Fastställande av dagordning och val av protokolljusterare
Förvaltningen ser behov av uppdatering av kulturstödets generella villkor från 2019-10-22 (dnr 6.1/254/2019). Uppdateringen skulle möjliggöra förbättrad kontroll av kontouppgifter, bättre möta krav utifrån Dataskyddsförordningen (GDPR) samt tydliggöra innehåll i bilagor.
Förslaget gäller uppdatering av två villkorspunkter samt ett förtydligande av krav och innehåll i bilagor som efterfrågas vid ansökan.
Uppdateringen består av:
Sen tidigare kan kulturaktörerna, vid sidan av bankgiro eller plusgiro även ange ett bankkonto för utbetalning av beviljat stöd. Banksekretess hindrar verifiering av att bankkontot tillhör organisationen. Av den anledningen behöver alternativet för kulturaktörerna att registrera bankkonto för utbetalning tas bort och endast tillåta bankgiro eller plusgiro där kontrollmöjligheten är god.
Förvaltningen föreslår att nämnden fastställer de generella villkoren för kulturstöd enligt bilaga 1 till förvaltningens tjänsteutlåtande.
Förändringen innebär att:
Bilagor
Kulturförvaltningen föreslår att Aron Fogelström, Mourad Kouri och Eva Skarbäck utses till referenspersoner för bedömning av stödformen ateljé- och studiostöd. Referenspersonen Roxy Farhat får förlängt uppdrag till 2025 enligt tidigare beslut (Dnr 6.1/2396/2022).
Beredningen av ateljé- och studiostöd till yrkesverksamma bild- och formkonstnärer innefattar bedömningar från referenspersoner med sakkunskap inom bild och formområdet. Syftet med referenspersoner är att förstärka förvaltningens samlade bedömning av inkomna ansökningar. Referenspersonerna har en rådgivande roll där två rekommenderas av Konstnärernas Riksorganisation och två är utsedda av förvaltningen.
Bilagor
Från den 1 april 2025 gäller nya regler för kamerabevakning. Det är inte längre Integritetsskyddsmyndigheten som i förväg bedömer om en bevakning ska tillåtas eller inte. Istället ska kommunen själva gör intresseavvägningen.
Kulturnämnden är personuppgiftsansvarig för kamerabevakning inom kulturnämndens verksamheter, och därmed också ansvarig för att göra en intresseavvägning vid ny eller ändrad kamerabevakning.
För att delegera ansvaret för att göra en intresseavvägning vid ny eller ändrad kamerabevakning, föreslår kulturförvaltningen att nämnden kompletterar delegationsordningen med följande:
Bedöma om förutsättningarna för kamerabevakning är uppfyllda
Bilagor
Stadsarkivet ser ett behov av ett revidera kulturnämndens delegationsordning för Stadsarkivet med anledning av ändringar i kamerabevakningslag (2018:1200).
Bilagor
Kulturförvaltningen föreslår för 2026 ett schema som omfattar tio nämndmöten. Förslaget utgår från stadsledningskontorets tidplan för nämndernas arbete för år 2026. Enligt tidplanen ska budgetärendena vara nämndbehandlade senast följande datum:
Kulturförvaltningen har också tagit hänsyn till helgdagar och skolornas lov.
Förvaltningen föreslår följande sammanträdesdatum:
20 januari, 17 februari, 24 mars, 21 april, 19 maj, 9 juni, 29 september, 20 oktober, 17 november, 8 december.
Bilagor
Stockholms stad har av regeringen bjudits in att svara på remiss av En kulturkanon för Sverige (SOU 2025:92). Kommunstyrelsen har remitterat slutbetänkandet till kulturnämnden för yttrande. Av slutbetänkandet framgår att kulturkanon för Sverige består av 100 verk och företeelser inom kategorierna konstarter respektive samhälle. I betänkandet finns också förslag om hur kulturkanon ska förvaltas och hur den ska bli tillgänglig för allmänheten.
Kulturförvaltningen och Stadsarkivet upplever sig, redan utan en kanon, ha ändamålsenlig expertkunskap och väletablerade arbetssätt för att inom sina verksamhetsområden löpande göra en bredd av kulturuttryck och perspektiv på svensk kultur tillgängliga för fler. Det arbetet är en del av förvaltningarnas grunduppdrag och stämmer väl in på utredningens ambition om bildning, gemenskap och inkludering.
Förvaltningarna anser att en mer lättillgänglig beskrivning av kunskapsinnehållet skulle kunna vara av värde, nu när kanon väl finns. Om detta kan ske på ett kostnadseffektivt sätt tillstyrker förvaltningarna en sådan spridning.
Mot bakgrund av att en kanons innehåll är en produkt av sin egen samtid och påverkas av den samhällskontext i vilken urvalet är gjort förlorar den snabbt i aktualitet vilket också bör förtydligas i en eventuell populärutgåva.
Förvaltningarna avstyrker övriga föreslagna åtgärder med hänvisning dels till att statlig styrning av hur kanonens innehåll implementeras riskerar att äventyra principen om armslängds avstånd, dels till att investeringar i ytterligare administrativ överbyggnad riskerar att bli missriktade.
Bilagor
För att skapa en mer enhetlig, effektiv och rättssäker hantering av externa remisser har stadsledningskontoret tagit fram ett förslag till stadsövergripande riktlinje. Riktlinjen ska tydliggöra ansvarsfördelning och formkrav, och underlätta nämndernas och bolagens arbete med remissvar. Riktlinjen ska stärka samordningen mellan nämnder, bolag och stadsledningskontoret, förbättra kvaliteten i stadens remissvar och säkerställa att Stockholm uppträder som en enhetlig aktör i externa samråd.
Kulturförvaltningen och Stadsarkivet tillstyrker förslaget, med undantag för några synpunkter om:
Bilagor
Motion om att ta fram en strategi för hyror för samlingslokaler, föreningslokaler, medborgarhus m.m.
Information och övriga frågor