Val av justerare och godkännande av dagordning
Information från stadsdelsdirektören till sammanträden med Norra innerstadens stadsdelsnämnd år 2025
Stadsdelsdirektörens information till sammanträdet den 23 oktober 2025.
Bilagor
Två nya medborgarförslag, som helt eller delvis faller inom ramen för Norra innerstadens stadsdelsnämnds ansvarsområde, har inkommit till förvaltningen sedan den senaste redovisningen till sammanträdet den 26 september. Förvaltningen föreslår att Norra innerstadens stadsdelsnämnd lämnar de två förslagen till förvaltningen för beredning. Medborgarförslag om upprustning av basketplanen i Tessinparken, dnr NI 2025/1471, föreslås samberedas med Medborgarförslag om upprustning av basketplaner i innerstaden, dnr NI 2025/1083, anmält på nämndsammanträdet den 28 augusti 2025.
Bilagor
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har tagit emot ett medborgarförslag om att förbättra rundeln i östra hörnet av Valhallavägens allé. Förslagsställaren lyfter att rundeln i nedre ändan av Valhallavägen i riktning mot Gärdesfältet i många år varit en trist grusad yta och att staden bör rusta upp platsen för att ge den ett trevligare intryck.
Förvaltningen håller med förslagsställaren om att platsen som beskrivs är eftersatt och har behov av att rustas upp. Ytan som beskrivs ingår som en del i Valhallavägens mittstråk vilket är detaljplanerat som gata. Det är därför trafikkontoret som ansvarar för investeringar på platsen medan stadsdelsförvaltningen ansvarar för drift. Trafikkontoret utreder i dagsläget skyfallslösningar i Valhallavägens mittstråk, där denna aktuella plats ingår. I ett sådant projekt blir det också möjligt att se över gestaltning på de platser som ingår i projektet. Förvaltningen inväntar trafikkontorets utredning för att kunna föra dialog om möjlig upprustning av denna del av Valhallavägens mittstråk.
Bilagor
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har tagit emot ett medborgarförslag om upprustning av parkbänkar och översyn av rabatter vid Tulegatan 42-46. Förslagsställaren anser att det finns behov av att rusta upp grönytan. På platsen finns idag två parkbänkar i behov av underhåll samt rabatter som behöver renoveras. Platsen ger idag ett skräpigt och slitet intryck som bidrar till otrygghet på platsen.
Förvaltningen håller med om att den mindre grönyta som beskrivs i förslaget är sliten och behöver rustas upp. Förvaltningen kommer renovera bänkarna samt se över vegetationen under hösten. Under 2026 kommer förvaltningen se över rabatterna, den övriga ytan och belysningen, i syfte att genomföra åtgärder så att platsen får ett mer ordnat och prydligt intryck.
Bilagor
Två medborgarförslag om åtgärder inom socialtjänst och förskola för att hjälpa barn med NPF-diagnoser
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit två medborgarförslag från samma förslagsställare, som handlar om åtgärder inom socialtjänst och förskola för att hjälpa barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, NPF-diagnoser. De två medborgarförslagen behandlas av nämnden i detta ärende. Förslagsställaren lyfter vikten av en genomförd skolgång som skyddsfaktor i barns liv, och samhällets ansvar att i högre utsträckning än i dag tillhandahålla anpassat stöd genom exempelvis kunskapshöjning om barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar inom förskola och socialtjänst.
Förvaltningen är enig med förslagsställaren att en fungerande skolgång är en mycket viktig och avgörande skyddsfaktor i ett barns liv. Inom Norra innerstadens stadsdelsnämnd pågår idag arbete inom flera verksamheter för att förebygga problematisk skolfrånvaro, samt att minska den om den har uppstått. Inom nämndens förskoleavdelning kommer specialpedagogkompetensen i samband med terminsstarten 2025 att höjas ytterligare, vilket bidrar till ökat stöd och kunskap hos personal för att bättre kunna stödja och bemöta barn och deras föräldrar. Socialtjänstavdelningen arbetar med problematisk skolfrånvaro och kunskap om NPF. Förvaltningen upprättar kompetensutvecklingsplaner och strävar efter att alla socialsekreterare i Norra innerstadens stadsdelsförvaltning har grundkunskap om NPF samt att de som arbetar med målgruppen har relevant fördjupning.
Bilagor
Stadsrevisionen har i Revisionsrapport 2/2025 – Vård och omsorg vid demenssjukdom granskat om äldrenämnden tillsammans med Farsta och Norra innerstadens stadsdelsnämnder följer Socialstyrelsens nationella riktlinjer och kommunfullmäktiges uppdragsbeskrivningar vid vård och omsorg om personer med demenssjukdom. Stadsrevisionens bedömning är att stadsdelsnämndernas vård- och omsorgsboenden i kommunal regi i huvudsak utgår ifrån nationella riktlinjer och kommunfullmäktiges uppdragsbeskrivningar samt att hemtjänstens arbete i huvudsak utgår från de nationella riktlinjerna. Stadsrevisionen lyfter två utvecklingsområden. Det ena är registrering av beteendemässiga och psykiska symtom vid demenssjukdom (BPSD) på vård- och omsorgsboende, det andra är att stärka samverkan med regionen gällande samordnad individuell plan (SIP).
Förvaltningen välkomnar stadsrevisionens granskning och har sedan tidigare identifierat behov av att stärka arbetet inom demensområdet. Förvaltningen har därför tagit fram en treårig plan, Åtgärder med målet att förbättra livskvaliteten för personer som lever med kognitiv sjukdom 2025-2028, och utvecklingsarbetet leds av förvaltningens demenskoordinator. I arbetet ingår såväl utökad användning av BPSD-registret som arbete för att stärka samverkan med regionen gällande SIP.
Bilagor
Stockholms stads nämnder ska enligt Arkivregler för Stockholms stad, kommunal författningssamling 2015:27, fastställa hanteringsanvisningar som ger upplysning om registrering, framställning, arkivering, bevarande och gallring av de allmänna handlingar som hanteras i nämndens verksamhet. Stockholms stads stadsdelsarkivarier, som arbetar för samtliga stadsdelsförvaltningar men som är placerade på Södermalms stadsdelsförvaltning, ansvarar för att genomföra uppdateringar av stadsdelsförvaltningarnas gemensamma hanteringsanvisningar i enlighet med fattade bevarande- och gallringsbeslut från Stockholms stadsarkiv. Arbetet sker i dialog med arkivansvariga vid stadsdelsförvaltningarna. De uppdaterade hanteringsanvisningarna ska sedan fastställas av respektive stadsdelsnämnd.
Bilagor
Fyllnadsval av ledamot till Norra innerstadens och Kungsholmens stadsdelsnämnders råd för funktionshinderfrågor
Malin Tjernell Prioset, representant för Riksförbundet för Rörelsehindrade Barn och Ungdomar (RBU), och Jan Delvert, representant för Personskadeförbundet lokalförening i Stockholm (RTP-StS), har avsagt sig sina uppdrag som ledamöter i Norra innerstadens och Kungsholmens stadsdelsnämnders råd för funktionshinderfrågor. Fyllnadsval ska därför genomföras. Funktionsrätt Stockholms stad har nominerat Mandana Lagerlöf, representant för RBU, som ny ledamot.
Bilagor
Remiss av Slutbetänkandet Ändring av permanent uppehållstillstånd för vissa utlänningar (SOU 2025:99)
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Slutbetänkandet Ändring av permanent uppehållstillstånd för vissa utlänningar (SOU 2025:99) för yttrande till kommunstyrelsen. Utredningens uppdrag var att lämna förslag till författningsändringar och andra åtgärder som syftar till att så långt det är rättsligt möjligt begränsa asylsökandes rättigheter genom att anpassa regelverket till miniminivån enligt EU-rätten. I utredningen föreslås att det införs en ny särskild lag om återkallelse av permanent uppehållstillstånd. Huvudregeln enligt den föreslagna lagen ska vara att ett permanent uppehållstillstånd ska återkallas och ersättas med ett tidsbegränsat uppehållstillstånd, om det finns förutsättningar för det. Frågan om utvisning kommer bli aktuell för de individer vars uppehållstillstånd återkallas och ett tidsbegränsat uppehållstillstånd inte beviljas, samt för de som inte kan eller vill bli svenska medborgare. Författningsförslagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2027.
Förvaltningen anser att de förslag som framförs i utredningen riskerar att få negativa konsekvenser för områden som bland annat rättssäkerhet, tillit till myndigheter samt integration. Därtill anser förvaltningen att förslaget inte är förenligt med principen om barnets bästa enligt Barnkonventionen.
Bilagor
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Handlingsplan för kommunens aktivitetsansvar i Stockholms stad (KAA) 2025–2027, för yttrande till kommunstyrelsen. Kommunerna har enligt skollagen ett aktivitetsansvar för ungdomar under 20 år som är folkbokförda i kommunen och som har fullgjort sin skolplikt men inte fullföljt en gymnasieutbildning. Kommunens aktivitetsansvar (KAA) ställer krav på att kommunen håller sig informerad om vilka som tillhör målgruppen, kontaktar dessa och erbjuder lämpliga individuella åtgärder. Syftet med insatserna ska i första hand vara att motivera unga i målgruppen att påbörja eller återuppta en utbildning, i andra hand att erbjuda stöd mot arbete eller andra aktiviteter. I föreslagen handlingsplan fastställs hur Stockholms stad ska arbeta utifrån kommunens aktivitetsansvar för ungdomar. Handlingsplanen beskriver uppdrag, organisation, ansvarsfördelning samt inriktning för insatser.
Förvaltningen ser som helhet positivt på den föreslagna handlingsplanen. Förvaltningen bidrar till arbetet utifrån nämndens ansvarsområden, bland annat genom att ha en skolsamordnare för placerade barn som arbetar för en sammanhållen skolgång samt genom skolsocionomer vars mål är att elever som har upprepad eller längre tids frånvaro ska öka sin närvaro i grundskolans undervisning och uppnå gymnasiebehörighet. Förvaltningen lämnar inga ytterligare synpunkter på handlingsplanen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har överlämnat en remiss till Norra innerstadens stadsdelsnämnd gällande Handlingsplan för bostadsförsörjning (KS 2024/1201). I förslaget till handlingsplan framgår att ett av stadens viktigaste ansvarsområden är att skapa förutsättningar för alla invånare att leva i goda bostäder till en rimlig kostnad. Stockholm ska vara en stad som alla människor har råd att bo och leva i. Stockholms stads handlingsplan för bostadsförsörjning ersätter Riktlinjer för bostadsförsörjning 2021-2024. Handlingsplanen ska vara styrande i stadens arbete med bostadsförsörjning och även fungera som verktyg i arbetet. Handlingsplanen för bostadsförsörjning med dess bilagor ska fungera som kunskapsunderlag och vägledning i kommande markanvisningar. Handlingsplanen vänder sig till medarbetare inom Stockholms stad och till bostadsmarknadens aktörer. Utifrån stadsdelsnämndens ansvarsområden lämnar förvaltningen ett antal reflektioner kring remissen.
Bilagor
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av förslaget till Handlingsplan för åldersvänlig stad som ersätter handlingsplanen för en äldrevänlig stad som har löpt ut.
Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget och välkomnar stadens ambition att utveckla Stockholm som en åldersvänlig stad. Att begreppet ändras från äldrevänlig till åldersvänlig markerar att frågan inte enbart är en angelägenhet för verksamheter inom äldreomsorgen utan ett gemensamt ansvar för hela staden. Förvaltningen ser även positivt på att ålderism lyfts upp som en central fråga, vilket stärker både äldres delaktighet och stadens bredare arbete för mänskliga rättigheter och likabehandling. För att tydliggöra hbtqi+-perspektivet kan formulering om att äldre kan identifiera sig som kvinnor eller män förtydligas för att inte riskera att exkludera personer med annan könsidentitet. Kunskapen om äldres levnadsvillkor behöver fördjupas generellt, men stadsdelsförvaltningarna behöver även en tydligare geografisk bild av hur behoven ser ut och var de är som störst. Det skulle ge bättre förutsättningar att planera och anpassa verksamheterna för att de träffsäkert ska kunna möta äldres olika behov. Äldre personer utgör en särskilt sårbar grupp i trafiken och är överrepresenterade i olycksstatistiken och förvaltningen anser att trafiksäkerhet behöver lyftas fram tydligare i handlingsplanen. Avslutningsvis understryker förvaltningen betydelsen av att stadens boendeplanering långsiktigt tar höjd för kommande behov, både vad gäller vård- och omsorgsboenden och andra typer av anpassade boenden för äldre personer.
Bilagor
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Handlingsplan för nationella minoriteter och urfolket samernas rättigheter för yttrande till kommunstyrelsen. Av Stockholms stads program för de mänskliga rättigheterna (MR-programmet) framgår att MR-programmet ska fungera som paraply för sex tillhörande handlingsplaner, varav en ska behandla de nationella minoriteterna och urfolket samernas rättigheter. Det övergripande målet med Handlingsplan för nationella minoriteter och urfolket samernas rättigheter är att staden säkerställer att nationella minoriteter och urfolket samerna har full tillgång till sina rättigheter.
Förvaltningen anser att handlingsplanen för nationella minoriteter och urfolket samernas rättigheter utgör ett bra stöd i det fortsatta arbetet. I syfte att få en tydlig överblick över handlingsplanens samtliga mål och vilka nämnder och bolagsstyrelser som är särskilt ansvariga för dessa, anser förvaltningen att det hade kunnat synliggöras i en tabell i slutet av handlingsplanen. Förvaltningen anser vidare att det är viktigt att goda exempel och lärande sprids inom staden, det gäller såväl arbetet för nationella minoriteters och urfolket samernas rättigheter som arbetet för mänskliga rättigheter i stort. Förvaltningen menar att arbetet för mänskliga rättigheter med fördel kan integreras i fler befintliga nätverk inom staden och även knytas närmare större stadsövergripande omställningsarbeten och förändringsprocesser i syfte att höja kunskaperna, stärka engagemang och förmåga att driva arbetet framåt.
Bilagor
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Handlingsplan för romsk inkludering för yttrande till kommunstyrelsen. Av Stockholms stads program för de mänskliga rättigheterna (MR-programmet) framgår att MR-programmet ska fungera som paraply för sex tillhörande handlingsplaner, varav en ska behandla romsk inkludering. Det övergripande målet med Handlingsplan för romsk inkludering är att staden säkerställer romers lika tillgång till de mänskliga rättigheterna genom att motverka antiziganism och främja romsk inkludering. Fokus för handlingsplanen är framförallt arbete mot diskriminering av romer och insatser för de romer som befinner sig i ett socialt och ekonomiskt utanförskap.
Förvaltningen anser att handlingsplanen för romsk inkludering utgör ett bra stöd i arbetet för romers lika tillgång till de mänskliga rättigheterna. I syfte att få en tydlig överblick över handlingsplanens samtliga mål och vilka nämnder och bolagsstyrelser som är särskilt ansvariga för dessa, anser förvaltningen att det hade kunnat synliggöras i en tabell i slutet av handlingsplanen. Förvaltningen anser vidare att det är viktigt att goda exempel och lärande sprids inom staden, det gäller såväl arbetet för romsk inkludering som arbetet för mänskliga rättigheter i stort. Förvaltningen menar att arbetet för mänskliga rättigheter med fördel kan integreras i fler befintliga nätverk inom staden och även knytas närmare större stadsövergripande omställningsarbeten och förändringsprocesser i syfte att höja kunskaperna, stärka engagemang och förmåga att driva arbetet framåt.
Bilagor
Handlingsplan för hbtqi-personers rättigheter och möjligheter 2030 är en av sex handlingsplaner som tillhör Stockholms stads program för de mänskliga rättigheterna (MR-programmet). Handlingsplanen ska stärka stadens arbete med att tillgodose hbtqi-personers rättigheter och riktar sig till samtliga nämnder och bolagsstyrelser. Handlingsplanen sträcker sig till år 2030. Det övergripande målet med handlingsplanen är att staden ska säkerställa att stockholmare har lika rättigheter och möjligheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet, könsuttryck och könskarakteristika.
Förvaltningen välkomnar handlingsplanen och ser att den bidrar positivt till arbetet för alla stockholmares mänskliga rättigheter genom att tydliggöra ansvar, styrning och uppföljning i hela staden. Förvaltningen vill även lyfta möjligheten att inkludera fler genom att använda hbtqi+-personer som begrepp framöver.
Bilagor
Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Motion om att elektrifiering är nyckeln för att nå Stockholms klimatmål för yttrande till kommunstyrelsen. I motionen från Jan Jönsson (L), Elin Hjelmestam (L) och Sara Svanström (L) föreslås att Stockholms stad ska höja ambitionerna för elektrifieringsarbetet som en central del av stadens klimatarbete och att berörda nämnder och bolag ska utreda hur takten i elektrifieringsarbetet kan ökas. Därtill föreslås att kommunfullmäktige avsätter pengar i stadens budget för att ge bättre förutsättningar att öka elektrifieringen i Stockholms stad.
Förvaltningen anser att förslagen i motionen som helhet går i linje med stadens mål enligt miljöprogrammet och klimathandlingsplanen. Förvaltningen menar dock att elektrifiering bör ses som en del av ett bredare miljö- och klimatarbete, där elektrifieringen kan behöva kombineras med flera andra åtgärder för att nå stadens övergripande mål. Förvaltningen vill också lyfta vikten av att beakta ett rättviseperspektiv i de satsningar som görs, detta utifrån att staden enligt miljöprogrammet ska arbeta för en rättvis och inkluderande omställning.
Bilagor
Kommunstyrelsen har överlämnat en remiss till Norra innerstadens stadsdelsnämnd gällande Motion om förbättrad tillgänglighet och framkomlighet i stadsmiljön, KS 2025/437. I motionen framgår att stadens tillgänglighet och framkomlighet är avgörande för individens frihet och rörlighet, och att byggstök och otillräcklig snöröjning påverkar förmågan för många negativt. Motionärerna lyfter att detta särskilt är ett problem för personer med funktionsnedsättningar.
Förvaltningen delar motionärernas uppfattning om att tillgänglighet och framkomlighet är viktiga perspektiv i skötseln och utvecklingen av stadsmiljön. Förvaltningen arbetar med att tillgänglighetsanpassa parker och grönområden som ligger inom stadsdelsnämndens ansvarsområde. Förvaltningen instämmer också med motionens synpunkter gällande problem med byggsäckar som inte är omhändertagna. Förvaltningen upplever dock att rutiner avseende byggsäckar finns inom staden, men att de inte alltid efterlevs av de som ställer ut säckar. Vidare håller förvaltningen med om att staden bör arbeta för en effektiv halkbekämpning samt snöröjning och ser att framkomligheten för gående på vissa håll behöver prioriteras i högre grad.
Bilagor
Totalt prognostiseras för året, efter resultatdispositioner, överskott om 63,7 mnkr.
Bilagor
Anmälan av delegationsbeslut för perioden 2025-09-11 till och med 2025-10-08.
Bilagor
Anmälan av postlista för perioden 2025-09-11 till och med 2025-10-08.
Bilagor
Anmälan av rådets protokoll från sammanträdet den 6 oktober 2025.
Bilagor
Inget protokoll föreligger. Rådet hade den 7 oktober 2025 en workshop om verksamhetsplan för år 2026, som inte protokollfördes. Rådets nästa sammanträde äger rum den 12 november 2025.
Anmälan av förvaltningsgruppens protokoll från mötet den 15 oktober 2025.
Bilagor
Övrigt
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB