Hoppa över navigering
  1.   1

    Sammanträdets öppnande och godkännande av föredragningslistan

  2.   2

    Val av protokollsjusterare och tid för justering av protokollet

  3.   3

    Beslut om närvarorätt för personalföreträdare samt övriga närvarande

  4.   21

    Nämndens frågor och skrivelser

  5.   22

    Förvaltningsinformation

  1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) öppnade sammanträdet och föredragningslistan godkändes.

  2. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) och vice ordföranden Johan Kling (C) utsågs att justera dagens protokoll.

    Protokollet ska justeras senast den 31 mars 2025.

  3. Ingen personalföreträdare närvarade vid dagens sammanträde.

  4. Ärendet avser avrop genom förnyad konkurrensutsättning av IT-konsulttjänst för utveckling av feriejobbens digitala verktyg.

    För att möta upp förväntningar och behov av digitala tjänster/verktyg hos ungdomar som söker feriejobb, arbetsplatser som erbjuder feriejobb och stadens feriejobbshandläggare behöver förvaltningen vidareutveckla och anpassa de digitala verktygen.

    För att genomföra fortsatt utveckling krävs ett tätt samarbete med IT-leverantör som har god kännedom om stadens arbete med feriejobb samt kunskaper i de digitala verktyg vi använder i forma av CRM och system E-tjänster.


    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250313.
     

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  5. Arbetsmarknadsnämnden beslutade den 20 februari 2024 om aktualisering av delegationsordningen för arbetsmarknadsförvaltningen. Efter den senaste revideringen har det uppkommit behov av att göra ytterligare revideringar i delegationsordningen.

    Arbetsmarknadsförvaltningen har därför tagit fram ett förslag om ändringar i delegationsordningen. Förslaget innebär att beslut om att utse dataskyddsombud delegeras till förvaltningschef. Vidare görs ett tillägg av två beslutstyper med anledning av ikraftträdande av lag (2022:818) om den offentliga sektorns tillgängliggörande av data.

    Inom Ekonomi, upphandling m.m. i 2.9 till 2.13 uppdateras beloppsgränserna för de ärenden som ska anmälas till nämnd och diarieföras.


    Inom området Kommunal vuxenutbildning och särskild utbildning för vuxna består förändringarna av ändring av delegat i vissa beslut samt omstrukturering. Dessa förändringar syftar till att förenkla och skapa enlighet i hanteringen av beslut fattade på delegation för de olika komvuxformerna (grundläggande, gymnasial, sfi och anpassad utbildning).


    Övriga förändringar som föreslås är redaktionella och av administrativ karaktär och syftar till ökad tydlighet i delegationsordningen


    Förändringarna i delegationsordningen återges med markeringar i bifogad förteckning.


    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250321.
     

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  6. EU:s Dataskyddsförordning, även kallad GDPR, syftar till att värna skyddet för levande individers personliga integritet vid behandling av personuppgifter.

    Arbetsmarknadsnämnden är personuppgiftsansvarig vilket innebär att det är nämnden som bär huvudansvaret för att de personuppgifter som behandlas inom nämndens olika verksamheter hanteras korrekt. Enligt förordningen behöver ett Dataskyddsombud utses av den personuppgiftsansvarige. Dataskyddsombudets funktion kan beskrivas som en internrevisor, vars uppgift är att löpande granska att nämndens hantering av personuppgifter sker i enlighet med förordningen.


    Arbetsmarknadsförvaltningen samarbetar med serviceförvaltningen, kulturförvaltningen, kyrkogårdsförvaltningen och idrottsförvaltningen om en gemensam konsult som dataskyddsombud. Serviceförvaltningen har tecknat ett nytt avropsavtal med företaget Afactor AB, dnr SF 2025/215.


    Arbetsmarknadsförvaltningen föreslår att upphandlad konsult från Afactor, som uppfyller de krav som ställs för att kunna verka som Dataskyddsombud, utnämns till arbetsmarknadsnämndens Dataskyddsombud. Förvaltningen föreslår också att beslutet anmäls till Integritetskyddsmyndigheten (IMY) och att förvaltningen ges i uppdrag att vid eventuellt byte av konsult anmäla nytt dataskyddsombud till IMY.


    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250313.
     

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  7. Förvaltningen har utifrån nya lagkrav och inriktning för stadens vuxenutbildning tagit fram riktlinjer gällande vägledning, hantering och beslut vid interkommunala ansökningar. Riktlinjerna, som ska stödja intentionen i lagstiftningen och stadens inriktning, innebär bland annat en mer restriktiv hållning gentemot att bevilja ansökningar om att studera i annan kommun. Riktlinjerna ska utöver det stödjande syftet, bland annat bidra till en mer kostnadseffektiv verksamhet. Elever som studerar i annan kommun via IKE, innebär för staden, en extra kostnad på 15 procent som tas ut av mottagande kommun. Även tomma platser inom stadens egen verksamhet medför kostnader.
     

    Riktlinjerna ska därtill bidra till stärkt rådighet över utbildningskvalitet och stödja prioriteringen av utbildningar till bristyrken.
     

    Förvaltningen bedömer att riktlinjerna i sig inte påverkar jämställdheten mellan kvinnor och män som studerar, eller vill studera, på Komvux.
     

    Arbetsmarknadsnämnden föreslås godkänna bilaga Riktlinjer gällande beslut vid interkommunala ansökningar.


    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250313
     

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  8. Arbetsmarknadsnämndens bidrag till Fokus Järva tar sin utgångspunkt i nämndens uppdrag enligt reglemente och kommunfullmäktiges budget där inriktning och prioriteringar beslutas.
     

    Utifrån nämndens uppdrag och ansvar bedriver arbetsmarknadsnämnden en omfattande verksamhet i Järva. Med utgångspunkt i de behov som finns arbetar nämnden kontinuerligt med att förbättra förutsättningarna för stockholmare för arbete och studier. Detta görs på flera sätt, med närvaro och synlighet i stadsdelen, med omfattande uppsökande arbete och genom att rikta utvecklingssatsningar till geografiska områden som Järva.
     

    Samverkan med stadsdelen är en förutsättning för att stadens samlade arbete ska komma Järvaborna till del, både genom att gemensamt identifiera behov och för att samla resurser och utveckla gemensamma arbetssätt. Därutöver är samverkan med Arbetsförmedlingen, arbetsgivare och civilsamhället centrala.

    Engagemanget på Järva är stort, många lokala aktörer bedriver verksamhet som gränsar till nämndens uppdrag. Att det finns ett stort engagemang och många aktiva aktörer är i grunden naturligtvis mycket positivt. Samtidigt innebär det stora krav på att förstå den lokala kontexten och att säkerställa att initiativ och insatser är väl definierade för att inte överlappa eller påverka andra aktörers arbete.  Förvaltningen deltar därför aktivt i andra aktörers arbete och insatser för att bidra med resurser och kunskaper för att bidra till goda resultat i andra aktörers verksamhet.


    Ärendet utgörs av en sammanfattning av arbetsmarknadsnämndens bidrag till Fokus Järva.


    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250313
     

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Särskilt uttalande
     

    Vice ordföranden Johan Kling (C) lämnade följande särskilda uttalande.

    Centerpartiet ställer sig i regel positiva till att staden bedriver riktad verksamhet med insatser i områden där behoven är som störst. Vi vill dock påtala vikten av att ingen del av Stockholm får negligeras. Vår förhoppning är att Arbetsmarknadsnämndens närvaro på Järva bidrar till lärdomar som kommer till användning i arbetet som bedrivs i stadens övriga delar – med liknande utmaningar.
     

    Ledamoten Per Rosencrantz (M) m.fl. lämnade följande särskilda uttalande.

    Moderaterna är positiva till att staden ibland gör riktade insatser till bostadsområden med hög arbetslöshet. Men vi vill understryka att enskilda projekt aldrig kan kompensera för en politik som stärker arbetslinjen och ökar den ekonomiska tillväxten.

     

    Tyvärr har vänsterstyret drivit upp det samlade kommunala skattetrycket i Stockholm till rekordhöga nivåer. Detta urholkat drivkrafterna att gå från bidrag till arbete och undergräver förutsättningarna för ekonomisk tillväxt när hushållens konsumtionsutrymme minskar.

     

    Moderaterna vill därför sänka kommunalskatten och stärka drivkrafterna till arbete. Att sänka skatten till en rimlig nivå är den enskilt viktigaste arbetsmarknadsåtgärden som staden kan genomföra. En sådan åtgärd hade även varit av godo för Järva och övriga stadsdelar runt om i Stockholm som lider av hög arbetslöshet och ett omfattande utanförskap.  

     

    Ledamoten Christina Tufvesson (L) lämnade följande särskilda uttalande.

    Enligt Arbetsmarknadsförvaltningens skrivelse bedriver arbetsmarknadsnämnden en omfattande verksamhet i Järva. Detta görs på flera sätt, bl.a. med närvaro och synlighet i Järva, med omfattande uppsökande verksamhet och genom att rikta utvecklingssatsningar till Järva etc.
     

    Liberalerna har följande synpunkter.
     

    I staden finns, förutom Järva, även ett flertal ytterligare områden som definieras som utsatta, om än inte särskilt utsatta. Det gäller Bredäng, Hagsätra, Rågsved, Hässelby, Vällingby, Vårberg, Östberga och Solberga. Även här finns mycket av den problematik som finns i särskilt utsatta områden. Vi ser nu en risk för att dessa områden nedprioriteras av det rödgröna styret om allt fokus läggs på Järvaområdet.
     

    De senaste årens våldsdåd i staden visar med all tydlighet att våldet har förflyttat sig från Järva till framförallt söderort. Men även Hässelby-Vällingby har fått uppleva mycket grova våldsdåd med skjutningar och sprängningar. De grovt kriminella gäng som ligger bakom våldsvågen är inte bundna av geografiska stadsdelsgränser. Om staden och polisen fokuserar och begränsar sitt arbete till endast ett avgränsat område kommer de kriminella begå sina brott någon annanstans i staden. Därför är det viktigt att prioriterat arbete också bedrivs i de utsatta områdena.
     

    Det behövs ett helhetsperspektiv där kärnverksamheterna i dessa områden prioriteras och stärks. Bostadssituationen är en viktig del men även socialtjänstens närvaro och välfungerande skolor. Därför behövs en kraftsamling som inte får stanna vid en tillfällig förstärkning. Fokus Järva behöver bli Stadsdelslyftet med fokus förutom Järva också på områdena Skärholmen, Vantör, Hässelby, Vällingby, och Älvsjö.

     

    Bilagor

  9. Arbetsmarknadsförvaltningen har mottagit en skrivelse från Centerpartiet. Frågorna är kopplade till ett pilotprojekt i Värmdö kommun som ska genomföras i syfte att nå målgrupper längst ifrån arbetsmarknaden. Pilotprojektet ska genomföra arbetslivsinriktade förrehabiliterande insatser för att göra deltagarna redo att ta del av ordinarie insatser hos kommunen eller Arbetsförmedlingen. Projektet ska genomföras i samverkan med en ideell förening som är både samverkanspart och utförare.
     

    Mot denna bakgrund ställer Centerpartiet tre frågor om hur Stockholms stad arbetar idag för att inkludera målgruppen som Värmdös projekt riktar sig till, hur staden jobbar med att identifiera viktiga och relevanta aktörer som kan komplettera stadens egna utbud av insatser och om förvaltningen ser ett behov av ett liknande projekt.
     

    Arbetsmarknadsförvaltningens bedömning är att det som ska genomföras inom ramen för pilotprojektet i Värmdö till stor del redan görs inom Stockholms stads verksamheter, även inom pågående samarbeten med civilsamhället. Förvaltningen bedömer att det i nuläget inte finns behov av ett liknande projekt.


    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250313
     

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

     

    Särskilt uttalande


    Vice ordföranden Johan Kling (C) lämnade följande särskilda uttalande.

    Centerpartiet tackar förvaltningen för det utförliga tjänsteutlåtandet som svar på vår skrivelse angående pilotprojektet Individuellt stöd mot arbete (ISA) i Värmdö kommun.

     

    Vi noterar att förvaltningen bedömer att de insatser som genomförs inom ramen för pilotprojektet i Värmdö till stor del redan görs inom Stockholms stads verksamheter, inklusive pågående samarbeten med civilsamhället.

     

    Samtidigt vill Centerpartiet understryka vikten av att kontinuerligt utvärdera och utveckla våra metoder för att nå målgrupper som står långt ifrån arbetsmarknaden. Det är därför angeläget att vi följer utvecklingen av pilotprojektet i Värmdö och tar del av eventuella lärdomar som kan bidra till att förbättra våra egna insatser – inklusive från liknande projekt och initiativ i andra kommuner. Samverkan med civilsamhället behöver utvecklas, för att komplettera stadens egna utbud av insatser och för att nå ut till målgrupper som annars riskerar att hamna utanför.

     

    Vi ser fram emot att ta del av förvaltningens fortsatta arbete med att stödja nyanlända och personer långt ifrån arbetsmarknaden att komma in på arbetsmarknaden.

    Bilagor

  10. Stadsledningskontoret inledde under år 2023 en översyn av styrdokumentet Riktlinjer om mutor och representation, med anledning av synpunkter och frågor som inkommit från förvaltningar och bolag inom staden. Översynen har nu lett fram till det remitterade förslaget Riktlinjer om representation, mutor och jäv m.m. Förslaget till riktlinjer föreslås ersätta stadens nuvarande riktlinjer.
     

    Utgångspunkten vid omarbetningen och revideringen av riktlinjerna har varit att tydliggöra stadens förhållningssätt. Nya avsnitt om bisysslor, stadens visselblåsarfunktion och anvisningar vid misstanke om brott och allvarliga oegentligheter har lagts till. Därutöver har det skett revideringar i disposition, struktur och språk.
     

    Arbetsmarknadsförvaltningen välkomnar att riktlinjerna uppdaterats avseende disposition, struktur och språk, så att en ökad läsbarhet och tydlighet nås samt att det tydliggörs att det är varje medarbetares ansvar att sätta sig in i och följa riktlinjerna. Förvaltningen är positiv till att riktlinjerna kompletterats med nya avsnitt avseende bisysslor, visselblåsarfunktion och anvisningar avseende förfarande vid misstanke om brott och allvarliga oegentligheter.
     

    Arbetsmarknadsförvaltningen anser att titeln på riktlinjerna bör kompletteras med bisysslor, eftersom detta ämne i någon mån skiljer sig från övriga delar i riktlinjerna
     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250313
     

    Förslag till beslut

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.
     

    2. Ledamoten Christina Tufvesson (L) yrkade att nämnden skulle bifalla Liberalernas förslag till beslut enligt nedan:
     

    1. Att delvis bifalla förslag till beslut
    2. Att riktlinjerna revideras i enlighet med det som anförs
    3. Att därutöver anföra


    Den senaste tidens våldsvåg med flertalet explosioner är ett stort samhällsproblem för Stockholm som behöver tas på största allvar. Människor ska slippa behöva känna rädsla för att få sina trappuppgångar eller fasader sprängda, och i värsta fall skadas eller dödas i dessa våldsdåd. Samtidigt som polisen och brandförsvaret har ett huvudansvar för tillsynen av sprängmedel, kan och bör Stockholms stad göra mer för att stärka säkerheten inom sina egna verksamheter.

    Liberalerna har fått rapporter om att det är relativt enkelt att olagligen komma åt sprängmedel genom stöld och svinn vid transporter och från byggplatser. Detta innebär att sprängmedel riskerar att hamna i kriminella händer och användas för att skapa skräck och förstörelse. En faktor som förvärrar denna situation är risken för jäv och korruption inom stadens verksamheter och dess bolag, vilket kan underlätta att sprängmedel läcker ut.

    Liberalerna anser därför att Stockholms stad omgående behöver vidta skärpta åtgärder för att motverka jäv och korruption kopplat till sprängmedelshantering i byggprojekt och entreprenadarbeten. I det arbetet är det särskilt viktigt att säkerställa att stadens riktlinjer om representation, mutor och jäv efterlevs strikt och inkluderas i alla upphandlingar och avtal med entreprenörer.

    Staden bör skyndsamt säkerställa att säkerhetsrutinerna för sprängmedelshantering inom alla byggprojekt där staden och dess bolag är involverade efterlevs och skärps vid behov, med tydliga krav på säker förvaring och transport av sprängmedel. Personer som hanterar kontrollen och tillsyn av sprängmedel bör regelbundet kontrolleras för att motverka jäv och korruption. Vidare är det viktigt att betona att arbetet måste ske i samråd med andra berörda tillsynsmyndigheter och att staden tillsammans med dem måste säkerställa att inget ramlar mellan stolarna.

    Tillsynen av entreprenörer måste skärpas för att identifiera och förebygga risker kopplade till jäv och otillåten påverkan. Stadens visselblåsarfunktion ska också uppmuntras till att användas aktivt för att rapportera misstänkt oegentlighet inom sprängmedelshanteringen.

    Liberalernas målsättning är att helt förhindra att sprängmedel kan läcka från stadens verksamheter. Vi uppmanar kommunstyrelsen att ta initiativ för att genomföra en översyn av nuvarande säkerhetsåtgärder och presentera förslag på ytterligare skärpningar där risker identifieras.

    Stockholmarna ska kunna lita på att staden gör allt den kan för att förhindra att farliga ämnen hamnar i orätta händer och skapa en tryggare stad för alla.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.


    Reservation

    Ledamoten Christina Tufvesson (L) reserverade sig mot beslutet till förmån för Liberalernas förslag till beslut.

     

    Särskilt uttalande


    Ledamoten Ann Kristin Carlberg (SD) lämnade följande särskilda uttalande.

    Stadsledningskontoret inledde under år 2023 en översyn av styrdokumentet ”Riktlinjer om mutor och representation”. Det nya förslaget föreslås ersätta stadens nuvarande riktlinjer som senast reviderades 2015. Översynen har lett till en omarbetning snarare än en uppdatering av befintliga riktlinjer med förändrad disposition och struktur i dokumentet. De reviderade riktlinjerna föreslås gälla samtliga nämnder och bolag i staden.

     

    Sedan 2015 då riktlinjerna senast uppdaterades, har det svenska samhället i flera avseenden förändrats i grunden. Den grova organiserade brottsligheten har eskalerat kraftigt, inte bara mot medborgarna och företag, utan även som bedrägerier genom infiltration i landets förvaltningar och myndigheter.  En tystnadskultur har också avslöjats där missförhållanden dolts för skydda egna verksamheter och dess domäner.

     

    Det är därför olyckligt att endast en översyn gjorts av befintliga riktlinjer och inte en uppdatering för anpassning till de nya förutsättningar som råder i kampen mot den grova organiserade brottsligheten.

     

     

    Bilagor

  11. Kommunstyrelsen har bett arbetsmarknadsnämnden yttra sig om Stockholms stads förslag till ett program för öppen förskola.


    Arbetsmarknadsförvaltningen är positiv till ett gemensamt program för öppen förskola. Förvaltningen delar särskilt beskrivningen att öppen förskola kan bidra till etablering och stärkt integration för utrikesfödda föräldrar och deras barn. Arbetsmarknadsförvaltningen lyfter några mindre förtydliganden och tillägg till programmet som bland annat rör sfi för föräldralediga, studie- och yrkesvägledares yrkesroll och möjlig samverkan med stadens jobbtorg.


    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250313
     

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

     

    Särskilt uttalande

     

    Vice ordföranden Johan Kling (C) lämnade följande särskilda uttalande.


    Vi i Centerpartiet är positiva till det nya programmet för öppen förskola. De öppna förskolorna ska vara självklara mötesplatser i lokalsamhället för de familjer som är hemma med små barn. Därför är viktigt att säkerställa att det finns tillräckligt med öppna förskolor i varje stadsdel som överensstämmer med det faktiska behovet. I de öppna förskolorna ska föräldrar kunna mötas och utbyta erfarenheter kring föräldraskapet, samtidigt som deras barn deltar i pedagogisk verksamhet och kanske får den allra första kontakten med barn i sin egen ålder.

     

    Centerpartiet vill utreda möjligheten att inrätta familjesociala team i varje stadsdel. De familjesociala teamen ska vara en samverkan mellan förskola, vårdnadshavare och socialtjänst. I praktiken skulle det innebära att varje stadsdel har en socionom från socialtjänsten, som är kopplad till förskolorna, med uppdrag att stötta upp personalen att tidigt fånga upp barn och familjer i behov av mer stöd. Vi ser även stora möjligheter att inkludera de öppna förskolorna i dessa team, då personal i den öppna förskolan inte sällan möter familjer i behov av stöd.

     

    Vi ser mycket positivt på att den öppna förskolan samarbetar med samhällslotsar och stadsdelsmammor för att nå ut till fler personer i målgruppen, och för att öka inskrivningsgraden i den ordinarie förskolan. Det är också glädjande att Stockholms stad erbjuder introduktionsförskola, dvs. språkstödjande aktiviteter för föräldrar och barn under ledning av SFI-lärare, som en del av den öppna förskolans verksamhet.

     

    Ledamoten Per Rosencrantz (M) m.fl. lämnade följande särskilda uttalande.


    I grunden är den öppna förskolan en mötesplats för barn och föräldrar. De låga trösklarna till den öppna förskolan är värda att bejaka. Den öppna förskolan ska varken ersätta den ordinarie förskolans verksamhet eller tungt betona integration i sin verksamhet. I stället finns det andra värden som bör vara i centrum. Utifrån ett integrationsperspektiv är det dock betydelsefullt att även betona personalens kunskaper i det svenska språket som en del av den öppna förskolans basplatta.

     

    Moderaterna önskar också att öppna förskolor ska vara lokaliserade över hela Stockholm, det är en angelägen pusselbit i arbetet med att bli en mer barnvänlig stad.

    Bilagor

  12. I utredningens slutbetänkande Ökat uppgiftsutbyte i det brottsförebyggande arbetet (SOU 2024:87) – skolan och socialtjänstens behov, lämnas flera förslag som ökar uppgiftsflödet mellan skolan och socialtjänsten, i syfte att förebygga och förhindra brottslig verksamhet. Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2026.


    Arbetsmarknadsförvaltningen menar att det kan finnas fog för att ett utökat uppgiftsutbyte mellan skola och socialtjänst i syfte att förebygga och förhindra brottslighet. Samtidigt finns risker med ett utökat uppgiftsflöde. Förslagen innebär en utökad uppgiftshantering för skolor, vilket kan vara resurskrävande. Ytterligare en risk är att skolor kan få svårare att lyckas med sitt utbildande uppdrag om elever känner oro för att skolan kan komma att sprida känsliga uppgifter vidare.


    Det kan vidare vara svårt att bedöma för enskilda lärare och rektorer vilka uppgifter som är relevanta för att förebygga eller förhindra brott och som därmed ska kunna lämnas till socialtjänsten. På samma sätt kan det vara svårt att bedöma hur uppgifter som lämnas till skolan från Polismyndigheten, Säkerhetspolisen eller socialtjänsten i syfte att förhindra brottslighet ska hanteras på skolan. Det är angeläget med en större tydlighet i vägledningen kring detta.


    Arbetsmarknadsförvaltningen föreslår att arbetsmarknadsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som sitt yttrande över remissen.


    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250313
     

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  13. Kommunstyrelsen har remitterat ärendet remiss av förslag till avfallsplan för Stockholm 2025-2030 till arbetsmarknadsnämnden för yttrande.


    Arbetsmarknadsförvaltningen lämnar synpunkter på de åtgärder där arbetsmarknadsnämnden särskilt är utpekad som ansvarig nämnd eller förväntas vara bidragande till att åtgärden genomförs.

    Ett utökat återbruk för ökad cirkularitet i stadens verksamheter är en prioriterad målsättning. Det finns dock begränsningar av hur stor utökning som kan omhändertas av arbetsmarknadsförvaltningen genom den befintliga verksamheten Stocket. Förvaltningen bedömer att det är viktigt att utreda och besluta om styrning och organisering av återbruk och cirkularitet, och i det även omhänderta kapacitet i form av lokaler, resurser och kompetens.


    Arbetsmarknadsnämnden föreslås vara ansvarig för att under 2025 utveckla tjänsten med reparation av arbetskläder för stadens verksamheter inom Stocket. Detta är inget som nämnden har i uppdrag i kommunfullmäktiges budget för 2025 att genomföra och inga avsatta resurser för.

    Arbetsmarknadsförvaltningen anser därmed att åtgärden behöver justeras.


    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250313

    Förslag till beslut

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.
     

    2. Vice ordföranden Johan Kling (C), ledamoten Per Rosencrantz m.fl (M) och ledamoten Christina Tufvesson (L) yrkade att nämnden skulle bifalla Centerpartiets, Moderaternas och Liberalernas gemensamma förslag till beslut enligt nedan:
     

    1. Att delvis tillstyrka förslag till avfallsplan 2025-2030
    2. Att därutöver anföra


    Stockholm ska vara ett föredöme vad gäller miljö och klimatarbete – både i Sverige och internationellt. Stockholms prognostiseras ha drygt en miljon invånare 2030 och avfallsmängden förväntas öka totalt sett. Då är det avgörande att Stockholm har en ansvarsfull, genomförbar och ambitiös avfallsplan.


    Det är av största vikt att avfall både från boende och verksamma i staden minskar och tas om hand på ett resurseffektivt sätt. Avfallshanteringen ska på ett tidigt stadie vara en självklar del av stadens fysiska planering och måste anpassas till människan. Det är en förutsättning för att fler stockholmare ska förstå och vilja delta i stadens arbete för en bättre miljö inom vatten och avfall. Vi vill därför understryka vikten av att sprida information kring stadens avfallshantering. Samtidigt som tillsynen för att effektivt motverka fusk och nedskräpning måste skärpas. 


    Kriminalitet inom avfallshanteringen är mycket omfattande och smyger sig in i hela systemet och måste därför stoppas på allvar. Det undergräver förtroendet för stadens avfallshantering, skapar enorma kostnader för sanering och hantering, skadar både klimatet, närmiljön och biologisk mångfald samt göder kriminaliteten med miljardbelopp varje år. Staden behöver som en del av detta göra mycket mer för att förbättra tillsynen och motverka dumpning av avfall i naturen, fusk med miljöfarligt material samt skattefusk. Den myndighetsgemensamma tillsynen inom avfallsområdet som provats i staden måste kraftigt byggas ut och bli mer regel än undantag.


    Tillsynen vad gäller rivningsavfall behöver också förbättras och ”big bags” som ligger kvar på gatumark ska snabbare bötfällas och transporteras bort.


    Från 1 januari 2025 gäller krav på utsortering och separat insamling av textilavfall från hushåll och verksamheter. Trots att staden har ansvar för att samla in textilavfall finns ännu ingen fungerande infrastruktur för denna på plats. Stockholm behöver hitta en långsiktig plan för textilåtervinning, men snabbt upprätta stationer för dessa.


    Kapaciteten i Stockholms återvinningscentraler behöver öka, särskilt då centralen i Sätra lagt ner. Det behöver också bli lättare att lämna trädgårdsavfall på återvinningscentralerna – bland annat genom en platå där sly och ris kan lämnas av. För Stockholmare utan tillgång till bil behöver det bli lättare och villigare att frakta bort grovsopor och större avfall till återvinningscentralerna. Mer behöver också göras för att förbättra skötseln och trivseln i anslutning till stadens återvinningsstationer.
     

    Samtidigt behöver miljöförvaltningen tillsammans med kommunstyrelsen trygga att det fortsatt ska vara tillåtet att elda privat trädgårdsavfall under specifika veckor under våren och hösten. Stockholmare som flyttat in i moderna lägenheter med nya avfallskvarnar bör också få dispens att använda dessa.
     

    Vidare vill vi skala upp Stockholms stads arbete med biokol i syfte att ta tillvara på till exempel park- och trädgårdsavfall. Den teknik som används inom Stockholms stad har utvecklats under ett antal år. Sedan 2017 har staden en egen tillverkning av biokol i biokolsanläggningen – ett pilotprojekt som började i Högdalen men som flyttas till Bromma. Där omvandlas park- och trädgårdsavfall till biokol, och i processen får vi förnybar energi (gas) till stadens fjärrvärmenät. Biokol har flera fördelar. Det är ett fantastiskt jordförbättringsmedel som likt en tvättsvamp håller vatten, näring och syre i jorden. Dessutom fungerar det som kolsänka i jorden vilket bidrar till en grönare stad och minskar luftens koldioxidnivå samt tar hand om förorenat dagvatten från våra gator.

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Reservation

    Vice ordföranden Johan Kling (C) reserverade sig mot beslutet till förmån för Centerpartiets, Moderaternas och Liberalernas gemensamma förslag till beslut.

    Ledamoten Per Rosencrantz (M) anmälde att samtliga närvarande M-ledamöter reserverade sig mot beslutet till förmån för Centerpartiets, Moderaternas och Liberalernas gemensamma förslag till beslut.

    Ledamoten Christina Tufvesson (L) reserverade sig mot beslutet till förmån för Centerpartiets, Moderaternas och Liberalernas gemensamma förslag till beslut.

    Bilagor

  14. Arbetsmarknadsnämnden har på remiss från kommunstyrelsen fått en motion som föreslår att Stockholm stad tar initiativ och verkar för ett bildande av ett teknikcollege i Stockholmsregionen.


    Teknikcollege är en samverkansplattform för industrins kompetensförsörjning och en kvalitetsstämpel där kommuner, utbildningsanordnare och företag samverkar för att öka attraktionskraften på tekniskt inriktade utbildningar.


    Arbetsmarknadsförvaltningen är positiv till motionens förslag om att Stockholms stad tar initiativ till och verkar för bildandet av ett teknikcollege i Stockholmsregionen.
     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250313
     

    Förslag till beslut

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.
     

    2. Vice ordföranden Johan Kling (C) yrkade att nämnden skulle bifalla Centerpartiets förslag till beslut enligt nedan:
     

    1. Att tillstyrka motionen
    2. Att därutöver anföra


    Centerpartiet välkomnar motionen om att Stockholms stad ska ta initiativ till och verka för bildandet av ett teknikcollege i Stockholmsregionen. Vi delar motionärernas bedömning att det råder en kompetensbrist inom teknikindustrin som behöver adresseras. En väl fungerande kompetensförsörjning är avgörande för att stärka Stockholmsregionens konkurrenskraft och skapa möjligheter för tillväxt och sysselsättning. Som en plattform för samverkan mellan utbildningsanordnare, företag och kommuner, kan det föreslagna teknikcolleget vara en viktig pusselbit i detta arbete.

     

    Centerpartiet anser att det i denna process är särskilt viktigt att företagens inflytande värnas – särskilt när det kommer till att säkerställa att utbildningarnas utformning motsvarar arbetsmarknadens behov. Detta gäller särskilt små och medelstora företag som utgör en stor del av Stockholmsregionens näringsliv. Vidare anser vi att teknikcollege bör organiseras på ett sätt som möjliggör snabb anpassning till nya teknologier och förändrade kompetensbehov. Detta kräver en flexibel organisation och en nära dialog med näringslivet. Slutligen för att teknikcollege ska bli framgångsrikt är det viktigt att Region Stockholm är en aktiv part i arbetet, såsom arbetsmarknadsförvaltningen påpekar.

     

    Vi föreslår därför att staden tillsammans med Region Stockholm, utbildningsanordnare och näringslivet tar initiativ till att utreda förutsättningarna för att bilda ett teknikcollege i Stockholmsregionen. Generellt behöver yrkesutbildningar på alla nivåer, från gymnasiet till yrkeshögskolan, stärkas. Teknikcollege kan vara ett sätt att öka attraktionskraften på tekniska utbildningar och säkerställa att de motsvarar arbetsmarknadens behov. Vikten av lärlingsutbildningar som en viktig del av kompetensförsörjningen behöver belysas – teknikcollege kan vara en plattform för att utveckla och utöka lärlingsutbildningarna inom teknikområdet.
     

    Ett teknikcollage bör samtidigt ha ett perspektiv på livslångt lärande och möjligheter till kompetensutveckling för yrkesverksamma. Teknikcollege kan erbjuda kurser och utbildningar för att uppdatera och fördjupa kunskaperna hos de som redan arbetar inom teknikindustrin. Samtidigt bör fokus även ligga på att utbildningarna förbereder studenterna på de utmaningar och möjligheter som finns kopplad till den gröna omställningen. Avslutningsvis vill Centerpartiet understryka att motionen föreslår en konkret och effektiv åtgärd för att stärka kompetensförsörjningen i Stockholmsregionen, och skapa en mer hållbar och konkurrenskraftig ekonomi och arbetsmarknad.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Reservation

    Vice ordföranden Johan Kling (C) reserverade sig mot beslutet till förmån för Centerpartiets förslag till beslut.

     

    Särskilt uttalande


    Ledamoten Christina Tufvesson (L) lämnade följande särskilda uttalande.

    Vi välkomnar förvaltningens positiva gensvar på vår motion och ser fram emot att majoriteten i Kommunstyrelsen röstar för att bifalla den.

    Bilagor

  15. Centerpartiet förmedlar i sin motion att stadens feriejobb är viktiga för att ge unga en första arbetslivserfarenhet och att feriejobben ska hålla en hög kvalitet och att handledarna ska vara väl förberedda för att ta emot de feriejobbande. CV är en viktig del av den första arbetslivserfarenheten och för att bättre rusta unga för arbetsmarknaden anser de att feriejobbens ansökningsprocess i större utsträckning ska efterlikna övriga ansökningsprocesser.


    Motionens författare föreslår att kommunfullmäktige beslutar att:

    • Införa en CV-kurs som ett obligatoriskt moment för de ungdomar som erhåller feriejobb via staden.
    • Utreda en lämplig utökad ansökningsprocess för feriejobben som bättre efterliknar den övriga arbetsmarknaden, exempelvis genom krav på personligt brev eller övrig motivering.
       

    Arbetsmarknadsförvaltningen instämmer med Centerpartiet att det är viktigt att rusta ungdomar inför kommande arbeten och att de har kunskaper om vad som krävs för den reguljära arbetsmarknaden.

    Förvaltningen bedömer att det nuvarande ansökningsförfarandet till stor del uppfyller det som Centerpartiet efterfrågar.


    Frågan om CV-kurs och lämpliga insatser för att lära ungdomarna att söka jobb finns redan i ett utredningsuppdrag som nämnden har fått i årets budget.  Förvaltningen återkommer därför i ett särskilt ärende.


    Arbetsmarknadsförvaltningen instämmer i att handledarna behöver vara väl förberedda för att ta emot en ungdom. Ett lämpligt sätt att uppnå det är att fortsatt marknadsföra och erbjuda handledarutbildning.

     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250313

    Förslag till beslut

    1. Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.
     

    2. Vice ordföranden Johan Kling (C) yrkade att nämnden skulle bifalla Centerpartiets förslag till beslut enligt nedan:
     

    1. Att tillstyrka motionen
    2. Att därutöver anföra


    Vår motion föreslår ett viktigt initiativ att förbättra ungdomars möjligheter att etablera sig på arbetsmarknaden – där feriejobben har en avgörande roll i att ge många unga sin första arbetslivserfarenhet. Att ha en "rad på CV:t" är ofta en tröskel som kan vara svår att övervinna, och feriejobben ger en möjlighet att komma över den tröskeln. Detta är särskilt viktigt för ungdomar som riskerar utanförskap och kriminalitet.

     

    Vi vill med motionen värna om att feriejobben håller en hög kvalitet och är meningsfulla för de unga som deltar. Det handlar inte bara om att "bocka av" ett mål i statistiken, utan om att skapa faktiska kunskaper och erfarenheter som rustar ungdomarna för framtida jobb. Genom att utveckla ansökningsprocessen för feriejobb till att bättre efterlikna övriga arbetssökningsprocesser, till exempel genom att kräva ett personligt brev, ger man ungdomar handfasta erfarenheter de kan använda i framtida jobbsökande.

     

    Vi ser exempel från Sigtuna kommun, där en CV-kurs är ett obligatoriskt steg för att få ta del av de kommunala sommarjobben. Motionen föreslår en liknande lösning, men med avvägningen att CV-kursen inte ska vara obligatorisk för att söka feriejobb, men däremot ett obligatoriskt moment för de ungdomar som erhållit ett feriejobb. Detta säkerställer att tröskeln för att delta i feriejobben inte blir för hög, samtidigt som alla som får ett feriejobb får den värdefulla kunskapen om hur man skriver ett CV.

     

    Slutligen lyfter vi möjligheterna att genomföra CV-kurserna i samverkan med andra samhällsaktörer, inte minst inom civilsamhället. Detta är ett bra sätt att dra nytta av den kompetens och erfarenhet som finns i civilsamhället och att skapa en bredare förankring för feriejobben. Genom att bifalla denna motion kan staden ta ett viktigt steg för att bättre rusta ungdomar för den reguljära arbetsmarknaden, med åtgärder som skapar verklig skillnad för unga stockholmare och bidrar till att minska både utanförskap och kriminalitet.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) ställde yrkandena mot varandra och fann att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.
     

    Reservation

    Vice ordföranden Johan Kling (C) reserverade sig mot beslutet till förmån för Centerpartiets förslag till beslut.

     

    Bilagor

  16. Betänkandet På språklig grund gör en översyn av ämnet svenska som andraspråk i de obligatoriska skolformerna. Syftet med utredningen var att titta på hur ämnet bättre ska möta behoven av språkundervisning hos både de elever som saknar grundläggande kunskaper i svenska och de som kommit längre i sin språkutveckling. Utredningen föreslår därför en kursplan i ämnet svenska som andraspråk för nybörjare.

    Utredningen föreslår att möjligheten att läsa sfi inom ramen för gymnasieskolans introduktionsprogram tas bort samt att betyg i ämnena svenska och svenska som andraspråk inte kan finnas med samtidigt i ett examens-, studie-, gymnasie- eller komvuxbevis. Utredningens andra del behandlar frågan hur och om modersmålsundervisning påverkar elevers möjlighet till integration och språkutveckling. Utredningen menar att några sådana negativa konsekvenser inte kan visas utan att elever som får modersmålsundervisning lyckas bättre i skolan.

    Arbetsmarknadsförvaltningen har inga invändningar mot utredningens förslag i de delar som rör vuxenutbildningen. Särskilt positivt ser förvaltningen på de åtgärder som handlar om lärares grund- och fortbildning i grundläggande språkinlärning samt språk och kunskapsutvecklande arbetssätt. En sådan åtgärd skulle ge positiva konsekvenser även för undervisningen inom komvux.


    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250313
     

    Förslag till beslut

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) yrkade att nämnden skulle bifalla förvaltningens förslag till beslut.

     

    Beslutsgång

    Ordföranden Arvid Vikman Rindevall (S) fann, med instämmande från samtliga ledamöter, att nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.

    Bilagor

  17. Nämnden lämnar i denna rapport en prognos i linje med budgeten. Intäkterna från både Skolverket och Migrationsverket kommer dock överkrida intäktskraven i budgeten. Nämnden avser att begära budgetjustering för intäktskraven i Tertialrapport 1.

    Nämndens investeringar förväntas uppgå till cirka 6,7 mnkr, i enlighet med budget
     

    Arbetsmarknadsförvaltningen har redovisat ärendet i ett tjänsteutlåtande daterat den 250313

    Bilagor

  18. Arbetsmarknadsnämnden la sammanställningen av delegationsbeslut samt listan för inkomna och upprättade ärenden till handlingarna.

    Bilagor

  19. Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från arbetsmarknadsnämnden den 18 februari 2025 till handlingarna.

    Bilagor

  20. Arbetsmarknadsnämnden la protokollet från förvaltningsgruppen den 20 mars 2025 till handlingarna.

     

  21. Skrivelse


    Ledamoten Christina Tufvesson (L) överlämnade nedan skrivelse till nämnden för beredning.

    Skrivelse angående inrättande av regionalt yrkesvux i Stockholmsregionen
    AMF 2025/490


    Regionalt yrkesvux är en regional samverkan mellan minst tre kommuner för planering och genomförande av yrkesinriktad vuxenutbildning inom komvux på gymnasial nivå och komvux som anpassad utbildning på gymnasial nivå. Syftet är att öka utbudet av utbildningar för den enskilda individen och att arbetsmarknadens behov i de samverkande kommunerna tillgodoses. Sammansättningen av utbildningen ska därför planeras efter samråd med företrädare för arbetsgivare och organisationer eller verksamma inom de branscher som finns företrädda i de samverkande kommunerna. Även regionen i det eller de län som de samverkande kommunerna tillhör och Arbetsförmedlingen ska medverka i planeringen av utbudet av utbildningarna.[1]


    Regionalt yrkesvux finns t.ex. i Göteborgsregionen och det verkar finnas flera fördelar med att en region har anordnat regionalt yrkesvux; utbudet av yrkesutbildningar blir större, samverkan mellan kommunerna som ingår i detta underlättas och kvaliteten på utbildningarna kan stärkas.


    Mot bakgrund av ovanstående vill Liberalerna ställa följande frågor:
     

    • Vad anser förvaltningen att det finns för fördelar respektive nackdelar med ett regionalt yrkesvux för stockholmsregionen?
    • Planerar förvaltningen verka för att regionalt yrkesvux inrättas i Stockholmsregionen?
    • Om inte, varför?

    [1] https://www.skolverket.se/skolutveckling/anordna-och-administrera-utbildning/anordna-utbildning-inom-komvux/yrkesutbildning-inom-komvux/anordna-yrkesutbildning-inom-regionalt-yrkesvux

     

  22. Förvaltningschefen informerade om:

    • Förvaltningen vill be ledamöterna att i god tid kontrollera att de kommer åt handlingar för ärenden med sekretess. Om handlingarna inte är tillgängliga, kontakta nämndsekretariatet.  Beroende på inställningar kan möjligheten att läsa handlingar variera mellan ledamöterna. Parallellt med digital publicering tillämpar förvaltningen de rutiner som gällde tidigare, d v s dukar ärendet på sammanträdet. Handlingarna finns tillgängliga för genomläsning på förvaltningens kontor i Globen.
       
    • Nomineringen till Nelson Mandela-priset 2025 är nu öppen och stänger den 31 mars. Den av arbetsmarknadsnämnden utsedda juryn föreslår vinnare samt motiverar förslaget. Beslut om vinnare fattas sedan av arbetsmarknadsnämnden den 27 maj.  Prisutdelningen äger rum i Stadshuset den 17 juni, i anslutning till arbetsmarknadsnämndens sammanträde. Ledamöter och ersättare är inbjudna att delta vid prisutdelning och efterföljande mingel.

     

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.