Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Val av justerare och dag för justering
Godkännande av dagordning
Författaren av medborgarförslaget föreslår att stadsdelsförvaltningen anlägger en bollplan på en befintlig bouleplan i parken Årstaliden som ligger i stadsdelen Årsta. Enligt författaren används inte bouleplanen i någon större utsträckning och en bollplan skulle kunna bidra till att fler vill vara i parken.
Eftersom det finns ett uttalat behov av spontanidrottsytor i Årsta kommer stadsdelsförvaltningen verka för att utbudet ökar. Årstaliden ligger inom Årstaskogens naturreservat och stadsdelsförvaltningen bedömer att en bollplan inte är helt förenlig med reservatets syfte, och det är därför lämpligare att utreda platser utanför reservatets gränser. Boulebanan används idag av invånare i området och det är därför inte aktuellt att ta den i anspråk för en bollplan eller något annat.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på medborgarförslaget.
Bilagor
Författaren av medborgarförslaget föreslår att stadsdelsförvaltningen anlägger en utomhushinderbana för så kallad Obstacle Cource Racing (OCR). Årstaskogen, Årstafältet eller andra parker i Årsta lyfter författaren som möjliga platser att anlägga en hinderbana på.
Enligt stadsdelsförvaltningen faller träningsformen OCR främst inte inom kategorin spontanidrott och stadsdelsförvaltningen anser därför att det är idrottsförvaltningen som är bäst lämpade inom staden att utveckla anläggningar för idrotten. Eftersom hinder på en OCR-bana kan vara relativt höga och stora bedömer stadsdelsförvaltningen att det kan finnas en skaderisk om de placeras i offentliga parker.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på medborgarförslaget.
Bilagor
Gustav Johansson med flera (M) har lämnat in en skrivelse till stadsdelsnämnden där de uttrycker oro kring planerna för Betty Pettersons högstadium i Enskede gård. De anser att skolans begränsade gårdsyta kommer att påverka elever negativt. Vidare anser de att detta kommer att försämra närliggande förskolors möjligheter till utevistelse, eftersom det kommer bli större konkurrens om områdets parker.
Stadsdelsförvaltningens inställning är att offentliga parker inte bör vara primära gårdsytor för varken skolor eller förskolor, bland annat eftersom det begränsar allmänhetens tillgång till dessa ytor under skoltid. Det ökar också behov av drift och underhåll, vilket i förlängningen belastar stadsdelsförvaltningens budget. Stadsdelsförvaltningen har varit i kontakt med utbildningsförvaltningen som förtydligar att de inte har en uttalad inriktning om att lokala parker ska användas som skolgård.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
En skrivelse med frågor om trygghetsvandringar i Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsområde har inkommit till stadsdelsnämnden. Författarna önskar en sammanställning över tidigare års trygghetsvandringar i stadsdelsområdets olika stadsdelar, planerade trygghetsvandringar samt vilka trygghetsskapande åtgärder som utförts.
Stadsdelsförvaltningen bjuder in till trygghetsvandringar två till fyra gånger om året samt deltar i trygghetsvandringar som andra aktörer samordnar. De flesta trygghetsvandringar sker i områden som upplevs otrygga av invånare eller där exempelvis polisen eller fältassistenter varnar för otrygghet.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantör stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
Stadsdelsförvaltningen har ett flertal förskolor med tillfälliga bygglov som snart löper ut inom det aktuella upptagningsområdet. Dessa bygglov är inte möjliga att förlänga och leder till en stor minskning i antal befintliga barnomsorgsplatser. För att täcka behovet behövs en ny förskola trots att senaste befolkningsprognosen visar en viss minskning av förskolebarn. Trollesundsskogen tillmötesgår det behovet.
Stadsdelsförvaltningen föreslår därför att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens förslag till inhyrning av förskolan Trollesundsskogen med en projektkostnad om 162,4 miljoner kronor och till en årshyra år ett om 12,0 miljoner kronor.
Vidare föreslår stadsdelsförvaltningen att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd ansöker hos kommunstyrelsens ekonomi-och trygghetsutskott om godkännande av inhyrning av förskolan Trollesundsskogen med en projektkostnad om 162,4 miljoner kronor och till en årshyra år ett om 12,0 miljoner kronor.
Bilagor
Ärendet syftar till att redovisa prognos på helårsutfall för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd.
För hela nämndens verksamhetsområde prognostiseras ett överskott om 44,0 mnkr före resultatöverföringar och ett överskott 19,3 efter resultatöverföringar. För investeringar prognostiseras ett utfall inom fastställd budget.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner månadsrapport för september 2025
Bilagor
Stadsdelsnämnden fattar beslut om insatser till enskilda invånare enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Enligt SoL och LSS ska kommuner redovisa de gynnande beslut om insatser enligt respektive lagstiftning som inte har kunnat verkställas inom tre månader från beslutsdatum till IVO. Rapporteringsskyldigheten gäller även tidigare rapporterade ärenden som ännu inte har verkställts under närmast föregående kvartal.
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning redovisar kvartalsvis till stadsdelsnämnden de ej verkställda besluten som stadsdelsförvaltningen rapporterat till IVO.
Rapporteringen för kvartal 2 år 2025 visar en minskning om åtta ej verkställda beslut inom Stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Vidare visar Individ och familjeomsorg barn och unga en ökning på ett ej verkställt beslut från föregående kvartal. Äldreomsorg visar en minskning om sju ej verkställda beslut. Vid rapporteringsperiodens slut fanns 18 beslut som var fortsatt ej verkställda, vilket är en minskning med nio verkställda beslut jämfört med kvartal 1 år 2025.
Stadsdelsförvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd lägger redovisningen av rapporteringen till IVO för kvartal 2 år 2025 av ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till handlingarna.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat en motion till stadsdelsförvaltningen om att ta fram en åtgärdsplan för att minska avhopp från SFI. I motionen framgår att en åtgärdsplan behövs för att öka genomströmningen och stärka kvaliteten i SFI, därför föreslås att staden ska ta fram en åtgärdsplan för att minska avhopp från SFI.
Utifrån den kartläggning som skolverket gjort av studieavbrott från SFI, de intentioner som framgår av stadens budget och lokala erfarenheter ser förvaltningen inga hinder för att en åtgärdsplan tas fram inom staden för att minska avhoppen från SFI. Förvaltningen betonar emellertid vikten av att ta tillvara lokala erfarenheter och planera för samverkan vid framtagandet av en åtgärdsplan.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner tjänsteutlåtandet som svar på remissen
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat Handlingsplan för nationella minoriteter och urfolket samernas rättigheter till bland annat Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd. Handlingsplanen ska stärka stadens arbete med de nationella minoriteternas och urfolket samernas rättigheter och riktar sig till samtliga nämnder och bolagsstyrelser.
Stadsdelsförvaltningen är positiv till att en handlingsplan för nationella minoriteter och urfolket samernas rättigheter tas fram. Konkreta mål och tydlig ansvarsfördelning underlättar arbetet. Eftersom det anges att en central metod för genomförandet av handlingsplanen är att utveckla ett ”rättighetsbaserat arbetssätt”, hade det varit bra att förtydliga vad det innebär.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat Handlingsplan för romsk inkludering till bland annat Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd.
Stadsdelsförvaltningen är positiv till att en handlingsplan om romsk inkludering med koppling till MR-programmet har tagits fram. Att den innehåller konkreta mål inom MR-programmets fokusområden och tydlig ansvarsfördelning underlättar arbetet på lokal nivå.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har remitterat handlingsplanen för hbtqi-personers lika rättigheter och möjligheter 2030 till samtliga stadsdelsnämnder och andra berörda instanser. Handlingsplanen är ett komplement till Stockholms stads program för mänskliga rättigheter och utgår från tre fokusområden: kunskap och information, välfärd och service samt delaktighet och inflytande. Den beskriver mål, genomförande och uppföljning i arbetet med att motverka diskriminering och stärka jämlika villkor för hbtqi-personer.
Stadsdelsförvaltningen är positiv till att en handlingsplan har tagits fram. Handlingsplanen är väl förankrad i den problembild som finns kring hbtqi-personers utsatthet och stärker förutsättningarna för ett systematiskt arbete inom hela staden. Stadsdelsförvaltningen anser samtidigt att flera delar kan utvecklas. Begreppet rättighetsbaserat arbetssätt bör förklaras tydligare och barnrättsperspektivet bör stärkas genom en tydligare koppling till barnkonventionen. Stadsdelsförvaltningen ser även en risk i att åtgärderna för unga hbtqi-personer är alltför allmänt hållna och efterfrågar mer konkreta insatser. Därtill framhåller stadsdelsförvaltningen att stadens statistiksystem bör utvecklas för att inkludera fler könskategorier och därmed bättre stödja handlingsplanens syfte om inkludering.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Stadsdelsdirektörens information
Anmälningar för kännedom
Redovisning av delegationsbeslut
Stadsdelsnämndens frågor
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB
Överförflyttning av vårdnad till särskild förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap. 8 a § FB