Val av justerare och dag för justering
Anmälan av protokoll
I tertialrapport 2 följer nämnden upp sin verksamhet och ekonomi per den 31 augusti 2025. I rapporten ligger fokus på uppnådda resultat inom verksamhet och ekonomi i förhållande till verksamhetsplan 2025.
Förvaltningen bedömer att kommunfullmäktiges inriktningsmål Ett Stockholm som håller samman med en stark och jämlik välfärd i hela staden kommer att uppnås under året i förhållande till utbildningsnämndens uppdrag. De uppdrag och aktiviteter som angavs i verksamhetsplanen har påbörjats och flera är slutförda, liksom en rad andra insatser som anknyter till nämndens prioriterade områden för verksamheten. Alla årsmål nås inte fullt ut när det gäller elevernas kunskap och bedömningen kommer uppdateras i verksamhetsberättelsen utifrån grundskole- och gymnasieundersökningens resultat.
Förvaltningen bedömer att kommunfullmäktiges inriktningsmål Ett Stockholm med en stabil och hållbar ekonomi med utbildning, jobb och bostäder för alla kommer att uppnås helt under året i förhållande till utbildningsnämndens uppdrag, främst på grund av att nämnden prognostiserar en budget i balans efter fondförändringar.
Kommunfullmäktiges inriktningsmålet Ett grönt och fossilfritt Stockholm som leder en rättvis klimatomställning bedöms uppnås delvis. För att öka måluppfyllelsen behöver bland annat skolmåltidernas klimatpåverkan minska.
Bilagor
Enligt tidigare beslut (dnr. UTBF 2.6.3-2334/2019) avvecklas högstadiet på Enskede skola och Örbyskolan. De båda skolorna kommer från och med läsåret 2026/2027 ha F–6-organisationer. För att tillgodose skolplatser för högstadieelever i stadsdelen Enskede-Årsta-Vantör kommer förvaltningen att starta en ny grundskola med årskurserna 7–9 i Enskede. För att underlätta för stockholmarna, särskilt för de som ska välja skola till sina barn, föreslår förvaltningen att nuvarande Enskede skola byter namn i samband med uppstarten av den nya skolenheten.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden beslutar att den nya skolenheten, i stadsdelen Enskede-Årsta-Vantör, får namnet Nya Enskede skola och att nuvarande Enskede skola byter namn till Gamla Enskede skola. Namnen anmäls till stadsbyggnadsnämnden. Beslutet föreslås att justeras omedelbart med tanke på kommande skolval.
Utbildningsförvaltningen har, enligt uppdrag från kommunfullmäktige, i samarbete med förskoleförvaltningen och kulturförvaltningen tagit fram ett förslag till reviderad skolbiblioteksplan. Syftet är att barn, elever och lärare ska ha likvärdig och god tillgång till ändamålsenliga bibliotek i förskolan respektive skolan. Skolbiblioteksplanen riktar sig i första hand till rektorer och är en handlingsplan för fortsatt biblioteksutveckling i stadens förskolor och skolor.
Förvaltningarna föreslår att utbildningsnämnden, förskolenämnden och kulturnämnden godkänner förvaltningarnas tjänsteutlåtande inklusive förslaget till reviderad skolbiblioteksplan (bilaga 1) och överlämnar ärendet till kommunstyrelsen. Beslut om mindre ändringar förslår förvaltningarna delegeras till utbildningsnämnden respektive förskolenämnden utifrån de skolformer som berörs.
Bilagor
Utbildningsnämnden har i kommunfullmäktiges budget för 2025 fått flera uppdrag som rör utvecklingen av de gymnasiala yrkesprogrammen. Syftet med uppdragen är att stärka yrkesprogrammens attraktivitet och få fler ungdomar att välja ett yrkesprogram så att staden kan bidra till att möta arbetsmarknadens efterfrågan på yrkesutbildad arbetskraft.
Utbildningsförvaltningen redogör i tjänsteutlåtandet för en lägesbild över yrkesprogrammen i stadens egna gymnasieskolor samt för vilka insatser förvaltningen har gjort och planerar att genomföra med anledning av uppdragen i kommunfullmäktiges budget.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som redovisning av budgetuppdragen kring att stärka yrkesprogrammens attraktivitet i syfte att möta arbetsmarknadens efterfrågan på yrkesutbildad arbetskraft.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat ett förslag till Kulturskoleplan för Stockholms stad till utbildningsnämnden för yttrande. I förslaget definieras Kulturskolans uppdrag, roll och kärnvärden. Därtill beskrivs prioriterade utvecklingsområden och åtaganden för perioden 2026–2030. Genom arbete i planens riktning ska Kulturskolans verksamhet breddas och kvalitetssäkras. Utbudet ska vara tillgängligt och relevant för alla barn och unga i Stockholm, på lika villkor. Fler barn och unga ska via Kulturskolan få möjlighet att utvecklas med hjälp av konstnärliga uttrycksformer.
Utbildningsförvaltningen ställer sig positiv till förslaget och bedömer att Kulturskoleplanen kan bidra till att fler barn och unga lär sig, utvecklas och inspireras genom konstnärligt utforskande. Att öka deltagandet från områden med socioekonomiska utmaningar ser förvaltningen som särskilt viktigt. Förvaltningen välkomnar ambitionen om ökad samverkan med skolan, både genom att vidareutveckla befintliga samarbeten och genom nya satsningar. Ett förslag från förvaltningen är också att kulturskolan synliggörs som en potentiell brygga till konstnärlig fördjupning genom estetiska gymnasieprogram och högre utbildningar.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen. Beslutet justeras omedelbart.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat ett förslag till reviderad näringslivspolicy inklusive etableringsstrategi för Stockholms stad till utbildningsnämnden för yttrande. Näringslivspolicyn och etableringsstrategin ska tillsammans bibehålla och stärka Stockholms roll som Sveriges tillväxtmotor genom att skapa goda förutsättningar för företag att starta, växa och stanna i staden.
Förvaltningen ställer sig positiv till stadsledningskontorets förslag till reviderad näringslivspolicy inklusive etableringsstrategi för Stockholms stad. Även om dokumenten inte riktar sig direkt till skolorna berörs förvaltningen genom ramvillkoret om kompetensförsörjning, vilket kräver att utbildningar – särskilt i gymnasieskolan – anpassas efter arbetsmarknadens behov. Förvaltningen framhåller också vikten av tidiga insatser för entreprenörskap i skolan, där samverkan med näringslivet sker genom bland annat organisationen Ung Företagsamhet, APL (arbetsplatsförlagt lärande) och olika omvärldskontakter. Samarbetet med Ung Företagsamhet har en central roll i stadens skolors näringslivssamverkan och förvaltningen framhåller behovet av att staden ser över finansieringsmodellen.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen. Beslutet justeras omedelbart.
Bilagor
Stockholms stad tar emot ett stort antal gymnasieelever från andra kommuner och får kostnadsersättning för dessa enligt prislistan för nationella program inom samverkansområdet inom Stockholms län. Kommunförbundet Storsthlms styrelse har beslutat att rekommendera en genomsnittlig ökning för förvaltningen med 2,4 procent för programpriser och strukturtillägg för 2026.
Utbildningsförvaltningen är i huvudsak positiv till remissen. Det går inte att bedöma den fulla effekten av förslagen för utbildningsnämndens budget då förslaget till budget för Stockholms stad 2026 i sin helhet inte är beslutad.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remiss samt att beslutet justeras omedelbart med anledningen av remissens svarstid.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat slutbetänkandet ”Ökat informationsutbyte mellan myndigheter – några anslutande frågor (SOU 2025:45)” till utbildningsnämnden för yttrande.
Slutbetänkandet föreslår en förändrad reglering som innebär utökade möjligheter för myndigheter att dela uppgifter som inte är sekretessbelagda. Förvaltningen ställer sig positiv till förslagen och bedömer att de kan bidra till en mer rättssäker, effektiv och korrekt informationsdelning. Samtidigt vill förvaltningen framhålla att det är viktigt att ta hänsyn till den personliga integriteten och förtroendet för myndigheten när information delas.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen. Eftersom remisstiden är kort föreslår förvaltningen att utbildningsnämnden justerar beslutet omedelbart.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat en motion från Jan Jönsson (L) till utbildningsnämnden för yttrande med förslag om att kommunstyrelsen ska kartlägga förekomsten av homo- och transfobi inom stadens samtliga verksamheter.
Utbildningsförvaltningen instämmer i vikten av att arbeta strategiskt mot homo- och transfobi för att bidra till en mer inkluderande och rättvis stad för alla. Förvaltningen har dock svårt att se hur man på ett adekvat sätt ska kunna genomföra en kartläggning gällande förekomsten av homo- och transfobi med elever i stadens skolor. Om staden väljer att göra en kartläggning bör man utgå från anmälningar om diskriminering och hatbrott som har inkommit under de senaste åren samt ha en nära dialog med organisationer i civilsamhället. Förvaltningen tror inte att en sådan kartläggning ger en fullständig bild men ser att den skulle kunna vara ett stöd i arbetet framåt för stadens alla förvaltningar och bolag i arbetet med att motverka homo- och transfobi.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen. Med hänsyn till remisstiden behöver beslutet justeras omedelbart.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat en motion av Hanna Wistrand (L) till utbildningsnämnden för yttrande med förslag om att utreda möjligheten att införa simskola i samarbete med komvux i svenska för invandrare (SFI).
Simkunnighet är en viktig livsfärdighet. Ett samarbete mellan idrottsförvaltningen, arbetsmarknadsförvaltningen och SFI kan vara en bra väg för att nå ut till nyanlända vuxna. Förvaltningen ställer sig positiv till motionens förslag om att utreda möjligheten att erbjuda simundervisning genom kontakt med SFI. Fortsatt är förvaltningen också positiv till förslaget om att utreda hur idrottsföreningar bäst kan involveras för att erbjuda simundervisning till nyanlända genom SFI. Utredningarna bör genomföras av de berörda förvaltningarna eftersom SFI inte ingår i utbildningsförvaltningens verksamhetsområde.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen. Med hänsyn till remisstiden behöver beslutet justeras omedelbart
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat en motion av Claes Nyberg och Ismail Ali (båda C) till utbildningsnämnden för yttrande med förslag om att utbildningsnämnden tillsammans med förskolenämnden, Södermalms stadsdelsnämnd och Bromma stadsdelsnämnd ska utreda möjligheten och behovet av att starta en språkskola med anpassad språkutvecklande pedagogik för elever med grav språkstörning i årskurs F–3.
Utbildningsförvaltningen instämmer i att tidiga insatser är viktiga för barn med språkstörning. Samtidigt ser förvaltningen utmaningar i att starta separata skolor för elever med språkstörningsdiagnos eftersom det framgår av skollagen (2010:800) att elever har rätt till det stöd de behöver, oavsett om de har en diagnos eller inte. Förvaltningen anser vidare att det i nuläget inte finns ett behov av en kommunal språkskola eftersom skolorna kan få olika typer av stöd inom den ordinarie verksamheten.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat en motion angående inlåsta skärmar vid skoldagens slut av Andréa Hedin (M) till utbildningsnämnden för yttrande. I motionen föreslås att Stockholms stads kommunala grundskolor inte ska förse elever i låg- och mellanstadiet med egna digitala enheter att ta med hem. Vidare föreslås att läxor i lågstadiet inte ska förutsätta användning av appar eller digitala verktyg utanför skoltid, samt att Stockholms stad tar fram gemensamma riktlinjer för åldersanpassad introduktion av digitala verktyg i undervisningen.
Utbildningsförvaltningen anser att elever i låg- och mellanstadiet bör få använda digitala lärverktyg vid läxor, under förutsättning att skolorna bedömer att verktyget främjar elevernas lärande. Förvaltningen anser även att det måste finnas viss flexibilitet i undervisningens upplägg för att elever ska kunna få ta del av innehållet utifrån sina förutsättningar. Exempelvis kan användningen av digitala lärverktyg bidra till en mer tillgänglig lärmiljö samt underlätta för elever med funktionsnedsättningar, varför ett förbud inte vore lämpligt. Användningen av digitala verktyg måste däremot ske ansvarsfullt med ett pedagogiskt syfte, och inte enbart för att de finns tillgängliga.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat en motion från Claes Nyberg (C) och Kristin Jacobsson (C) till utbildningsnämnden för yttrande. Nämnden föreslås införa ett screeningprogram av barns och ungas psykiska hälsa i samband med elevhälsans ordinarie hälsokontroller, införa obligatoriskt erbjudande om samtal hos skolkurator för elever i årskurs sju och årligen redovisa det aggregerade utfallet av ovan nämnda screening och kuratorssamtal i årskurs sju som en del i redovisningen av Stockholmsenkäten.
Förvaltningen instämmer i motionärernas syn på vikten av att den samlade elevhälsan arbetar för tidig upptäckt av ohälsa och att stödåtgärder påbörjas skyndsamt. Därtill bedömer förvaltningen att det kontinuerliga arbete som pågår inom elevhälsan för att arbeta förebyggande och hälsofrämjande uppfyller motionärernas vilja att i ett tidigt skede kunna fånga upp elever med psykisk ohälsa eller som är i riskzonen och sätta in stödåtgärder vid behov.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande och överlämnar det till kommunstyrelsen som svar på remissen.
Bilagor
Utbildningsnämnden har tagit emot en skrivelse från Jan Jönsson (L) med frågor om stöd vid övergången från förskola till anpassad skolgång.
Utbildningsförvaltningen och förskoleförvaltningen har gemensamma rutiner som syftar till en trygg och smidig övergång från förskola till anpassad skola. Vårdnadshavare kan också ansöka om uppskjuten skolplikt och sedan 2005 kan barn med intellektuell funktionsnedsättning eller liknande diagnoser gå förskoleklass som lokalintegrerad elev vid anpassad grundskola. Barn utan fastställd diagnos men med omfattande stödbehov kan prövas individuellt. Elevhälsan tar över medicinskt ansvar vid skolstart och följer upp elevernas hälsa och behov. Förvaltningen vill också framhålla att skolorna får stöd från central förvaltning, utredningsteam och verksamhetsstöd som anpassas efter elevens behov.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
Utbildningsnämnden har mottagit en skrivelse från Jan Jönsson (L) som vill veta på vilket sätt staden stöttar skolledare i de kommunala skolorna avseende otillåten påverkan och trakasserier. Utöver det önskar Jan Jönsson (L) veta hur förvaltningen kommunicerar sitt stöd offentligt samt hur förvaltningen samverkar med polismyndigheten vid dessa situationer.
I Stockholms stads skolor gäller nolltolerans mot hot, våld och otillåten påverkan. Alla elever och medarbetare ska ha en god arbetsmiljö och känna sig trygga och säkra i sin skola. Utbildningsförvaltningen har därför ett framtaget stödmaterial avseende hot, våld och otillåten påverkan som skolorna använder i sitt systematiska arbetsmiljö- och säkerhetsarbete. I stödmaterialet finns tydliga riktlinjer om det förebyggande arbetet, för agerande i samband med en händelse samt efter en händelse. Förutom det stöd som närmaste chef ger har förvaltningen stödfunktioner som kan stötta verksamheterna om personal utsätts för otillåten påverkan eller trakasserier.
Utbildningsförvaltningen föreslår att utbildningsnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
Övriga frågor