Val av justerare och dag för justering
Information från förvaltningen
Anmälan av protokoll
SISAB har på beställning från utbildningsförvaltningen genomfört en utredning av en ny grundskola F-9 för 930 elever, inklusive 30 elever i anpassad grundskola, i Stora Sköndal. Syftet med skolan är att möta behovet av elevplatser nära hemmet sett till kommande bostadsbyggnation. Skolan ska också helt ersätta elevplatser på Sandåkraskolan i och med att bygglov för Sandåkraskolans tidsbegränsade lokaler löper ut. En ny skola i Stora Sköndal kommer även möjliggöra tomställning av Sandåkraskolans permanenta lokaler för eventuella verksamhetsanpassningar och underhåll. Området saknar idag både elevplatser i årskurs 7–9 och platser i anpassad grundskola.
Den nya skolbyggnaden innehåller samtliga funktioner. Matsal och idrottslokaler görs tillgängliga för uthyrning. Under skolan ska ett underjordiskt parkeringshus byggas och finansieras av Stockholms stads Parkering AB. Parkeringshuset ska samplaneras med skolbygget men stå klart innan skolan byggs.
Projektkostnaden exklusive index är 771,2 mnkr. Omkostnadstillägg och kreditiv om 52,8 mnkr tillkommer vilket ger utbildningsnämnden en total kostnad om 824,0 mnkr varav hyresgrundande kostnad är 814,3 mnkr. En beräknad tillkommande årshyra är beräknad till 65,2 mnkr.
Projektkostnaden har ökat cirka 100 mnkr sedan reviderat utredningsbeslut, vilket baserades på schablonsiffror. I detta beslut har kalkyl gjorts på framtagen utredningshandling där ytor och funktioner omdisponerats och ökat vilket medfört merkostnader. Även arbetsplatsomkostnader och byggherrekostnader har ökat, kopplat till ytan och komplexiteten i projektet.
Förvaltningen och SISAB föreslår att projektet går vidare till förslagshandling och återkommer med ett underlag för genomförandebeslut. Behovet av en ny skola i området är avgörande för bedömningen.
Bilagor
Antalet barn i grundskoleåldern i Norra innerstaden förväntas minska betydligt fram till 2045. Det minskade elevantalet gör att förvaltningen ser behov av att minska antalet utbildningsplatser i området och frånträda tidsbegränsade externa lokaler för att minska hyreskostnadens andel av skolpengen. Samtidigt finns ett stort behov av ändamålsenliga skollokaler för att kunna evakuera elever från skolor i området där Stockholms skolfastigheter AB (SISAB) ser behov av att genomföra underhåll i fastigheterna.
Observatorielundens skola har inför läsåret 2025/26 påbörjat en minskning av sin organisation för att till 2027 kunna frånträda lokaler i två externa fastigheter som har tidsbegränsade bygglov. Mot bakgrund av att det redan föreligger ett behov av att minska kapaciteten på skolan samtidigt som flera andra F-9 skolor i närområdet, med ändamålsenliga skollokaler, har lediga platser anser förvaltningen att en avveckling av Observatorielundens skola är ett hållbart sätt att hantera den förväntade minskningen av elevantalet i Norra innerstaden. Samtidigt kan de permanenta lokalerna som kvarstår ställas om och fungera som evakueringslösning för elever från flertal skolor i närområdet där skolorna behöver genomgå omfattande underhåll i närtid.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens förslag till beslut att stänga antagningen till Observatorielundens skola från och med läsåret 2026/27 samt att avveckla Observatorielundens skola till höstterminen 2027. Förvaltningen föreslår även att lokalerna på Sandåsgatan 2 och Odengatan 63 ska nyttjas för kommande evakueringsbehov i samband med planerat underhåll av andra skolor.
Bilagor
En ny skolenhet planeras att starta hösten 2026, belägen i området Slakthusområdet i stadsdelen Enskede-Årsta-Vantör. Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden beslutar att skolenheten får namnet Slakthusområdets gymnasium. Flera av stadens kommunala skolor är uppkallade efter det område som skolan ligger i. Genom att döpa skolan efter området så cementeras inte skolans inriktning utan kan anpassas till söktryck och arbetsmarknadens behov.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden beslutar att den nya skolenheten ska heta Slakthusområdets gymnasium samt att namnet anmäls till stadsbyggnadsnämnden. Beslutet föreslås justeras omedelbart då arbete med rekrytering av personal samt elever måste påbörjas snarast under hösten. En viktig marknadsföringskanal är länets gymnasiemässa som arrangeras i november och som måste planeras under våren.
Bilagor
Utbildningsförvaltningen arbetar löpande med att uppmärksamma behov av förändringar och uppdateringar av utbildningsnämndens delegationsordning utifrån bland annat förändrad lagstiftning och behov av redaktionella förbättringar. Förvaltningen redovisar i tjänsteutlåtandet ett antal förslag till förändringar av såväl befintliga delegationer som tillägg av nya delegationer.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens förslag till ändringar i delegationsordningen för nämnden i enlighet med tjänsteutlåtandet. Vidare föreslår utbildningsförvaltningen att utbildningsnämnden delegerar samtliga beslut i delegationsordningen till utbildningsdirektören och att utbildningsdirektören får rätt att besluta om vidaredelegation. Ändringarna i delegationsordningen träder i kraft den 1 juli 2025.
Bilagor
I Stockholms stad har arbetsmarknadsnämnden huvudansvaret för kommunens aktivitetsansvar utifrån stadens handlingsplan för arbetet. Arbetsmarknadsförvaltningen har, i samverkan med utbildningsförvaltningen och socialförvaltningen samt i samråd med stadsdelsförvaltningarna, tagit fram en handlingsplan för perioden 2025–2027. Handlingsplanen beskriver uppdragets bakgrund och innehåll, organisation för genomförandet, ansvarsfördelning samt inriktning för insatser på en övergripande nivå.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner Handlingsplan för kommunens aktivitetsansvar i Stockholms stad 2025–2027 och överlämnar den till kommunstyrelsen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat betänkandet Skärpta villkor för friskolesektorn (SOU 2025:37) till utbildningsnämnden för yttrande.
Förvaltningen är i huvudsak positiv till förslagen som, om de genomförs, kan bidra till något bättre insyn i skolverksamhet som bedrivs av enskilda huvudmän och att offentliga medel i något högre utsträckning används i skolverksamheten. Förvaltningen menar dock att kravet på långsiktighet bör gälla tills vidare eller minst 10 år, att återkrav av tilläggsbelopp försvåras av att kommuner inte har rätt till insyn i friskolors verksamhet, att återkrav bör vara möjligt vid alla typer av brott och att reglerna om värdeöverföringsförbud vid nyetablering behöver utvecklas.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen. Beslutet kräver omedelbar justering med hänsyn till remisstiden.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat delbetänkandet SOU 2025:44 "Förbättrat stöd i skolan" till utbildningsnämnden för yttrande. I utredningen beskrivs problemet med att tusentals elever varje år lämnar grund- och gymnasieskolan utan att nå målen för utbildningen, något som ger stora konsekvenser både för den enskilde och samhället i stort. För att komma till rätta med problemet föreslår utredningen en rad åtgärder som syftar till att i högre utsträckning ge elever tidiga, adekvata och effektiva stödinsatser än idag.
Förvaltningen ställer sig positiv till förslagen som bland annat föreslår att slopa ”extra anpassningar” och ”garantin för tidiga stödinsatser”, samt införande av nationella standardiserade tester för att tidigt upptäcka elevers stödbehov. Samtidigt framhåller förvaltningen vikten av att tydligt definiera begrepp som ”ledning och stimulans” samt ”stödundervisning” liksom att elevhälsans professioner fortsatt behöver vara en viktig del i det förebyggande och främjande arbetet med att utveckla skolans lärmiljöer och stödformer.
Förvaltningen ser också behov av tydliggörande avseende när stödundervisningen ska sättas in, hur rektors ansvar ska avgränsas, och vilket professionellt stöd rektor har tillgång till i dessa beslut om särskilt stöd. Vidare ser förvaltningen att kostnaderna för stödundervisning enligt utredningens förslag i praktiken kommer att vara högre än vad utredningens beräkningar visar till följd av bland annat fler lärare med specialpedagogisk utbildning och ökade lokalkostnader. Förvaltningen uppskattar skolornas extra kostnader till mellan 30 och 50 procent högre än vad utredningen gör.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat promemorian Ett nationellt mobilförbud i de obligatoriska skolformerna och fritidshemmet, Ds 2025:9, till utbildningsnämnden för yttrande. I promemorian föreslås att 5 kap. 4 d § ska ändras på så sätt att elevers mobiltelefoner ska samlas in vid varje skoldags början, till skillnad från dagens reglering som anger att rektor får besluta om att mobiltelefoner ska samlas in vid varje skoldags början.
Utbildningsförvaltningen konstaterar att Stockholm stads grundskolor skulle påverkas i relativt liten grad av promemorians förslag eftersom flertalet av skolorna redan samlar in elevernas mobiltelefoner under skoldagen, med stöd av 5 kap. 4 d § skollagen. Förvaltningen ser därför egentligen inget särskilt behov av ett nationellt mobilförbud då det redan finns en möjlighet att reglera frågan på lokal nivå. En nationell reglering begränsar dessutom rektorernas möjlighet att göra lokala anpassningar utifrån skolenheternas förutsättningar och behov.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen. Beslutet bör justeras omedelbart med anledning av remissens svarstid.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat betänkandet ”Ett likvärdigt betygssystem" (SOU 2025:18) till utbildningsnämnden för yttrande. Utredningen har haft i uppdrag att analysera och lämna förslag på förändringar i betygssystemet och systemet för meritvärdering. Förslagen ska syfta till att betyg och meritvärden från grundskolan och gymnasial nivå blir mer likvärdiga och på ett rättvisande sätt speglar elevers ämneskunskaper samt till att motverka betygsinflation.
Alla betygssystem har för- och nackdelar. Utbildningsförvaltningen anser att det föreslagna systemet med målstyrda betyg och centraliserad rättning av nationella slutprov skapar tydligare ramar för lärarna och stärker incitamenten för eleverna att lära sig. Att proven får en självständig påverkan på elevens meritvärde torde minska lärarnas arbetsbörda vid terminsavslut och möjliggöra mer fokus på likvärdig bedömning. Utredningen bedöms som seriös och välgrundad, och förslaget anses kunna öka både likvärdighet och trovärdighet samt motverka betygsinflation. Förvaltningen ställer sig generellt positiv till utredningens förslag, men ser utmaningar med delar av förslagen, något som belyses närmare i remissvaret.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen. Eftersom remisstiden är kort föreslår förvaltningen att nämnden justerar beslutet omedelbart.
Bilagor
Ansökningar om godkännande för internationell skola på grundskolenivå och rätt till bidrag för internationell skola på gymnasienivå
Skolinspektionen har till Stockholms stad remitterat tre ansökningar avseende godkännande för internationell skola på grundskolenivå samt rätt till bidrag för internationell skola på gymnasienivå.
De senaste fem antagningarna har det funnits ett överskott av platser till International Baccalaureate (IB) i regionen och i Stockholm. Utbildningsförvaltningen bedömer därmed att en etablering av de två sökta gymnasieutbildningarna skulle medföra påtagligt negativa ekonomiska, organisatoriska och pedagogiska konsekvenser för elever eller den del av skolväsendet som anordnas av Stockholms stad. Valhalla House School har dessutom ansökt om godkännande för internationell skola på grundskolenivå. Här bedömer förvaltningen att den internationella skola som bedrivs i Stockholms stads regi, International School of the Stockholm Region (ISSR), kan tillgodose behovet av platser på både grundskolenivå samt gymnasienivå.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det som sitt yttrande till Skolinspektionen. Med hänsyn till remisstiden krävs omedelbar justering av beslutet.
Bilagor
Ansökningar om godkännande av huvudman för fristående gymnasieskolor i Stockholms stad och närliggande kommuner
Skolinspektionen har till Stockholms stad remitterat sex ansökningar om godkännande av huvudman för nya fristående gymnasieskolor, varav tre i Stockholm stad. Det har inkommit sex ansökningar om utökningar av befintliga gymnasieskolor inom region Stockholm, varav tre är i Stockholms stad. Det har även inkommit ansökningar som avser särskilda varianter, riksrekryterande och nationella idrottsutbildningar, samt huvudmannabyten.
Befolkningsprognoser från Stockholms stad och regionen visar att antalet 16-åringar minskar efter 2026. Utbildningsförvaltningens sammantagna bedömning är därmed att det inte finns ett behov av nya platser i regionen. Dock bedömer utbildningsförvaltningen att de ansökningar som avser nationella idrottsutbildningar, särskilda varianter och riksrekryterande utbildningar kompletterar det befintliga utbudet, utan att få negativa konsekvenser för elever eller Stockholms stads utbud.
Utbildningsförvaltningen bedömer däremot att de ansökningar som rör vård- och omsorgsprogrammet kommer ha långsiktiga negativa konsekvenser, utifrån begränsat söktryck till motsvarande utbildning på befintliga gymnasieskolor. Gällande ansökningar som rör högskoleförberedande program med olika inriktningar vill utbildningsförvaltningen uppmärksamma att det inte finns behov av fler högskoleförberedande program.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det som svar på remisserna till Skolinspektionen. Med hänsyn till remisstiden behöver beslutet justeras omedelbart.
Bilagor
Ansökningar om godkännande som huvudman för fristående förskoleklasser, fritidshem, grundskolor och anpassade grundskolor
Skolinspektionen har till Stockholms stad remitterat fem ansökningar om godkännande av huvudman för fristående förskoleklass, grundskola och fritidshem. Två ansökningar rör sig om nyetableringar och tre ansökningar avser utökningar.
Stadens befolkningsprognoser visar på ett trendbrott från ökat till minskat behov av elevplatser i grundskolan. Elevantalsframskrivningen för staden pekar på en minskning av antal Stockholmselever i grundskolan med totalt 10 100 elever år 2033. Sett till den totala minskningen, är utbildningsförvaltningens samlade bedömning att kommunen täcker det behov elever boende i Stockholms stad har, vad gäller platser på grundskola och fritidshem. En utökning med 218 nya platser för elever i grundskola, skulle medföra påtagliga negativa ekonomiska, organisatoriska och pedagogiska konsekvenser för den del av skolväsendet som anordnas av Stockholms stad.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det som sitt yttrande till Skolinspektionen. Med hänsyn till remisstiden krävs omedelbar justering av beslutet.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat motionen om oanmälda årliga besök hos bidragsmottagande föreningar av Linnéa Vinge och Gabriel Kroon (båda SD) till utbildningsnämnden för yttrande. I motionen görs gällande att alla föreningar som erhåller bidrag från Stockholms stad enligt stadens riktlinjer ska vara tillgängliga och öppna för alla medborgare. För att säkerställa att stadens krav efterlevs föreslås i motionen att Stockholms stad genomför minst ett oanmält besök per år hos varje förening som erhåller kommunalt bidrag, för att säkerställa efterlevnad av kraven på öppenhet och tillgänglighet.
Utbildningsförvaltningen är positiv till oanmälda besök hos bidragsmottagande föreningar. Besök i verksamheten, oanmälda eller anmälda i förväg, samt andra uppföljningsinsatser är väldigt viktiga. Förvaltningen menar att bedömningar måste göras i förväg om besöket ska vara oanmält eller anmält för att det ska få önskvärd effekt. Förvaltningen menar därför att utformningen av uppföljningar bör göras av respektive förvaltning.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen. Med hänsyn till remisstiden föreslås omedelbar justering av beslutet.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat ”Motion om Stockholms stads stöd i återuppbyggnaden av Ukraina” till utbildningsnämnden för yttrande. I motionen föreslås att Stockholms stad signerar vänortsavtalet med Kiev, och inrättar en praxis att förvaltningar och bolag donerar utrustning som inte längre behövs i verksamheten till återuppbyggnaden av Ukraina.
Utbildningsförvaltningen bedömer att ett vänortsavtal med Kiev skulle kunna möjliggöra värdefullt utbyte för elever och personal, i första hand efter att den väpnade konflikten har upphört. Vidare anser förvaltningen även att det finns ett visst utrymme för att donera utrustning som inte längre behövs i den egna verksamheten till Ukraina. Det är dock viktigt att skolpengen inte belastas med kostnader relaterade till donation av utrustning.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.
Bilagor
Utbildningsnämnden har mottagit en skrivelse från Andréa Hedin med flera (M), Jan Jönsson med flera (L), Claes Nyberg med flera (C) och Frida Bondesson (KD) angående beredskap kring pågående dödligt våld (PDV). Författarna av skrivelsen önskar ett klargörande huruvida samtliga skolor i Stockholms stad kommer att erbjudas övningar tillsammans med Polismyndigheten under 2025, samt om förvaltningen har några förändrade eller tidigarelagda planer på trygghetsskapande investeringar i skollokaler med anledning av dådet i Örebro.
Sedan 2018 pågår omfattande insatser på Stockholms stads kommunala skolor med syfte att öka beredskapsförmågan i händelse av PDV. Förvaltningen genomför löpande övningar i inrymning på stadens grund- och gymnasieskolor. Stockholms stads gymnasieskolor erbjuds under 2025 att öva tillsammans med Polismyndigheten och Storstockholms brandförsvar. Ytterligare verksamhetsanpassningar för att förbättra tryggheten och säkerheten på stadens skolor kan bli aktuella när mer information kring våldsdådet i Örebro finns tillgänglig.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
Utbildningsnämnden har mottagit en skrivelse från Andréa Hedin med flera (M) och Claes Nyberg med flera (C) angående uthyrning av skolors lokaler till föreningslivet och hur idrottsförvaltningens bokningssystem används vid uthyrning av skolornas lokaler.
De lokaler vars förutsättningar tillåter uthyrning genom bokningssystemet finns tillgängliga att boka genom systemet. För att en lokal ska passa för uthyrning genom bokningssystemet behöver vissa fysiska krav på lokalen vara uppfyllda. Om kraven på lokalen inte uppfylls behöver det finnas personal på plats under uthyrningen. Lokaler i skolor som inte finns i bokningssystemet kan hyras ut efter godkännande från utbildningsförvaltningens lokalenhet.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
Jan Jönsson med flera (L) har lämnat in en skrivelse till utbildningsnämnden angående akutskolor för yngre barn. Författarna vill att utbildningsförvaltningen besvarar frågan om hur förvaltningen ser på frågan om att etablera en skolakut även för yngre elever.
Utbildningsförvaltningen gör bedömningen att en placering på Skolakuten är en lämplig åtgärd för elever från och med årskurs 6. Att omplacera en elev till Skolakuten är en disciplinär åtgärd som oftast även innebär att eleven får en betydligt längre resväg till skolan, något som kan vara svårt att hantera för en yngre elev. Förvaltningen vill samtidigt betona att det finns ett antal åtgärder som en skola kan vidta även i de fall en yngre elev är våldsam eller kraftigt utåtagerande, däribland tillfällig omplacering till närliggande skolenhet eller avstängning enligt skollagen. Det finns även en möjlighet för skolan att få stöd från Skolakuten från förskoleklass och uppåt genom det navuppdrag där Skolakutens personal finns med och stöttar arbetslaget på hemskolan.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
Jan Jönsson med flera (L) har lämnat in en skrivelse till utbildningsnämnden med frågor angående undervisningsmaterial beträffande antisemitism.
Utbildningsförvaltningen erbjuder stöd och fortbildning till skolpersonal, bland annat i form av studieresor. Det finns även ett pågående samarbete med Forum för levande historia och förvaltningen lyfter fram deras utbildningsmaterial i kontakt med stadens skolor. Förvaltningen har kunskaper om ”Demokratistegen”, som är ett stöd för skolor i hur man kan stärka en demokratisk värdegrund samt arbeta mot antisemitism och rasism. Förvaltningen kan därför vägleda skolor som vill arbeta med kollegialt utvecklingsarbete kring både skolmiljö och undervisning.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
Övriga frågor