Val av justerare, dag för justering och godkännande av dagordning
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB
Anmälan av behov av särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap. 9 § FB
Anmälan av sociala delegationens protokoll
Planförslaget möjliggör flerbostadshus med cirka 255 lägenheter, som avses upplåtas som hyresrätter. Förslaget innebär att befintlig bebyggelse, bestående av tolv lamellhus från tidigt 1970-tal med totalt 96 bostäder och tillhörande garagelängor, rivs och att nya byggnader kan uppföras av fastighetsägaren AB Stockholmshem.
Järva stadsdelsförvaltning är generellt positiv till planförslaget men anser att den föreslagna bebyggelsehöjden på huskropparna närmast villabebyggelsen bör sänkas. Detta för att skapa en mjukare och mer naturlig övergång mellan bebyggelsetyperna, minska den negativa påverkan på de som bor närmast samt att föra över intrycket från östra sidan av Spånga kyrkväg.
Vidare anser förvaltningen att det saknas motivering att ta ned den befintliga björkallén och ersätta den med en ny och att den i sådant fall ska bevaras för att minska den negativa påverkan på ekosystemen.
I övrigt har förvaltningen inga synpunkter på den föreslagna detaljplanen.
Bilagor
Bromstensgården är ett utrednings- och akuthem med dygnetruntvård som bedrivs i egen regi som organisatoriskt är placerat inom Järva stadsdelsförvaltning. Inom socialförvaltningen återfinns en liknande verksamhet, Eurenii Minne, som också bedrivs inom egen regi.
Under våren 2025 gjorde förvaltningen och socialförvaltningen en gemensam uppföljning som fokuserade på stadens behov av insatsen akut- och utredningshem under de tre senaste åren. I uppföljningen granskades Bromstensgården och Eurenii Minne. Uppföljningen visade på en minskad och ojämn beläggningsgrad inom de båda verksamheterna, och ett minskat behov inom staden. Uppföljningen visade även på att Eurenii Minne täcker stadens behov över tid.
Förvaltningen föreslår mot bakgrund av detta att Järva stadsdelsnämnd avvecklar Bromstensgårdens akut- och utredningshem. Avvecklingen föreslås från den 31 december 2025.
Bilagor
Tre av stadsdelsnämndens fritidsgårdar drivs på entreprenad av Rädda Barnen: House of Tensta (Blå huset), Grottan och Hjuset. Under 2025 har förvaltningen genomfört verksamhetsuppföljningar samt en avtalsuppföljning i syfte att säkerställa att verksamheten bedrivs enligt avtal och utvecklas i linje med stadens mål och styrdokument.
Efter genomförda uppföljningar gör förvaltningen bedömningen att Rädda Barnen i stor utsträckning uppfyller avtalskraven och att verksamheten håller en godkänd kvalitet. Särskilt lyfts att Rädda Barnen har anslutit sig till fritidsnätverket KEKS som möjliggjort kvalitetsundersökningar utförda på samma sätt som förvaltningens övriga fritidsgårdar. Dessa utvecklingssteg anses förbättra möjligheten till systematisk uppföljning och långsiktig kvalitetsutveckling. Prioriterade åtgärder enligt avtal presenteras också där transparens avseende rekryteringar efterfrågas i enlighet med avtal.
Avtalet för fritidsgårdarna förlängdes i september 2024 med två år och gäller till och med 31 mars 2027. Det var avtalets sista förlängningsmöjlighet.
Bilagor
Nämnder i Stockholms stad ska enligt Kfs 2015:27 fastställa hanteringsanvisningar som ger upplysning om registrering, framställning, arkivering, bevarande och gallring av de allmänna handlingar som hanteras i nämndens verksamhet.
Under 2025 har stadsarkivet fattat nya bevarande- och gallringsbeslut för stadsdelsförvaltningarnas verksamhetsområden 1-8.
Förvaltningen föreslår att hanteringsanvisningarna uppdateras för att följa arkivregler för Stockholms stad men även för att tydliggöra en korrekt och säker hantering av de allmänna handlingar som förvaltningen hanterar.
Bilagor
Sammanträdestiderna 2026 är föreslagna med hänsyn till den föreslagna tidplanen för nämndernas arbete med bokslut och verksamhetsberättelse, budgetunderlag, uppföljning av budget och verksamhetsplan. Sammanträdet den 2 januari är ett konstituerande sammanträde och hålls på Elinsborgsbacken 7-9. Detta sammanträde är inte öppet för allmänheten. Nämnden ska utse ledamöter och ersättare i sociala delegationen samt besluta om delegation och förordnande att fatta beslut enligt LVU, LBSB och LVM.
Bilagor
Månadsrapport - Ekonomi
Järva stadsdelsnämnd har fått i remiss att besvara en motion av Ismail Ali (C) och Claes Nyberg (C) gällande ett odlingslyft för stadens förskolor. I motionen anförs att en stadsövergripande plan för samtliga förskolor ska tas fram av förskoleförvaltningen. Planen ska bidra till möjlighet att bedriva odling som en del av den pedagogiska verksamheten. Förvaltningen bedömer att det, utöver vad som redan framgår i läroplanen för förskolan samt utifrån de lekvärdesriktlinjer för förskolegårdar som Stockholm stad tagit fram, inte finns behov av ett särskilt stadsövergripande pedagogiskt uppdrag kring odling. Samtidigt ser förvaltningen möjligheter att ytterligare stärka arbetet med odling genom exempelvis stödmaterial, kunskapsdelning och frivillig samverkan med externa aktörer, snarare än genom ett centralt uppdrag
Bilagor
Järva stadsdelsnämnd har ombetts att yttra sig över en motion som inkom till kommunfullmäktige från ledamot Kristin Jacobsson, Centerpartiet. Ledamoten föreslår att kommunfullmäktige beslutar att genomföra pilotprojekt Vinterhjälpen, som ger äldre personer möjlighet att få hjälp med halkbekämpning utför sin bostad under vintern.
Järva stadsdelsförvaltning ser inte att förslaget om Vinterhjälpen skulle vara genomförbart i staden. Att arbeta med fallprevention är viktigt men förvaltningen är av flera skäl tveksam till förslaget. Förvaltningen bedömer att det skulle krävas en omfattande organisation i staden för att kunna genomföra Vinterhjälpen. Staden har medborgare i alla åldrar med särskilda svårigheter att röra sig ute vintertid på grund av snö och halka. Stöd med snöskottning och halkbekämpning till äldre utan behovsprövning skulle därmed kunna uppfattas som diskriminerade av andra grupper med behov av insatsen. Förslaget skulle även innebära skillnader i den kommunala servicen för äldre då det endast gäller personer boende i villa och radhus. De som bor i villa och radhus har möjlighet att nyttja RUT-avdraget för denna typ av tjänst och förvaltningen menar att detta statliga stöd är det som bör användas av de som behöver hjälpen.
Bilagor
Kommunfullmäktige har gett kommunstyrelsen i uppdrag att utreda hur de remissvar som staden skickar kan göras mer tydliga och klargörande för mottagaren. Ett förslag på riktlinje för remisshantering är nu ute på remiss hos berörda nämnder och bolag. Järva stadsdelsförvaltning har tagit del av remissförslaget och har inga synpunkter på detta.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat Handlingsplan för romsk inkludering 2030 till Järva stadsdelsnämnd. Handlingsplan för romsk inkludering 2030 syftar till att stärka Stockholm stads arbete för romsk inkludering och riktar sig mot samtliga nämnder och bolagsstyrelser. Handlingsplanen sträcker sig till år 2030. Förvaltningen ställer sig positiv till handlingsplanen och anser att den konkretiserar vad förvaltningens verksamheter förväntas genomföra i det fortsatta arbetet med romsk inkludering. Förvaltningen lämnar i ärendet förslag till förtydliganden och tillägg som kan stärka handlingsplanens fokus på förändrade arbetssätt och vikten av att skapa utrymme för reflektion i MR-arbetet.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat Handlingsplan för nationella minoriteter och urfolket samernas rättigheter 2030 till Järva stadsdelsnämnd. Handlingsplan för nationella minoriteter och urfolket samernas rättigheter 2030 syftar till att stärka stadens arbete med att tillgodose de nationella minoriteterna och urfolket samernas rättigheter och riktar sig till samtliga nämnder och bolagsstyrelser. Handlingsplanen sträcker sig till år 2030. Förvaltningen är överlag positiv till handlingsplanen och sättet som den konkretiserar vad förvaltningen förväntas göra i det fortsatta arbetet med att säkerställa de nationella minoriteterna och urfolkets samernas rättigheter. Förvaltningen lämnar i ärendet förslag till förtydliganden och tillägg som kan stärka handlingsplanens fokus på förändrade arbetssätt och vikten av att skapa utrymme för reflektion i MR-arbetet.
Bilagor
Kommunstyrelsen har i budget 2025 fått i uppdrag att utreda ett förbud mot att använda lustgas i berusningssyfte på offentliga platser. Järva stadsdelsnämnd har fått ett beslutsförslag från stadsledningskontoret på remiss. Järva stadsdelsförvaltning instämmer i huvudsak i beslutspunkterna men anser att Järvafältet och Flatens naturreservat bör ingå i området som omfattas av förbudet. Vidare anser förvaltningen att det bör förtydligas i texten att detta inte är ett innerstadsfenomen samt att det kan finnas en risk att missbruket flyttar inomhus eller till andra platser dit det är svårare att nå med sociala insatser.
Bilagor
Anmälan till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) av ej verkställda beslut enligt SoL och LSS kvartal 3, 2025
Kommuner har enligt socialtjänstlagen (SoL) och lag om stöd samt service till vissa funktionshindrade (LSS) skyldighet att kvartalsvis rapportera gynnande beslut som inte har verkställts inom tre månader från beslutsdatum. Skyldigheten gäller även att rapportera avbrott i verkställigheten och återrapportera tidigare anmälda ärenden fram till dess att besluten är verkställda. Rapportering sker till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Rapportering sker även till äldrenämnden, socialnämnden och stadens revisorer.
Förvaltningen rapporterar totalt 39 ej verkställda beslut för kvartal 3, 2025 varav 28 kvarstår att verkställa, övriga beslut har verkställts under kvartal 3.
Bilagor
Anmälan av kontorsyttrande - Granskning av förslag till ny regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen
Region Stockholm har remitterat Granskning av förslag till ny regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen till Stockholms stad. Stadsledningskontoret, Exploateringskontoret, Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning, Järva stadsdelsförvaltning, Miljöförvaltningen, Skärholmens stadsdelsförvaltning, Stadsbyggnadskontoret, Stockholms Stadshus AB och Trafikkontoret har tagit fram ett gemensamt yttrande.
Den regionala utvecklingsplanen har 2060 som målår och syftar till att skapa samsyn bland regionala aktörer kring Stockholmsregionens styrkor, utmaningar, mål och prioriteringar. Den regionala utvecklingsplanen fungerar både som en regional utvecklingsstrategi (RUS) och som en regionplan. Den ska fungera som en grund för kommande beslut, prioriteringar och investeringar som är betydelsefulla för både regional utveckling och fysisk planering. Jämfört med samrådsversionen har planens grundläggande struktur och ansats i stort behållits. Därför kvarstår i huvudsak de synpunkter som Stockholms stad lyfte fram i samrådet. Regionen föreslår ett forum mellan den kommunala och regionala politiken för att diskutera prioriteringar och ena aktörer kring olika insatser de kommande åren. Staden ser positivt på detta men vill framhålla att formerna för forumet behöver arbetas vidare med samt att det ytterst är kommunfullmäktiges beslut som styr över den kommunala verksamheten. Stadsledningskontoret, exploateringskontoret, Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning, Järva stadsdelsförvaltning, miljöförvaltningen, Skärholmens stadsdelsförvaltning, stadsbyggnadskontoret, Stockholms Stadshus AB och trafikkontoret anser att utvecklingsplanen har för lite fokus på ett antal centrala regionala frågor som behöver hanteras gemensamt:
Staden saknar generellt en analys av vilka behov som bedöms finnas till 2060 för dessa frågor och i vilka delar av regionen förstärkningar skulle kunna behövas.
Bilagor
Protokoll för pensionärsrådet
Protokoll för funktionshinderrådet
Anmälan av inkomna och upprättade handlingar under oktober 2025
Inkomna rapporter, protokollsutdrag med mera
Inkomna skrivelser från nämndens ledamöter
Förvaltningens och nämndens information och frågor