även senare arkitektoniska årsringar, som kommit efter sekelskiftets arkitekturstilar, också värnas då även de har ett kulturhistoriskt värde. Förvaltningen anser även att det behövs ett förtydligande av hur en arkitekturzon skulle fungera i praktiken och komplettera de policys, riktlinjer och lagar som redan finns inom området.

    Bilagor

  12. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har fått Motion om att förlägga yrkesprogram på någon eller några av de populära innerstadsskolorna med teoretisk profil på remiss för yttrande till kommunstyrelsen. Motionären Jan Jönsson (L) konstaterar i sin motion att yrkesprogram i dag ofta har låg status bland elever. Många elever väljer ett teoretiskt högskoleförberedande program före ett yrkesprogram, som kanske passat dem bättre. Att få fler att välja yrkesprogram lyfts som angeläget då flera av de yrken som yrkesprogrammen leder till i dag saknar anställningsbar personal. För att höja status och attraktivitet föreslås att yrkesprogram förläggs på någon eller några av de populära innerstadsskolorna med teoretiska högskoleförberedande program. Motionären föreslår även att staden bland annat arbetar fram en strategi för att stärka yrkesprogrammens attraktivitet.

     

    Förvaltningen ser positivt på förslag som leder till utökade livschanser för stadens ungdomar. Det är av godo om fler ungdomar kan slutföra sin gymnasieutbildning inom ämnen som intresserar dem och att kompetensförsörjningen inom bristyrken genom detta också kan tillgodoses.

    Bilagor

  13. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Motion om tillgänglighet och transparens för medborgarförslag, för yttrande till kommunstyrelsen. Motionen är skriven av Jonas Naddebo (C). Motionären föreslår, med hänvisning till Stockholms storlek och mängden förslag som inkommer, att en central webbportal bör utvecklas, där alla medborgarförslag samt tillhörande svar och beslut från stadsdelsnämnder och facknämnder samlas. Motionären anser att en sådan lösning skulle främja tillgänglighet och demokratisk insyn, samt underlätta för Stockholms stads invånare att få en överblick över medborgarförslagens beredning och svar. Vidare anför motionären att det är problematiskt att förslag som överlämnas från stadsdelsnämnd till facknämnd inte får ett svar som publiceras publikt. Motionären föreslår därför att centrala förvaltningar ser över sina rutiner för återkoppling på medborgarförslag till förslagsställare och stadsdelsnämnder.

     

    Förvaltningen kan delvis förstå att det kan upplevas svårt att få en samlad bild över aktuella eller beslutade medborgarförslag i hela Stockholms stad. Idag behöver invånare gå in på plattformen Meetings Plus, där sammanträdeshandlingar publiceras, för att leta upp medborgarförslag, beslutsunderlag och beslut under respektive stadsdelsnämnd och sammanträde. Meetings Plus har en sökfunktion där invånare kan göra en fritextsökning, men en sökning på ”medborgarförslag” ger ett stort resultat, som skulle kunna upplevas svårnavigerat. Förvaltningen ser därmed att det kan finnas en viss utvecklingspotential för stadens processer för medborgarförslag.

     

    Förvaltningen ser positivt på ett utvecklingsarbete kring processer och eventuella digitala lösningar som rör medborgarförslag och medborgarinflytande, med syfte att det ska vara ännu lättare för invånare att lämna egna medborgarförslag, ta del av andras medborgarförslag och följa upp fattade beslut. Det är också ur ett invånarperspektiv önskvärt om det inlämnade medborgarförslaget snabbt kan anlända till den nämnd eller det organ som har rådighet över förslaget, samt att det på förhand är tydligt hur förslaget kommer att beredas. Processer för medborgarförslag kan utformas på många olika sätt, och förslag på förändringar behöver utredas och remitteras för att fånga upp relevanta synpunkter och erfarenheter både från facknämnder och stadsdelsnämnder i Stockholms stad.

    Bilagor

  14.   15

    Anmälan av ekonomiska månadsrapporter år 2025

  15. Anmälan av Norra innerstadens delegationsbeslut för perioden 2025-05-28 till och med 2025-08-13. 

    Bilagor

  16. Norra innerstadens postlista för perioden 2025-05-28 till och med 2025-08-13.

    Bilagor

  17. Inget protokoll föreligger. Rådets nästa sammanträde äger rum den 15 september. 

  18. Inget protokoll föreligger. Rådets nästa sammanträde äger rum den 4 september. 

  19.   20

    Anmälan av protokoll från Norra innerstadens förvaltningsgrupp år 2025

  20.   21

    Övrigt

  21.   22

    Upphandling av leverans av matlådor till hemtjänst i egen regi

  22.   23

    Ansökan om ändring av mottagare av barnbidrag enligt 16 kap. 18 § SFB

  23.   24

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  24.   25

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  25.   26

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  26.   27

    Övervägande av vård enligt 13 § LVU

  27.   28

    Övervägande av vård enligt 13 § LVU

  28.   29

    Övervägande av vård enligt 13 § LVU

  29.   30

    Övervägande om fortsatt vård i jourhem enligt 22 kap. 13 § SoL

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.