Hoppa över navigering
  1.   1

    Sammanträdets öppnande och godkännande av föredragningslistan

  2.   2

    Val av protokollsjusterare och tid för justering av protokollet

  3.   3

    Beslut om närvarorätt för personalföreträdare samt övriga närvarande

  4.   17

    Nämndens frågor och skrivelser

  5.   18

    Förvaltningsinformation

  1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) öppnade sammanträdet och föredragningslistan godkändes.

  2. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) och vice ordföranden Johan Kling (C) utsågs att justera dagens protokoll. 


    Protokollet ska justeras senast den 19 juni 2025.

  3. Ingen personalföreträdare närvarade vid dagens sammanträde.

  4. Arbetsmarknadsförvaltningen i Stockholms stad genomför en upphandling av yrkesförberedande och yrkesinriktade insatser, med avtalsstart planerad till den 1 november 2025. Upphandlingen sker enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) som ett öppet förfarande, där kvaliteten på tjänsterna är central. Syftet är att teckna ramavtal med upp till tre rangordnade leverantörer, med en takvolym om 70 miljoner kronor och en ramavtalsperiod från 2025 till 2027, med möjlighet till förlängning. Insatserna ska skapa förutsättningar för individer att komma närmare arbetsmarknaden genom jobb eller studier, och tjänsterna ska kunna erbjudas i en sammanhängande kedja av åtgärder. Upphandlingen inkluderar en ersättningsmodell som belönar goda prestationer och ger möjlighet för leverantörer att utveckla insatserna utifrån arbetsmarknadens behov.


    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250604.
     

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  5. Mot bakgrund av att en ny socialtjänstlag träder i kraft den 1 juli 2025 föreligger behov av att göra revideringar i delegationsordningen.

    Arbetsmarknadsförvaltningen har därför tagit fram ett förslag till ändringar i delegationsordningen.

    Föreslagna förändringar i delegationsordningen återges med markeringar i bifogad förteckning.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250613.
     

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  6. Arbetsmarknadsnämnden har mottagit en skrivelse från Sverigedemokraterna angående Jobbtorg. Skrivelsen lyfter frågor om hur Jobbtorg arbetar med Supported Employment, SE, hur många sökande varje coach arbetar med samt årsmål för hur många som ska gå till arbete eller studier. Sverigedemokraterna ställer även frågor om förvaltningens insats som riktar sig till avhoppare från kriminella nätverk samt hur samarbetet med Arbetsförmedlingen ser ut.

    Arbetsmarknadsförvaltningen beskriver hur Jobbtorg Stockholm arbetar med Supported Employment. Förvaltningen har inget tak för hur många individer en arbetscoach kan arbeta med men har som riktmärke att en coach arbetar med ca 30 personer för att ha förutsättningar att arbeta metodtroget.

    Den indikator som är primär för målstyrning och uppföljning av hur resultat efter insats på Jobbtorg är andel kvinnor och män som har avslutats från Jobbtorg Stockholm till arbete eller studier. Förvaltningen avser att se över om det finns behov av ytterligare sätt att mäta resultat av insatser inom Jobbtorg.

    Förvaltningen redovisar hur många som arbetar i det särskilda team som ger arbetsinriktat stöd till personer från avhopparverksamheter samt förutsättningarna för att långsiktigt följa effekten av insatsen för de som avslutats till arbete eller studier.

    Förvaltningen beskriver även samverkan med Arbetsförmedlingen och att den primära strukturen för individsamverkan i nuläget är Kommunhubben.


    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250604
     


    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  7. Arbetsmarknadsförvaltningen har reviderat riktlinjer för samverkan med externa aktörer - företag. Riktlinjerna ska ses som ett förhållningsätt och ska bidra till att underlätta långsiktig och hållbar samverkan mellan förvaltningen och företagen.

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250604.
     

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  8. Kommunstyrelsen har remitterat ärendet remiss av förslag till Stockholms stads kemikalieplan 2025–2031 till arbetsmarknadsnämnden för yttrande.

    Arbetsmarknadsförvaltningen ser positivt på föreslagen kemikalieplan och de åtgärder som berör arbetsmarknadsnämnden och lämnar inga synpunkter på föreslaget. 

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250604.
     

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.
     

    Särskilt uttalande
     

    Vice ordförande Johan Kling (C), ledamoten Per Rosencrantz m.fl. (M) och ledamoten Christina Tufvesson (L)  lämnade följande särskilda uttalande.


    Vi välkomnar att staden tar fram en ny kemikalieplan för åren 2025–2031. Vi vill dock fokusera på Stockholms stads hantering av PFAS, dessa så kallade "evighetskemikalier" som är extremt svåra att bryta ner och som utgör ett stort hot mot både miljö och folkhälsa. Trots att den föreslagna planen har satt upp målet att minska användningen och spridningen av dessa ämnen, ser vi inte tillräckligt tydliga åtgärder eller prioriteringar för att nå detta mål.
     

    PFAS har under åren använts i allt från impregnering av textilier och kokkärl till släckskum vid brandövningar. Forskning visar att flera av dessa ämnen är cancerframkallande, reproduktionsstörande och skadar både djur och människor. Dessutom sprids PFAS lätt i miljön och ackumuleras i både vatten och mark, där de kan stanna kvar under mycket lång tid. Att städa upp efter dessa utsläpp är inte bara tekniskt komplicerat utan också enormt kostsamt för staden.
     

    Trots de uppenbara farorna ser vi hur PFAS fortsätter att spridas inom Stockholms stad, bland annat genom dagvatten och avloppsvatten. Vi anser att staden måste ta ett mycket större ansvar för att fasa ut dessa ämnen och minska deras spridning. Enligt stadens egen kemikalieplan ska upphandlingar och inköp vara fria från PFAS och liknande ämnen, men uppföljningen och genomförandet av detta mål anser vi har varit otillräckligt.
     

    Det behövs skärpt tillsyn och kontroll av verksamheter som riskerar att släppa ut PFAS i miljön, inklusive identifiering av de största utsläppskällorna. Vi ser även behovet av skarpare riktlinjer och krav vid upphandling av varor och tjänster med tydligt fokus på att eliminera PFAS. Det behövs även särskilda satsningar på att rena vatten och jord från PFAS, med hjälp av den ny och innovativ teknik och i samarbete med forskare och miljöexperter.
     

    Alla stockholmare ska ha rätten till en giftfri miljö, detta är inte bara en fråga om folkhälsa, utan också om rättvisa och ansvar både för stockholmare i dag och framöver. De mest utsatta grupperna, såsom barn och kvinnor i barnafödande ålder, påverkas i högre grad av dessa ämnen. Vi uppmanar därför Stockholms stad att höja ambitionen för sitt arbete för att eliminera PFAS från stadens verksamheter och miljö.



    Ledamoten Anne-Christine Carlberg (SD) lämnade följande särskilda uttalande.

    Stockholms stads nya kemikalieplan är ett viktigt initiativ för att säkra en trygg och hälsosam miljö för alla invånare. Sverigedemokraterna ställer sig bakom ambitionen att minska farliga kemikalier i stadens verksamheter, men betonar betydelsen av konkreta åtgärder och effektiv uppföljning. För oss är det centralt att barn och unga skyddas från onödig exponering.

     

    Globaliseringen av leverantörskedjor försvårar ofta kontrollen av produktinnehåll, vilket understryker vikten av att Stockholm stad ställer tydliga krav, särskilt på import från länder utanför EU. Leverantörer som inte garanterar säkra varor bör uteslutas.

     

    Sverigedemokraterna vill också intensifiera samarbetet med tillsynsmyndigheter som Kemikalieinspektionen och Tullverket för att stävja fusk och snabbt kunna identifiera oseriösa aktörer. Slutligen vill vi se tydligare uppföljning med effektiva sanktioner när regler överträds. Endast då kan vi upprätthålla respekten för stadens miljökrav och försäkra oss om att invånare i staden slipper utsättas för farliga ämnen. På så sätt värnar vi stockholmarnas hälsa, stadens ekonomi och en hållbar framtid.

     

    Bilagor

  9. Kommunstyrelsen har remitterat Motion om kartläggning och uppsökande verksamhet för personer med funktionsnedsättning som varken arbetar eller studerar till arbetsmarknadsnämnden för yttrande. I motionen föreslår motionären att arbetsmarknadsnämnden genomför en kartläggning av personer med funktionsnedsättning som varken arbetar eller studerar i syfte att identifiera behov och stöd av insatser och utveckla en strategi för att söka upp dessa personer och erbjuda dem stöd via stadens insatser.

    Arbetsmarknadsförvaltningen delar motionärens uppfattning om att det är viktigt att erbjuda målgruppen som är i behov av stöd olika insatser för att de ska komma i arbete eller studier. Arbetsmarknadsnämnden har i dagsläget uppsökande insatser och verksamheter som riktar sig direkt till delar av den föreslagna målgruppen som innefattar målgruppen och har god kännedom om deras behov av stöd. Efterfrågan på insatserna är i dagsläget högre än kapaciteten att ta emot deltagare varför arbetsmarknadsförvaltningen avstyrker förslaget. Det är ett mer brådskande behov att fortsätta utöka de framgångsrika verksamheter och arbetssätt som finns idag för att kunna erbjuda stödet till fler. 
     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250604.
     

    Förslag till beslut
     

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.
     

    2. Vice ordföranden Johan Kling (C) yrkade att nämnden skulle bifalla Centerpartiets förslag till beslut enligt nedan:
     

    1. Att motionen bifalles i sin helhet
    2. Att därutöver anföra följande


    Centerpartiet tackar förvaltningen för svaret på motionen om att utveckla en kartläggning och strategi för personer med funktionsnedsättning som varken arbetar eller studerar (FUVAS).
     

    Det är positivt att frågan uppmärksammas, men vi anser att det krävs tydligare och mer kraftfulla åtgärder för att möta de behov som finns. Det handlar om människor som står långt från arbetsmarknaden, som riskerar social isolering och psykisk ohälsa – och som alltför ofta faller mellan stolarna i det offentliga stödsystemet.
     

    Staden har ett ansvar att säkerställa att alla medborgare ges likvärdiga förutsättningar till deltagande i samhällslivet. Därför menar Centerpartiet att motionens förslag bör genomföras i sin helhet.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Reservation

    Vice ordföranden Johan Kling (C) reserverade sig mot beslutet till förmån för Centerpartiets förslag till beslut.

    Bilagor

  10. Motionären Andréa Hedin (M) föreslår att kommunfullmäktige ska besluta att Stockholms stad ska köpa fler utbildningsplatser på folkhögskolor till enskilda individer under 18 år som inte klarar sina studier i gymnasieskolan.

    Arbetsmarknadsförvaltningen delar motionärens syn på folkhögskolan som en lämplig studieform som kan vara gynnsam för enskilda individer när andra alternativ inom gymnasieskolan och komvux är uttömda. Arbetsmarknadsförvaltningen och kommunens aktivitetsansvar (KAA) har möjlighet att köpa in ett antal platser redan idag. Det finns dock inget behov av att utöka antalet så som det ser ut idag utan de flesta ungdomarna inom KAA-målgruppen får rätt stöd och insatser inom komvux och genom de insatser som andra verksamheter inom arbetsmarknadsförvaltningen och samarbetet med utbildningsförvaltningens verksamheter såsom gruppen Studieprepp och Ungvux. Arbetsmarknadsförvaltningen arbetar också aktivt med att motverka skolavhopp och det är ett arbete som hittills visar goda resultat. 


    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250604.

    Förslag till beslut

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.
     

    2. Vice ordförande Johan Kling (C), Ledamoten Per Rosencrantz m.fl (M) och ledamoten Christina Tufvesson (L) yrkade att nämnden skulle bifalla Centerpartiets, Moderaternas och Liberalernas gemensamma förslag till beslut enligt nedan:
     

    1. Att tillstyrka motionen
    2. Att därutöver anföra följande
       

    Det är glädjande att Arbetsmarknadsförvaltningen delar Moderaternas syn på folkhögskolan som en lämplig studieform som kan vara gynnsam för enskilda individer när andra alternativ är uttömda. Givet att Stockholm har en högre arbetslöshet än rikssnittet behöver staden vidta effektiva åtgärder för att fler människor kommer in på arbetsmarknaden.
     

    En av de största riskfaktorerna för långvarig arbetslöshet är avsaknad av en gymnasieutbildning. I dagens utbildningssystem finns det dock en grupp unga som av olika skäl har svårt att klara av eller finna sig till rätta i den traditionella gymnasieskolan. För dessa ungdomar riskerar avhopp att leda till långvarig passivitet, försämrad självkänsla och i värsta fall utanförskap.
     

    Folkhögskolor erbjuder en mer flexibel och anpassad studiemiljö som ibland svarar bättre mot dessa ungas behov än vad gymnasieskolan kan göra. Genom ett tätare samarbete mellan kommunen och folkhögskolorna skulle en möjlighet skapas för dessa ungdomar att fortsätta sin utbildning i en mer stödjande miljö, vilket minskar risken för långtidsarbetslöshet och social isolering. Att hitta nya vägar där de får en ny chans att växa och utvecklas i sin egen takt, kan bidra till ökad motivation och förbättrad psykisk hälsa.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.
     

    Reservation

    Vice ordförande Johan Kling (C) reserverade sig mot beslutet till förmån för Centerpartiets, Moderaternas och Liberalernas gemensamma förslag till beslut.

    Ledamoten Per Rosencrantz (M) anmälde att samtliga närvarande M-ledamöter reserverade sig mot beslutet till förmån för Centerpartiet, Moderaternas och Liberalernas gemensamma förslag till beslut.
     

    Ledamoten Christina Tufvesson (L) reserverade sig mot beslutet till förmån för Centerpartiets, Moderaternas och Liberalernas gemensamma förslag till beslut.

    Bilagor

  11. Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna har i en gemensam motion yrkat dels att Stockholms stad ska aktivera ett vänortsavtal med Kiev, dels att staden bör inrätta en praxis för förvaltningar och bolag att regelbundet inventera, samla ihop och donera utrustning till återuppbyggandet av Ukraina.

     Arbetsmarknadsförvaltningen har inga synpunkter på förslagen. Förvaltningen noterar att staden inte har några vänortsavtal sedan tidigare. Staden har en självklar gemenskap med andra huvudstäder. Avtal mellan förvaltningar och bolag och andra städer kan tecknas i enskilda fall.

    Förvaltningen framhåller att behovet hos mottagaren måste vara avgörande i frågan om vilken hjälp som ska ges.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250604.

     

    Förslag till beslut
     

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    2. Vice ordförande Johan Kling (C), Ledamoten Per Rosencrantz m.fl (M) och ledamoten Christina Tufvesson (L) yrkade att nämnden skulle bifalla Centerpartiets, Moderaternas och Liberalernas gemensamma förslag till beslut enligt nedan:
     

    1. Att avslå förvaltningens förslag till beslut
    2. Att bifalla motionen
    3. Att i övrigt anföra följande
       

    Vi tackar för förvaltningens svar på vår motion. Det är en viktig poäng att all hjälp måste utgå ifrån mottagarens önskemål och behov. Ukraina har ett ständigt behov av återuppbyggnad, även i mindre krigsdrabbade delar av landet och där uppfattar vi att Stockholm kan göra mer nytta redan idag. Stödet bör sättas igång omedelbart.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

     

    Reservation

    Vice ordföranden Johan Kling (C) reserverade sig mot beslutet till förmån för Centerpartiets, Moderaternas och Liberalernas gemensamma förslag till beslut.


    Ledamoten Per Rosencrantz (M) anmälde att samtliga närvarande M-ledamöter reserverade sig mot beslutet till förmån för Centerpartiets, Moderaternas och Liberalernas gemensamma förslag till beslut.


    Ledamoten Christina Tufvesson (L) reserverade sig mot beslutet till förmån för Centerpartiets, Moderaternas och Liberalernas gemensamma förslag till beslut.

    Bilagor

  12. I detta ärende anmäls månadsrapporten per den 31 maj.

    Månadsrapporten redovisar en helårsprognos för ekonomi och verksamhetsstatistik för perioden.

    Sammantaget prognostiserar nämnden en budget i balans.

    Nämndens investeringar förväntas uppgå till cirka 6,7 mnkr, i enlighet med budget.


    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250613.


    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  13. Arbetsmarknadsnämnden la sammanställningen av delegationsbeslut samt listan för inkomna och upprättade ärenden till handlingarna.

    Bilagor

  14. Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från rådet för funktionshinderfrågor den 11 juni 2025 till handlingarna.

    Bilagor

  15. Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från förvaltningsgruppen den 12 juni 2025 till handlingarna.

    Bilagor


  16. Skrivelse

    Ledamoten Christina Tufvesson (L) överlämnade nedan skrivelse till nämnden för beredning.
     

    Skrivelse angående samverkan med civilsamhället i arbetsmarknadsarbetet

    AMF 2025-679

     



  17. Förvaltningschefen informerade om

    • Arbetsmarknadsförvaltningen har beviljats 1,6 miljoner kronor från Europeiska socialfonden, ESF, för en förstudie om kortutbildades förutsättningar för utbildning med arbetsmarknadskoppling. Arbetet med förstudien inleds i september 2025.
    • Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU, har presenterat rapporten (2025:12) ”Språkpraktik med stöd av modersmål – snabbare väg till jobb?" Studien visar att språkpraktik leder till ökad sysselsättningsgrad och minskat försörjningsstöd samt att insatsen har särskild betydelse för kvinnor.
Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.