Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare och dag för justering

  2.   2

    Information från förvaltningen

  3.   3

    Anmälan av protokoll

  4. I verksamhetsplanen för 2026 beskrivs hur utbildningsnämnden planerar att bidra till de mål och direktiv som fastställts i kommunfullmäktiges budget. Utbildningsnämnden har följande prioriterade områden under 2026:

     

    Ökad likvärdighet

    De senaste åren har betydande insatser genomförts för att öka likvärdigheten inom och mellan Stockholms stads kommunala skolor. Trots generellt goda kunskapsresultat kvarstår utmaningen med resultatskillnader, främst utifrån socioekonomiska förutsättningar. Insatser för att öka likvärdigheten behöver därför fortsatt vara i fokus för att möjliggöra att alla elever utvecklas och når kunskapsmålen.

     

    Trygg och god lärmiljö

    För att ge förutsättningar för lärande ska alla skolor ha en god lärmiljö och god arbetsmiljö där trygghet står i fokus. Elevhälsan ska vara en integrerad del i den pedagogiska verksamheten och särskilt ha fokus på det förebyggande och främjande perspektivet.

     

    Effektiv lokalplanering och resursanvändning

    Nämndens resurser ska i största möjliga mån användas till undervisningen. Att begränsa lokalkostnadernas utveckling och samtidigt möta det minskade elevantalet kräver ett strategiskt arbete.

     

    Hållbar utveckling

    För att främja en hållbar utveckling som tillfredsställer dagens behov, utan att äventyra kommande generationers möjligheter, behöver kunskapen öka om miljö- och klimatförändringar och arbetet med mänskliga rättigheter fortsätta att utvecklas.

    Bilagor

  5. Projektet har pågått sedan 2018. Ett genomförandebeslut som innebar att projektet skulle genomföras i tre etapper fattades 2018 med en total projektkostnad om 308,0 mnkr exklusive index, inklusive kreditiv och omkostnadstillägg samt rivningskostnad. Den beslutade hyresgenererade projektkostnaden var då 285,0 mnkr.

     

    De två första etapperna i beslutet från 2018 är genomförda och två nya byggnader (hus G och hus H) står klara. Hus C, D och F har rivits.

     

    SISAB och utbildningsförvaltningen har tillsammans med idrottsförvaltningen arbetat fram ett nytt reviderat förslag till genomförandebeslut för de återstående åtgärderna i etapp 3. Etapp 3 innefattar ventilationsåtgärder och utbildningsförvaltningens verksamhetsanpassningar för anpassad grundskola i hus A och B. Den befintliga idrottssalen, hus E rivs och en ny idrottshall beställs av idrottsnämnden och byggs på samma plats. Totalt prognosticeras projektet till 461,7 mnkr.

     

    Utbyggnaden av Lillholmsskolan utgår från behovet av att säkerställa långsiktig kapacitet i området samt att ersätta tidsbegränsade paviljonger och externa lokaler. Behovet av kapacitetsökning är oförändrat sedan tidigare genomförandebeslut och behovet av anpassad grundskola är fortsatt stort.

    Bilagor

  6. Sörgårdsskolan ingår tillsammans med Långbrodalsskolan, Skönstaholmsskolan och Kvarnbackaskolan i etapp 6C i det så kallade HIN-projektet för enkelt avhjälpta hinder i skolornas publika lokaler. Med publika lokaler menas lokaler dit allmänheten kan ha tillträde under verksamhetstid.

     

    De planerade åtgärderna på Sörgårdsskolan berör expedition, rektorsrum, matsal, aula, idrottssal och omklädningsrum med tillhörande toaletter. Övriga planerade åtgärder berör angöring, parkering, gångvägar, entréer samt passager för att nå de publika lokalerna. Produktionen planeras att påbörjas våren 2028 och beräknas vara klar i december 2028.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens förslag att genomföra tillgänglighetsåtgärder på Sörgårdsskolan till en uppskattad hyresgenererande projektkostnad om cirka 7,6 mnkr och med en uppskattade tillkommande hyra år 1 om cirka 1,0 mnkr.

    Bilagor

  7. Kvarnbackaskolan ingår tillsammans med Långbrodalsskolan, Skönstaholmsskolan och Sörgårdsskolan i etapp 6C i det så kallade HIN-projektet för enkelt avhjälpta hinder i skolornas publika lokaler. Med publika lokaler menas lokaler dit allmänheten kan ha tillträde under verksamhetstid.

     

    De planerade åtgärderna på Kvarnbackaskolan berör expedition, rektorsrum, matsal, idrottssal och omklädningsrum med tillhörande toaletter. Övriga planerade åtgärder berör angöring, parkering, gångvägar, entréer samt passager för att nå de publika lokalerna. Produktionen planeras att påbörjas våren 2028 och beräknas vara klar i december 2028.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens förslag att genomföra tillgänglighetsåtgärder på Kvarnbackaskolan till en uppskattad hyresgenererande projektkostnad om cirka 7,9 mnkr och med en uppskattad tillkommande hyra år 1 om cirka 1,0 mnkr.

    Bilagor

  8. Efter utbildningsnämndens beslut i maj om att avveckla Observatorielundens skola har utbildningsförvaltningen utrett möjligheten att tidigarelägga flytten av högstadiet till hösten 2026 för att säkerställa trygghet och kontinuitet för eleverna. I och med det minskar även risken för läraravhopp då lärare och annan personal redan under det här läsåret kan få besked om vidare anställning på Vasa Real kommande år. Förslaget gäller endast högstadiet. Elever på låg- och mellanstadiet inte bedömts påverkas av att tidigarelägga flytten av högstadiet.

     

    Både under dialogmöte och i enkätsvar framkommer att många vårdnadshavare är positiva till att tidigarelägga flytten under förutsättning att klasserna hålls intakta och att nuvarande lärare följer med, vilket anses avgörande för trygghet och studiero.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens förslag om att tidigarelägga flytten av högstadieelever på Observatorielundens skola till Vasa Real till höstterminen 2026.

    Bilagor

  9. Sedan utbildningsnämnden antog läromedelspolicyn har skollagen förändrats gällande läromedel. Utbildningsförvaltningen föreslår därför att ersätta nuvarande styrning med anvisningar för tillgång till läromedel.

     

    De föreslagna anvisningarna tydliggör central förvaltnings samt rektors ansvar för läromedel. I övrigt beskrivs skollagens regleringar kring tillgång till läromedel.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens förslag till anvisningar för tillgång till läromedel.

    Bilagor

  10. Utbildningsnämnden fördelar årligen bidrag till utomstående organisationer. Inför år 2026 har tio ansökningar om bidrag inkommit. Ansökningarna har bedömts utifrån formkrav och bedömningsgrunder enligt utbildningsnämndens ”Anvisningar för bidrag till utomstående organisationer” samt Stockholm stads ”Riktlinjer avseende förenings- och kulturstöd – demokrativillkor”.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att sju föreningar beviljas bidrag. Den totala kostnaden är cirka 2,3 miljoner kronor (exkl. moms). Samtidigt föreslår förvaltningen att utbildningsnämnden avslår tre ansökningar med anledning av att de inte uppfyller bedömningsgrunderna i tillräcklig utsträckning. Förvaltningen föreslår också att uppföljningen av verksamhetsbidrag för 2025 godkänns samt att den andra ansökningsomgången och beslutstillfället för 2026 ställs in. 

    Bilagor

  11. Kommunstyrelsen har remitterat förslaget ”Mer relevant än någonsin - Biblioteksplan för Stockholms stad” till utbildningsnämnden för yttrande. I förslaget stakas riktningen ut för stadens folkbiblioteksverksamhet och behovet av fyra strategiska förflyttningar formuleras. Syftet är att underlätta och utveckla mötet mellan bok och användare samt att i övrigt utveckla folkbibliotekens viktiga samhällsuppdrag.

     

    Utbildningsförvaltningen ställer sig positiv till förslaget. Förvaltningen uppskattar biblioteksplanens koppling till skolbiblioteksplanen och välkomnar utvecklad samverkan mellan skola och folkbibliotek. Tillgång till läxhjälp och studieplatser ser förvaltningen som särskilt viktiga insatser, liksom ambitionen att barn och unga ska ges ökad möjlighet till medskapande och delaktighet.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen. Eftersom remisstiden är kort föreslår förvaltningen att utbildningsnämnden justerar beslutet omedelbart.

    Bilagor

  12. Kommunstyrelsen har remitterat ”Reviderade riktlinjer för omsorg på obekväm arbetstid” till utbildningsnämnden för yttrande. Förskolenämnden har reviderat riktlinjerna i samband med att Stockholms stad genomför en omorganisation av omsorg på obekväm arbetstid.

     

    Utbildningsförvaltningen ställer sig positiv till de reviderade riktlinjerna för omsorg på obekväm arbetstid. Förvaltningen välkomnar att barnperspektivet har blivit tydligare samt att det finns ett nytt avsnitt om barn i behov av särskilt stöd.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.

    Bilagor

  13. Kommunstyrelsen har remitterat betänkandet ”Förmedling av post till personer med skyddad folkbokföring” (SOU 2025:90) på remiss till utbildningsnämnden. Syftet med förslaget till reglering i betänkandet är att ge ett tydligt rättsligt stöd till en verksamhet som Skatteverket har bedrivit sedan 1990-talet, men som hittills saknat uttryckligt författningsstöd. Utredningen föreslår även ändringar i postlagen och offentlighets- och sekretesslagen för att stärka rättssäkerheten, effektiviteten och integritetsskyddet i postförmedlingen.

     

    Utbildningsförvaltningen ställer sig positiv till förslaget i betänkandet. Förvaltningen vill dock uppmärksamma risker kring integritet och IT-säkerhet, som bör hanteras för att säkerställa att lagstiftningen får önskad effekt.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.

    Bilagor

  14. Kommunstyrelsen har fått en motion av Jonas Naddebo (C) på remiss från kommunstyrelsen. Motionen lyfter fram att förutsättningarna för flickors idrottande påverkas negativt där det saknas omklädningsrum och toaletter i anslutning till fotbollsplaner. Motionären föreslår därför att berörda nämnder och bolag får i uppdrag att se till att samtliga fotbollsplaner i staden har tillgång till toaletter samt att det finns tillgång till omklädningsrum vid större fotbollsplaner och anläggningar.

     

    Utbildningsförvaltningen ser positivt på motionens grundläggande intentioner, men ser för egen del ett antal praktiska svårigheter med genomförandet av ett eventuellt uppdrag. Förvaltningen ser det som olämpligt att öppna upp skollokaler för allmänheten under skoltid. Det är inte heller lämpligt att hålla lokaler olåsta under tider då det inte finns personal på plats. Ett eventuellt tillgängliggörande av lokaler skulle därför förutsätta att det kan utföras inom idrottsförvaltningens bokningssystem och under de tider då idrottsförvaltningen råder över uthyrningsbara lokaler. Att tillgängliggöra enstaka toaletter som inte är kopplade till lokaler som redan är uthyrningsbara skulle sannolikt innebära kostnader som förvaltningen inte anser ska finansieras av elevschablonen. Ett eventuellt uppdrag skulle behöva föregås av en analys av såväl behov som genomförbarhet.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.

    Bilagor

  15. Kommunstyrelsen har remitterat en motion av Andréa Hedin (M) till utbildningsnämnden för yttrande med förslag om ett pilotprojekt om campusskolor. Syftet är att erbjuda en trygg och meningsfull fritid för barn och unga.

     

    Utbildningsförvaltningen instämmer i att det är viktigt att ge alla barn och unga tillgång till en trygg och meningsfull fritid. Inom staden pågår flera satsningar för att få fler barn och unga att delta i fritidsaktiviteter. Därför anser förvaltningen att det i nuläget inte är aktuellt att påbörja ett pilotprojekt med campusskolor.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.

    Bilagor

  16. Utbildningsnämnden har fått en motion av Jan Jönsson och Sara Svanström (båda L) på remiss från kommunstyrelsen. Motionärerna föreslår att ekonomiska medel avsätts åt trafikkontoret för att genomföra trygghets- och säkerhetsfrämjande åtgärder i trafikmiljön runt stadens skolor, särskilt avseende elevernas vägar till och från skolan.

     

    Utbildningsförvaltningen ställer sig utifrån sina ansvarsområden positiv till förslaget. Förvaltningen vill dock lyfta att en generell problematik i skolornas trafikmiljö är att alltför många vårdnadshavare väljer att lämna och hämta sina barn med bil. Motionens förslag kan underlätta för vårdnadshavare att välja andra transportsätt, men att få till stånd en beteendeförändring kräver sannolikt kompletterande åtgärder från stadens sida. Förvaltningen vill också lyfta att trafikmiljön runt skolan inte bara är viktig vid hämtning och lämning, utan även vid utflykter eller nyttjande av närliggande offentliga parker för rastverksamhet.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen. Förvaltningen föreslår vidare att beslutet justeras omedelbart på grund av remissens svarstid.

    Bilagor

  17. Andréa Hedin med flera (M), Jan Jönsson med flera (L) och Claes Nyberg med flera (C) har lämnat in en skrivelse angående elever med mycket hög frånvaro. I skrivelsen uttrycker skribenterna oro för att stadens system för att bevaka och hantera skolplikten brister och därmed innebär ett hot mot barns rätt till utbildning. Skribenterna menar att det finns en diskrepans mellan frånvarouppgifterna i den fördjupade studien om frånvaro i grundskolan (UTBF 2025/3967) i jämförelse med tidigare kommunicerade uppgifter om antalet elever med hög frånvaro.

     

    Utbildningsförvaltningen har genomfört en fördjupad studie om frånvaro i grundskolan och presenterat resultatet i en rapport. I rapporten beskrivs dels frånvarouppgifter över tid som följts upp i olika syften, dels hur Stockholms stads kommunala grundskolor arbetar främjande och förebyggande för att få elever åter till skolan. Diskrepansen i frånvarostatistiken beror på de olika syften som uppföljningen haft. Förvaltningen anser att nuvarande frånvarosystem är ändamålsenligt för staden att uppfylla sitt skolpliktsansvar. I övrigt redogör förvaltningen för hur medlen i budgeten 2024 för förstärkt skolpliktsbevakning nyttjats, vilka avsåg en utökning av det anslag för myndighetsutövning/ hemkommunsuppdrag som finns i nämndens ram.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

    Bilagor

  18. Utbildningsnämnden har mottagit en skrivelse från Andréa Hedin med flera (M), Jan Jönsson (L) och Claes Nyberg (C) angående tryggheten på skolorna i Hjorthagen och Norra Djurgårdsstaden.

     

    Hjorthagens skola och Bobergsskolan har inte behövt vidta några särskilda åtgärder, då de redan har etablerade trygghetsrutiner som bidrar till en säker skolmiljö. Det har inte rapporterats några incidenter kopplade till boendet och skolornas verksamhet har kunnat fortgå som vanligt. Rektor får kontinuerlig information genom samverkan med trygghetssamordnare, polis och socialförvaltningen vilket bidrar till ett stabilt informationsflöde och ett tryggt skolklimat. Skolpersonalen har inte sett någon påverkan på elevernas skolgång, och frågor från elever har bemötts med samtal, samtidigt som det förebyggande trygghetsarbetet fortsätter.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

    Bilagor

  19. Utbildningsnämnden har tagit emot en skrivelse från Andréa Hedin med flera (M) med frågor angående skolfrukost. Frågorna gäller kostnaden för skolfrukost per elev, hur många elever som regelbundet tar del av skolfrukosten och hur kunskapsutvecklingen hos elever på de skolor där skolfrukost serveras utvecklats.

     

    Utbildningsförvaltningen har genomfört en enkätundersökning bland de skolor i kvartil 3 och 4 som erbjuder skolfrukost. Den ungefärliga kostnaden under vårterminen 2025 skiljer sig åt bland de 26 skolor som har besvarat enkäten. Hälften av dem svarar att skolfrukosten kostar 10 kr eller mindre per elev.

     

    Antalet elever som regelbundet deltog i skolfrukosten under vårterminen 2025 varierar också bland de skolor som har besvarat enkäten, från omkring 9 elever till omkring 100 elever. Frågan om sambandet mellan kunskapsutvecklingen och erbjudandet om frukost på respektive skola kan inte besvaras på ett adekvat sätt. Avsikten med skolfrukost är att skapa mer likvärdiga förutsättningar för eleverna och det är inte möjligt att utifrån enbart skolfrukosten dra direkta slutsatser om elevernas kunskapsutveckling.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

    Bilagor

  20. Utbildningsnämnden har mottagit en skrivelse från Jan Jönsson (L), Claes Nyberg (C) och Andréa Hedin med flera (M) angående hanteringen av Observatorielundens skola i samband med den planerade sammanslagningen med Vasa Real.

     

    Förvaltningen arbetar proaktivt med den planerade avvecklingen och sätter elevernas trygghet och relationer i fokus. Trots vissa personalförändringar efter beskedet har skolan kunnat ersätta vakanta tjänster och ingen personal behöver lämna sin tjänst under läsåret 2025/2026. Förvaltningen konstaterar en minskning med 53 elever jämfört med föregående år, vilket främst beror på skolbyten inför årskurs 7 och har medfört justeringar i klassorganisationen samt minskningar i övriga årskurser.

     

    En gemensam tidsplan har tagits fram i nära samverkan med skolledningar, fackliga företrädare och HR, med fokus på att stödja både personal och elever genom processen. För att skapa kontinuitet och trygghet för eleverna planeras hela klasser att flyttas tillsammans, lärargrupper att samarbeta och elever att få besöka sin nya skolmiljö i förväg. Särskild hänsyn tas till elever med särskilda behov. Kontinuitetstanken genomsyrar hela planeringen. Förvaltningen följer stadens process för personalplanering för fortsatt tjänstgöring efter läsåret 2025/2026, där behov och kompetens matchas mot Vasa Reals framtida resursbehov.

     

    I planeringen har synpunkter från vårdnadshavare och elever beaktats, med särskild hänsyn till trygghet, kontinuitet och minsta möjliga påverkan på verksamheten.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.

    Bilagor

  21. Samtliga skolor inom område Innerstaden har sedan tidigare upphandlade leverantörer för genomförandet av lokalvård. Kontrakten löper ut den 31 januari 2027 respektive 30 juni 2027.

     

    Upphandlingen avser regelmässig (daglig) städning, tilläggstädning samt underhållstjänster för skolorna. Det totala värdet uppskattas till cirka 55 miljoner kronor per år. Avtalstiden löper från den 1 februari 2027 till och med den 31 januari 2029, med möjlighet till förlängning med 1+1 år, dock längst till och med den 31 januari 2031.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden delegerar till utbildningsdirektören att besluta om upphandlingsdokument, tilldelningsbeslut, teckna och förlänga ramavtal samt att göra förändringar och tillägg till ramavtal gällande upphandling av lokalvård till Stockholms stads kommunala grund- och gymnasieskolor, område Innerstaden.

    Bilagor

  22. Gustaf och Ida Unmans donationsfond tillkom 1924 och har till ändamål att förvalta stiftelsens förmögenhet och att dela ut stipendier. Utbildningsnämnden har utifrån stiftelsens stadgar till uppgift att utse en ledamot och en suppleant till styrelsen.

     

    Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden utser Karin Henrekson Ahlberg till ordinarie ledamot och Sofie Abrahamsson till suppleant för utbildningsnämndens platser i styrelsen i stiftelsen Gustaf och Ida Unmans donationsfond för perioden 2026-01-01-2028-12-31. 

    Bilagor

  23.   25

    Övriga frågor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.