Sammanträdets öppnande och godkännande av föredragningslistan
Val av protokollsjusterare och tid för justering av protokollet
Beslut om närvarorätt för personalföreträdare samt övriga närvarande
Yttrande över remiss av promemorian Registerkontroll inför antagning till vissa högskoleutbildningar
Remiss från kommunstyrelsen, KS 2025/1283
OMEDELBAR JUSTERING
Utsändes senare
Bilagor
Utsändes senare
Bilagor
Nämndens frågor och skrivelser
Förvaltningsinformation
Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) öppnade sammanträdet och föredragningslistan godkändes.
Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) och vice ordföranden Johan Kling (C) utsågs att justera dagens protokoll.
Protokollet ska justeras senast den 13 november 2025.
Ingen personalföreträdare närvarade vid nämndens sammanträde.
Rädda Barnen och Stockholms stad har under de senaste åren samarbetat i ESF-projektet Min Framtid. Projektet riktar sig till unga mellan 15 - 21 år som är folkbokförda i Stockholms stad och som riskerar att lämna grundskolan eller gymnasiet utan fullständiga betyg, samt till unga i samma ålder som är arbetslösa och står långt från arbetsmarknaden. Projektet avslutas december 2025 och parterna ser en möjlighet att fortsätta samarbetet i form av ett IOP.
Förvaltningen bedömer att de centrala kriterierna för ett IOP uppfylls samt att det är förenligt med gällande rätt.
Arbetsmarknadsnämndens del i ett IOP motsvarar 1,4 miljoner kronor per år för två processledare och gäller under perioden 2026- 01-01—2027-12-31.
Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 251111.
Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.
Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.
Ledamoten Christina Tufvesson (L) lämnade följande särskilda uttalande:
Vi Liberaler anser att den idéburna sektorn är en viktig och nödvändig del av en effektiv arbetsmarknadspolitik bl.a. för att skapa en inkluderande arbetsmarknad och bryta långtidsarbetslösheten. För att Stockholm ska bli bäst i landet på att bryta långtidsarbetslösheten krävs ett mer systematiskt och långsiktigt arbetssätt i samverkan med civilsamhället. Detta har vi också lyft i skrivelse till Arbetsmarknadsnämnden i juni i år.
Vi Liberaler anser således att civilsamhället spelar en avgörande roll för samhället och ger även stora möjligheter till utveckling också för det offentliga.
Ett viktigt exempel på detta är avtal om Idéburet offentligt partnerskap (IOP) där staden och idéburna aktörer tillsammans arbetar mot gemensamma mål. Som vi redan påpekat fungerar formen för IOP bra som ett konstruktivt komplement till stadens egna verksamheter då staden inte kan göra allt.
Vi är således positiva till stadens fortsatta IOP-samarbete med Rädda Barnen i deras ESF-projekt Min Framtid.
Detta är bara ett exempel på den typ av samverkan med civilsamhället som vi från Liberalernas sida anser är avgörande för att minska långtidsarbetslösheten, framför allt bland unga, utrikes födda, personer med funktionsnedsättning och andra grupper som ofta står långt från arbetsmarknaden.
Bilagor
Stadens revisorer belyste i Årsrapport 2024 samverkan mellan överförmyndarnämnden och arbetsmarknadsnämnden, gällande ställföreträdaruppdrag utifrån fullmäktiges uppdrag i budget. Det framgår att överförmyndarnämnden fortsatt behöver samverka med arbetsmarknadsnämnden avseende utvecklingen av stadens förvaltarenhet.
Granskningen visar att nämndernas roller och ansvar samt samverkan i allmänhet bör förtydligas. Med anledning av resultatet i revisorernas rapport har förvaltarenheten fått i uppgift att se över hur samverkan mellan denna och överförmyndarförvaltningen kan utvecklas och resultera i en större måluppfyllelse avseende antal ärenden.
Sedan 2022 finns en gällande samverkansöverenskommelse mellan överförmyndarförvaltningen och arbetsmarknadsförvaltningen. Efter en genomgång av överenskommelsen konstaterar förvaltningarna att den på ett tydligt sätt reglerar respektive parts ansvar och fungerar väl i praktiken. Samverkan bedöms därmed som ändamålsenlig och överenskommelsen är fortsatt tillämplig.
Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 251030.
Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.
Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.
Bilagor
Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 251030.
Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.
Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.
Bilagor
Arbetsmarknadsnämnden beslutade den 17 juni 2025 om aktualisering av delegationsordningen för arbetsmarknadsförvaltningen. Efter den senaste revideringen har det uppkommit behov av att göra ytterligare revideringar i delegationsordningen.
Arbetsmarknadsförvaltningen har därför tagit fram ett förslag om ändringar i delegationsordningen. De föreslagna förändringarna är redaktionella och av administrativ karaktär och syftar till ökad tydlighet i delegationsordningen.
Föreslagna förändringar i delegationsordningen återges med markeringar i bifogad förteckning.
Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 251111
Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.
Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat ärendet Motion om pilotprojekt Vinterhjälpen av Kristin Jacobsson (C), till arbetsmarknadsnämnden för yttrande.
I motionen föreslås kommunfullmäktige besluta om ett pilotprojekt, Vinterhjälpen, som ger äldre personer möjlighet att få hjälp med halkbekämpning utanför sin bostad under vintersäsongen, med hjälp av studenter som erbjuds extrajobb eller unga inskrivna hos Jobbtorg Stockholm.
Om pilotprojektet Vinterhjälpen ska kopplas till arbetsmarknadsinsatser så är förvaltningens bedömning att det är i förhållande till insatsen Stockholmsjobb som möjligheten behöver prövas. Stockholmsjobb är en arbetsmarknadsinsats som inkluderar en kommunal visstidsanställning där stöd ges inför, under och efter anställningen.
Utifrån att vintervädret i Stockholm kan variera mycket från år till år är det svårt att prognostisera behovet av hjälp med halkbekämpning under vintermånaderna. Deltagare i arbetsmarknadsinsatser saknar ofta körkort, vilket behövs för transport av personal och utrustning till villa- och radhusområden i staden.
Förvaltningen anser att målgrupp och syfte inom pilotprojektet Vinterhjälpen behöver tydliggöras. Därefter behöver förslagsvis behovet och uppdragets omfattning utredas vidare av berörda stadsdelsförvaltningar och eventuellt i samråd med arbetsmarknadsförvaltningen.
Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 251111.
1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.
2. Vice ordföranden Johan Kling (C) och Christina Tufvesson (L) yrkade att nämnden skulle bifalla Centerpartiets och Liberalernas gemensamma förslag till beslut enligt nedan:
Där Centerpartiet ser möjligheter, ser förvaltningen tyvärr hinder. Yttrandet präglas tyvärr mer av byråkratisk tvekan än den vilja till nytänkande som krävs för att möta stockholmares verkliga behov. Varje vinter tvingas många äldre stanna hemma av rädsla för halka, med konsekvenser för hälsa, livskvalitet och social isolering. Ett projekt som Vinterhjälpen skulle kunna bidra till färre fallolyckor, skapa trygghet och ge människor utanför arbetsmarknaden en meningsfull sysselsättning. Den nya socialtjänstlagen uppmuntrar dessutom just den typ av tidiga, biståndsfria insatser. Att avvisa idén med hänvisning till administrativa strukturer är att se förbi lagens intentioner och möjligheten att bygga en mer förebyggande och inkluderande välfärd.
Centerpartiet ser inte Vinterhjälpen som en ersättning för trafikkontorets ansvar eller befintliga entreprenader, utan som en komplettering – på privata ytor nära bostaden där det kommunala ansvaret inte råder och där det idag saknas stöd. Förvaltningen refererar till den befintliga fixartjänsten, men konstaterar samtidigt att den idag inte omfattar snöskottning eller halkbekämpning. Vi ser kopplingen till Stockholmsjobb som fullt möjligt, där individer ges arbetslivserfarenhet i meningsfulla, tidsbegränsade uppdrag. Verksamheten kan med fördel organiseras områdesvis i grupp med lokala samordnare, vilket minskar behovet av körkort hos deltagarna.
Det vore fullt möjligt att i samverkan mellan arbetsmarknadsförvaltningen, äldreförvaltningen med civilsamhället och lokala aktörer pröva Vinterhjälpen som ett pilotprojekt i begränsad skala redan kommande vinter – just för att finna lösningar på hur handledning, transport och bemanningstider kan lösas på bästa sätt.
Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.
Vice ordföranden Johan Kling (C) reserverade sig mot beslutet till förmån för Centerpartiets och Liberalernas gemensamma förslag till beslut.
Christina Tufvesson (L) reserverade sig mot beslutet till förmån för Centerpartiets och Liberalernas gemensamma förslag till beslut.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat Riktlinje för hantering av externa remisser i Stockholms stad till arbetsmarknadsnämnden för yttrande.
I förslag till Riktlinje för hantering av externa i remisser i Stockholms stad har den huvudprocess som staden redan använder förtydligats och utvecklats utifrån de behov som framkommit under arbetet med översynen av stadens remisshantering.
Arbetsmarknadsförvaltningen välkomnar förslaget till riktlinjer för hantering av externa i remisser som även inkluderar formkrav på de synpunkter som nämnder och bolag lämnar. Förvaltningen föreslår ett par mindre revideringar av riktlinjerna som syftar till att förtydliga, öka läsbarheten och göra texten mer lättillgänglig.
Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 251111.
Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.
Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.
Bilagor
Yttrande över remiss av promemorian Registerkontroll inför antagning till vissa högskoleutbildningar
Utbildningsdepartementet har remitterat promemorian Registerkontroll inför antagning till vissa högskoleutbildningar till Stockholms stad för synpunkter.
Kommunstyrelsen har remitterat ärendet vidare till arbetsmarknadsnämnden för yttrande.
I remissen föreslås ändringar i bland annat högskolagen (1992:1434) som innebär att utdrag ur polisens belastningsregister ska inhämtas för personer som studerar till behörighet inom vissa yrken inom skolväsendet eller hälso- och sjukvården.
Inom kommunal vuxenutbildning bedrivs utbildning inom vård och omsorg. Dessa utbildningar träffas inte av förslagen i remissen. Arbetsmarknadsförvaltningen har därför inga synpunkter på förslagen.
Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 251107.
Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.
Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.
Bilagor
Sammantaget prognostiserar nämnden ett överskott på 31,0 mnkr.
Nämndens investeringar förväntas uppgå till cirka 4 mnkr.
Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 251110.
Bilagor
Arbetsmarknadsnämnden la sammanställningen av delegationsbeslut samt listan för inkomna och upprättade ärenden till handlingarna.
Bilagor
Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från arbetsmarknadsnämnden den 21 oktober 2025 till handlingarna.
Bilagor
Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från förvaltningsgruppen den 6 november till handlingarna.
Bilagor
Sverigedemokraterna hade skickat in frågor angående dubbelarbete i de fall där privata leverantörer är aktörer, till förvaltningen.
Ett skriftligt svar har skickats via mail till samtliga i nämnden.
Förvaltningschefen informerade om