Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare och dag för justering

  2.   2

    Information från förvaltningen

  3.   3

    Anmälan av protokoll

  4. SISAB (Skolfastigheter i Stockholm AB) planerar underhållsåtgärder i tillagningsköket på Thorildsplans gymnasium. I samband med detta föreslår utbildningsförvaltningen att det genomförs verksamhetsanpassningar i skolans kök och matsal, samt ventilationsanpassningar i ett flertal klassrum med syfte att öka den totala permanenta kapaciteten på skolan. Detta möjliggör att den tidsbegränsade matsalspaviljongen kan avvecklas, samtidigt som skolans nuvarande organisation och platsutbud bibehålls. Vidare föreslår förvaltningen en anpassning av skolans huvudentré för att optimera flöden och säkerställa tillgänglighet.

     

    Utbildningsnämnden fattade inriktningsbeslut för ombyggnation av kök och matsal på Thorildsplans gymnasium den 26 oktober 2023. Sedan dess har det upptäckts ett behov av akuta ventilationsåtgärder i ett antal klassrum. Genom att åtgärda dessa kan förvaltningen säkerställa att den ökade kapaciteten kan nyttjas som planerat.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens förslag till genomförandebeslut och ansöker hos kommunstyrelsens ekonomi- och trygghetsutskott om godkännande av förslaget. Beslutet justeras omedelbart.

    Bilagor

  5. Kök och matsalsytor i fastigheten Segelbåten 9 där S:t Eriks gymnasium, Polhems anpassade gymnasieskola och Riksgymnasiet för rörelsehindrade (RgRh) bedriver verksamhet, är i behov av underhåll. Lokalerna är slitna, har fuktskador, bristande ventilation och otillräcklig kapacitet för att möta skolornas behov, vilket påverkar både verksamhet och arbetsmiljö negativt.

     

    Projektet syftar till att i samband med SISAB:s underhållsåtgärder, genomföra anpassningar som säkerställer kökets tillagningskapacitet för skolornas organisationer inom befintlig lokalyta. Övriga åtgärder omfattar förbättrade flöden i kök och matsal, förbättrad ventilation, effektivare avfallshantering samt tillgänglighetsanpassningar.

     

    Byggstart planeras till juni 2026 med färdigställande i augusti 2027. Projektet kommer att genomföras i etapper för att möjliggöra intern evakuering under byggtiden. Måltider kommer att tillhandahållas genom leverans från annat kök.

     

    Projektet föreslås genomföras till en hyresgenererande kostnad om cirka 41,2 mnkr, med ett årligt hyrestillägg om cirka 3,6 mnkr. Den totala projektkostnaden för utbildningsförvaltningen beräknas till cirka 47,3 mnkr exklusive index.

    Bilagor

  6. Blackebergsskolan står inför ett omfattande underhåll och i samband med detta planerar utbildningsförvaltningen att beställa verksamhetsanpassningar för att uppfylla myndighetskrav vad gäller tillgänglighet och arbetsmiljö. Samtidigt genomförs nödvändiga lokalanpassningar för att lokalerna ska kunna nyttjas på bästa sätt. Projektet innebär ingen ökad elevkapacitet och skolans tidsbegränsade lokaler i form av två paviljonger på angränsande tomt kommer också att avvecklas.

     

    Blackebergsskolans verksamhet evakueras till Sankt Jacobi under tiden som underhåll och verksamhetsanpassningar genomförs, från augusti 2028 till juni 2030.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens förslag till genomförandebeslut och ansöker hos kommunstyrelsens ekonomi- och trygghetsutskott om godkännande av förslaget. Beslutet justeras omedelbart.

    Bilagor

  7. Utbildningsnämnden fastställer årligen studievägsutbudet. Utbildningsförvaltningens tjänsteutlåtande innehåller förslag till organisation av studievägsutbudet vid stadens kommunala gymnasieskolor och anpassade gymnasieskolor läsåret 2026/2027.

     

    Antalet platser på de olika programmen i gymnasieskolan ska enligt skollagen så långt det är möjligt anpassas med hänsyn till ungdomarnas önskemål och arbetsmarknadens behov. Anpassningen till elevernas önskemål innebär att förvaltningen inte kan göra den definitiva dimensioneringen innan ungdomarnas val är kända. Beslut om ändringar i dimensionering, liksom fördelningen av utbildningsplatser till respektive skolenhet, är delegerat till gymnasiedirektören.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår en ökning med cirka 500 platser. Ökningen fördelas på högskoleförberedande program, yrkesprogram, introduktionsprogram och individuella programmet.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden fastställer studievägsutbudet i gymnasieskolan och anpassade gymnasieskolan för läsåret 2026/2027 i enlighet med förvaltningens tjänsteutlåtande.

    Bilagor

  8. Utbildningsnämndens beslut från den 22 maj 2025 § 7, i ärende rubricerat Observatorielundens skola – beslut om avveckling, har överklagats. Utbildningsnämnden yttrade sig i målet den 28 augusti 2025 § 9. Sedan nämndens yttrande har ytterligare handlingar inkommit i målet. Förvaltningsrätten ger utbildningsnämnden tillfälle att yttra sig över de tillkomna handlingarna.

     

    Utbildningsförvaltningen har tagit fram ett förslag till kompletterande yttrande som förvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner och överlämnar till förvaltningsrätten. Kompletteringen syftar till att bemöta det som framförs i de i målet tillkomna handlingarna. Kompletteringen innebär inte en förändrad inställning i målet, utan förvaltningen står fast vid den tidigare bedömningen att det överklagade beslutet är fattat av rätt organ, är en angelägenhet för kommunen, har tillkommit på ett lagligt sätt och inte strider mot lag eller annan författning. Förvaltningen anser inte att det föreligger grund för upphävande.

    Bilagor

  9. Utbildningsförvaltningen har tagit fram ett förslag med sammanträdestider för utbildningsnämnden 2026. Under 2026 föreslår förvaltningen att nämnden sammanträder enligt följande datum:

     

    22 januari

    19 februari Verksamhetsberättelse 2025

    26 mars

    23 april Underlag till budget 2027 (treårsbudget)

    20 maj  

    11 juni  Tertialrapport 1

    27 augusti

    24 septemberTertialrapport 2

    22 oktober

    19 november

    10 december

    Om ingenting annat meddelas äger sammanträdena rum kl. 16:30 i lokal Insikten, Hantverkargatan 2F. Sammanträdena är inte öppna för allmänheten.

    Bilagor

  10. Funktionsrätt Stockholms stad har meddelat att ledamot Olga Karlsson, DHR/Unga Rörelsehindrade, avsagt sig sin plats i rådet för funktionshinderfrågor. Till följd av detta har Funktionsrätt Stockholms stad inkommit med en fyllnadsnominering till vakant plats i rådet. Förslag på ny ledamot är Mathilda Vedel Düring, Synskadades Riksförbund Stockholms stad.

     

    Utbildningsförvaltningen, förskoleförvaltningen och Skolfastigheter i Stockholm AB föreslår att Olga Karlsson entledigas från sitt uppdrag i rådet för funktionshinderfrågor. Fortsatt föreslår utbildningsförvaltningen, förskoleförvaltningen och Skolfastigheter i Stockholm AB att Mathilda Vedel Düring, Synskadades Riksförbund Stockholm stad, utses till ny ledamot i utbildningsnämndens, förskolenämndens och Skolfastigheter i Stockholm AB:s råd för funktionshinderfrågor. Med hänsyn till rådets fortsatta arbete och behov av en ny ledamot bör ärendet justeras omedelbart.

    Bilagor

  11. Utbildningsförvaltningen arbetar löpande med att uppmärksamma behov av förändringar och uppdateringar av utbildningsnämndens delegationsordning utifrån bland annat förändrad lagstiftning och behov av redaktionella förbättringar. I tjänsteutlåtandet redovisar förvaltningen ett antal förslag till förändringar av såväl befintliga delegationer som tillägg av nya delegationer.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förslagen till ändringar i delegationsordningen för nämnden i enlighet med förvaltningens tjänsteutlåtande med tillhörande bilaga. Vidare förslår förvaltningen att nämnden delegerar samtliga beslut i delegationsordningen till utbildningsdirektören och att utbildningsdirektören får rätt att besluta om vidaredelegation. Anmälan av beslut i enlighet med delegationsordningen ska göras löpande till utbildningsnämnden. Ändringarna i delegationsordningen träder i kraft den 1 januari 2026.

    Bilagor

  12. Stiftelsen Tekniska museet och utbildningsförvaltningen avser att fortsätta pågående samarbete kring verksamheten ”Tekniska on Tour”. Verksamheten syftar till att väcka elevens intresse för teknik och naturvetenskap för att öppna möjligheter till fortsatta studier inom ämnesområdena. Förvaltningen bedömer att Tekniska on tour genomförs på ett sätt som är ett komplement till skolornas verksamhet. Verksamheten riktar sig till skolor i stadens fokusområden. Stiftelsen Tekniska museet har ett specifikt arbetssätt och kompetens för att genomföra verksamheten. I förslaget om förlängning av avtal och överenskommelsen finansierar utbildningsnämnden verksamheten med 2 mnkr för år 2026.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden förlänger ingången överenskommelse om idéburet partnerskap med stiftelsen Tekniska museet enligt bilagt avtal samt att nämnden delegerar till utbildningsdirektören att underteckna idéburet offentligt partnerskap med stiftelsen Tekniska museet enligt bilagt avtal.

    Bilagor

  13. Utbildningsnämndens partnerskap med Berättarministeriet syftar till att inspirera elever till läsande och skrivande. Genom samarbetet vill parterna möjliggöra för elever i socioekonomiskt svaga områden att erövra det svenska språket och att därmed kunna höja sina skolresultat. Det nuvarande avtalet mellan utbildningsnämnden och stiftelsen Berättarministeriet löper ut den 31 december 2025.

     

    Utbildningsförvaltningen bedömer att stiftelsen Berättarministeriet har ett specifikt arbetssätt och kompetens samt att verksamheten genomförs på ett sätt som är ett komplement till skolornas verksamhet.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden beslutar att fortsätta partnerskapet med stiftelsen Berättarministeriet och att nämnden delegerar till utbildningsdirektören att underteckna avtal om idéburet offentligt partnerskap med stiftelsen Berättarministeriet enligt bilagt avtal.

    Bilagor

  14. Kommunstyrelsen har remitterat ett förslag på riktlinje för hantering av externa remisser i Stockholm stad till utbildningsnämnden för yttrande. Riktlinjen är tänkt att göra stadens arbete med att besvara externa remisser mer effektivt med tyngdpunkten på att stadens svar är såväl förståeliga som tydliga för respektive remissinstans.

     

    Många remisser som staden svarar på har inverkan på stadens olika verksamheter i form av förändrad eller ny lagstiftning. För en rättssäker och effektiv hantering av externa remisser är det särskilt viktigt att stadens nämnder och bolag arbetar utifrån ett enhetligt arbetssätt med gemensamma grundprinciper för att underlätta det slutliga svaret som tas fram av ansvarig rotel inför att svaret fastställs på politisk nivå. Förvaltningen välkomnar att stadens arbete med externa remisser utgår ifrån en gemensam riktlinje och anser att riktlinjen är en ambitionshöjning i stadens arbete med externa remisser. Riktlinjen bör därutöver kompletteras med en skrivning om vikten av att använda klarspråk när ett förslag på remissvar tas fram av respektive förvaltning/bolag.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen. Med hänsyn till remisstiden behöver beslutet justeras omedelbart.

    Bilagor

  15. Kommunstyrelsen har remitterat slutbetänkandet ”En kulturkanon för Sverige (SOU 2025:92)” till utbildningsnämnden för yttrande. Av slutbetänkandet framgår att kulturkanon för Sverige består av 100 verk och företeelser inom kategorierna konstarter respektive samhälle. I betänkandet finns också förslag om hur kulturkanon ska förvaltas och hur den ska bli tillgänglig för allmänheten.

     

    Utbildningsförvaltningen ser positivt på ambitionen att ytterligare tillgängliggöra och uppmärksamma kultur och kulturarv för barn och unga. Förvaltningen avstyrker dock förslaget om att regeringen, i samband med översyn av läroplaner och kurs- och ämnesplaner, ska överväga att införa skrivningar om kulturkanon i relevanta delar av styrdokumenten. Förvaltningen anser att rektorer och lärare själva ska bestämma om, och i så fall hur, de ska använda kulturkanon i undervisningen och att den alltså bör vara ett frivilligt stöd.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.

    Bilagor

  16. Kommunstyrelsen har remitterat en motion av Claes Nyberg (C) till utbildningsnämnden för yttrande med förslag om att Stockholms stad inom sina verksamheter ska införa syskonförtur vid placering i förskola för barn som har syskon i en grundskola som är organisatoriskt eller geografiskt kopplad till förskolan.

     

    Frågan om syskonförtur inom förskolan ligger utanför utbildningsnämndens verksamhetsområden och förvaltningen avstår därför från att lämna synpunkter i sak på förslaget. Förvaltningen vill även tydliggöra att det inte finns några kommunala förskolor i Stockholms stad som organisatoriskt tillhör en skolenhet.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen. Med hänsyn till remisstiden behöver beslutet justeras omedelbart.

    Bilagor

  17. Kommunstyrelsen har remitterat en motion från Claes Nyberg (C) till utbildningsnämnden för yttrande med förslag om att utbildningsförvaltningen får i uppdrag att utreda möjligheten att införa kvällsöppen skola i form av kvällshäng för elever. Enligt förslaget ska staden i utredningen särskilt beakta vilka skolor som är belägna i områden med begränsad tillgång till trygga och kostnadsfria mötesplatser för barn och unga. Staden ska även utreda möjligheten till samverkan med civilsamhället för att komplettera eller förstärka skolornas egna resurser i genomförandet av kvällsverksamheten.

     

    Utbildningsförvaltningen instämmer i att det är viktigt att ge barn och unga fler möjligheter till en meningsfull fritid. Förvaltningen anser dock inte att det i nuläget är aktuellt att påbörja en utredning om att införa kvällsöppen skola. Det finns flera aktörer som erbjuder trygga, jämställda och avgiftsfria mötesplatser för barn och unga. Stockholms stad arbetar sedan 2022 enligt en strategi för fritids- och ungdomsgårdarna. Strategin är ett styrdokument som ger riktning för hur verksamheterna ska arbeta för att fler unga ska få en rik och meningsfull fritid. Strategin gäller till och med 2025 och ska revideras under året. Staden har även gjort ett förvaltningsövergripande arbete för att ytterligare tillgängliggöra skollokaler efter verksamhetstid.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen. Beslutet justeras omedelbart.

    Bilagor

  18. Utbildningsnämnden har mottagit en skrivelse från Emil Rapp (L) angående kommunikation med vårdnadshavare kring nedläggning av Observatorielundens skola.

     

    Inför beslutet om avveckling av Observatorielundens skola tog förvaltningen fram en kommunikationsplan för information till elever, vårdnadshavare och personal. En viktig utgångspunkt för kommunikationen har varit att de som berörs av avvecklingen skulle få information innan beslutsunderlaget publicerades för allmänheten. Att tidpunkten sammanföll med att reservantagningen stängde var en olycklig omständighet och förvaltningen har inom ramen för vad som är möjligt försökt underlätta för de elever och vårdnadshavare som har haft frågor eller velat göra senare skolbyten.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

    Bilagor

  19. Utbildningsnämnden har mottagit en skrivelse från Emil Rapp (L) om elevhälsan. I skrivelsen framgår hur frågeställaren efter studiebesök i stadens skolor fått information om att det endast är skolläkare som tillåts remittera till regionens hälso- och sjukvård. Frågeställaren menar att skolläkarna behöver prioriteras till ärenden som kräver läkarundersökning och att skolsköterskorna vanligtvis är fullt ut kvalificerade för att skriva de flesta remisser.

     

    Elevhälsans medicinska insats (EMI) är organiserad utifrån evidens och vetenskap och ska bidra till att säkerställa en högkvalitativ, patientsäker och kostnadseffektiv vård. Alla elever erbjuds ett skolläkarbesök i förskoleklass eller i årskurs 1 i syfte att tidigt identifiera elever med medicinska tillstånd samt elever som riskerar att få skolrelaterade problem som kan vara ett hinder för hälsa, utveckling och lärande. Huvudprincipen för EMI:s rutiner är att skolläkare efter medicinsk bedömning formulerar frågeställningar och skriver remisser till hälso- och sjukvården. I vissa ärenden skriver dock skolsköterska remiss. Dessa regler är oförändrade sedan tidigare och förvaltningen ser ingen anledning att ändra på dem då skolläkare och skolsköterskor har olika kompetensområden som inte kan ersätta varandra.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

    Bilagor

  20. Jan Jönsson (L) har lämnat en skrivelse till utbildningsnämnden där han lyfter vikten av elevhälsans roll i att främja elevers psykiska hälsa. Liberalerna vill stärka psykologers närvaro i skolan, och pekar på att bristen på PTP-tjänster (praktisk tjänstgöring för psykologer) är ett hinder. Han föreslår att PTP-tjänster kan införas i skolornas elevhälsoteam för att motverka bristen och stärka elevhälsan.

     

    Elevhälsan organiseras lokalt på skolorna och det är rektor som anställer elevhälsans personal. Förvaltningen har under de senaste åren tagit emot ett tio-tal psykologer på PTP-tjänster. I de fallen har personer sökt de reguljära skolpsykologtjänsterna som utannonserats av skolorna. Förvaltningen främjar anställandet av PTP-psykologer genom stöd till skolorna kring anställning, och med handledning till PTP-psykologerna. Förvaltningen ställer sig positiv till att fortsätta se över möjligheten att etablera PTP-tjänster inom förvaltningen.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

    Bilagor

  21. Utbildningsnämnden har tagit emot en skrivelse från Jan Jönsson (L) med en fråga om varför utbildningsförvaltningen inte har inkluderat Skärholmen i Skolverkets nätverk för skolor i utsatta områden.

     

    ”Nätverket för rektorer som leder skolor med utmaningar” är ett samarbete mellan Stockholms universitet, Skolverket, Stockholms stad och två andra kommuner. Eftersom Stockholms stad är en av flera kommuner i nätverket har antalet medverkande skolor varit begränsat. Förvaltningen har därför inte kunnat inkludera samtliga skolor som ingår i nätverkets målgrupp. Nu är nätverket inne på sitt sista år och det finns inte utrymme att utvidga det ytterligare.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

    Bilagor

  22. Utbildningsnämnden har mottagit en skrivelse från Jan Jönsson (L) med en fråga om hur utbildningsförvaltningen hanterar samplaneringen med idrottsförvaltningen i relation till det sjunkande elevantalet i stadens skolor.

     

    Utbildningsförvaltningen anser att samarbetet med idrottsförvaltningen avseende behovet av idrottslokaler fungerar väl, och det finns flera upparbetade forum för dialog och samverkan. Det finns utmaningar där samplanerade skolbyggnadsprojekt skjuts upp när behovet av elevplatser minskar men idrottsbehovet kvarstår. Utbildningsförvaltningen har en löpande dialog med idrottsförvaltningen kring dessa frågor, och den strategiska planeringen hanteras inom samordnad skolplanering i Stockholm (SAMS). Idrottsförvaltningen ansvarar för idrottsbehovet medan utbildningsförvaltningen svarar för skolbehovet. Aktuell skolplanering beskrivs närmare i utbildningsnämndens lokalförsörjningsplan.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

    Bilagor

  23.   26

    Övriga frågor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.