Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare, dag för justering och godkännande av dagordning

  2.   2

    Upphandling av fordon- och maskintjänster, för drift i egen regi

  3.   3

    Upphörande av umgängesbegränsning enligt 14 § 3 st LVU

  4.   4

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  5.   5

    Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap 8 § FB

  6.   6

    Anmälan av sociala delegationens protokoll

  7.   7

    Tertialrapport 2 2025

  8. Järva stadsdelsnämnd beviljade helt eller delvis föreningsbidrag till 37 föreningar 2024. Fem föreningar kunde inte få sin återapportering granskad och beslutad om då föreningarna förlagt sitt årsmöte så sent under 2025 att årsmöteshandlingar inte kunnat ingå i granskningen. Nu har samtliga fem föreningar inkommit med årsmöteshandlingar.

    Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner samtliga återapporteringar.

    Bilagor

  9. Fryshuset har samverkat med Järva stadsdelsnämnd genom ett idéburet offentligt partnerskap under 2024.

    Målgruppen för partnerskapet har varit unga i Järva mellan 16–19 år. Målet har varit att stärka unga ledare för att skapa en positiv kultur för trygghet, inkludering och redliga relationer mellan unga i stadsdelsområdet. Centralt är att ungas perspektiv och engagemang tas tillvara. Aktiviteterna har varit ett utbildningsprogram vid namn Fredsambassadörerna och medverkan i stadsdelsförvaltningens Vecka mot våld samt dialogmöten.

    Aktiviteterna inom överenskommelsen har genomförts enligt plan och föreningen har redovisat hur IOP-beloppet har använts i enlighet med förvaltningens anvisningar.

    Förvaltningen bedömer att föreningen Fryshuset har uppfyllt de åtaganden som överenskommelsen omfattar. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner uppföljningen avseende verksamhetsåret 2024 för det idéburna offentliga partnerskapet med Fryshuset och lägger det till handlingarna.

    Bilagor

  10. Löparakademin och Järva stadsdelsnämnd (tidigare Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd) har samverkat inom ramen för flera överenskommelser om IOP mellan åren 2018-2024. Förvaltningen bedömer att partnerskapets mål har uppfyllts utifrån en sammanvägd bedömning av tidigare rapporterade resultat. Det har inte varit några avvikelser i förhållande till tidsplan eller budget och parterna har uppfyllt sina respektive åtaganden som de framgår av överenskommelserna.

    Hela partnerskapets tidsperiod utvärderades i en gemensam workshop under våren 2024 där gemensamma prioriteringar av utmaningar och framgångsfaktorer gjordes.

    Förvaltningen bedömer att partnerskapet med Löparakademin har varit framgångsrikt då det utgått från tydliga målformuleringar och ett konkret verksamhetsinnehåll. Förvaltningen föreslår att nämnden uppdrar till förvaltningen att undersöka hur Löparakademins verksamhet inom stadsdelsområdet kan upphandlas med syftet att samarbetet ska kvarstå. Förvaltningen föreslår också att nämnden godkänner förvaltningens slutrapport och lägger den till handlingarna.

    Bilagor

  11. Studiefrämjandet har samverkat med Järva stadsdelsnämnd genom ett idéburet offentligt partnerskap under 2024.

    Målgruppen för partnerskapet har varit utrikesfödda föräldrar i Järva stadsdelsområde. En prioriterad grupp inom målgruppen är föräldrar till barn med funktionsnedsättning. Målet med partnerskapet har varit att utrikesfödda föräldrar stärks och får stöd i sin föräldraroll.

    Aktiviteterna inom överenskommelsen har genomförts enligt plan och föreningen har redovisat hur IOP-beloppet har använts i enlighet med förvaltningens anvisningar.

    Förvaltningen bedömer att föreningen Studiefrämjandet har uppfyllt de åtaganden som överenskommelsen omfattar. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner uppföljningen avseende verksamhetsåret 2024 för det idéburna offentliga partnerskapet med Studiefrämjandet och lägger det till handlingarna.

    Bilagor

  12. Verdandi Tensta har samverkat med Järva stadsdelsnämnd genom ett idéburet offentligt partnerskap under 2024.

    Målgruppen för partnerskapet har varit barn och unga i Tensta och Hjulsta 7–18 år. Målen för partnerskapet har varit att erbjuda målgruppen strukturerad och ledarledd fritidsverksamhet, att deltagarnas vårdnadshavare har tillgång till stöd i föräldrarollen samt att unga får värdefulla erfarenheter genom feriejobb.

    Aktiviteterna inom överenskommelsen har genomförts enligt plan och föreningen har redovisat hur IOP-beloppet har använts i enlighet med förvaltningens anvisningar.

    Förvaltningen bedömer att föreningen Verdandi Tensta har uppfyllt de åtaganden som överenskommelsen omfattar. Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner uppföljningen avseende verksamhetsåret 2024 för det idéburna offentliga partnerskapet med Verdandi Tensta och lägger det till handlingarna.

    Bilagor

  13. Nämnden beslutade om uppdatering av delegationsordningen den 12 juni 2025 i samband med den nya socialtjänstlagen (SoL) som trädde i kraft den 1 juli 2025. Förvaltningen har sett över övergångsbestämmelserna för återkrav och ersättningskrav enligt gamla socialtjänstlagen och dessa behöver finnas med i delegationsordningen för beslutsfattandet. Nämndens delegationsordning behöver revideras utifrån detta.

  14. Åsa Nilsson Söderström (L) föreslår att en öppen förskola återetableras i Bromsten, med hänvisning till verksamhetens betydelse för barns utveckling, föräldrars sociala nätverk och integration – särskilt i ett område med snabb inflyttning av barnfamiljer.

    Förvaltningen instämmer i att öppen förskola har en viktig funktion, men bedömer att behovet i dagsläget tillgodoses genom befintliga öppna förskolor i Spånga och Rinkeby. Dessa är tillgängliga för boende i Bromsten och därtill kommer lotsverksamheten att ha närvaro i det nya Bromstensområdet för att nå nyinflyttade familjer och informera om öppna förskolans verksamhet.

    Mot denna bakgrund föreslår förvaltningen att en nyetablering inte sker i nuläget, men att utvecklingen i området följs kontinuerligt. Barnrätts- och jämställdhetsperspektiven bedöms vara tillgodosedda genom befintlig verksamhet.

    Bilagor

  15. Ghazal Saberian (SD) Robert Westerlund (SD) har lämnat in en skrivelse med frågor kring det genomförda idéburna offentliga partnerskapet (IOP) med Folkets Husby. Skribenterna ställer tre frågor i skrivelsen.

    1.Hur definieras ett ”ej subventionerat arbete” i tjänsteutlåtandet Idéburet offentligt partnerskap (IOP) med Folkets Husby 2024 (Dnr JÄRVA 2023/549)? Förvaltningen förtydligar att meningen ”ej subventionerat arbete” ska likställas med definitionen som avser en osubventionerad anställning, vilket motsvarar en helt vanlig anställning på den öppna arbetsmarknaden.

    2. I samma tjänsteutlåtande anges att 18 personer har avslutats till ej subventionerat arbete. Vilka typer av arbeten rör det sig om? Förvaltningen redovisar samtliga branscher för de deltagare som avslutats, exempel är bemanningsföretag, restaurang och klädbutik.

    3. Hur bedömer förvaltningen gränsdragningen mellan föreningens stöd, såsom CV-skrivning och studie- och yrkesvägledning, och Arbetsförmedlingens matchningsuppdrag? Majoriteten av de deltagare som besökt verksamheten har inte varit inskrivna på arbetsförmedlingen och har därför inte kunnat ta del av arbetsförmedlingens stöd och utbud. Avseende CV och studievägledning har det huvudsakligen utförts av Jobbtorgets jobbcoach. Kompetensverkstan och Folkets Husby har haft ett huvuduppdrag i att arbeta med uppsöksökande arbete, dvs identifiera, motivera och få individer att skriva in sig hos jobbtorg.

    Bilagor

  16. Ghazal Saberian och Robert Westerlund (SD) föreslår att tomma förskolelokaler används till språkstödjande verksamhet för barn utanför förskolan. Förvaltningen anser att detta behov redan tillgodoses genom öppna förskolor, som erbjuder riktade språkaktiviteter och stöd till både barn och vårdnadshavare. Därför föreslås att nuvarande strukturer behålls.

    Bilagor

  17. En skrivelse från Patrick Amofah (C) och Åsa Nilsson Söderström (L) har inkommit till nämnden angående att idrotten får mindre pengar trots ökad verksamhet. För att få bättre insikt i omfattningen av de sociala insatser som stadsdelsförvaltningarna söker medel för från idrottsförvaltningen, önskar skribenterna få en återrapportering som besvarar följande tre frågor:

    1. Hur många ansökningar om medel för sociala insatser har Järva stadsdelsförvaltningens lämnat in till idrottsförvaltningen under de senaste tre åren? Det finns idag inga ansökningsförfaranden mellan stadens olika stadsdelsförvaltningar och idrottsförvaltningen.

    2. Vilka typer av sociala insatser har dessa ansökningar gällt, och hur mycket medel har beviljats för respektive insats?

    Förvaltningen understryker att inga ansökningar har skickats in, däremot samverkar Järva stadsdelsförvaltningen och idrottsförvaltningen i två projekt – Spontanfotbollen och Järvaligan. Idrottsförvaltningens finansiering för spontanfotbollen uppgår till ca 2,3 mkr under 2023-2025. Järvaligan ca 600 000 kr under samma tidsperiod.

    3. Hur ser ni på ansvarsfördelningen mellan stadsdelsförvaltningarna och idrottsförvaltningen när det gäller finansiering av sociala satsningar? Järva stadsdelsförvaltning anser att ansvarsfördelningen är tydlig och att respektive förvaltning bedömer om samverkan kring olika aktiviteter är aktuellt och intressant utifrån respektive uppdrag. Förvaltningen bedömer att Järvaligan och spontanfotbollen är två exempel där stadens olika parter valt att gå in i samverkan för att pröva nya arbetssätt och upprätthålla aktiviteter som annars ligger i gränslandet mellan parternas uppdrag.

    Bilagor

  18. Den 17 mars 2025 inkom ett medborgarförslag om att inrätta ett ungdomsråd i Järva kopplat till Stockholms stad. Enligt förslaget behöver staden inrätta ett ungdomsråd med koppling till kommunen för att säkerställa att unga i Järva får en varaktig och betydelsefull röst i utvecklingen av staden. Förvaltningen instämmer i att det finns behov av att utveckla strukturer för att beakta och ta tillvara ungas perspektiv i nämndens och förvaltningens beslutsfattande som rör ungas vardag. Förvaltningen anser att ett ungdomsråd kan vara ett av flera arbetssätt för att åstadkomma detta. Förvaltningen arbetar redan utifrån budgetuppdrag och Handlingsplan för lokal demokratiutveckling för att under 2025 utveckla forum, med fördel flera, för ungas delaktighet som kan användas i konsulterande syfte men som också utgår från målgruppens egna intressen. Förvaltningen anser därmed att medborgarförslaget är besvarat.

    Bilagor

  19. Stadsdelsförvaltningen har mottagit en remiss från Kommunstyrelsen avseende den nya kulturskoleplanen.

    Förvaltningen delar slutsatserna som gjorts i analysarbetet i form av både hinder och möjligheter framåt för kulturskolan. Förvaltningen anser att den välformulerade kulturskoleplanen emellertid kan utvecklas ytterligare med en större konkretion i ett antal områden,

    särskilt avseende kännedomsarbetet bland målgrupper, uppföljningsarbetet, samverkan och genomförandestrategier.

    Förvaltningen föreslår att remissen besvaras med förvaltningens tjänsteutlåtande.

    Bilagor

  20. I en motion till kommunfullmäktige från Jonas Naddebo (C) föreslås att befintliga anläggningar för nötkreatur i staden uppmuntras att på prov i två år använda fodertillskott som minskar deras metanutsläpp. Förvaltningen ställer sig positivt till förslaget, som är linje med miljöprogrammets mål om minskade utsläpp och om innovation och samverkan. Insatsen bör ske på vetenskaplig grund, i samverkan med relevanta aktörer och ses som ett komplement till bredare åtgärder för en hållbar och cirkulär livsmedelsförsörjning.

    Bilagor

  21. Jan Jönsson (L) och Åsa Nilsson Söderström (L) har lämnat en motion om att kartlägga förekomsten av hedersförtryck i Stockholms förskolor. Motionen lyfter att hedersrelaterade normer kan påverka barn redan i förskoleåldern och föreslår en lokal kartläggning, riktlinjer för personalens agerande samt stärkt utbildning för förskolepersonal.

    Förvaltningen delar bedömningen att hedersrelaterat våld och förtryck är en allvarlig kränkning av barns rättigheter och understryker vikten av tidiga insatser. I Järva bedrivs ett utvecklingsarbete med förstärkta rutiner för orosanmälningar, kompetenshöjande insatser samt en etablerad samverkan mellan förskola och socialtjänst.

    Förvaltningen bedömer att en lokal kartläggning inte är ändamålsenlig i nuläget eftersom en nationell utredning om hedersrelaterat våld och förtryck pågår. Slutsatserna från den utredningen bör utgöra grund för det fortsatta arbetet inom förskolorna.

    Bilagor

  22. Järva stadsdelsnämnd har från kommunstyrelsen mottagit remissen Motion om Skolfrid och att skydda barn i trafiken till och från stadens skolor, inlämnad av Jan Jönsson (L) och Sara Svanström (L). Motionärerna föreslår att Stockholms stad genom en särskild satsning under begreppet ”Skolfrid” ska avsätta 10 miljoner kronor i trafiknämndens budget för att stärka barns trafiksäkerhet. Förslagen inkluderar bland annat bättre belysning, fler och säkrare övergångsställen, hastighetssäkrande åtgärder samt förbättrad snöröjning och halkbekämpning nära skolor.

    Förvaltningen ställer sig positiv till motionens intentioner och bedömer att tryggheten för barn till och från skolan är en viktig fråga ur såväl ett jämlikhets- som barnrättsperspektiv. Samtidigt vill förvaltningen framhålla att det redan finns en etablerad strategi i staden – Plan för säkra och trygga skolvägar (2016) – som utgör en del av Stockholms framkomlighetsstrategi. Flera av de föreslagna åtgärderna i motionen ryms inom ramen för denna plan.

    Förvaltningen betonar att genomförandet av fysiska åtgärder kring skolor ofta kräver nära samverkan mellan flera aktörer, däribland utbildningsförvaltningen, SISAB, fastighetsägare och andra berörda markägare. Detta är särskilt viktigt då många skolvägar och tillhörande ytor inte alltid ligger på mark som direkt förvaltas av staden.

    Bilagor

  23. Stadsdelsnämnden har genom kommunstyrelsen fått ärendet Lekvärdesriktlinjer för utformning av förskole- och skolgårdar (KS 2025/935) på remiss för yttrande. Syftet med det nya styrdokumentet är att stärka likvärdigheten i arbetet med att utveckla förskolegårdar och höga lekvärden och samtidigt bidra till ett grönare Stockholm. Stadsdelsnämnden ser positivt på riktlinjerna då de utgör ett tydligt och konkret stöd i arbetet med att stärka och vidareutveckla förskolans utbildning och undervisning. Riktlinjerna bidrar till en gemensam förståelse för både pedagogiska förhållningssätt och utformning av den fysiska miljön.

    Bilagor

  24. EU har antagit ett reviderat luftkvalitetsdirektiv som syftar till att skärpa kraven på luftkvalitet och minska luftföroreningar. Direktivet innehåller bestämmelser om tillgång till rättslig prövning och eventuell ersättning för enskilda som drabbas av hälsoskador till följd av bristande efterlevnad av luftkvalitetsnormerna. Promemorian är ett led i att anpassa svensk lagstiftning till EU:s nya krav. Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget till ändringar i miljöbalken och luftkvalitetsförordningen. Förvaltningen anser att förslaget ligger i linje med stadens miljömål om En rättvis och inkluderande omställning och Ett Stockholm med frisk luft och god ljudmiljö och har synpunkter kopplade till ansvarsfördelning och datainsamling.

    Bilagor

  25. Järva stadsdelsnämnd har till kommunstyrelsen ombetts att yttra sig över en motion av Jan Jönsson (L) och Isabel Smedberg Palmqvist. Liberalerna i Stockholms stad föreslår att Kulturnämnden, i samarbete med Äldrenämnden, tar fram en strategi för att öka tillgången till konst och kultur på stadens äldreboenden.

    Järva stadsdelsförvaltning är positiv till förslaget att verka för mer konst och kultur på stadens äldreboenden. Dock är förvaltningen tveksam till om ett en stadsövergripande strategi skulle ge önskad effekt. För att säkra ett ökat inslag av konstnärliga aktiviteter på stadens äldreboenden ser förvaltningen att kulturförvaltningens arbete med Kultur för äldre kan utökas gällande konst och kulturutbud inom de områden där en sådan efterfrågan finns av de äldre. De äldre i staden är en icke homogen grupp människor med olika önskemål och referenser på vilken slags konst och kultur de stimuleras av. Kultur för äldre är en väl fungerande tjänst för stadens verksamheter där ett brett och föränderligt utbud är önskvärt utifrån efterfrågan från målgruppens intressen. Förvaltningen menar att detta i högre utsträckning än en ny strategi för arbetet, skulle bidra till äldres möjligheter och önskan att delta i konstnärliga aktiviteter och ta del av kultur på stadens äldreboenden.

    Bilagor

  26. Kommunstyrelsen har remitterat motion från Jan Jönsson och Anne-Lie Elfvén (båda L) om att socialtjänstens arbete tydligare ska kopplas till forskning och utvärdering. Motionärerna föreslår att staden inrättar en forskningshubb för akademisk socialtjänst samt att det i styrdokument ska framgå att sociala insatser systematiskt ska utvärderas.

    Förvaltningen delar motionärernas uppfattning om vikten av att socialtjänstens arbete vilar på vetenskap och beprövad erfarenhet som grund för kvalitet, likvärdighet och träffsäkra insatser i linje med nya socialtjänstlagen och menar att detta kan uppnås genom succesiv utveckling av stadens gemensamma strukturer.

    Förvaltningen deltar i de befintliga stadsövergripande forumen, ansöker om utvecklingsmedel, medverkar i forskningsprogram såsom Samba, FUSS och NUSO samt tar emot socionomstudenter för verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Inom ramen för projektet Framtidens socialtjänst går utvalda verksamheter inom förvaltningen utbildning i individbaserad systematisk uppföljning (ISU), vilket stärker det lokala arbetet med kunskapsutveckling och kvalitet.

    Förvaltningen föreslår att Järva stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen

    Bilagor

  27. Enligt ett uppdrag som gavs i kommunfullmäktiges budget för 2024 har kommunstyrelsen i samarbete med berörda nämnder och bolag reviderat stadens Näringslivspolicy och tagit fram en etableringsstrategi. Järva stadsdelsnämnd har fått dessa på remiss att yttra sig över. Förvaltningen bedömer att utformningen av den föreslagna näringslivspolicyn inkl. etableringsstrategi kommer att fungera väl som styrande dokument men anser att behoven hos mindre företag i ytterstadsområden bör lyftas ytterligare därutöver vill förvaltningen uppmärksamma behovet av informationsdelning mellan fackförvaltningar och stadsdelsförvaltning. Vidare anser förvaltningen att målgruppen för policyn bör snävas av. Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

     

    Bilagor

  28. Åsa Nilsson Söderström (L) har lämnat en motion om att Stockholm bör ta initiativ till att etablera ett kompetenscenter mot transnationellt förtryck. Förvaltningens bedömning är att etableringen av ett kompetenscenter mot transnationellt förtryck inte är något som ingår i kommuners kompetens. Förvaltningen föreslår därför att motionen avslås.

    Bilagor

  29. Kristin Jacobsson (C) och Svante Linusson (C) lägger förslag om att staden ska utreda samtliga Stockholm Parkering AB:s parkeringsgarage för att identifiera hur de kan anpassas till skyddade utrymmen samt utrusta dessa garage med vatten, sanitet och ventilation. Förslaget omfattar även

    Bilagor

  30. Järva stadsdelsnämnd har ombetts att yttra sig över en motion från kommunstyrelsen. I motionen föreslår Nike Örbrink, Kristdemokraterna (KD), att staden ska införa fler vårddjur på stadens vård- och omsorgsboenden.

    Järva stadsdelsförvaltning är positiv till förslaget att införa fler vårddjur på stadens vård- och omsorgsboenden i de fall behovet finns. Äldreomsorgens samtliga verksamheter i Järva som drivs i egen regi erbjuder redan idag regelbundna besök av vårddjur. Utmaningar i arbetet med vårddjur är bland annat de regelverk som måste tillgodoses gällande lokaler, tillgången till vårddjur i Stockholmsområdet samt den variation av aktiviteter som erbjuds i stadens äldreboenden och som ska utgå ifrån de boendes önskemål.

    Bilagor

  31. Kommunstyrelsen har remitterat revidering av funktionsbeskrivning för fixartjänst. Den reviderade funktionsbeskrivningen behandlar arbetsuppgifter, ansvar och avgränsning. Järva stadsdelsförvaltning är positiv till den stadsövergripande funktionsbeskrivningen för fixartjänst. Förvaltningen har inga övriga synpunkter på funktionsbeskrivningen som avser att tydliggöra ansvar och uppdrag för medarbetare, ledning och i förlängningen medborgarna.

    Bilagor

  32. Kommunstyrelsen har remitterat en motion om att göra Kista till Nordens totalförsvarscentrum, av Jonas Naddebo (C) till Järva stadsdelsnämnd för yttrande.

    Motionens förslag går ut på att bilda ett nordiskt försvarscentrum i Kista för att motverka den effekt som förutspås då flera stora aktörer som Ericson, IBM med flera lämnar lokaler i Kista. De lämnar enligt motionären delvis på grund av att deras personal upplever en otrygghet i området. Motionens förslag grundar sig i att flera verksamheter kopplat till försvar bedriver verksamhet i Kista idag och att det finns potential för fler totalförsvarsetableringar i Kista.

    I motionen beskrivs även att ett tillflöde av nya och diversifierade bostäder, verksamheter, bättre planerade gator, nöjesliv och parkmiljöer behövs för att skapa attraktivitet och en ökad känsla av trygghet.

    Förvaltningen ställer sig bakom stadens pågående arbete i Kista med att göra stadsdelen till ett levande och aktivt blandområde men ser inte nödvändigtvis ett försvarscentrum som en lösning.

    Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till kommunstyrelsen som svar på remissen.

    Bilagor

  33. En motion om att Stockholms stad genomför en kartläggning av homo- och transfobi inom stadens samtliga verksamheter från Jan Jönsson (L) har remitterats till Järva stadsdelsnämnd av kommunstyrelsen. Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget men anser att en kartläggning även bör omfatta diskriminering och förtryck som drabbar personer som är bi, queer, intersex och/eller asexuella. Förvaltningen lämnar därtill synpunkter avseende aspekter att beakta i genomförandet av ett eventuellt kartläggningsarbete.

    Bilagor

  34. Kommunstyrelsen har remitterat motion om att förbjuda skyltar på andra språk än svenska, skriven av Gabriel Kroon (SD) och Tapani Juntunen (SD) till Järva stadsdelsnämnd för yttrande. Som huvudprincip önskar motionärerna att all text på affischer, skyltar, dekaler och annan reklam som är synlig för allmänheten ska presenteras på svenska. Samtidigt får övriga språk förekomma under förutsättning att svenska tydligt dominerar. Motionärerna vill att kommunfullmäktige ger trafiknämnden i uppdrag att utreda förutsättningarna, samt ta fram en handlingsplan för att tillse att all skyltning i det offentliga rummet i huvudsak utgår från det svenska språket.

    Förvaltningen anser att antalet regleringar av skyltar är tillräckliga och fler inte bör införas då det kan leda till en otydlighet i regelverket.

    Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden överlämnar förvaltningens tjänsteutlåtande till kommunstyrelsen som svar på remissen.

    Bilagor

  35. Järva stadsdelsnämnd har från kommunstyrelsen mottagit remissen Motion om att utreda och identifiera fler lämpliga platser för gatukonst i stadens yttre stadsdelar av Jan Jönsson (L) och Isabel Smedberg Palmqvist (L). Motionärerna lyfter fram gatukonstens roll i att skapa en levande och attraktiv stad, särskilt genom att stärka den visuella identiteten och skapa lokalt engagemang i ytterstaden. För att uppnå detta föreslås att kulturnämnden ges i uppdrag att identifiera potentiella platser för olika former av gatukonst, i samråd med berörda stadsdelsförvaltningar, näringsidkare och boende.

    Förvaltningen ställer sig positiv till förslaget att öka tillgången till konst i det offentliga rummet och ser värdet i att ytterstadens offentliga miljöer utvecklas med inslag av kultur och konstnärligt uttryck.

     

    Bilagor

  36. Det nybildade bolaget BH Restaurang AB har inkommit med en ansökan om nytt stadigvarande serveringstillstånd för spritdryck, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker, för restaurang Mozarella. Förvaltningen bedömer inte att serveringstillståndet innebär några direkta olägenheter och har således inga invändningar mot ansökan, förutsatt att lagstadgade ordningsföreskrifter och åldersgränser för servering/försäljning av alkohol, tobak och spel följs. Förvaltningen föreslår också att ägare och all serveringspersonal genomgår en utbildning i ansvarsfull alkoholservering.

     

    Bilagor

  37. Shui Yin Bo Tuo AB har inkommit med en ansökan om nytt stadigvarande serveringstillstånd för spritdryck, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker, för restaurang Shui Yin Bo Tuo AB.

    I närheten av restaurangen finns både gymnasieskolor, högstadieskolor och ungdomsmottagningen. Förvaltningen bedömer att detta inte behöver innebära direkta olägenheter för barn och unga i närområdet, förutsatt att lagstadgade ordningsföreskrifter och åldersgränser för servering/försäljning av alkohol, tobak och spel följs. Förvaltningen föreslår också att ägare och all serveringspersonal genomgår en utbildning i ansvarsfull alkoholservering.

     

     

    Bilagor

  38. Spånga Medborgarhusförening har inkommit med en ansökan om stadigvarande serveringstillstånd för vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker, för Spånga Folkan.

    Förvaltningen bedömer inte att ett stadigvarande serveringstillstånd skulle innebära några olägenheter för barn och unga som deltar i aktiviteter i huset eller som vistas i närområdet, förutsatt att lagstadgade ordningsföreskrifter och åldersgränser för servering/försäljning av alkohol, tobak och spel följs. Förvaltningen föreslår dock att ägare och all serveringspersonal genomgår en utbildning i ansvarsfull alkoholservering.

     

    Bilagor

  39. Kommunerna har enligt socialtjänstlagen (SoL) och lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) skyldighet att kvartalsvis rapportera gynnande beslut som inte har verkställts inom tre månader från beslutsdatum. Skyldigheten gäller även att rapportera avbrott i verkställigheten och återrapportera tidigare anmälda ärenden fram till dess att besluten är verkställda. Rapportering sker till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Rapportering sker även till äldrenämnden, socialnämnden och stadens revisorer.

    Förvaltningen rapporterar totalt 26 ej verkställda beslut för kvartal 2, 2025 varav 19 kvarstår att verkställa, övriga beslut har verkställts under kvartal 2.

    Bilagor

  40.   43

    Protokoll för näringslivsrådet

  41.   44

    Protokoll för pensionärsrådet

  42.   45

    Protokoll för funktionshinderrådet

  43.   46

    Anmälan av inkomna och upprättade handlingar under augusti 2025

  44.   47

    Inkomna rapporter, protokollsutdrag med mera

  45.   48

    Inkomna skrivelser från nämndens ledamöter

  46.   49

    Förvaltningens och nämndens information och frågor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.