Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare, dag för justering och godkännande av dagordning

  2.   2

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  3.   3

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  4.   4

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  5.   5

    Anmälan av sociala delegationens protokoll

  6. Områdeschefer, enhetschefer och gruppledare inom individ och familjeomsorgen behöver för att genomföra beslut om vård och omedelbart omhändertagande kunna begära polishandräckning enligt 43 § 1st 2p LVU samt 8 kap 7 § lag om placering av barn i skyddat boende inom nämndens eget ansvarsområde. Beslut om polishandräckning kan inte delegeras, däremot kan särskilt utsedda tjänstepersoner förordnas att fatta sådana beslut. Med anledning av personalförändringar behöver ett nytt beslut om förordnande fattas avseende Munira Dubet, Malin Helles, Sandra Eriksson och John Billing.

    Tjänstepersoner som enligt tidigare beslut har förordnande och för vilka förordnande kvarstår; Sofia Slotte, Sanna Häggbring Hedén, Jennie Goodoree, Anette Höög, Caroline Wibler, Sofia Jandèr, Mia Lindgren, Annica Toll, Veronica Skog, Åsa Berndtson, Ulrika Hammarén, Malin Jakobsson, Sedina Arnaut-Biberic, Anna-Karin Svensson, Cecilia Grimelius, Malin Pettersson, Idil Magan, Elin Miller, Hedda Bergman Amanda Österlund, Dania Acost, Worod Hanouch, Emilia Wiik, Leila Mimon, Pernilla Evert och Oliver Miller.

    Tidigare beslut om förordnande enligt LVU samt lag om placering av barn i skyddat boende upphör att gälla för Alin Assad, Charlotte Ewald och Sesen Kubrom som har övergått till andra arbetsuppgifter eller avslutat sina tjänster.

     

    Bilagor

  7. Revisionen, som genomfördes under våren 2025, visar på att handläggningen av familjevårdsärenden i delar brister. Det framkommer bland annat att placeringar av barn och unga i familjehem överskrider den tidsgräns som anges i socialtjänstlagen. Revisionen har även identifierat brister i registerkontroll, referenstagning samt i upprättandet av genomförandeplaner. Baserat på identifierade brister har revisonen tagit fram rekommendationer till stadsdelsnämnderna.

    Utifrån revisionens rekommendationer har förvaltningen tagit fram åtgärder och aktiviteter, som redovisas i yttrande samt åtgärdsplan. Åtgärderna syftar till att säkerställa att familjehemsplaceringar genomförs inom sex månader, att kontroller av familjehem görs och dokumenteras både före och under placeringen, att vård- och genomförandeplaner upprättas enligt gällande regelverk samt att fullständiga familjehemsutredningar genomförs. Detta genom systematiska ärendegenomgångar, egenkontroller samt utvecklingsarbete vid kommande planeringsdag.

    Förvaltningen föreslår att Järva stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens yttrande och överlämnar det till revisionen.

    Bilagor

  8. Förvaltningen har tagit fram ett förslag på uppdaterade riktlinjer för direktupphandling. I förslaget har beskrivningar av ansvar och rutiner utvecklats och kompletterats med avseende på jäv, informationssäkerhet och samverkan och förhandling med de fackliga organisationerna.

    Bilagor

  9. Den föreslagna detaljplanen innebär att två villor i Sundby rivs och ersätts med upp till sju parhus med totalt 14 bostäder. Planförslaget innehåller detaljerade beskrivningar på hur husen ska utformas och stadsdelsförvaltningen har inga synpunkter på detta. Förvaltningen efterlyser en analys kring hur den utbyggda Mälarbanan kommer påverka planområdet ur ett bullerperspektiv samt ett förtydligande kring hur översvämningsriskerna ska hanteras. I övrigt har förvaltningen inga synpunkter på den föreslagna detaljplanen.

    Bilagor

  10. Enligt skrivelsen av Ghazal Saberian (SD) och Robert Westerlund (SD) driver partiet Sverigedemokraterna i hela landet frågan om en äldreombudsman. Stockholms stad har redan en sådan funktion på central nivå, men i skrivelsen föreslås att Järva skulle kunna fungera som pilotområde för en lokal äldreombudsman med uppdrag att

    • snabbare fånga upp lokala behov inom äldreomsorgen
    • målgruppsanpassat informera om hur det befintliga äldrevårdssystemet fungerar.

    Förvaltningen bedömer inte att en lokal äldreombudsman skulle ge ett mervärde för äldre i Järva avseende de frågor som skribenterna lyfter. Stockholms stad är en kommun som redan har en äldreombudsman. Äldreomsorg för äldre i staden ska vara likvärdig oavsett i vilket stadsdelsområde den äldre bor. Äldreombudsmannen ska på en stadsövergripande nivå bevaka äldres intressen och rättigheter inom stadens alla verksamhetsområden. För att arbeta lokalt med att fånga upp de äldres behov och sprida information till och för äldre så finns i Järva stadsdelsförvaltning ett flertal olika etablerade funktioner och arbetssätt.

    Bilagor

  11. Patrick Amofah (C) och Åsa Nilsson Söderström (L) har inkommit med en skrivelse till nämnden om utvärdering av sammanläggning av Spånga-Tensta och Rinkeby-Kista stadsdelsnämnder. Förvaltningen har i dagsläget inte genomfört en utvärdering av sammanläggningen av de tidigare stadsdelsförvaltningarna Spånga-Tensta och Rinkeby-Kista. Förvaltningen har inte heller tilldelats något uppdrag att genomföra en sådan utvärdering. Eftersom en utvärdering inte har genomförts saknas ett systematiskt underlag för att kunna ge ett samlat och underbyggt svar på merparten av frågorna.

    Bilagor

  12. Förvaltningen har från Järva stadsdelsnämnd mottagit ett medborgarförslag som rör parkleksverksamheten i Tensta. I medborgarförslaget föreslås att:

    1. behålla parkleksverksamheten i Erikslundsparken
    2. starta en ny parklek i Nydalsparken
    3. ansöka om bygglov för Erikslundsparkens befintliga parkleksbyggnad, alternativt flytta parkleksverksamheten till intilliggande förskola Trollskogens lokaler på Elinsborgsbacken 12-15.

    Vad gäller punkt 1 och 3 hänvisar förvaltningen till ärendet i Järva stadsdelsnämnd den 20 mars 2025 som behandlar parkleksverksamhetens flytt till Nydal. Bakgrunden var att parkleksbyggnaden i Erikslund, som var en modulbyggnad inte hade något bygglov. Byggnaden behövde därför avvecklas.

    Punkt 2, att starta en ny parklek i Nydalsparken kommer att realiseras, dock inte enligt medborgarförslagets önskemål som ett tillägg utöver bevarandet av parkleksverksamheten i Erikslund. Vad gäller förslaget att flytta parkleksverksamheten till förskolan Trollskogens lokaler är det inte möjligt i nuläget då en pågående förskoleverksamhet bedrivs där.

    Med stöd i nämndbeslutet om parklekens flytt från Erikslund till Nydal, och med anledning av det omfattande arbete som redan påbörjats som följd, både gällande parkleksflytten och Erikslundsparkens planerade upprustning, föreslår förvaltningen att stadsdelsnämnden avslår medborgarförslaget.

     

    Bilagor

  13. Den 11 maj mottog stadsdelsnämnden ett medborgarförslag som omnämner Bromstensparken (som också kallas för Spindelparken) och som föreslår att Fordonsparken ska rustas upp. Båda parkerna är lokaliserade i stadsdelen Bromsten. Förslagsställaren föreslår även att en ny park ska etableras som sammanstrålar Bromsten, Tensta och Rinkeby.

    Förvaltningen har redan ett pågående arbete för att rusta upp Fordonsparken och anser inte att Bromstensparken i dagsläget är prioriterad för upprustning. En ny lekplats i Bromsten kommer att öppna upp i samband med färdigställande av Nya Bromstensstaden. Anläggning av en ny temalekplats planeras även i Spångadalen. De föreslagna åtgärderna bedöms därmed redan hanteras inom stadens planerade arbete.

    Förvaltningen föreslår därför att medborgarförslaget ska anses vara besvarat.

     

     

    Bilagor

  14. Den 21 maj 2025 mottog Järva stadsdelsnämnd ett medborgarförslag om att fler parkbänkar ska placeras ut i Tensta, med särskild hänsyn till äldre personer och personer med nedsatt rörelseförmåga.

    Förvaltningen bedömer att det i dagsläget finns ett tillfredsställande antal parkbänkar i Tensta, men att det är viktigt att regelbundet följa upp både skick, placering och tillgänglighet. Trafikkontoret genomförde år 2023 en inventering som visade att täckningen i området överlag är god, men att vissa sträckor med brant lutning kan förbättras. Utifrån detta har åtgärder redan vidtagits för att öka tillgängligheten.

    Under hösten 2025 planerar Järva stadsdelsförvaltning att påbörja en inventering av befintliga parkbänkar i hela stadsdelsområdet, inklusive Tensta, för att bedöma behovet av kompletteringar och upprustning. Åtgärder kommer därefter att prioriteras utifrån tillgänglighetsaspekter och befintligt skick.

    Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner tjänsteutlåtandet som svar på medborgarförslaget

     

    Bilagor

  15. Järva stadsdelsförvaltning har, från kommunstyrelsen, mottagit en remiss av en motion om att stärka och utveckla stadens trygghetspunkter. Järva stadsdelsförvaltning är i grunden positiv till förslagen i motionen. Förvaltningen delar motionärens tanke om att det finns ett behov av en samlad beredskapsplan, men anser att ansvarsfördelningen måste vara tydlig. Vidare anser förvaltningen att en lokal informationsinsats är viktig, men att den också behöver vara tillgänglig på flera språk och att man utnyttjar alla tillgängliga informationskanaler. Utredningsarbetet kan med fördel påbörjas redan innan den nya lagen om kommuners och regioners grundläggande beredskap (LKRB) träder i kraft, men större beslut och investeringar bör invänta lagen för att säkerställa att stadens insatser harmoniserar med kommande nationella krav.

     

    Bilagor

  16. I en motion till kommunfullmäktige från Jan Jönsson (L) med flera föreslås en höjd ambitions i stadens elektrifieringsarbete, ökade resurser till elektrifiering och att berörda nämnder och bolag får i uppdrag att utreda hur takten kan ökas samt att ta fram konkreta åtgärder. Förvaltningen anser att satsningar på elektrifiering bör stödjas, men ska utformas så att de bidrar till en rättvis och inkluderande omställning – där invånare i socioekonomiskt utsatta områden ges reella möjligheter att delta och få del av klimatnyttan utan att ojämlikhet förstärks.

    Bilagor

  17. Jan Jönsson (L), Isabel Palmqvist-Smedberg (L) och Åsa Nilsson Söderström (L) har lämnat en motion om att utreda demokrativillkoren i syfte att skärpa dessa för att motverka antidemokratiska krafter som hyr i andra- eller tredje hand. Förvaltningens bedömning är att riktlinjerna i sin nuvarande form är tillräckliga för att kunna säkerställa att demokrativillkoren efterlevs. Förvaltningen instämmer med motionärerna att det är viktigt att genomföra en kontinuerlig uppföljning av hur de lokalförvaltande organisationerna tillämpar demokrativillkoren i sin verksamhet men att det är något som behöver hanteras med en väl avvägd balans mellan kontroll och uppföljning. Förvaltningen ställer sig tveksam till förslaget att möjliggöra ett återkallande av stöd från lokalförvaltande organisationer och befarar att förslaget skulle medföra en oproportionerlig administrativ börda på de lokalförvaltande organisationerna i arbetet med att säkerställa att demokrativillkoren efterlevs. Förvaltningen befarar att det skulle leda till för en för strikt tillämpning av villkoren vilket på sikt kan leda till negativa konsekvenser för mångfalden i Järvas föreningsliv.

    Bilagor

  18. Kommunstyrelsen har remitterat Handlingsplan för hbtqi-personers rättigheter och möjligheter 2030 till Järva stadsdelsnämnd. Handlingsplanen syftar till att stärka stadens arbete med att tillgodose hbtqi-personers rättigheter och riktar sig till samtliga nämnder och bolagsstyrelser. Handlingsplanen sträcker sig till år 2030. Förvaltningen ställer sig positiv till handlingsplanen som konkretiserar vad förvaltningen förväntas genomföra som ett led i att stärka hbtqi-personers rättigheter och möjligheter. I ärendet lämnas synpunkter avseende begrepp och formuleringar i handlingsplanen som enligt förvaltningen kan förtydligas och/eller utvecklas.

    Bilagor

  19. En motion om att utbildningsförvaltningen bör genomföra en utredning som undersöker förutsättningar för kvällsöppna skolor från Claes Nyberg (C) har remitterats till Järva stadsdelsnämnd av kommunstyrelsen.

     

    Förvaltningen instämmer i att skolornas lokaler många gånger står tomma under kvällstid och att en utredning som klargör förutsättningarna för kvällsöppna skolor kan vara intressant, särskilt i samverkan med civilsamhället. Förvaltningen anser emellertid att Järva stadsdelsområde redan har ett omfattande utbud av fritidsverksamheter för barn, unga och unga vuxna. Förvaltningen betonar att förutsättningarna skiljer sig åt mellan olika delar av staden och att det därför är angeläget att en eventuell utredning beaktar de lokala skillnaderna i staden.

    Bilagor

  20.   24

    Anmälan av inkomna och upprättade handlingar under september 2025

  21.   25

    Inkomna rapporter, protokollsutdrag med mera

  22.   26

    Inkomna skrivelser från nämndens ledamöter

  23.   27

    Förvaltningens och nämndens information och frågor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.