Sammanträdets öppnade och godkännande av föredragningslista
Val av justerare och dag för justering
Bilagor
Remiss, revidering av program med mål och riktlinjer för utförare av kommunala angelägenheter, KS 2024/800
Bilagor
Förvaltningsgruppens protokoll 2025-04-15
Förvaltningschefens information
Frågor från nämnden
Sammanträdets öppnade och godkännande av föredragningslista
Val av justerare och dag för justering
På uppdrag av kommunstyrelsen och andra nämnder eller bolagsstyrelser ska servicenämnden svara för genomförandet av gemensamma administrativa processer för att möjliggöra stordriftsfördelar, kvalitetssäkring av stadsgemensamma processer samt för minskad sårbarhet, något som ger värde för hela kommunkoncernen.
Serviceförvaltningens tjänster och service kommer under perioden fortsätta att utvecklas och förbättras för att möta stadens verksamheters behov. Utvecklingen kommer göras i enlighet med stadens kvalitetsprograms intentioner genom ständiga förbättringar, innovation och digitalisering och i nära samverkan med processägare och kunder - stadens förvaltningar och bolag. Styrsignalerna i programmet är tydliga ur ett kundperspektiv och förvaltningens fokus är att säkerställa att kunderna får en effektiv och god service. Kundernas synpunkter värdesätts, tas tillvara och utgör en viktig grund för kvalitetsutvecklingen. Detta säkerställs genom fortsatta kundundersökningar, mätning av nöjd kund index (NKI) och undersökningsmetoden NPS, Net Promoter Score.
Som stöd för att säkerställa styrning och samverkan av serviceförvaltningens uppdrag inom de olika verksamhetsområdena, finns en övergripande styr- och samverkansmodell mellan serviceförvaltningen och stadsledningskontoret i rollen som processägare. Under perioden kommer samarbete och struktur inom styr- och samverkansmodellen utvecklas med utgångspunkt från den genomlysning av serviceförvaltningen som genomfördes under 2024, projekt genomlysning av serviceförvaltningen (GAS).
Serviceförvaltningen kommer fortsätta arbetet med att skapa en ändamålsenlig och hållbar organisation anpassad utifrån behov och med förutsättningar för effektivitet i de tjänster som ska levereras. Detta görs bland annat genom flexibilitet och breddning i medarbetarnas uppdrag och arbetsuppgifter. Serviceförvaltningen arbetar också för att utöka samordningsmöjligheterna över avdelningsgränserna, något som även görs för att möta kundernas behov. Samma förhållningssätt gäller för förvaltningens interna administration, i syfte att säkerställa ändamålsenliga OH-kostnader för serviceförvaltningens nuvarande och kommande uppdrag. I samband med att nya tjänster tillkommer kan medarbetare inom den interna administrationen komma att nyttjas, vilket skapar en möjlighet till kostnadstäckning och därmed minskade OH-kostnader.
Bilagor
Kommunstyrelsen har begärt yttrande från servicenämnden angående en remiss gällande revidering av Stockholms stads program för inköp. I budget 2024 gavs kommunstyrelsen i uppdrag att revidera Stockholms stads program för inköp 2020-2023. För serviceförvaltningen är Program för inköp ett av de mest tonsättande styrdokumenten för verksamheten.
Förvaltningen tycker att den strukturella förändringen i programmet är positivt och medför att programmet kan gälla under en längre period. Förvaltningen ser även positivt på att man i programmet betonar ansvaret för varje nämnd och bolagsstyrelse att säkerställa att det finns tillräckliga resurser och kompetens inom den egna organisationen för att bedriva ett effektivt inköpsarbete och skapa förutsättningar för att uppnå stadens mål.
I detta tjänsteutlåtande redovisar förvaltningen ett antal förslag på ändringar och tillägg som enligt förvaltningen skulle bidra till ett mer kärnfullt och tillämpningsbart program.
Bilagor
Remiss, revidering av program med mål och riktlinjer för utförare av kommunala angelägenheter, KS 2024/800
Kommunstyrelsen har remitterat förslag till program med mål och riktlinjer för utförare av kommunala angelägenheter till nämnden för yttrande. Enligt 5 kap 3 § kommunallagen (KL), ska kommunfullmäktige för varje mandatperiod anta ett program med mål och riktlinjer som gäller för samtliga utförare av sådana angelägenheter. Stadsledningskontoret anser i sitt tjänsteutlåtande att det inte är möjligt att skapa detaljerade mål och riktlinjer för alla verksamheter med privata utförare i ett och samma dokument. Därför hålls programmet på en övergripande nivå.
Förvaltningen är positiva till att skapa tydlighet när kommunala angelägenheter utförs av privata utförare. Programmet är koncist och tydliggöra hur kommunfullmäktiges mål och riktlinjer ska följas upp samt hur allmänhetens insyn i de privata utförarnas verksamhet ska tillgodoses. Förvaltningen föreslår att programmet med fördel kan hänvisa till stadens budget och dess förteckning över aktuella styrdokument samt att programmet kompletteras med praktisk tillämpningsanvisning vilket underlättar avtalsskrivningar och avtalsuppföljning.
Bilagor
Förvaltningschefens information
Frågor från nämnden