Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare, dag för justering och godkännande av dagordning

  2.   2

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  3.   3

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  4.   4

    Anmälan av sociala delegationens protokoll

  5. Förvaltningen har tagit fram verksamhetsplan för 2026 med bilagor enligt stadens anvisningar.

    Bilagor

  6. Stadsdelsförvaltningen ser regelbundet över behovet av att revidera delegationsordningen. Den senaste revideringen genomfördes den 2025-09-25 § 13.
     

    1 januari 2026 sker lagändringar i SoL och LSS. Dessa innebär att kommunen får en utökad skyldighet att anmäla till IVO om brister i verksamhet som kräver tillstånd.

     

    Ändringarna i delegationsordningen syftar till att underlätta och effektivisera förvaltningens arbete. De syftar även till att förtydliga vissa punkter, justera felaktigheter och att svara upp mot uppkomna behov.

     

    Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnder godkänner de ändringar som ärendet avser.

     

    Förvaltningen reviderar nummerordning och andra redaktionella ändringar efter fastställande i nämnden.

    Bilagor

  7. Patrick Amofah (C) och Kim Ekblom (C) har lämnat in en skrivelse till Järva stadsdelsnämnd med anledning av översvämningen i Rinkebydalens fritidsträdgårdsområde den 16 september 2025, till följd av en sprucken ledning från Norrvatten. I skrivelsen efterfrågas vilka åtgärder som planeras för att förhindra framtida översvämningar, hur samverkan med Norrvatten sker samt hur koloniföreningen kan stödjas. Förvaltningen delar uppfattningen att koloni- och fritidsträdgårdarna är viktiga för Järvaborna, men konstaterar att stadsdelsförvaltningens ansvar är begränsat till översvämningar som uppstår vid skyfall. Händelser orsakade av olyckor hos externa aktörer, såsom Norrvatten, ligger utanför förvaltningens ansvarsområde. Förvaltningen har haft kontakt med Norrvatten gällande hantering av skador på parkmark, men frågor om ersättning hanteras mellan föreningen och Norrvatten. På grund av områdets topografi och kommande planeringsförutsättningar planeras inga större investeringar i nuläget. Föreningen ansvarar som arrendator för försäkring och underhåll av mark och anläggningar.

     

    Förvaltningen föreslår att skrivelsen anses besvarad.

    Bilagor

  8. Järva stadsdelsnämnd har fått in en skrivelse från Patrick Amofah (C) och Kim Ekblom (C) gällande barns situation efter nedläggning av fristående förskolor. I skrivelsen uttrycks oro för att barn påverkas negativt av snabba förändringar och omplaceringar till följd av att flera fristående verksamheter i området upphört.

    Förvaltningen förtydligar att ansvaret för frågor som rör nedläggning och tillsyn av fristående förskolor ligger hos Förskolenämnden. Stadsdelsförvaltningen har ingen beslutanderätt i dessa ärenden.

    Vidare förtydligas processen vid nedläggning; Förskoleförvaltningen informerar berörda vårdnadshavare om hur ny plats söks och vart de kan vända sig, således är det vårdnadshavarna som själva, vid behov, ansöker om ny förskoleplats via stadens ordinarie e-tjänst. Förvaltningen använder därför inte begreppet omplacerade barn.

    Barn som börjar i kommunal förskola introduceras enligt ordinarie rutiner, anpassade vid behov för trygg övergång. Förvaltningen bedömer att inga särskilda resursförstärkningar krävts och att barnens välmående följs inom det ordinarie kvalitetsarbetet.

    Bilagor

  9. Ett medborgarförslag har inkommit om att etablera Framtidens Hus i Tensta. Verksamheten riktar sig till unga 16–19 år med fokus på studier, arbete och meningsfull fritid, och finns redan i Rinkeby och Husby.

     

    I Tensta-Hjulsta finns idag tre fritidsgårdar för ungdomar 13–18 år, men ingen särskild verksamhet för de äldre ungdomarna i gymnasieåldern. Statistik visar att många i denna grupp, särskilt i Järva, inte deltar i organiserade fritidsaktiviteter, vilket understryker behovet av riktade insatser. Förvaltningen bedömer att en separat verksamhet för 16–19-åringar skulle skapa en tryggare och mer attraktiv miljö, särskilt för tjejer, samt bättre kunna anpassas till målgruppens behov och intressen.

     

    Nämnden har i verksamhetsplanen för 2024 redan gett förvaltningen i uppdrag att öppna Framtidens Hus i Tensta. Detta kommer ske under 2026. Verksamhetsinriktningen föreslås vara densamma som i Rinkeby och Husby. Det inkomna medborgarförslaget ligger således i linje med nämndens tidigare beslut varför förvaltningen föreslår att nämnden godkänner medborgarförslaget.

     

    Bilagor

  10. Förvaltningen har arbetet i enlighet med en process för medborgarbudget för att involvera invånare i omgestaltningen av dansbanan i Akalla by. Under september inkom 45 förslag från invånare om hur dansbanan skulle kunna omgestaltas. Förslagen utvärderades för att bedöma förslagens genomförbarhet, om de rymdes inom uppsatta kriterier samt om de kunde läggas samman med andra liknande förslag. Utvärderingen resulterade i att 15 förslag kunde gå vidare till omröstning. Omröstningen genomfördes i november och totalt inkom 259 röster i röstingenkäten. Det förslag som fick flest röster var förslag 12 som innebär en dansbana med tak, större scen, ljud och ljus.

    Bilagor

  11. Sammantaget prognostiseras ett överskott för driftverksamheten om 25,0 mnkr efter resultatöverföringar.

    Bilagor

  12. Kommunstyrelsen har skickat ärendet Styrning av insatser utan behovsprövning under omställning enligt ny socialtjänstlag på remiss. Remissen handlar om vilken tillfällig beslutsordning som ska gälla i Stockholms stad under en omställningsperiod avseende beslut om insatser som kan tillhandahållas utan behovsprövning enligt den nya socialtjänstlagen som trädde i kraft 1 juli 2025.

    Förslaget innebär att kommunfullmäktige ger arbetsmarknadsnämnden, socialnämnden och äldrenämnden i uppdrag att, till och med 31 december 2028, besluta vilka insatser som ska tillhandahållas utan behovsprövning, eventuella villkor och undantag av dokumentation för insatsen. Beslut som fattas av dessa nämnder ska gälla för hela stadens socialtjänst och föregås av en jämställdhets- och barnkonsekvensanalys. Innan beslut fattas ska stadsdelsförvaltningarna ges möjlighet att lämna synpunkter.

    Stadsdelsförvaltningen bedömer att den föreslagna beslutsordningen är ändamålsenlig och stödjer omställningen till en tidigt förebyggande och lätt tillgänglig socialtjänst. Genom att facknämnderna ges tillfällig beslutanderätt under omställningsperioden ökar förutsättningar för en effektivare styrning för hela stadens socialtjänst.

    Förvaltningen föreslår att Järva stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

    Bilagor

  13. Kommunstyrelsen har skickat Mer relevant än någonsin –

    Biblioteksplan för Stockholms stad till Järva stadsdelsnämnd för yttrande. Planen bygger vidare på föregående biblioteksplan och pekar ut riktningen för de kommande fyra åren genom fyra strategiska förflyttningar. Järva stadsdelsförvaltning ser positivt på förslaget till ny biblioteksplan och lämnar i ärendet förslag på tillägg och förtydliganden som kan bidra till att bättre synliggöra bibliotekens arbete med de i bibliotekslagen utpekade prioriterade målgrupperna.

     

    Bilagor

  14. Stadsdelsnämnden har genom kommunstyrelsen fått ärendet Revidering av riktlinjer för omsorg på obekväm arbetstid på remiss för yttrande. De föreslagna revideringarna innebär flera viktiga förändringar som stärker barnperspektivet och tydliggör ansvarsfördelningen inom organisationen. Stadsdelsnämnden ser positivt på att riktlinjerna för omsorg under obekväm arbetstid revideras utifrån aktuella behov och förutsättningar.

    Bilagor

  15. Stockholm Vatten och Avfall (SVOA) har remitterat förslag om nya avfallsföreskrifter för Stockholm till Järva stadsdelsförvaltning för kontorsyttrande. Förslaget är en revidering av gällande avfallsföreskrifter, Kfs 2024:07. Förslaget har förutom till Järva stadsdelsförvaltning skickats till övriga stadsdelsförvaltningar, fackförvaltningar och bolag. Yttrandet ska vara tillhandahållet hos SVOA senast den 14 december 2025. Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget och lyfter behovet av tydligare definitioner och gränsdragning mellan hushållsliknande avfall och verksamhetsavfall, klargörande av fastighetsägares ansvar när verksamheter finns i fastighet, samt tydligare styrning för hantering och utsortering av textilavfall, inklusive arbetskläder med stadens logotyp.

    Bilagor

  16. Ärendet utgår

  17.   19

    Anmälan av inkomna och upprättade handlingar under november 2025

  18.   20

    Inkomna rapporter, protokollsutdrag med mera

  19.   21

    Inkomna skrivelser från nämndens ledamöter

  20.   22

    Förvaltningens och nämndens information och frågor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.