Val av justerare och dag för justering
Fastställande av dagordning
Författaren av medborgarförslaget föreslår att stadsdelsförvaltningen placerar en hjärtstartare på Årstafältets koloniförenings föreningshus. Enligt författaren är Årstafältet en välbesökt plats men det finns idag inga hjärtstartare där.
Stadsdelsförvaltningen är positivt inställd till att öka tillgången till hjärtstartare i offentliga miljöer men behöver utreda hur de juridiska förutsättningarna ser ut för att placera dem på fastigheter med externa ägare eller hyresgäster. Vidare behöver stadsdelsförvaltningen göra en prioritering över platser och områden där det är särskilt viktigt att förbättra tillgängligheten till hjärtstartare.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på medborgarförslaget.
Bilagor
Författaren av medborgarförslaget föreslår att stadsdelsförvaltningen rustar upp lekparken i Sandfjärdsparken vid Valla torg innan planerade exploateringsprojekt genomförs. Enligt författaren är lekparken sliten och med lägre standard än andra lekparker i området.
Stadsdelsförvaltningen håller med om att lekparkens skötsel är eftersatt. Sandfjärdsparken ligger inom planområdet för det pågående detaljplanearbetet vid Valla torg och stadsdelsförvaltningen har därför valt att på senare år inte genomföra några investeringar där. Stadsdelsförvaltningen kommer att anpassa drift och underhåll av parken efter eventuella uppdaterade tidplaner och prognoser för genomförande av detaljplanen.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på medborgarförslaget.
Bilagor
Ett medborgarförslag om upprustning av parker med dricksvattenfontäner har skickats in till stadsdelsnämnden. Författaren önskar fler dricksvattenfontäner i stadsdelsområdets parker och grönområden.
Stadsdelsförvaltningen anlade nya dricksvattenfontäner i anslutning till några av stadsdelsområdets plaskdammar under 2024. Nya dricksvattenfontäner kan anläggas vid platser där anslutning till vattenledning är möjlig.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner tjänsteutlåtandet som svar på medborgarförslaget.
Bilagor
En skrivelse med frågor om fördelning av föreningsstöd för sociala satsningar till idrottsföreningar har lämnats in till Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd. Författarna undrar hur ansvarsfördelningen mellan stadsdelsförvaltningarna och idrottsförvaltningen ser ut kring finansiering av sociala satsningar.
Stadsdelsförvaltningen föreslår fördelning av medel till idrottsföreningar enligt stadsdelsnämndens riktlinjer för föreningsbidrag. I riktlinjerna beskrivs stadsdelsnämndens krav och bedömningsgrunder för att bevilja föreningsbidrag. Idrottsförvaltningen och stadsdelsförvaltningen samarbetar inte i handläggningen av föreningsbidrag utan nämnderna beviljar bidrag utifrån respektive nämnds regler eller riktlinjer.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning har tagit emot en skrivelse från (SD) om evakueringen av Rågsveds seniorbostäder. I skrivelsen uttrycks oro över att äldre personer behöver flytta till annan del av staden under renoveringen av fastigheten Bygeln 5.
Stadsdelsförvaltningen har en begränsad roll i ärendet, men samverkar vid behov, exempelvis kring samordning av hemtjänstinsatser efter den enskildes samtycke. Det är Micasa Fastigheter som äger och ansvarar för fastigheten Bygeln 5, inklusive planering av underhåll och evakuering av de berörda seniorhyresgästerna. Micasa har bedrivit ett omfattande förberedelsearbete i nära dialog med hyresgästerna och deras anhöriga, bland annat genom informationsmöten, matchning och visningar av ersättningslägenheter samt individuella samtal och praktiskt stöd vid flytten.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
Emelie Wassermann och Simon Wiklund Lyons, båda (SD), har inkommit med en skrivelse. Skrivelsen tar upp frågor kring stadsdelsförvaltningens arbete att främja närvaro i förskolan och arbetsdokumentet ”Handlingsplan främja närvaro i förskolan”. Frågorna handlar bland annat om vilka nordiska studier som ligger till grund för innehållet i handlingsplanen.
Stadsdelsförvaltningen har tagit fram en handlingsplan i syfte att främja närvaro i förskolan. Handlingsplanen är ett arbetsdokument för pedagoger i förskolorna. Innehållet i handlingsplanen kommer från Folkhälsomyndighetens rapport ”Förskolans påverkan på barns hälsa – en genomgång av den vetenskapliga litteraturen”, som har inkluderat flertalet nordiska studier i rapporten.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
Förvaltningen bedömer att det arbete som genomförts hittills under året bidrar till att kommunfullmäktiges tre inriktningsmål kommer att uppnås helt. Bland målen för verksamhetsområden bedöms 13 uppfyllas helt och 3 delvis. Flertalet nämndmål bedöms uppfyllas helt.
För hela nämndens verksamhetsområde prognostiseras ett överskott om 43,2 mnkr före resultatöverföringar och ett överskott om 24,3 mnkr efter resultatöverföringar. Resultatenheterna prognostiserar att lämna 18,9 mnkr till fonderna. För investeringar prognostiseras ett utfall inom fastställd budget.
Under perioden har nämnden påverkats av bland annat höga vårdkostnader, osäkerhetsfaktorer kring volym av insatser samt osäkerhetsfaktorer i omvärlden. Förvaltningen följer kostnadsutvecklingen löpande och uppdaterar åtgärdsplaner inom berörda verksamheter för att möta aktuella utmaningar.
Bilagor
Inriktningsärende – Friliggande gruppbostad för personer med funktionsnedsättning enligt lagen om stöd och service (LSS 9:9)
Detta inriktningsbeslut har som syfte att fastställa principer och mål som ska vägleda planering och uppförande av en gruppbostad enligt LSS. Beslutet baseras på stadens funktionsprogram för bostäder med särskild service enligt SoL och LSS samt för stödboenden.
I stadens boendeplan noteras en brist på bostäder för personer med funktionsnedsättningar enligt LSS och SoL, och behovet förväntas öka. Socialförvaltningen planerar att beställa en ny gruppbostad på fastigheten De Gamlas Hem 2, som ska hyras av stadsdelsförvaltningen.
Boendet är en friliggande gruppbostad med sex lägenheter och gemensamhetsytor med en total yta på 419 kvadratmeter. Det kommunala bolaget Micasa beräknar tillträde till gruppbostaden år 2028.
Hyran för år 1 – 3 för gruppbostaden är uppskattad till cirka 2,7 miljoner kronor. Från år 4 minskar hyreskostnaden till en uppskattad hyra på cirka 2 miljoner kronor. Nettohyreskostnaden för gruppbostaden uppgår från år 4 till cirka 455 kronor per lägenhet per dygn.
Enskede- Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning föreslår att:
Stadsdelsnämnden godkänner inriktningsärende för projektering av en friliggande gruppbostad enligt LSS på fastigheten De Gamlas Hem 2 i Stureby till en uppskattad hyreskostnad om cirka 2,7 miljoner kronor per år.
Socialförvaltningen föreslår att:
Socialnämnden godkänner inriktningsärende för projektering av en friliggande gruppbostad enligt LSS på fastigheten De Gamlas Hem 2 i Stureby.
Bilagor
Detta utredningsärende är för en förskola med sex avdelningar inom fastigheten Högreven, som är del av Slakthusområdets första etapp. Byggnaden ligger i etappens västra del, i anslutning till Frötallsparken. Den totala ytan för förskolegården är 1 348 kvadratmeter, vilket motsvarar ungefär 14 kvadratmeter per barn. Enligt gällande tidplan planerar byggaktören att färdigställa den 2027. Stadsdelsförvaltningen har meddelat att behov uppstår senare och en inhyrning av förskolelokalen är därför inte aktuell förrän 2030.
Stadsdelsförvaltningens samlade bedömning är att det finns behov av att bygga förskolan från detta utredningsärende. Genom att senarelägga inhyrningen till 2030 bedömer stadsdelsförvaltningen att utbyggnaden av förskolor i Slakthusområdet är relativt väl anpassad till den bedömda befolkningsutvecklingen. Trots förskolegårdens ytmässiga begränsningar bedömer stadsdelsförvaltningen att det är möjligt att skapa en utomhusmiljö som kan främja aktivitet och rörelse för barnen.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd ger förvaltningen i uppdrag att fortsätta utreda en ny förskola inom fastigheten Högreven i Slakthusområdets första etapp
Bilagor
Jonas Naddebo (C) har skrivit en motion om att omvandla Johanneshovsvägen till en grönskande boulevard som kommunstyrelsen har skickat på remiss till bland annat Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd. Vidare föreslår motionären att vägens bredd minskas för att möjliggöra bredare trottoarer och cykelbanor, samt nya planteringar.
Stadsdelsförvaltningen är positivt inställd till en omvandling av Johanneshovsvägen för att minska biltrafikens negativa påverkan på området. Större delen av Johanneshovsvägen ligger inom planområdet för kvarter Algunnen och stadsdelsförvaltningen bedömer att detaljplanens inriktning till stor del ligger i linje med vad motionen föreslår.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Remiss av motion om att utreda och identifiera fler lämpliga platser för gatukonsten i stadens yttre stadsdelar
Kommunstyrelsen har sänt en remiss av en motion om att staden ska utreda och identifiera platser för gatukonst i stadens yttre stadsdelar till bland annat Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd. Motionärerna föreslår att kulturnämnden ska utreda lämpliga platser för gatukonst i stadens yttre stadsdelar, i samråd med stadsdelsförvaltningar, näringsidkare och boende.
Stadsdelsförvaltningen ställer sig positiv till motionens inriktning om att stärka kulturlivet i hela staden. Inom stadsdelsområdet har stadsdelsförvaltningen ett etablerat samarbete med kulturförvaltningen och aktörer från civilsamhället inom ramarna för budgetuppdraget om att vidareutveckla kulturutbudet i Snösätra. Stadsdelsförvaltningen kan därför konstatera att det som författarna efterfrågar till viss del redan pågår i stadsdelsområdet.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat en motion om att låta stockholmarna plantera egna träd. I motionen från Gabriel Kroon (SD) föreslås att trafikkontoret tillsammans med stadsdelsnämnderna ska undersöka förutsättningarna för att ge stockholmare rätt att köpa sitt eget träd på offentlig mark. Stockholms stad ersätter och planterar nya träd varje år för höga kostnader. Motionären hävdar att nya finansieringsmodeller behövs för att främja fler träd utan att i för stor utsträckning belasta stadens budget.
Stadsdelsförvaltningen instämmer i att träd är en viktig del av Stockholms stads karaktär. Vidare anser stadsdelsförvaltningen att plantering av träd gynnar biologisk mångfald, fångar upp CO2 och bidrar till förbättrad mental hälsa. Stadsdelsförvaltningen ställer sig positiv till förslaget att utreda frågan, men ser utmaningar i genomförandet.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Jonas Naddebo och Svante Linusson, båda (C), har skrivit en motion om interaktiva kartor för snöröjning som kommunstyrelsen har skickat på remiss till bland annat Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd. Motionärerna föreslår att staden ska införa interaktiva kartor där invånare kan ta del av uppdaterad status för snöröjning i staden. Vidare föreslår de att staden ska tillgängliggöra informationen som öppen data för att möjliggöra att andra aktörer ska kunna utveckla system och program som informerar om snöröjning och framkomlighet under årets kalla månader.
Stadsdelsförvaltningen anser att motionens förslag är intressant och något som kan förbättra stadens invånares möjligheter att resa under vinterhalvåret. För att information ska kunna kommuniceras utåt, antingen som öppen data eller via ett eget system från staden, ställer det däremot krav på att data håller hög kvalitet och är tillförlitligt. Stadsdelsförvaltningen anser därför att det är viktigt att utreda genomförbarhet, framförallt kring hur motionens förslag skulle påverka arbetsbörda och budget för stadsdelsförvaltningar och trafikkontoret.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har sänt en remiss av Stockholms stads näringslivspolicy med tillhörande etableringsstrategi till stadsdelsnämnden. Syftet med näringslivspolicyn är att ge kunskap till stadens nämnder och bolag i hur samverkan och arbetssätt kan utvecklas för att hjälpa företag att starta, verka och växa i stadens samtliga stadsdelsområden. Den tillhörande etableringsstrategin prioriterar och vägleder stadens arbete med företagsetablering, omlokalisering av företag och investeringar.
Stadsdelsförvaltningen ställer sig positiv till att staden har tagit fram en ny näringslivspolicy med en tillhörande etableringsstrategi. Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Stadsdelsnämnden har fått en motion om att kartlägga hedersförtryck i Stockholms förskolor av Jan Jönsson (L) och Åsa Nilsson Söderström (L), på remiss av kommunstyrelsen. I motionen anges att hedersrelaterat förtryck är en allvarlig kränkning av barns rättigheter samt ges exempel på vad det kan innebära i förskolan. Motionärerna menar att det behövs ett faktaunderlag för att kunna sätta in rätt åtgärder och ger olika förslag.
Stadsdelsförvaltningen anser att kunskap om hedersrelaterat våld behövs i förskolan så att medarbetare kan upptäcka hedersrelaterat våld samt vet hur de ska agera. Stadsdelsförvaltningen ska inleda ett projekt med kunskapshöjande insatser under året. I uppföljningen av det kan frågan om en kartläggning av förekomst av hedersrelaterat våld ingå, för att se vilka ytterligare insatser som behövs för att identifiera och motverka hedersrelaterat våld.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Stadsdelsnämnden har fått en motion på remiss från kommunstyrelsen om att införa riktlinjer för digitala verktyg i Stockholms stads förskolor. Motionärerna uttrycker oro över att digitala verktyg används i förskolan utan tydlig strategi, ibland från ett års ålder, vilket anses strida mot Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Motionärerna föreslår kartläggning, riktlinjer och skärmfria förskolor med undantag för pedagogiska syften.
Stadsdelsförvaltningen anser att digitala verktyg redan används med pedagogiskt syfte och att lokala riktlinjer finns. Förskolans läroplan reviderades den 1 juli 2025 och krav på användande av digitala verktyg togs bort. Stadsdelsförvaltningen ser inget behov av stadsövergripande riktlinjer eller kartläggning och anser att fokus bör vara på att höja kompetensen kring lärverktyg och förhållningssätt kring digitala verktyg.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd är remissinstans för motion om att staden ska verka för mer konst och kultur på stadens äldreboenden. Motionärerna konstaterar att tillgången till konst och estetiska inslag varierar mellan stadens äldreboenden och föreslår därför att kulturnämnden, i samarbete med äldrenämnden, tar fram en strategi för ökad tillgång till konst och kultur på äldreboenden.
Stadsdelsförvaltningen instämmer i att kultur och konst är viktiga för äldres livskvalitet och välbefinnande. Inom stadsdelsförvaltningens särskilda boenden är kultur en etablerad och återkommande del av verksamheten. Utbudet utformas utifrån de äldres önskemål, behov och förutsättningar, vilket innebär att innehållet kan variera mellan enheter. Samverkan sker bland annat med Kultur i vården, Seniorglädje, Svenska kyrkan och Stockholms konst. Mot denna bakgrund bedömer stadsdelsförvaltningen att intentionerna i motionen redan uppfylls.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har skickat styrdokumentet Lekvärdesriktlinjer på remiss till bland annat Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd. Utbildningsnämnden hade i stadens budget för 2023 och 2024 ett uppdrag om att utveckla och införa lekvärdesriktlinjer för förskolegårdar och skolgårdar tillsammans med kommunstyrelsen, förskolenämnden, stadsbyggnadsnämnden, stadsdelsnämnderna och Sisab. Riktlinjerna ska tillämpas av kommunala och privata aktörer som planerar och utvecklar förskolor. De ska även användas som stöd vid upprustning av befintliga gårdar.
Stadsdelsförvaltningen ställer sig positiv till att staden har utvecklat ett styrdokument som kan verka för att förskolors och skolors utomhusmiljöers friytor är tillräckligt stora för att inrymma de kvaliteter som är viktiga för barn och ungas lärande och utveckling. Stadsdelsförvaltningen anser att riktlinjerna i huvudsak är ett välformulerat dokument, som kommer vara användbart för samtliga aktörer som på något sätt är inblandade i planering av förskolor.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat Stockholms stads kulturskoleplan till bland annat Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd. Kulturskoleplanen tydliggör Kulturskolans roll, uppdrag samt utveckling framåt.
Stadsdelsförvaltningen välkomnar Stockholms stads kulturskoleplan. Det är positivt att Kulturskolans uppdrag och roll finns definierat i ett gemensamt styrdokument som gäller alla kulturskolor i Stockholm. Kulturskolan har en viktig roll i att främja barn och ungas intresse för olika kulturella aktiviteter och uttryck.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat en justering av Stockholms stads strategi för fritids- och ungdomsgårdar. Den reviderade versionen av strategin börjar gälla den 1 januari 2026 och ska ersätta den nuvarande som utgår den 31 december 2025.
Stadsdelsförvaltningen välkomnar den uppdaterade versionen av Stockholms stads strategi för fritids- och ungdomsgårdar. Stadsdelsförvaltningen anser att det är positivt att fritidsgårdarnas förebyggande arbete, utifrån nya socialtjänstlagen, lyfts och konkretiseras.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Stadsdelsdirektörens information
Remiss av underrättelse om granskning av järnvägsplanehandlingar avseende linje och stationer för utbyggnaden
Region Stockholm har remitterat Underrättelse om granskning av järnvägsplanehandlingar avseende linje och stationer för utbyggnaden av tunnelbanan till Älvsjö bland annat till Stockholms stad för besvarande.
Tunnelbana till Älvsjö ingår i Sverigeförhandlingen, Ramavtal 6 – Storstad Stockholm. Projektet tunnelbana till Älvsjö drivs av Region Stockholm, genom förvaltningen för utbyggd tunnelbana (FUT) med medverkan från Stockholms stad.
Den nya tunnelbanelinjen mellan Älvsjö och Fridhemsplan ska binda ihop centrala och södra Stockholm och får sex nya stationer. Ovan markytan kommer anläggningen främst bestå av stationsuppgångar och byggnader för ventilation. Granskningen omfattar järnvägsplan för spårlinje och stationer inklusive miljökonsekvensbeskrivning. Granskningen är ett sista tillfälle för berörda att lämna synpunkter.
Kontoren är positiva till att en utbyggnad av tunnelbanan sker i enlighet med Sverigeförhandlingens ramavtal 6. Utbyggnaden ligger i linje med vad som framgår av kommunfullmäktiges budget 2025. Kontoren vill även understryka vikten av att samtliga parter tar fullt ansvar för finansiering, framdrift och genomförande av projektet i enlighet med Sverigeförhandlingens ramavtal 6.
Kontoren noterar att järnvägsplanen inte presenterar de slutliga lösningarna i alla delar. Det innebär att det fortfarande finns beröringspunkter mellan tunnelbaneanläggningen och stadens intressen/ansvarsområden där lösningarna inte hunnit landa i järnvägsplanen. Det faktum att arbete med att hitta lösningar fortfarande pågår skapar osäkerhet inom staden och innebär att förvaltningarnas och bolagens gemensamma yttrande innehåller fler detaljerade synpunkter än önskvärt i detta skede.
En viktig förutsättning för stadens kontor och bolag är att tunnelbaneprojektet samordnar sig med pågående och planerade exploateringsprojekt, för att en attraktiv och välfungerande stad ska kunna byggas. Det handlar både om att skapa attraktiva bostäder och kontor, trygga och tillgängliga stadsrum och en väl fungerande infrastruktur. En omfattande samverkan kommer att krävas för att tillsammans hitta de bästa lösningarna på de aktuella platserna.
Omfattningen av det permanenta markanspråket, främst skyddszoner, måste på flera platser justeras för att möjliggöra framtida exploatering och utveckling av allmän plats. Skyddszonernas utbredning får inte fördyra eller omöjliggöra produktion av kommande exploateringsområden.
Fortsatt samordning måste ske avseende planerad exploatering och stationernas byggande genom hela produktionsskedet. Det är nödvändigt att Staden får möjlighet att i tid bygga gator och färdigställa kvarteret för att inte skapa onödiga risker för tredje man. Nyttjandet av ytor för tillfälligt markanspråk måste samordnas. En fortsatt dialog mellan Regionen och Staden krävs för att säkerställa att ytorna nyttjas effektivt genom hela genomförandetiden och att in/utfarter är tydliga och trafiksäkra.
Aktiv samverkan krävs också för att garantera fungerande och säkra trafiklösningar på alla berörda platser. Detta gäller både för befintliga och planerade verksamheter, under såväl produktionstid som efter färdigställandet. Framkomlighet och trafiksäkerhet för samtliga trafikantgrupper måste alltid fungera. Tillgänglighet till viktiga målpunkter som skolor, förskolor, sjukhus, idrottsanläggningar, parker och lekplatser ska beaktas.
Bilagor
Remiss av underrättelse om granskning av järnvägsplanehandlingar avseende depå för utbyggnaden av tunnelbanan
Region Stockholm har remitterat Underrättelse om granskning av järnvägsplanehandlingar avseende depå för utbyggnaden av tunnelbanan till Älvsjö bland annat till Stockholms Stad för besvarande.
Nya tunnelbanelinjen, gul linje, mellan Älvsjö och Fridhemsplan planerar för en ny depå i Älvsjö. Denna granskning omfattar järnvägsplan för depå inklusive miljökonsekvensbeskrivning.
Stadsledningskontoret, exploateringskontoret, stadsbyggnadskontoret, miljöförvaltningen, trafikkontoret, EnskedeÅrsta-Vantörs stadsdelsförvaltning, Hägersten-Älvsjös stadsdelsförvaltning, kulturförvaltningen, fastighetskontoret, idrottsförvaltningen och Stockholms Stadshus ABs är positiva till att en utbyggnad av tunnelbanan sker i enlighet med Sverigeförhandlingens ramavtal 6 och för att detta ska kunna ske måste depåkapaciteten säkerställas. Kontoren vill även understryka vikten av att samtliga parter tar fullt ansvar för finansiering, framdrift och genomförande av projektet i enlighet med Sverigeförhandlingens ramavtal 6.
Kontoren vill framföra att slutlig utformning av depån även fortsättningsvis behöver planeras ihop med kontoren. Skyddszoner samt ytor för tillfart och angöring ska utformas gemensamt med staden i kommande ansökningar om servitut. Närheten till Hagsätraskogen och dess reservat är känslig. Det är viktigt med en fortsatt tät dialog mellan FUT och kontoren gällande åtgärder för att begränsa ingreppen i naturmarken, återställning av ytor för tillfälligt nyttjande samt kompensationsåtgärder för förlorade värden.
De tillfälliga arbetsytorna kommer påverka många människor under lång tid. Det är viktigt att ytorna utformas säkert och att framkomligheten för allmän trafiksäkras genom hela byggskedet.
Bilagor
Anmälningar för kännedom
Redovisning av delegationsbeslut
Stadsdelsnämndens frågor