Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare och godkännande av dagordning

  2. Anmälan av stadsdelsdirektörens information till sammanträdet den 25 september 2025.

    Bilagor

  3. Två nya medborgarförslag, som helt eller delvis faller inom ramen för Norra innerstadens stadsdelsnämnds ansvarsområde, har inkommit till förvaltningen sedan den senaste redovisningen till sammanträdet den 28 augusti 2025.

    Bilagor

  4. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har fått in ett medborgarförslag om att låta gräset växa och bli ängar längs vissa gator och i vissa passande parker. Att låta växtligheten växa upp och inte klippas ner ger bättre förutsättningar för blommor, bin och andra insekter att leva.

     

    Förvaltningen håller med om att låta gräs växa upp till höggräs eller anlägga ängsytor längs med vissa vägar och i parker, som inte används till rekreation, är en viktig åtgärd för att stärka biologisk mångfald. Förvaltningen arbetar därför kontinuerligt med detta och ställer under 2025 om gräsytor till höggräsytor vid Valhallavägen, i Humlegården och i Bellevue.

    Bilagor

  5. Tertialrapporten fokuserar på avvikelserapportering samt åtgärder för att uppnå kommunfullmäktiges mål. Norra innerstadens stadsdelsförvaltning gör bedömningen att stadsdelsnämnden bidrar till att kommunfullmäktiges tre inriktningsmål kommer att uppfyllas. Bedömningen grundar sig på att kommunfullmäktiges mål för samtliga verksamhetsområden prognostiseras att uppnås.

    Bilagor

  6. Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna har inkommit med en skrivelse till förvaltningen med anledning av problematiken på Sveavägen och Strandvägen med höga ljud och störningar i allmänhet. I skrivelsen framförs att i andra länder kan personer få en bot direkt av en liknande fartkamera genom att du blir ”fotograferad”. I skrivelsen föreslås att nämnden ger förvaltningen i uppdrag att med relevant nämnd utreda huruvida det skulle vara möjligt med gällande lagstiftning att uppföra den typen av kameror på vägar/gator det är behövligt.

     

    Förvaltningen svarar att trafikövervakning inte ligger inom Stockholms stads ansvarsområde, varför frågan bör lyftas vidare till rätt instans. Dock ansvarar staden för andra trafiksäkerhetsåtgärder på stadens vägnät, exempelvis farthinder. Förvaltningen anser att trafiksäkerhetsåtgärder är önskvärda åtgärder på Sveavägen och Strandvägen. Staden kan inte lagföra brott då det är Polismyndighetens uppgift att beivra brott i trafiken. Det är därigenom Polismyndigheten som måste genomföra utredning och lagföring av hastighetsöverträdelser även om staden skulle sätta upp kameror. 

     

    Nuvarande nationella ATK-system (systemet för hastighetskameror) är ett samarbete mellan Trafikverket och Polismyndigheten och det är de som beslutar vart kamerorna sätts upp. Staden kan ansöka om ATK-kameror, men även om staden skulle bli tilldelad kameror så skulle det ta cirka tre år mellan ansökan till dess att kamerorna är på plats. För att bli tilldelad ATK-kamera måste uppsatta kriterier uppfyllas, där gator med hastighetsbegränsningen 40 km/h oftast inte uppfyller kriterierna eller inte prioriteras i förhållande till andra platser med högre hastighet. Det finns även mobila ATK-kameror som polisen kan fördela. Detta är dock ingen permanent lösning. Förvaltningen har haft dialog med polisen angående dessa och fått svar att de mobila ATK-kamerorna inte är aktuella för Sveavägen och Strandvägen.

    Bilagor

  7. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Stockholms stads kulturskoleplan för yttrande till kommunstyrelsen. Syftet med kulturskoleplanen är att definiera Kulturskolans roll i den kommunala verksamheten, samt att planen ska ligga till grund för Kulturskolans utveckling på kort och lång sikt. I kulturskoleplanen beskrivs fem utvecklingsområden som Kulturskolan kommer att fokusera på under åren 2026–2030. Det är Kulturskolan inom kulturförvaltningen som ansvarar för kulturskoleplanens genomförande.

     

    Förvaltningen anser att det är bra att en kulturskoleplan tas fram och att utvecklingsområdena i huvudsak är väl valda. Förvaltningen menar dock att det i högre grad hade kunnat tydliggöras hur Kulturskolan ska arbeta för att uppnå en mer jämlik kulturskola och nå underrepresenterade grupper.

    Bilagor

  8. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Näringslivspolicy inklusive etableringsstrategi för Stockholms stad för yttrande till kommunstyrelsen. Stadsledningskontoret har, i samarbete med ett flertal nämnder och Stockholm Business Region, reviderat stadens näringslivspolicy samt tagit fram en etableringsstrategi som bilaga till näringslivspolicyn. Näringslivspolicyn syftar till att bredda och fördjupa kunskapen om och förståelsen för vilka grundläggande förutsättningar som har betydelse för näringslivet och för ett gott företagsklimat. Policyn ska bidra till att staden utvecklar arbetssätt och organisation för att underlätta för att företag ska starta, verka och växa i Stockholms alla stadsdelsområden.

     

    Förvaltningen anser att det är bra att näringslivspolicyn har reviderats, samt kompletterats med en etableringsstrategi. Förvaltningen menar dock att ansvarsfördelningen hade kunnat tydliggöras ytterligare i policyn. Förvaltningen menar även att det är en utmaning att som stadsdelsnämnd ta ett större ansvar för näringslivsfrågorna genom att – som föreslås i policyn – fungera som kommunikationskanal mellan företag och staden samt att göra analyser om företagsklimatet utifrån näringslivspolicyns ramvillkor. Detta vore resurskrävande för stadsdelsnämnden och förvaltningen menar att detta är sådant som med fördel kan hanteras centralt i staden.

    Bilagor

  9. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har fått en remiss av Lekvärdesriktlinjer – utformning av förskole- och skolgårdar, för yttrande till kommunstyrelsen. Förvaltningen ställer sig positiv till att lekvärdesriktlinjerna tagits fram och att de genomsyras av ett barnperspektiv. Förvaltningen vill understryka att ytstorleken på gårdarna är den viktigaste aspekten för att uppnå goda lekvärden och att andra lekvärden inte kan kompensera för en liten friyta. Förvaltningen vill även understryka vikten av att tidigt involvera expertis från förskolans verksamhet i utformningen för att inte missa viktiga funktioner i vardagsarbetet. Slutligen vill förvaltningen skicka med en önskan om ett utvecklande kring hur barn och unga ska involveras och ges utrymme att påverka i den fysiska planeringen.

    Bilagor

  10. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Motion om att ge äldre guldkant på vardagen för yttrande till kommunstyrelsen. Motionen är skriven av Nike Örbrink (KD). I motionen föreslås att staden bör möjliggöra förtäring av medhavd alkoholhaltig dryck på stadens träffpunkter, i syfte att äldre ska få sätta guldkant på vardagen på samma sätt som alla andra.

     

    Förvaltningens bedömning utgår ifrån träffpunkternas grunduppdrag samt den redovisade fakta, kunskap och de styrdokument som finns på området. Sammantaget anser förvaltningen att det inte är önskvärt att som regel tillåta förtäring av medhavd alkohol i verksamhetens lokaler. Detta mot bakgrund av det som framkommer i Socialstyrelsens rapport om alkoholkonsumtion bland äldre hemtjänsttagare, kunskapsguiden samt handlingsplan för en äldrevänlig stad, och utifrån träffpunkternas grunduppdrag att bedriva en hälsofrämjande verksamhet. Förvaltningen ska också förhålla sig till stadens ANDTS-program i vilket det framgår att staden ska sträva efter att minska tillgång och efterfrågan samt reducera skada av användning av alkohol. Därtill anser förvaltningen att det kan finnas anledning att avvakta kommunfullmäktiges beslut gällande Motion om träffpunkter som respekterar seniorers egna val (dnr KS 2024/922) eftersom denna motion behandlar en närliggande frågeställning.

    Bilagor

  11. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Motion om att värna om och utveckla alléerna i Stockholm, för yttrande till kommunstyrelsen. Motionen är skriven av Jonas Naddebo (C) och Svante Linusson (C). I motionen lyfts främst äldre träds och alléers betydelse för ekologi, klimat och hälsa i staden fram. Kommunstyrelsen föreslås ge trafiknämnden i uppdrag att tillsammans med berörda förvaltningar ta ett helhetsgrepp om sina alléträd gällande inventering, skötsel och underhåll, utveckla en strategi för att värna äldre träd och alléer, identifiera områden med låg krontäckningsgrad och överbreda gator samt att utveckla Karlbergsvägen till en grön esplanad.

     

    I kommunfullmäktiges budget för 2025 ges kommunstyrelsen i uppdrag att i samarbete med berörda nämnder ta fram en ny trädpolicy utifrån målen i miljöprogrammet med fokus på klimatanpassning, kolsänkor och den biologiska mångfalden samt skötsel och skydd av befintliga träd. Trafikkontoret har därför på uppdrag inlett ett sådant arbete i vilket stadsdelsförvaltningen deltar tillsammans med andra berörda förvaltningar. Arbetet kommer att pågå under hösten 2025 och förvaltningen föreslår att motionens förslag lyfts och beaktas i arbetet med den nya trädpolicyn.

    Bilagor

  12. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har fått en remiss av Motion om inrättande av parkeringsmål för yttrande till kommunstyrelsen. Motionen är författad av Destiny Zandi Lindgren (KD). Motionären menar att bilen har en naturlig plats i samhället och är ett nödvändigt verktyg för många stockholmare för att lösa vardagspusslet. Enligt motionen har många parkeringsplatser de senaste åren tagits bort till förmån för exempelvis breddade gångvägar, cykelställ och andra aktiviteter. Motionen förslår att kommunfullmäktige beslutar om inrättandet av ett stadsövergripande parkeringsmål för att bibehålla antalet parkeringar på minst 2020 års nivå.

     

    I enlighet med stadens framkomlighetsstrategi anser förvaltningen att staden bör prioritera de tre mest kapacitetsstarka trafikslagen, gång-, cykel och kollektivtrafik, med minst miljö- och klimatpåverkan, i utvecklingen av staden. Detta är nödvändigt för att det ska gå att klara av att förflytta fler människor på samma yta i takt med att staden växer. Ett fast parkeringsmål utifrån dagens nivå av antalet parkeringsplatser i staden gynnar inte utvecklingen av ett attraktivt, tryggt och hållbart transportsystem i den växande staden.

    Bilagor

  13. Norra innerstaden har mottagit en remiss av Motion om att restaurera kulturhistoriskt viktiga parker, såsom Humlegården och Vasaparken, för yttrande till kommunstyrelsen. Motionen är skriven av Jan Jönsson (L) och Björn Ljung (L). Motionen handlar om att det ska säkerställas att förändringar i parkerna sker med varsamhet och respekt för deras ursprungliga utformning och karaktär.

     

    Förvaltningen arbetar bland annat utifrån Parkplan Norrmalm och Parkplan Östermalm, där ett av tre målområden handlar om att parkernas gröna karaktär och kulturhistoriska värden är viktiga förutsättningar att ta hänsyn till i parkutvecklingen. Övriga två målområden i parkplanerna handlar om parkernas sociala respektive ekologiska värden. Det innebär bland annat att förvaltningen behöver värna och utveckla parkerna för rekreation, samtidigt som parkerna ska gynna biologisk mångfald och bidra till stadens klimatanpassning. Parkerna behöver också utvecklas utifrån samtidens krav på till exempel tillgänglighet och säkerhet. Förvaltningen behöver således ständigt göra avvägningar och prioriteringar mellan en rad olika värden, intressen och behov samt ta hänsyn till ekonomiska aspekter. Sammanfattningsvis anser förvaltningen att staden arbetar i linje med motionens intentioner om att värna parkernas kulturhistoriska värden, i samklang med en strävan om att övriga behov och krav efterlevs.

    Bilagor

  14. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har fått Motion om att utreda och säkerställa goda livsvillkor för HBTQI-personer inom stadens äldreomsorgen på remiss av kommunstyrelsen för yttrande senast 7 oktober 2025. Motionen från Jan Jönsson och Anne-Lie Elfvén (båda L) handlar om att säkerställa att verksamheter inom äldreomsorg har kompetens och arbetssätt för att ge hbtqi-personer en jämlik, inkluderande och respektfull vård och omsorg utifrån varje individs behov. Detta skulle bemöta den oro för diskriminering och okunskap som äldre hbtqi-personer upplever inför att behöva vård och omsorg. Motionärerna föreslår åtgärder i form av en utredning om äldre hbtqi-personers situation i äldreomsorgen, krav på utförare och förutsättningar för löpande kompetensutveckling.

     

    Förvaltningen ser positivt på motionens förslag att utreda situationen för äldre hbtqi-personers livsvillkor och hälsa inom äldreomsorgen. En sådan utredning skulle kunna ge viktiga underlag för både behov av verksamhetsutveckling och vilka kompetenskrav som bör ställas på utförare, oavsett regiform.

    Bilagor

  15. Förvaltningen har tagit emot en remiss av Motion om att utveckla och förbättra Odenplan för yttrande till kommunstyrelsen. Motionen är skriven av Hanna Werner (M). I motionen så beskrivs det att trots Odenplans läge i Stockholm så uppfattar många stockholmare platsen som trång, grå och att grönska saknas. Motionären föreslår att trafiknämnden uppdras att tillsammans med berörda nämnder och bolag utveckla Odenplan till ett grönare stadstorg. Motionären föreslår vidare att trafiknämnden ska ges i uppdrag att utveckla och förbättra cykelgaraget som finns på platsen. Slutligen föreslår motionären att kommunstyrelsen samt trafiknämnden ska inleda en dialog med Region Stockholm för att möjliggöra en kostnads- och tidseffektiv upprustning av torget.

     

    Förvaltningen välkomnar åtgärder som bidrar till en trevligare stadsmiljö och som resulterar i en levande plats där människor stannar kvar. Odenplan har tidigare varit en del av Levande Stockholm, och förvaltningen ser gärna att denna satsning fortsätter på platsen.

     

    Bilagor

  16. Anmälan av Norra innerstadens delegationsbeslut för perioden 2025-08-14 till och med 2025-09-10.

    Bilagor

  17. Anmälan av Norra innerstadens postlista för perioden 2025-08-14 till och med 2025-09-10.

    Bilagor

  18. Anmälan av förvaltningsgruppens protokoll från mötet den 17 september 2025.

    Bilagor

  19.   21

    Övrigt

  1. Anmälan av stadsdelsdirektörens information till sammanträdet den 25 september 2025.

     

    Utöver vad som framgår i den skriftliga informationen berättar avdelningschef Maria Härenstam att Stockholms stad omfattas av dataintrånget i Miljödatas system. Personuppgifter från anställda och tidigare anställda har publicerats på Darknet. Brev har skickats ut till samtliga berörda om incidenten.

    Bilagor

  2. Två nya medborgarförslag, som helt eller delvis faller inom ramen för Norra innerstadens stadsdelsnämnds ansvarsområde, har inkommit till förvaltningen sedan den senaste redovisningen till sammanträdet den 28 augusti 2025. Förvaltningen föreslår att Norra innerstadens stadsdelsnämnd överlämnar de två medborgarförslagen till förvaltningen för beredning. 

    Bilagor

  3. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har fått in ett medborgarförslag om att låta gräset växa och bli ängar längs vissa gator och i vissa passande parker. Att låta växtligheten växa upp och inte klippas ner ger bättre förutsättningar för blommor, bin och andra insekter att leva.

     

    Förvaltningen håller med om att låta gräs växa upp till höggräs eller anlägga ängsytor längs med vissa vägar och i parker, som inte används till rekreation, är en viktig åtgärd för att stärka biologisk mångfald. Förvaltningen arbetar därför kontinuerligt med detta och ställer under 2025 om gräsytor till höggräsytor vid Valhallavägen, i Humlegården och i Bellevue.

    Bilagor

  4. Tertialrapporten fokuserar på avvikelserapportering samt åtgärder för att uppnå kommunfullmäktiges mål. Norra innerstadens stadsdelsförvaltning gör bedömningen att stadsdelsnämnden bidrar till att kommunfullmäktiges tre inriktningsmål kommer att uppfyllas. Bedömningen grundar sig på att kommunfullmäktiges mål för samtliga verksamhetsområden prognostiseras att uppnås.

    Bilagor

  5. Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna har inkommit med en skrivelse till förvaltningen med anledning av problematiken på Sveavägen och Strandvägen med höga ljud och störningar i allmänhet. I skrivelsen framförs att i andra länder kan personer få en bot direkt av en liknande fartkamera genom att du blir ”fotograferad”. I skrivelsen föreslås att nämnden ger förvaltningen i uppdrag att med relevant nämnd utreda huruvida det skulle vara möjligt med gällande lagstiftning att uppföra den typen av kameror på vägar/gator det är behövligt.

     

    Förvaltningen svarar att trafikövervakning inte ligger inom Stockholms stads ansvarsområde, varför frågan bör lyftas vidare till rätt instans. Dock ansvarar staden för andra trafiksäkerhetsåtgärder på stadens vägnät, exempelvis farthinder. Förvaltningen anser att trafiksäkerhetsåtgärder är önskvärda åtgärder på Sveavägen och Strandvägen. Staden kan inte lagföra brott då det är Polismyndighetens uppgift att beivra brott i trafiken. Det är därigenom Polismyndigheten som måste genomföra utredning och lagföring av hastighetsöverträdelser även om staden skulle sätta upp kameror. 

     

    Nuvarande nationella ATK-system (systemet för hastighetskameror) är ett samarbete mellan Trafikverket och Polismyndigheten och det är de som beslutar vart kamerorna sätts upp. Staden kan ansöka om ATK-kameror, men även om staden skulle bli tilldelad kameror så skulle det ta cirka tre år mellan ansökan till dess att kamerorna är på plats. För att bli tilldelad ATK-kamera måste uppsatta kriterier uppfyllas, där gator med hastighetsbegränsningen 40 km/h oftast inte uppfyller kriterierna eller inte prioriteras i förhållande till andra platser med högre hastighet. Det finns även mobila ATK-kameror som polisen kan fördela. Detta är dock ingen permanent lösning. Förvaltningen har haft dialog med polisen angående dessa och fått svar att de mobila ATK-kamerorna inte är aktuella för Sveavägen och Strandvägen.

    Bilagor

  6. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Stockholms stads kulturskoleplan för yttrande till kommunstyrelsen. Syftet med kulturskoleplanen är att definiera Kulturskolans roll i den kommunala verksamheten, samt att planen ska ligga till grund för Kulturskolans utveckling på kort och lång sikt. I kulturskoleplanen beskrivs fem utvecklingsområden som Kulturskolan kommer att fokusera på under åren 2026–2030. Det är Kulturskolan inom kulturförvaltningen som ansvarar för kulturskoleplanens genomförande.

     

    Förvaltningen anser att det är bra att en kulturskoleplan tas fram och att utvecklingsområdena i huvudsak är väl valda. Förvaltningen menar dock att det i högre grad hade kunnat tydliggöras hur Kulturskolan ska arbeta för att uppnå en mer jämlik kulturskola och nå underrepresenterade grupper.

    Bilagor

  7. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Näringslivspolicy inklusive etableringsstrategi för Stockholms stad för yttrande till kommunstyrelsen. Stadsledningskontoret har, i samarbete med ett flertal nämnder och Stockholm Business Region, reviderat stadens näringslivspolicy samt tagit fram en etableringsstrategi som bilaga till näringslivspolicyn. Näringslivspolicyn syftar till att bredda och fördjupa kunskapen om och förståelsen för vilka grundläggande förutsättningar som har betydelse för näringslivet och för ett gott företagsklimat. Policyn ska bidra till att staden utvecklar arbetssätt och organisation för att underlätta för att företag ska starta, verka och växa i Stockholms alla stadsdelsområden.

     

    Förvaltningen anser att det är bra att näringslivspolicyn har reviderats, samt kompletterats med en etableringsstrategi. Förvaltningen menar dock att ansvarsfördelningen hade kunnat tydliggöras ytterligare i policyn. Förvaltningen menar även att det är en utmaning att som stadsdelsnämnd ta ett större ansvar för näringslivsfrågorna genom att – som föreslås i policyn – fungera som kommunikationskanal mellan företag och staden samt att göra analyser om företagsklimatet utifrån näringslivspolicyns ramvillkor. Detta vore resurskrävande för stadsdelsnämnden och förvaltningen menar att detta är sådant som med fördel kan hanteras centralt i staden.

    Bilagor

  8. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har fått en remiss av Lekvärdesriktlinjer – utformning av förskole- och skolgårdar, för yttrande till kommunstyrelsen. Förvaltningen ställer sig positiv till att lekvärdesriktlinjerna tagits fram och att de genomsyras av ett barnperspektiv. Förvaltningen vill understryka att ytstorleken på gårdarna är den viktigaste aspekten för att uppnå goda lekvärden och att andra lekvärden inte kan kompensera för en liten friyta. Förvaltningen vill även understryka vikten av att tidigt involvera expertis från förskolans verksamhet i utformningen för att inte missa viktiga funktioner i vardagsarbetet. Slutligen vill förvaltningen skicka med en önskan om ett utvecklande kring hur barn och unga ska involveras och ges utrymme att påverka i den fysiska planeringen.

    Bilagor

  9. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Motion om att ge äldre guldkant på vardagen för yttrande till kommunstyrelsen. Motionen är skriven av Nike Örbrink (KD). I motionen föreslås att staden bör möjliggöra förtäring av medhavd alkoholhaltig dryck på stadens träffpunkter, i syfte att äldre ska få sätta guldkant på vardagen på samma sätt som alla andra.

     

    Förvaltningens bedömning utgår ifrån träffpunkternas grunduppdrag samt den redovisade fakta, kunskap och de styrdokument som finns på området. Sammantaget anser förvaltningen att det inte är önskvärt att som regel tillåta förtäring av medhavd alkohol i verksamhetens lokaler. Detta mot bakgrund av det som framkommer i Socialstyrelsens rapport om alkoholkonsumtion bland äldre hemtjänsttagare, kunskapsguiden samt handlingsplan för en äldrevänlig stad, och utifrån träffpunkternas grunduppdrag att bedriva en hälsofrämjande verksamhet. Förvaltningen ska också förhålla sig till stadens ANDTS-program i vilket det framgår att staden ska sträva efter att minska tillgång och efterfrågan samt reducera skada av användning av alkohol. Därtill anser förvaltningen att det kan finnas anledning att avvakta kommunfullmäktiges beslut gällande Motion om träffpunkter som respekterar seniorers egna val (dnr KS 2024/922) eftersom denna motion behandlar en närliggande frågeställning.

    Bilagor

  10. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Motion om att värna om och utveckla alléerna i Stockholm, för yttrande till kommunstyrelsen. Motionen är skriven av Jonas Naddebo (C) och Svante Linusson (C). I motionen lyfts främst äldre träds och alléers betydelse för ekologi, klimat och hälsa i staden fram. Kommunstyrelsen föreslås ge trafiknämnden i uppdrag att tillsammans med berörda förvaltningar ta ett helhetsgrepp om sina alléträd gällande inventering, skötsel och underhåll, utveckla en strategi för att värna äldre träd och alléer, identifiera områden med låg krontäckningsgrad och överbreda gator samt att utveckla Karlbergsvägen till en grön esplanad.

     

    I kommunfullmäktiges budget för 2025 ges kommunstyrelsen i uppdrag att i samarbete med berörda nämnder ta fram en ny trädpolicy utifrån målen i miljöprogrammet med fokus på klimatanpassning, kolsänkor och den biologiska mångfalden samt skötsel och skydd av befintliga träd. Trafikkontoret har därför på uppdrag inlett ett sådant arbete i vilket stadsdelsförvaltningen deltar tillsammans med andra berörda förvaltningar. Arbetet kommer att pågå under hösten 2025 och förvaltningen föreslår att motionens förslag lyfts och beaktas i arbetet med den nya trädpolicyn.

    Bilagor

  11. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har fått en remiss av Motion om inrättande av parkeringsmål för yttrande till kommunstyrelsen. Motionen är författad av Destiny Zandi Lindgren (KD). Motionären menar att bilen har en naturlig plats i samhället och är ett nödvändigt verktyg för många stockholmare för att lösa vardagspusslet. Enligt motionen har många parkeringsplatser de senaste åren tagits bort till förmån för exempelvis breddade gångvägar, cykelställ och andra aktiviteter. Motionen förslår att kommunfullmäktige beslutar om inrättandet av ett stadsövergripande parkeringsmål för att bibehålla antalet parkeringar på minst 2020 års nivå.

     

    I enlighet med stadens framkomlighetsstrategi anser förvaltningen att staden bör prioritera de tre mest kapacitetsstarka trafikslagen, gång-, cykel och kollektivtrafik, med minst miljö- och klimatpåverkan, i utvecklingen av staden. Detta är nödvändigt för att det ska gå att klara av att förflytta fler människor på samma yta i takt med att staden växer. Ett fast parkeringsmål utifrån dagens nivå av antalet parkeringsplatser i staden gynnar inte utvecklingen av ett attraktivt, tryggt och hållbart transportsystem i den växande staden.

    Bilagor

  12. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Motion om att restaurera kulturhistoriskt viktiga parker, såsom Humlegården och Vasaparken, för yttrande till kommunstyrelsen. Motionen är skriven av Jan Jönsson (L) och Björn Ljung (L). Motionen handlar om att det ska säkerställas att förändringar i parkerna sker med varsamhet och respekt för deras ursprungliga utformning och karaktär.

     

    Förvaltningen arbetar bland annat utifrån Parkplan Norrmalm och Parkplan Östermalm, där ett av tre målområden handlar om att parkernas gröna karaktär och kulturhistoriska värden är viktiga förutsättningar att ta hänsyn till i parkutvecklingen. Övriga två målområden i parkplanerna handlar om parkernas sociala respektive ekologiska värden. Det innebär bland annat att förvaltningen behöver värna och utveckla parkerna för rekreation, samtidigt som parkerna ska gynna biologisk mångfald och bidra till stadens klimatanpassning. Parkerna behöver också utvecklas utifrån samtidens krav på till exempel tillgänglighet och säkerhet. Förvaltningen behöver således ständigt göra avvägningar och prioriteringar mellan en rad olika värden, intressen och behov samt ta hänsyn till ekonomiska aspekter. Sammanfattningsvis anser förvaltningen att staden arbetar i linje med motionens intentioner om att värna parkernas kulturhistoriska värden, i samklang med en strävan om att övriga behov och krav efterlevs.

    Bilagor

  13. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har fått Motion om att utreda och säkerställa goda livsvillkor för HBTQI-personer inom stadens äldreomsorg på remiss av kommunstyrelsen för yttrande senast 7 oktober 2025. Motionen från Jan Jönsson och Anne-Lie Elfvén (båda L) handlar om att säkerställa att verksamheter inom äldreomsorg har kompetens och arbetssätt för att ge hbtqi-personer en jämlik, inkluderande och respektfull vård och omsorg utifrån varje individs behov. Detta skulle bemöta den oro för diskriminering och okunskap som äldre hbtqi-personer upplever inför att behöva vård och omsorg. Motionärerna föreslår åtgärder i form av en utredning om äldre hbtqi-personers situation i äldreomsorgen, krav på utförare och förutsättningar för löpande kompetensutveckling.

     

    Förvaltningen ser positivt på motionens förslag att utreda situationen för äldre hbtqi-personers livsvillkor och hälsa inom äldreomsorgen. En sådan utredning skulle kunna ge viktiga underlag för både behov av verksamhetsutveckling och vilka kompetenskrav som bör ställas på utförare, oavsett regiform.

    Bilagor

  14. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har tagit emot en remiss av Motion om att utveckla och förbättra Odenplan för yttrande till kommunstyrelsen. Motionen är skriven av Hanna Werner (M). I motionen så beskrivs det att trots Odenplans läge i Stockholm så uppfattar många stockholmare platsen som trång, grå och att grönska saknas. Motionären föreslår att trafiknämnden uppdras att tillsammans med berörda nämnder och bolag utveckla Odenplan till ett grönare stadstorg. Motionären föreslår vidare att trafiknämnden ska ges i uppdrag att utveckla och förbättra cykelgaraget som finns på platsen. Slutligen föreslår motionären att kommunstyrelsen samt trafiknämnden ska inleda en dialog med Region Stockholm för att möjliggöra en kostnads- och tidseffektiv upprustning av torget.

     

    Förvaltningen välkomnar åtgärder som bidrar till en trevligare stadsmiljö och som resulterar i en levande plats där människor stannar kvar. Odenplan har tidigare varit en del av Levande Stockholm, och förvaltningen ser gärna att denna satsning fortsätter på platsen.

     

    Bilagor

  15. Anmälan av Norra innerstadens delegationsbeslut för perioden 2025-08-14 till och med 2025-09-10.

    Bilagor

  16. Anmälan av Norra innerstadens postlista för perioden 2025-08-14 till och med 2025-09-10.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.