Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare och godkännande av dagordning

  2. Stadsdelsdirektörens information till sammanträdet den 24 april 2025.

    Bilagor

  3. Inga nya medborgarförslag, som helt eller delvis faller inom ramen för stadsdelsnämndens ansvarsområde, har inkommit sedan den senaste redovisningen. 

    Bilagor

  4. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit ett medborgarförslag om att inrätta en ungdomsgård i Norra Djurgårdsstaden/Hjorthagen. Förslagsställaren föreslår att det borde finnas en ungdomsgård i området Norra Djurgårdsstaden/Hjorthagen som är öppen på eftermiddagar, kvällar och helger. Förslagsställaren har identifierat en lokal i området som beskrivs kunna passa för att etablera en ungdomsgård i.

     

    Sammanfattningsvis kan förvaltningen konstatera att området Hjorthagen/Norra Djurgårdsstaden är under utveckling och att fler invånare kommer att befolka området framöver. Utvecklingen av barn och unga i målgruppen för ungdomsgårdar kommer enligt stadens prognos att öka något fram till 2033. Sett till de undersökningar som har gjorts av staden upplevs området överlag som tryggt av vuxna. Förvaltningen ser ett behov av att inhämta kunskap om vad barn och unga själva anser i frågan om ungdomsgård, där ett test av mobil fritidsverksamhet skulle kunna vara meningsfullt att prova för att både erbjuda fritidsaktiviteter för målgruppen och även möta och samtala med ungdomar om intressen och behov. Utifrån en sådan undersökning kan även ekonomiska underlag utarbetas utifrån öppettider, personalbehov och investeringsbehov. Vad gäller lokal avser förvaltningen att undersöka om lokalerna vid Hjortgläntans parklek framöver skulle kunna nyttjas för en mobil eller permanent verksamhet i området.

    Bilagor

  5. Norra innerstaden stadsdelsnämnd har mottagit ett medborgarförslag om att utveckla Sergelarkaden på Sergels torg. I medborgarförslaget beskriver förslagsställaren den delen av Sergels torg som ett bortglömt och otrevligt hörn där det nästan alltid vistas duvor som medför spillning från duvorna, vilket utgör ett problem enligt förslagsställaren. Förslagsställaren föreslår att platsen ska saneras från duvorna och att någon form av verksamhet bör öppnas på platsen, exempelvis café.

     

    Sergels torg städas varje natt med sopmaskin, två gånger per dag plockstädas det på platsen och två gånger i veckan skuras plattorna under taket med skurmaskin. Trapporna kring platsen högtrycksspolas regelbundet för att sanera efter bland annat duvorna. På platsen bedrivs det även skyddsjakt. Platsen aktiveras med konstverk, konstutställningar och andra aktiviteter näst intill året runt. Det finns svårigheter med att bedriva skyddsjakt på platsen då det oavsett tid på dygnet nästan alltid rör sig personer i området. Det är också svårt att ha aktiviteter och verksamhet under taket på Sergels torg på grund av ljudnivåer som lätt uppfattas som störande av omkringliggande verksamheter. Duvorna matas dagligen av allmänheten och så länge detta görs så kommer duvorna finnas kvar på platsen.

    Bilagor

  6. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit ett medborgarförslag om att ersätta befintliga ytor för streetskate och bollspel bakom Humlanhuset i Humlegården med fyra planer för sporten 3x3-basket.

     

    De berörda ytornas nuvarande disposition togs fram i dialog med allmänheten och Östermalms ungdomsråd inför en upprustning som skedde 2018-2019. Frågan om 3x3-basket berördes i diskussionen men man valde att behålla streetskate tillsammans med en mångfunktionell bollplan som kan spolas till isbana vintertid. Förvaltningen anser att det är viktigt att uppmuntra till motion och idrott i syfte att främja en god allmän hälsa, men att ytornas utformning och innehåll vid Humlanhuset bör behållas. Förvaltningen för en nära dialog med exploateringskontoret om att aktivera platser inom stadsutvecklingsområdet Norra Djurgårdsstaden i syfte att höja tryggheten och ge platser en positiv identitet. Förvaltningen föreslår därför att ta upp möjligheten till flera planer för 3x3-basket inom stadsutvecklingsområdet med exploateringskontoret.

     

    Bilagor

  7. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit ett medborgarförslag om att införa särskilda tider då hundar får vara lösa i Vasaparken. Förvaltningen bedömer att det inte är lämpligt att tillåta lösa hundar i Vasaparken eftersom det finns risk för att de hamnar i konflikt med övriga aktiviteter som pågår i parken samt att det skulle utgöra en säkerhetsrisk med tanke på närheten till tät trafik. Förvaltningen hänvisar till den nyligen upprustade hundrastgård som finns i Vasaparken. Vill man som hundägare släppa sin hund lös i ett större område hänvisar förvaltningen bland annat till Bellevueparkens hundrastningsområde. Inom Norra innerstadens stadsdelsområde finns fjorton hundrastgårdar och tre hundrastningsområden.

    Bilagor

  8. Underlaget anger inriktningen för Norra innerstadens stadsdelsnämnd under 2026-2028 och anknyter till kommunfullmäktiges tre inriktningsmål. Underlaget redogör för de strategiska satsningar som behöver prioriteras för att möta aktuella utmaningar och hur planeringen för det arbetet ser ut. I underlaget beskrivs även de lokala utvecklingsbehov förvaltningen ser för att främja hållbarhet, motverka stadens socioekonomiska segregation och bidra till ett Stockholm som håller samman.

    Bilagor

  9. Stadsrevisionen har i Revisionsrapport 5/2024 – Att uppmärksamma skolfrånvaro granskat om utbildningsnämnden tillsammans med stadsdelsnämnderna Hässelby-Vällingby och Norra innerstaden säkerställer att elevers frånvaro i grundskolan hanteras i enlighet med skollagen och kommunfullmäktiges ambitioner. Stadsrevisionens bedömning är att skolorna, tillsammans med socialtjänsten, i huvudsak hanterar frånvaro i skolan i enlighet med lagstiftning och kommunfullmäktiges ambitioner. Stadsrevisionen lyfter två utvecklingsområden. Det ena utvecklingsområdet handlar om att det förebyggande arbetet kan stärkas genom ökad samsyn mellan skola och socialtjänst vad gäller i vilket skede som socialtjänsten ska kontaktas vid upprepad frånvaro. Det andra utvecklingsområdet handlar om skolornas utredning av frånvaro. 

     

    Förvaltningen välkomnar stadsrevisionens granskning och delar deras slutsats gällande behovet av att öka samsyn mellan skola och socialtjänst vad gäller i vilket skede som socialtjänsten ska kontaktas vid upprepad frånvaro. Förvaltningen har flera olika forum för samverkan med grundskolorna och bedömer att det finns goda förutsättningar för att arbeta vidare med utvecklingsområdet som berör förebyggande arbete och samsyn mellan skola och socialtjänst.

    Bilagor

  10. Stadsdelsförvaltningarna Norra innerstaden, Kungsholmen och Södermalm har arbetat fram ett för region innerstaden gemensamt underlag till stadens boendeplanering för äldre. Den stadsövergripande planen, som ska vara vägledande för beslut gällande förändringar av stadens äldreboendebestånd, sammanställs av äldreförvaltningen och beslutas av kommunstyrelsen.

     

    Sammanfattningsvis bedömer region innerstaden att planerad nybyggnation av vård- och omsorgsboende i innerstaden är osäker och otillräcklig utifrån den prognostiserade demografiska utvecklingen. Staden behöver ta ett samlat grepp kring hur nybyggnationsprojekt ska kunna genomföras i innerstadens täta stadsmiljöer med begränsade tomter, både till antal och storlek. Omvärldsfaktorer som inflation, ränteläge och energipriser påverkar det planerade tillskottet av nyproduktion och region innerstaden ser en stor risk att underskottet av platser i innerstaden kommer att bli ännu större än vad prognosen visar. Alternativ till nybyggnation, till exempel ombyggnationer av befintliga fastigheter behöver också ses över. Region innerstaden framför även behov av fler seniorbostäder, särskilda platser för yngre äldre 65-80 år, med demenssjukdom samt anpassade insatser för äldre i hemlöshet/psykisk ohälsa och/eller missbruksproblematik.

    Bilagor

  11. Enligt 6 kap. 37 § kommunallagen har en nämnd möjlighet att delegera sin beslutanderätt till presidiet, ett utskott eller till en ledamot eller ersättare i nämnden. Nämnden kan också delegera sin beslutanderätt till en anställd i kommunen enligt 7 kap. 5-8 §§ kommunallagen. Delegationerna sammanställs i en delegationsordning. Förvaltningen föreslår att Norra innerstadens stadsdelsnämnd godkänner förslaget till reviderad delegationsordning och att den nya delegationsordningen börjar gälla den 1 maj 2025. 

    Bilagor

  12. På sammanträdet den 20 februari 2025 beslutade Norra innerstadens stadsdelsnämnd att en skrivelse från Daniele Fava (C) och Christina Messick (L) skulle lämnas in till förvaltningen för beredning. I skrivelsen föreslås att den bollplan och skateplan som finns i Humlegården bakom Humlanhuset ersätts med fyra planer för baskettypen 3x3-basket. Författarna till skrivelsen ställer även tre frågor till förvaltningen gällande Humlanhusets utemiljö.

     

    Förvaltningen anser att det är viktigt att tillgodose goda möjligheter till spontanidrott i Humlegården och inom stadsdelsområdet i sin helhet. Utformningen av Humlanhusets utemiljö grundas i en medborgardialog och dialog med Östermalms ungdomsråd som hölls inför en upprustning år 2018-2019. Förvaltningen anser att det är synd att ersätta en så etablerad och uppskattad aktivitet som Humlans skate och föreslår istället att försöka finna en annan plats för 3x3-planer för basket, exempelvis inom stadsutvecklingsområdet Norra Djurgårdsstaden i dialog med exploateringskontoret.

    Bilagor

  13. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har fått betänkandet Tid för undervisningsuppdraget – åtgärder för god undervisning (SOU 2025:26) på remiss från kommunstyrelsen för yttrande senast 13 maj 2025. Utredningens förslag består av ett antal regellättnader på områden som i dag kännetecknas av en hög grad av administration i form av dokumentation och informationsöverföring, samt av en reglering av omfattningen av lärares och förskollärares undervisningsuppdrag.

     

    Utredningen ger förslag som innebär ändringar i diskrimineringslagen (2008:567), skollagen (2010:800) och vissa förordningar. Utredningen föreslår även en ny förordning om omfattning av tid för lärares och förskollärares undervisningsuppdrag. Förslagen är viktiga för att barn och elever ska få en undervisning av god kvalitet, för att förskollärare och lärare ska få en hållbar arbetssituation samt för att stärka läraryrkets attraktivitet. Utredningen förslår att lagändringarna ska träda i kraft den 1 juli 2027. Förslagen till ny regleringen av förskollärares och lärares undervisningsuppdrag ska följas upp och utvärderas. Förvaltningen är positiv till betänkandet och ställer sig i stort bakom dess förslag till förändringar.

    Bilagor

  14. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har fått en remiss av reviderade riktlinjer för handläggning av försöks-, tränings- och Bostad Först-lägenheter. Stockholms stads nuvarande riktlinjer för handläggning av försöks- och träningslägenheter antogs av kommunfullmäktige 2011-05-23 och uppdaterades 2014-01-14. Socialförvaltningen har uppmärksammat behov av att revidera riktlinjerna, bland annat med anledning av ändringar i lagstiftning och behov av att modernisera förekommande begrepp och beskrivningar för att bättre stämma överens med rådande arbetssätt. Riktlinjerna har reviderats i samarbete med stadsdelsförvaltningarna, bostadsbolagen samt juridiska avdelningen på stadsledningskontoret.

     

    Förvaltningen ställer sig positiv till de uppdateringar som gjorts och välkomnar särskilt ambitionen att tydliggöra att bistånd till bostadssocialt kontrakt både innebär ett biståndsbeslut och ett hyresförhållande, och att de båda processerna hålls isär i riktlinjerna för att säkerställa korrekt handläggning. Förvaltningen lyfter frågan om huruvida begreppen försöks-, tränings- och Bostad Först-lägenheter bättre beskriver insatserna än begreppen bostadssocialt kontrakt och bostadsanskaffning, samt om behovet av att beskriva insatsernas varaktighet genom begreppen permanent och tillfällig karaktär. Förvaltningen lyfter också att skrivningen om bistånd i form av träningslägenhet för våldsutsatta personer kan behöva förtydligas. Detta då förvaltningen anser att våldsutsatta sällan har behov av boende som en del i stöd- eller vårdkedjan.

    Bilagor

  15. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har fått en remiss av Socialtjänstens tillhandahållande av insatser i samband med ny socialtjänstlag, för yttrande till kommunstyrelsen. Förutsatt att riksdagen fattar beslut i enlighet med propositionen En förebyggande socialtjänstlag – för ökade rättigheter, skyldigheter och möjligheter träder den nya socialtjänstlagen i kraft den 1 juli 2025. En av de stora förändringarna som föreslås innebär att socialnämnden ges möjlighet att erbjuda insatser på två sätt, efter individuell behovsprövning och utan individuell behovsprövning.

     

    I remissen föreslås att socialtjänsten inom socialnämnden och stadsdelsnämnderna under en omställningsperiod får tillhandahålla insatserna i bilaga 1 i den form som de ges idag utan individuell behovsprövning, samt att insatserna på grund av särskilda skäl undantas från kravet om dokumentation vad gäller uppgifter som kan röja den enskildes identitet. Det föreslås även att socialnämnden ges i uppdrag att utreda vilka insatser som ska ges utan individuell behovsprövning över hela staden efter omställningsperioden samt utreda eventuella undantag från skyldigheten att dokumentera uppgifter som kan röja den enskildes identitet vid genomförande av insatserna. Därutöver föreslås att socialnämnden och stadsdelsnämnderna ges i uppdrag att genomföra pilotprojekt i syfte att pröva och utvärdera införande av nya insatser utan individuell behovsprövning över hela staden, samt pröva och utvärdera om vissa insatser som idag ges med individuell behovsprövning är lämpliga att tillhandahållas utan individuell behovsprövning.

     

    Förvaltningen ser positivt på socialnämndens och äldrenämndens förslag i remissen och har inga synpunkter.

    Bilagor

  16. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har fått Program för barnhälsa på remiss från kommunstyrelsen för yttrande senast 29 april 2025. I kommunfullmäktiges budget 2024 fick förskolenämnden i uppdrag att i samarbete med stadsdelsnämnderna och i samråd med kommunstyrelsen ta fram en strategi för barnhälsa för förskolan i Stockholms stad. Utifrån Stockholms stads nya tillämpningsanvisningar benämns strategin framöver som program.

     

    Programmets mål är att minska skillnader i barns livsvillkor och främja deras fysiska, psykiska och sociala utveckling. Syftet är att alla barn ska ha tillgång till en trygg, inkluderande och hälsofrämjande miljö som bidrar till ett jämlikt och hållbart samhälle. Programmet styr och anger riktningen i arbetet med barnhälsa i stadens förskolor och konkretiseras genom en handlingsplan och digital plattform som stödjer stadsdelsnämndernas planering, utveckling och uppföljning. Programmet genomförs och följs upp inom stadens ordinarie planering och verksamhetsuppföljning. Programmet är styrande för de kommunala förskolorna i staden. Fristående förskolor, övriga nämnder och bolag inom Stockholm stad kan använda programmets innehåll som stöd och vägledning för insatser relaterat till förskolans målgrupp och verksamhetsområde.

     

    I remissvaret lyfter förvaltningen flera synpunkter och förslag kopplat till programmets innehåll och avgränsningar.1

    Bilagor

  17. Norra innerstadens stadsdelsnämnd har mottagit en remiss av Stockholms stads program för barns rätt till kultur, för yttrande till kommunstyrelsen. Programmet ska utgöra Stockholms stads styrdokument för barns rätt till kultur från och med 2025. Programmet ska ge stadens verksamheter en gemensam förståelse för arbetet med barns rätt till kultur samt tydliggöra det ansvar som nämnder och bolagsstyrelser har inom programmets verksamhetsområden. Stadens arbete syftar till att alla barn och ungdomar, oavsett förutsättningar, ska ha goda möjligheter att upptäcka, uppleva och skapa många olika sorters kulturuttryck. Programmet riktar sig till alla barn men genomsyras av en medvetenhet om att staden behöver bli bättre på att inkludera underrepresenterade grupper. I programmet finns tre mål som ska konkretisera stadens ambition för barns rätt till kultur i förskolan och skolan, på fritiden samt i stadsmiljön.

     

    Förvaltningen anser att programmet är innehållsrikt med tydliggöranden som underlättar förståelsen av centrala begrepp i programmet, framgångsfaktorer och ansvarsområden. Vidare anser förvaltningen att målområdena både är realistiska och väl valda. För att staden ska kunna gynna kulturskapande lek och spontana uttryck i parker, grönområden och på torg behöver sådana ytor både värnas och utvecklas. Förvaltningen anser därför att det är viktigt att ytor för offentliga miljöer prioriteras i stadsutvecklingen.

    Bilagor

  18. Totalt prognostiseras för året, efter resultatdispositioner, överskott om 30,2 mnkr. 

    Bilagor

  19. Anmälan av delegerade beslut för perioden 2025-03-06 till och med 2025-04-09. 

    Bilagor

  20. Anmälan av postlista för perioden 2025-03-06 till och med 2025-04-09.

    Bilagor

  21. Anmälan av förvaltningsgruppens protokoll från mötet den 15 april 2025.

    Bilagor

  22.   24

    Övrigt

  23.   25

    Upphandling av årsentreprenör för parkinvesteringar på Norra innerstaden och Kungsholmen

  24.   26

    Umgängesbegränsning enligt 14 § 2 st. 1 p. LVU

  25.   27

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken

  26.   28

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken

  27.   29

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.