Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare och dag för justering

  2.   2

    Godkännande av dagordning

  3. Författarna av medborgarförslaget konstaterar att det inom ramarna för stadsutvecklingsprojektet Årstafältet ingår planer för aktivitet och rörelse, med bland annat en ny simhall och en fotbollsplan. De saknar däremot platser där barn och unga kan uppleva djur, natur och odling och efterfrågar därför att staden möjliggör en 4H-gård inom Årstafältet, och arbetar för att engagera boende i en 4H-förening.

     

    Stadsdelsförvaltningen håller med om att djur och natur i stadsmiljön skapar mervärden för stadens invånare. I stadsutvecklingsprojektet Årstafältet finns det planstöd för en 4H-gård inom detaljplanen för parken (dnr 2011-03366), som vann laga kraft 2017. Trots att planeringsförutsättningarna har förändrats sedan detaljplanen vann laga kraft kan staden utreda möjligheterna för en 4H-gård, om det finns seriöst intresse från föreningar att driva en sådan.

     

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på medborgarförslaget.

    Bilagor

  4. Författaren av medborgarförslaget föreslår att stadsdelsförvaltningen delar ut sopkvastar till föräldralediga, så att de kan hålla ytor där små barn leker rena.

     

    Stadsdelsförvaltningen bedömer att förslaget om att dela ut sopkvastar till föräldralediga inte är genomförbart, bland annat eftersom det inte går att förvara dem på ett säkert sätt vid obemannade parker. Om invånare upplever att lekparker och andra offentliga stadsmiljöer är ovårdade uppmuntrar stadsdelsförvaltningen till att lämna synpunkter i stadens system Tyck-till.

     

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på medborgarförslaget.

    Bilagor

  5. Författarna av medborgarförslaget föreslår att stadsdelsförvaltningen anlägger en skate- och inlinespark i Götaforsvägens aktivitetspark. De beskriver att det i Högdalens skatepark endast är tillåtet att åka skateboard och att de upplever Östbergas skatepark som lite läskig, eftersom det är många ungdomar där.

     

    Stadsdelsförvaltningen ställer sig positiv till medborgarförslaget men behöver utreda vissa frågor innan ett beslut om genomförande är möjligt. Placering och genomförbarhet behöver studeras innan stadsdelsförvaltningen kan börja skissa på utformningsförslag och bedöma kostnader.

     

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på medborgarförslaget.

    Bilagor

  6. Ärendet syftar till att redovisa prognos på helårsutfall för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd.

     

    För hela nämndens verksamhetsområde prognostiseras ett överskott om 2,5 mnkr före resultatöverföringar och ett utfall inom fastställd budget efter resultatöverföringar. För investeringar prognostiseras ett utfall inom fastställd budget.

     

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner månadsrapport för juli 2025

    Bilagor

  7. Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd kan som huvudregel delegera beslutanderätt i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden till presidiet, sociala delegationen, en politiker i nämnden, en anställd i Stockholms stad eller en automatiserad beslutsfunktion. Syftet med att delegera beslutanderätt är att avlasta nämnden från rutinartade ärenden och möjliggöra en effektivare förvaltning.

     

    Nämnden beslutade den 12 juni 2025 om en uppdaterad delegationsordning med anledning av den nya socialtjänstlagen som trädde i kraft den 1 juli 2025. Den nya socialtjänstförordningen kom inte förrän den 22 maj och förvaltningen hann inte göra dessa ändringar i delegationsordningen till den uppdatering som beslutades i nämnden i juni. Dessa ändringar har genomförts i denna version.

     

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner de föreslagna uppdateringarna och att de gäller från och med den 22 augusti 2025.

    Bilagor

  8. Stadsdelsnämnden kan begära hjälp av Polismyndigheten och i särskilda fall Kriminalvården för att genomföra beslut om vård eller omhändertagande enligt lagen (1990:52) med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Detta kallas för handräckning.

     

    Stadsdelsnämnden kan förordna särskilt namngivna tjänstepersoner att begära handräckning i nämndens ställe enligt 43 § 1 st. 2 p. LVU. Den 20 maj 2025 fattade socialnämnden beslut om förordnande för tjänstepersoner inom socialjouren. I samband med det behöver Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd fatta motsvarande beslut.

     

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd ger namngivna tjänstepersoner rätt att begära handräckning i nämndens ställe enligt 43 § 1 st. 2 p. LVU.

    Bilagor

  9. Lag (2024:79) om placering av barn i skyddat boende trädde i kraft den 1 april 2024. I denna lag finns bestämmelser om förutsättningar och förfarande för att bevilja ett barn skyddat boende tillsammans med en vårdnadshavare.

     

    Stadsdelsnämnden kan begära hjälp av Polismyndigheten för att genomföra beslut om skyddat boende eller om en omedelbar sådan insats enligt lag (2024:79) om placering av barn i skyddat boende. Detta kallas för handräckning.

     

    Stadsdelsnämnden kan förordna särskilt namngivna tjänstepersoner att begära handräckning i nämndens ställe enligt 8 kap. 7 § lag om placering av barn i skyddat boende. Den 20 maj 2025 fattade socialnämnden beslut om förordnande för tjänstepersoner inom socialjouren. I samband med det behöver Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd fatta motsvarande beslut.

     

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd ger namngivna tjänstepersoner rätt att begära handräckning i nämndens ställe enligt 8 kap. 7 § lag om placering av barn i skyddat boende.

    Bilagor

  10. Ett förslag om ett idéburet offentligt partnerskap (IOP) har tagits fram mellan Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsnämnd, Farsta, stadsdelsnämnd, Farsta församling och Stiftelsen Stora Sköndal. Stadsdelsnämndens åtagande i partnerskapet är att i första hand bidra med en medarbetare till verksamheten, i andra hand (om personalresurser inte är möjliga) medfinansiera verksamheten med 70 000 kronor per år. För att få kontinuitet och förutsägbarhet i verksamheten föreslås en överenskommelse som gäller under en treårsperiod.

     

    Förvaltningen föreslår att stadsdelsnämnden godkänner överenskommelsen om idéburet offentligt partnerskap (IOP) med Farsta församling, stiftelsen Stora Sköndal Farsta stadsdelsnämnd om samverkan kring den öppna verksamheten Himmel och Pannkaka till och med 31 den augusti 2028 enligt bilagd överenskommelse.

    Bilagor

  11. Jan Jönsson och Christina Tufvesson, båda (L), har lämnat in en motion till kommunfullmäktige om att utreda möjligheten att tillskapa prisvärda och tillgängliga lokaler i ytterstaden för uppstarts- och föreningsverksamhet, en modell för hur dessa lokaler kan tillhandahållas och att staden verkar för fler kreativa mötesplatser där föreningar och småföretag kan samverka.

     

    Stadsdelsförvaltningen ställer sig positiv till att utreda möjligheterna och tillägger att finansiering av lokalerna bör ske enligt självkostnadsprincipen samt att en utredning påbörjas tidigast under kommande budgetår.

     

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

    Bilagor

  12. Kommunstyrelsen har sänt Motion om att kartlägga förekomsten av homo- och transfobi i Stockholms stads verksamheter på remiss till bland annat Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd.

     

    Stadsdelsförvaltningen instämmer med motionären om vikten av att att alla ska bemötas av respekt och att ingen ska diskrimineras, men menar att en kartläggning skulle behöva omfatta även bisexuella, queera, intersexpersoner och asexuella. För att motverka diskriminering krävs ökad kunskap hos medarbetare, vilket stadens hbtq-utbildning kan bidra till. Vidare anser stadsdelsförvaltningen att det redan finns system för att planera och följa upp arbetet med mänskliga rättigheter, vilket även omfattar arbetet för att motverka homo- och transfobi.

     

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

    Bilagor

  13. Kommunstyrelsen har sänt en remiss av motion från (L) om att Stockholm ska inrätta en ny avtalscontroller. I motionen föreslås att trafikkontoret ska anställa en avtalscontroller för att granska, förhandla och följa upp avtal för större infrastrukturprojekt. Syftet med resursen är att granska avtalsvillkoren innan avtal undertecknas och på så vis identifiera potentiella risker och kostnadshöjningar.

     

    Stadsdelsförvaltningen ser att arbetet med avtalsgranskning och förhandling av stora infrastrukturprojekt är viktigt och att skattemedel ska användas på det mest kvalitativa och kostnadseffektiva sättet. Stadsdelsförvaltningen bedömer att trafikkontoret har rådighet i frågan och ska behandlas av dem.

     

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

    Bilagor

  14. Kommunstyrelsen har remitterat en motion om att öka antalet kolonilotter för att främja en hållbar stadsutveckling till bland annat Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd. I motionen från Jan Jönsson (L) föreslås att Stockholms stad tar fram en strategi för att öka antalet kolonilotter samt att utreda var nya odlingslotter kan anläggas. Syftet är att stärka den hållbara stadsutvecklingen genom att öka tillgången till stadsnära odling och främja social sammanhållning, folkhälsa och biologisk mångfald.

     

    Stadsdelsförvaltningen är positiv till förslaget och arbetar med att förbättra förutsättningarna för stadsdelsområdets invånare att odla. Stadsdelsförvaltningen välkomnar därför det kommande programmet för stadsnära odling och en eventuell inventering av ytor i staden för kolonilotter.

     

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

    Bilagor

  15. Kommunstyrelsen har remitterat motion om att etablera Viva Lyceum vård och omsorg av Jan Jönsson (L) till bland annat Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd. Syftet är att öka söktrycket och genomströmningen inom vård- och omsorgsutbildningarna. Som ett incitament föreslås att elever som klarar utbildningen och godkända körkortsprov ska erbjudas helt eller delvis finansierat körkort av staden.

     

    Stadsdelsförvaltningen delar uppfattningen att kompetensförsörjning inom vård och omsorg är en viktig utmaning, men anser inte att motionens förslag är ändamålsenliga. Det finns redan en utbyggd struktur för vård- och omsorgsutbildningar. Förslaget om körkortsfinansiering bedöms vara av begränsad relevans i Stockholms stad, där körkort sällan är ett krav inom hemtjänsten och staden i hög grad arbetar med gång-, cykel- och elcykelbaserade lösningar.

     

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

    Bilagor

  16.   16

    Stadsdelsdirektörens information

  17.   17

    Anmälningar för kännedom

  18. Förskoleundersökningen är en brukarundersökning som genomförs varje år av Stockholms stad.

     

    I undersökningen frågar Stockholms stad om vårdnadshavarens uppfattning om sitt barns förskola. I det här ärendet redovisar stadsdelsförvaltningen Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsområdets kommunala förskolors resultat. Andel vårdnadshavare som har svarat på enkäten är 68 procent, vilket är en ökning med fem procentenheter från föregående år.

     

    Stadsdelsförvaltningen konstaterar att stadsdelsområdets kommunala förskolor uppnår ett högt sammanfattat resultat, med samma eller något högre resultat i fem frågeområden. Resultatet minskar med tre procentenheter i frågeområdet kost, rörelse och hälsa.

     

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd lägger informationen till handlingarna.

    Bilagor

  19. Stadsdelsnämnden har ingått ett idéburet offentligt partnerskap med Farsta stadsdelsnämnd, Farsta församling och Stiftelsen Stora Sköndal för att erbjuda en mötesplats och fritidsaktiviteter till unga och unga vuxna med kognitiva funktionsnedsättningar. Verksamheten kallas för Himmel och pannkaka och bedrivs i Farsta församlingslokal Söderledskyrkan på torsdagar. Farsta stadsdelsnämnd, Farsta församling och Stiftelsen Stora Sköndal har bidragit med varsin anställd personal. Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd har bidragit med 70 000 kr.

     

    Överenskommelsen är giltig till och med den 31 augusti 2025. Därefter upphör överenskommelsen att gälla.

     

    Fördelningen mellan unga kvinnor och unga män som besöker Himmel och pannkaka har varit jämn och verksamheten utgör en mötesplats som det råder brist på i staden. Verksamheten har bidragit till nämndens mål: Alla barn och unga har en meningsfull fritid, hälsofrämjande aktiviteter samt jämställda och jämlika uppväxtvillkor.

     

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd lägger slutrapporten till handlingarna.

    Bilagor

  20. För att erbjuda en meningsfull fritid till fler unga har stadsdelsnämnden haft en överenskommelse om idéburet offentligt partnerskap (IOP) med Rågsveds IF med giltighetstid från den 1 juni 2022 till och med den 31 maj 2025. Överenskommelsen har följts upp av representanter från föreningen och stadsdelsförvaltningen. Båda parter bedömer att måluppfyllelsen har varit god och tar lärdomar med sig till framtida arbete.

     

    Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner och lägger slutrapporten till handlingarna.

    Bilagor

  21.   21

    Remiss av underrättelse om granskning av järnvägsplanehandlingar avseende depå för utbyggnaden av tunnelbanan (publiceras senare)

  22.   22

    Redovisning av delegationsbeslut

  23.   23

    Stadsdelsnämndens frågor

  24.   24

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  25.   25

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  26.   26

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  27.   27

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  28.   28

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  29.   29

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  30.   30

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  31.   31

    Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap. 8 § FB

  32.   32

    Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap. 8 § FB

  33.   33

    Överflyttning av vårdnad till säskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap. 8 § FB

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.