Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare, dag för justering och godkännande av dagordning

  2.   2

    Inspektion av Bromstensgården HVB

  3.   3

    Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 § FB

  4.   4

    Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 § FB

  5.   5

    Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 § FB

  6.   6

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  7.   7

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  8.   8

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  9.   9

    Förbud att utöva umgänge enligt 14 § 2 st 1 p LVU

  10.   10

    Begränsningar i umgänget enligt 14 § 2 st 1 p LVU

  11.   11

    Begränsningar i umgänget enligt 14 § 2 st 1 p LVU

  12.   12

    Begränsningar i umgänget enligt 14 § 2 st 1 p LVU

  13.   13

    Förbud att utöva umgänge enligt 14 § 2 st 1 p LVU

  14.   14

    Anmälan av beslut som delegerats enligt 6 kap 39 § kommunallagen (KL)

  15.   15

    Anmälan av beslut som delegerats enligt 6 kap 39 § kommunallagen (KL)

  16.   16

    Anmälan av beslut som delegerats enligt 6 kap 39 § kommunallagen (KL)

  17.   17

    Anmälan av sociala delegationens protokoll

  18. Tertialrapporten fokuserar på avvikelserapportering samt åtgärder för att uppnå kommunfullmäktiges mål. Järva stadsdelsförvaltning gör bedömningen att stadsdelsnämnden bidrar till att kommunfullmäktiges tre inriktningsmål kommer helt eller delvis att nås under året. Bedömningen grundar sig på att 14 av kommunfullmäktiges mål att uppnås helt och att 3 mål uppnås delvis. Under respektive mål för verksamhetsområdena redovisar förvaltningen grund för måluppfyllelsen samt sammanfattning av de resultat nämnden uppnått. För de indikatorer vars årsmål inte bedöms uppfyllas helt lämnas en kommentar under respektive indikator.

    Bilagor

  19. I december 2024 gav nämnden i uppdrag till förvaltningen att inleda arbetet med en IOP-överenskommelse rörande återöppnande av verksamhet vid Kvarnbacka BP tillsammans med Folkets Husby. Förvaltningen har tillsammans med föreningen utarbetat innehållet i en överenskommelse om IOP som har målsättningen att etablera en långsiktigt hållbar föreningsdriven mötesplats på Kvarnbacka BP som ska bidra till att främja folkhälsan i Järva. Förvaltningen och föreningen ska samverka kring olika aktiviteter som bidrar till att målet uppfylls.

    Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden ger stadsdelsdirektören i uppdrag att teckna överenskommelse om IOP med Folkets Husby till ett belopp om 1 400 000 årligen under perioden 1 juli 2025 till och med 1 juli 2028. Förutsättningen för att överenskommelsen ska undertecknas och bli giltig är att ett hyreskontrakt för nedervåningen på Kvarnbacka BP är tecknat mellan Stockholms stad och Folkets Husby.

    Bilagor

  20. Järva stadsdelsnämnd beviljade helt eller delvis föreningsbidrag till 37 föreningar 2024. Samtliga föreningar har inkommit med återapportering av föreningsbidraget. 5 föreningar har förlagt sitt årsmöte så sent under 2025 att årsmöteshandlingarna inte har kunnat ingå i granskningen.

    Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner 30 återrapporteringar i sin helhet, ej godkänner 2 återrapporteringar och att 5 återkrävs/återbetalar hela eller delar av beviljat belopp. Föreningen Som United FF valde att avsäga sig föreningsbidraget om 15 000 kr och ingår därför inte i denna återapportering. Föreningen Svenska med baby beviljades 50 000 kr och brukade hela beloppet, dock var utbetalningen från förvaltningen på 37 000 kr. Förvaltningen föreslår att en utbetalning om 13 000 kr som föreningen inte tillhandahållit i enlighet med nämndens beslut om fördelning av föreningsbidrag 2024 genomförs.

     

    Bilagor

  21. Folkets Husby har samverkat med Järva stadsdelsnämnd genom ett idéburet offentligt partnerskap under 2024. Målgruppen för partnerskapet har varit unga mellan 19-29 år i behov av stöd gällande arbete, praktik och/eller studier. Målen för partnerskapet har varit att tillgängliggöra befintligt stöd för arbete och studier, stärka kontakten mellan målgruppen och arbetslivet samt att främja eftergymnasiala studier.

    Aktiviteterna inom överenskommelsen har genomförts enligt plan och föreningen har redovisat hur IOP-beloppet har använts i enlighet med förvaltningens anvisningar.

    Förvaltningen bedömer att föreningen Folkets Husby har uppfyllt de åtaganden som överenskommelsen omfattar. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner uppföljningen avseende verksamhetsåret 2024 för det idéburna offentliga partnerskapet med Folkets Husby och lägger det till handlingarna.

    Bilagor

  22. Rädda Barnens Riksförbund har samverkat med Järva stadsdelsnämnd genom ett idéburet offentligt partnerskap under 2024. Målgruppen för partnerskapet har varit barn och unga i stadsdelsområdet samt det lokala civilsamhället. Målet för IOP har varit att Tensta Träff utvecklas till en långsiktigt hållbar och medborgardriven mötesplats samt att barn och ungas uppväxtvillkor förbättras genom att samverkan bidrar till ett starkt föreningsliv i stadsdelsområdet.

    Aktiviteterna inom överenskommelsen har genomförts enligt plan och föreningen har redovisat hur IOP-beloppet har använts i enlighet med förvaltningens anvisningar.

    Förvaltningen bedömer att Rädda Barnen har uppfyllt de åtaganden som överenskommelsen omfattar.

    Bilagor

  23. Rinkeby Folkets Hus har samverkat med Järva stadsdelsnämnd genom ett idéburet offentligt partnerskap under 2024.

    Partnerskapet har omfattat två målgrupper; dels kvinnor långt ifrån arbetsmarknaden samt barn och unga. Målet har varit att kvinnor som står långt ifrån arbete eller studier motiveras att ta sig närmre arbetsmarknaden eller en studietillvaro. Dessutom har målet varit att barn och ungdomar som har behov av läxhjälp känner till och tar del av läxhjälpen på Rinkeby Folkets Hus. Barn och unga med funktionsnedsättning är en integrerad del av läxhjälpen.

    Aktiviteterna inom överenskommelsen har genomförts enligt plan och föreningen har redovisat hur IOP-beloppet har använts i enlighet med förvaltningens anvisningar.

    Förvaltningen bedömer att föreningen Rinkeby Folkets Hus har uppfyllt de åtaganden som överenskommelsen omfattar. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner uppföljningen avseende verksamhetsåret 2024 för det idéburna offentliga partnerskapet med Rinkeby Folkets Hus och lägger det till handlingarna.

    Bilagor

  24. IOGT-NTO Spånga har samverkat med Järva stadsdelsnämnd genom ett idéburet offentligt partnerskap under 2024. Målgruppen för partnerskapet har varit kvinnor långt ifrån arbete och studier i behov av en mötesplats i Tensta. Målen för partnerskapet har varit att kvinnor som står långt ifrån arbete eller studier motiveras att ta sig närmre arbetsmarknaden eller en studietillvaro.

    Aktiviteterna inom överenskommelsen har genomförts enligt plan och föreningen har redovisat hur IOP-beloppet har använts i enlighet med förvaltningens anvisningar.

    Förvaltningen bedömer att föreningen IOGT-NTO Spånga har uppfyllt de åtaganden som överenskommelsen omfattar. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner uppföljningen avseende verksamhetsåret 2024 för det idéburna offentliga partnerskapet med IOGT-NTO Spånga och lägger det till handlingarna.

     

    Bilagor

  25. Husby Konst & Hantverksförening har samverkat med Järva stadsdelsnämnd genom ett idéburet offentligt partnerskap under 2024.

    Målgruppen för partnerskapet har varit barn och unga i Akalla, Husby och Kista. Inom verksamheten inom ramen för IOP ingår att  att erbjuda Art Camp,  ett skapande dagkollo samt att genomföra Konstakuten som är en uppsökande konstpedagogisk verksamhet. Målet med partnerskapet är att barn och unga i Akalla, Husby och Kista får tillgång till en meningsfull, lekfull och stimulerande fritid.

    Aktiviteterna inom överenskommelsen har genomförts enligt plan och föreningen har redovisat hur IOP-beloppet har använts i enlighet med förvaltningens anvisningar.

    Förvaltningen bedömer att föreningen Husby Konst & Hantverksförening har uppfyllt de åtaganden som överenskommelsen omfattar. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner uppföljningen avseende verksamhetsåret 2024 för det idéburna offentliga partnerskapet med Husby Konst & Hantverksförening och lägger det till handlingarna.

    Bilagor

  26. Kista Sports Club KFUM (Kista SC) har samverkat med Järva stadsdelsnämnd genom ett idéburet offentligt partnerskap under 2024. Målgruppen för partnerskapet har varit barn, unga och föräldrar i Rinkeby, Husby, Akalla, Kista, Tensta och Hjulsta. Målen för partnerskapet har varit att främja ungas hälsa och bidra till en aktiv fritid samt att ge unga värdefulla erfarenheter genom feriejobb.

    Aktiviteterna inom överenskommelsen har genomförts enligt plan och föreningen har redovisat hur IOP-beloppet har använts i enlighet med förvaltningens anvisningar.

    Förvaltningen bedömer att föreningen Kista SC har uppfyllt de åtaganden som överenskommelsen omfattar. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner uppföljningen avseende verksamhetsåret 2024 för det idéburna offentliga partnerskapet med Kista SC och lägger det till handlingarna.

    Bilagor

  27. Kvinnocenter Tensta Hjulsta har samverkat med Järva stadsdelsnämnd genom ett idéburet offentligt partnerskap under 2024.

    Målgruppen för partnerskapet har varit kvinnor med långvarig sjukskrivning och/eller arbetslöshet i Tensta Hjulsta. Målet har varit att kvinnor i Tensta och Hjulsta som står långt ifrån arbete eller studier får tillgång till en trygg mötesplats där de kan stärka sin hälsa, bryta social isolering och delta i aktivitetshöjande verksamhet.

    Aktiviteterna inom överenskommelsen har genomförts enligt plan och föreningen har redovisat hur IOP-beloppet har använts i enlighet med förvaltningens anvisningar.

    Förvaltningen bedömer att föreningen Kvinnocenter Tensta Hjulsta har uppfyllt de åtaganden som överenskommelsen omfattar. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner uppföljningen avseende verksamhetsåret 2024 för det idéburna offentliga partnerskapet med Kvinnocenter Tensta Hjulsta och lägger det till handlingarna

     

     

    Bilagor

  28. Med anledning av övergången till park- och grönyteskötsel i egen regi genomför förvaltningen nu inköp av fordon och maskiner. Huvuddelen av de genomförda och planerade inköpen är, i enlighet med stadens fordonsstrategi, eldrivna. Förvaltningen gör dock bedömningen att ett transportfordon behöver fungera som beredskapsbil i händelse av begränsad tillgång till elektricitet och föreslår därför att ett avsteg från fordonsstrategin görs för inköp av ett specialfordon, en motordriven pickup driven av det förnybara drivmedlet HVO100.

     

    Bilagor

  29. Nytida AB driver åtta gruppbostäder och en servicebostad enligt LSS på uppdrag av Järva stadsdelsnämnd. Det bor 58 personer inom dessa enheter. Nytida AB tog över driften av dessa verksamheter 2022-01-01 och avtalet sträcker sig fram till 2025-12-31. Om parterna är överens kan avtalet förlängas på samma villkor i två plus ett år. Avtalet har förlängts fram till 2027-12-31.

    Den sammanfattande bedömningen är att grupp- och servicebostäderna bedriver en verksamhet av god kvalitet och följer gällande lagar, föreskrifter och avtal.

    Bilagor

  30. I samband med den nya socialtjänstlagen (SoL) som träder i kraft från den 1 juli 2025 föreslår förvaltningen att nämnden godkänner förvaltningens förslag på delegationsordning.

    Syftet med delegationsordningen är att avlasta nämndens arbete och att möjliggöra en gemensam struktur för det praktiska beslutsfattandet på förvaltningen. I ärendet redovisas för dokumentets upplägg, hur arbetet med att ta fram förslaget gått till och vad som eftersträvats.

    Ändringarna följer av ny lagstiftning, upptäckta felaktigheter och behov av förtydliganden. I förslaget ingår även formaliaändringar av redaktionell karaktär.

    Förvaltningen reviderar nummerordning och andra redaktionella ändringar efter fastställande i nämnden.

    Bilagor

  31. Socialnämnden ansvarar, genom socialjouren, för stadens jourverksamhet inom individ- och familjeomsorgen.

    Socialnämnden har fattat beslut att delegera namngivna personer vid socialjouren rätt att begära polisräckning enligt LVM 45 § 1 och 2 st. inom socialnämndens ansvarområde. Socialnämnden har även beslutat att förordna namngivna personer inom socialjouren rätt att begära polishandräckning enligt LVU § 43 1st 2p inom socialnämndens eget ansvarsområde. Vidare har Socialnämnden, utifrån nya bestämmelser i form av lagen (2024:79) om placering av barn i skyddat boende beslutat att förordna namngivna personer vid Socialjouren rätt att begära biträde av polismyndigheten för att genomföra beslut om skyddat boende eller om en omedelbar sådan insats enligt 8 kap. 7 § lagen om placering av barn i skyddat boende inom socialnämndens eget ansvarsområde.

    Socialnämnden begär att Järva stadsdelsnämnd fattar motsvarande beslut.

    Bilagor

  32. Kristin Jacobsson och Ismail Ali (båda C) har lämnat in en motion om att utreda möjligheten att inrätta familjesociala team i förskolan till kommunfullmäktige.

     

    Bilagor

  33. Kommunstyrelsen har remitterat förslag om ny kemikalieplan för Stockholm som ska gälla under perioden 2025-2031, till Järva stadsdelsnämnd för yttrande. Kemikalieplanen är i stort sett en revidering av nuvarande kemikalieplan. Planen har sju insatsområden som konkretiseras av ett antal aktiviteter som stadens förvaltningar och bolag ansvarar för att utföra för att uppnå målet om Ett giftfritt Stockholm. Förvaltningen är positiv till kemikalieplanens inriktning och särskilt dess konceptbaserade arbetssätt men ser behov av förtydliganden kring ansvar, uppföljning och koppling mellan åtgärder och målgrupper. Det gäller särskilt inköp, avtal, bygg och anläggning samt skydd för gravida kvinnor. För att nå enhetlighet efterfrågas gemensamma rutiner, tydligare vägledning och systemstöd.

    Bilagor

  34. En motion har remitterats till Järva stadsdelsnämnd från kommunstyrelsen. Motionen av Johan Kling (C) tar upp att unga med funktionsnedsättning ofta hamnar utanför arbete och studier, vilket kan leda till isolering och psykisk ohälsa. Vidare menar motionären att till skillnad från andra unga saknas en strategi för att nå funktionsnedsatta unga som varken arbetar eller studerar (FUVAS). Därför föreslås att arbetsmarknadsnämnden tillsammans med berörda nämnder kartlägger gruppen, utvecklar en uppsökande strategi och utreder stödprogram för entreprenörskap.

    Järva stadsdelsförvaltning instämmer om vikten av att funktionsnedsatta unga som varken arbetar eller studerar får rätt stöd för att öka målgruppens möjligheter att bli självständiga och självförsörjande. Det är arbetsmarknadsförvaltningen som har det övergripande ansvaret för ska skapa effektiva insatser för att fler stockholmare ska hitta ett arbete eller börja studera. Järva stadsdelsförvaltning har ett nära samarbete med arbetsmarknadsförvaltningen gällande målgruppen. Fokus är på det uppsökande och motiverande arbetet. Exempel på samarbete är kompetensverkstan, Unga kraft Järva och IWork. Förvaltningen vill uppmärksamma att FUVAS är en heterogen målgrupp, vilket kan försvåra en kartläggning av målgruppen. En stadsövergripande kartläggning och strategi för att söka upp målgruppen och erbjuda hjälp via stadens insatser skulle behöva ta hänsyn till såväl målgruppens olika behov som stadsdelsförvaltningarnas lokala förutsättningar.

    Bilagor

  35. En remiss har inkommit till nämnden angående en motion från Svante Linusson (C) med förslag om att utreda en tidigareläggning av sportlovet i Stockholm stad. Traditionellt sprids sportlovsveckorna över Sveriges kommuner och infaller från vecka 7–10. Stockholm stads har sportlov vecka 9. Motionären anser att klimatförändringar, med stigande temperaturer och minskad chans till snö vecka 9, påkallar en anpassning. Genom att tidigarelägga sportlovet till vecka 6 skulle barns möjligheter till vinterlek i Stockholm öka markant. Motionären anser vidare att en samordning av sportlovsveckan med omkringliggande kommuner är önskvärd men inte nödvändig.

    Förvaltningen är tveksam till förslaget att flytta sportlovet. En försvårande omständighet att genomföra förslaget är att kommuners verksamheter (såsom skolan) och en stor del av företagares, föreningars och förvaltningars planering bygger på de traditionella tiderna för sportlov. Förslaget berör således flera av landets övriga kommuner och företag, utöver de i Stockholms län.

    Förvaltningen instämmer i att barn har ett stort behov av rörelse och sportlovet blev ett extra tillfälle att vara ute i den härliga vintern. Likaså delar förvaltningen bilden av att en majoritet av skolbarnen är kvar i staden under sportlovet och att det kan påverka att många inte får en vintervecka med pulka, skridskoåkning, skidåkning och vinterlek på sportlovet. Förvaltningen erbjuder därför årligen uteaktiviteter för barn och unga i Järva under sportlovet. Under sportlovet 2025 genomfördes exempelvis skidresor till Romme och parklekarna anordnar flera utomhusaktiviteter, inklusive det uppskattade "Vasalöpet".

     

    Bilagor

  36. Förskolenämnden har tagit fram ett förslag till reviderade riktlinjer för ansökan och placering i förskola och pedagogisk omsorg i Stockholms stad. Förslaget har skickats på remiss av kommunstyrelsen och bygger på förändrade förutsättningar, bland annat ny lagstiftning och behovet av ökad likvärdighet. De nya riktlinjerna ska ersätta tidigare regler från 2019 och tydliggör syfte, omfattning och juridisk status för olika bestämmelser. Förändringar har bland annat gjorts för att anpassa till lagändringar från 1 juli 2023, som rör uppsökande arbete samt förskoleplats med nationella minoritetsspråk.

    Förvaltningen ställer sig positiv till att riktlinjerna uppdaterats och bedömer att förslagen bidrar till ökad rättssäkerhet och likvärdighet. Förvaltningen välkomnar tydligheten kring bosättning, urvalskriterier och uppsökande arbete, men lyfter behov av förtydliganden i flera avsnitt, bland annat kring barn i behov av särskilt stöd, barns rätt till plats vid arbetslöshet samt handläggning av ändrad vistelsetid. Förvaltningen föreslår också att svarstiden för erbjudande om plats fastställs till fem arbetsdagar i stället för sju, för att underlätta en effektiv hantering.

    Förvaltningen föreslår att Järva stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens beslut och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.

    Bilagor

  37. På uppdrag av Stockholms stad genomför Origo Group årligen en kvalitetsmätning i stadens förskolor. Undersökningen är en totalundersökning och riktar sig till vårdnadshavare med barn i förskola eller familjedaghem inom Stockholms stad, både i kommunal och enskild regi.

    Årets förskoleundersökning genomfördes under veckorna 8–12 och resultatet publicerades under vecka 17. Svarsfrekvensen för de kommunala förskolorna i Järva ligger på 68 procent. För stadens kommunala förskolor totalt var svarsfrekvensen 70 procent.

    Järvas kommunala förskolor visar en marginell förbättring 2025 jämfört med 2024. Störst ökning, med två procentenheter, ses inom samverkan med hemmetnormer och värden samt utveckling och lärande. Helhetsomdömet ligger kvar på 88 procent, i linje med föregående år och något under stadens genomsnitt på 90 procent.

    En fördjupad analys av resultaten kommer att genomföras inom respektive förskoleområde som underlag för det fortsatta utvecklingsarbetet.

    Bilagor

  38. Kommunerna har enligt socialtjänstlagen (SoL) och lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) skyldighet att kvartalsvis rapportera gynnande beslut som inte har verkställts inom tre månader från beslutsdatum. Skyldigheten gäller även att rapportera avbrott i verkställigheten och återrapportera tidigare anmälda ärenden fram till dess att besluten är verkställda. Rapportering sker till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Rapportering sker även till äldrenämnden, socialnämnden och stadens revisorer.

    Förvaltningen rapporterar totalt 20 ej verkställda beslut för kvartal 1, 2025.

    Bilagor

  39.   42

    Anmälan av inkomna och upprättade handlingar under maj 2025

  40.   43

    Inkomna rapporter, protokollsutdrag med mera

  41.   45

    Förvaltningens och nämndens information och frågor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.