Hoppa över navigering
  1.   1

    Fastställande av dagordning och val av protokolljusterare

  2. Inga delegationsbeslut att anmäla för Stadsarkivet.

    Bilagor

  3. Förvaltningen ser behov av uppdatering av kulturstödets generella villkor från 2019-10-22 (dnr 6.1/254/2019). Uppdateringen skulle möjliggöra förbättrad kontroll av kontouppgifter, bättre möta krav utifrån Dataskyddsförordningen (GDPR) samt tydliggöra innehåll i bilagor.

     

    Förslaget gäller uppdatering av två villkorspunkter samt ett förtydligande av krav och innehåll i bilagor som efterfrågas vid ansökan.

    1. villkor för kulturstöd
    2. krav utifrån organisationsform

    Uppdateringen består av:

    • förändring av de bilagor utifrån organisationstyp som kulturaktörer ska bifoga sin ansökan
    • förändrad betalningslösning vid beviljat stöd
    • förtydligande om kravet av registrering som arbetsgivare oavsett organisationsform.

    Sen tidigare kan kulturaktörerna, vid sidan av bankgiro eller plusgiro även ange ett bankkonto för utbetalning av beviljat stöd. Banksekretess hindrar verifiering av att bankkontot tillhör organisationen. Av den anledningen behöver alternativet för kulturaktörerna att registrera bankkonto för utbetalning tas bort och endast tillåta bankgiro eller plusgiro där kontrollmöjligheten är god.

    Förvaltningen föreslår att nämnden fastställer de generella villkoren för kulturstöd enligt bilaga 1 till förvaltningens tjänsteutlåtande.

    Förändringen innebär att:

    • möjlighet att betala ut stöd till ett bankkonto tas bort
    • de krav på ideella föreningar att lämna in kopia av firmatecknares legitimation tas bort
    • ideella föreningar ska istället för firmatecknarens legitimation bifoga senaste verksamhetsberättelse och protokoll från konstituerande möte. Dokumenten ska vara signerade.
    • förtydligande att ideella föreningar, ekonomiska föreningar och stiftelser ska lämna in stadgar med datum för fastställandet
    • förtydligande av kravet att organisationer ska vara registrerade som arbetsgivare ifall de avser att anställa, arvodera eller ge förmåner till personer inom programverksamhet och aktiviteter.

    Bilagor

  4. Kulturförvaltningen föreslår att Aron Fogelström, Mourad Kouri och Eva Skarbäck utses till referenspersoner för bedömning av stödformen ateljé- och studiostöd. Referenspersonen Roxy Farhat får förlängt uppdrag till 2025 enligt tidigare beslut (Dnr 6.1/2396/2022).

     

    Beredningen av ateljé- och studiostöd till yrkesverksamma bild- och formkonstnärer innefattar bedömningar från referenspersoner med sakkunskap inom bild och formområdet. Syftet med referenspersoner är att förstärka förvaltningens samlade bedömning av inkomna ansökningar. Referenspersonerna har en rådgivande roll där två rekommenderas av Konstnärernas Riksorganisation och två är utsedda av förvaltningen.

    Bilagor

  5. Från den 1 april 2025 gäller nya regler för kamerabevakning. Det är inte längre Integritetsskyddsmyndigheten som i förväg bedömer om en bevakning ska tillåtas eller inte. Istället ska kommunen själva gör intresseavvägningen.

     

    Kulturnämnden är personuppgiftsansvarig för kamerabevakning inom kulturnämndens verksamheter, och därmed också ansvarig för att göra en intresseavvägning vid ny eller ändrad kamerabevakning.

     

    För att delegera ansvaret för att göra en intresseavvägning vid ny eller ändrad kamerabevakning, föreslår kulturförvaltningen att nämnden kompletterar delegationsordningen med följande:

    Bedöma om förutsättningarna för kamerabevakning är uppfyllda

    Bilagor

  6. Stadsarkivet ser ett behov av ett revidera kulturnämndens delegationsordning för Stadsarkivet med anledning av ändringar i kamerabevakningslag (2018:1200).

    Bilagor

  7. Kulturförvaltningen föreslår för 2026 ett schema som omfattar tio nämndmöten. Förslaget utgår från stadsledningskontorets tidplan för nämndernas arbete för år 2026. Enligt tidplanen ska budgetärendena vara nämndbehandlade senast följande datum:

    • Verksamhetsplan 23 januari
    • Verksamhetsberättelse 27 februari
    • Flerårsbudget 24 april
    • Tertialrapport 1 12 juni
    • Tertialrapport 2 2 oktober

    Kulturförvaltningen har också tagit hänsyn till helgdagar och skolornas lov.

     

    Förvaltningen föreslår följande sammanträdesdatum:

    20 januari, 17 februari, 24 mars, 21 april, 19 maj, 9 juni, 29 september, 20 oktober, 17 november, 8 december.

     

    Bilagor

  8. Stockholms stad har av regeringen bjudits in att svara på remiss av En kulturkanon för Sverige (SOU 2025:92). Kommunstyrelsen har remitterat slutbetänkandet till kulturnämnden för yttrande. Av slutbetänkandet framgår att kulturkanon för Sverige består av 100 verk och företeelser inom kategorierna konstarter respektive samhälle. I betänkandet finns också förslag om hur kulturkanon ska förvaltas och hur den ska bli tillgänglig för allmänheten.

    Kulturförvaltningen och Stadsarkivet upplever sig, redan utan en kanon, ha ändamålsenlig expertkunskap och väletablerade arbetssätt för att inom sina verksamhetsområden löpande göra en bredd av kulturuttryck och perspektiv på svensk kultur tillgängliga för fler. Det arbetet är en del av förvaltningarnas grunduppdrag och stämmer väl in på utredningens ambition om bildning, gemenskap och inkludering.

    Förvaltningarna anser att en mer lättillgänglig beskrivning av kunskapsinnehållet skulle kunna vara av värde, nu när kanon väl finns. Om detta kan ske på ett kostnadseffektivt sätt tillstyrker förvaltningarna en sådan spridning.

    Mot bakgrund av att en kanons innehåll är en produkt av sin egen samtid och påverkas av den samhällskontext i vilken urvalet är gjort förlorar den snabbt i aktualitet vilket också bör förtydligas i en eventuell populärutgåva.

    Förvaltningarna avstyrker övriga föreslagna åtgärder med hänvisning dels till att statlig styrning av hur kanonens innehåll implementeras riskerar att äventyra principen om armslängds avstånd, dels till att investeringar i ytterligare administrativ överbyggnad riskerar att bli missriktade.

    Bilagor

  9. För att skapa en mer enhetlig, effektiv och rättssäker hantering av externa remisser har stadsledningskontoret tagit fram ett förslag till stadsövergripande riktlinje. Riktlinjen ska tydliggöra ansvarsfördelning och formkrav, och underlätta nämndernas och bolagens arbete med remissvar. Riktlinjen ska stärka samordningen mellan nämnder, bolag och stadsledningskontoret, förbättra kvaliteten i stadens remissvar och säkerställa att Stockholm uppträder som en enhetlig aktör i externa samråd.

     

    Kulturförvaltningen och Stadsarkivet tillstyrker förslaget, med undantag för några synpunkter om:

    • kategorisering och beredning av inkommande remisser,
    • externa remisser ställda direkt till nämnden eller nämndens institutioner och
    • externa remissvar som samskrivs och anmäls till nämnden i efterhand.

    Bilagor

  10.   17

    Information och övriga frågor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.