Val av justerare och dag för justering
Godkännande av dagordning
Stureby villaägarförening har lämnat in ett medborgarförslag till stadsdelsförvaltningen om att inrätta en samlingslokal för föreningar i Stureby.
Stadsdelsförvaltningen har i dagsläget ingen möjlig samlingslokal för föreningar i Stureby utan hänvisar istället till Östberga kulturhus. Stadsdelsförvaltningen kommer under nästa år att utreda möjligheterna till fler ändamålsenliga möteslokaler för föreningar i stadsdelsområdet.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på medborgarförslaget.
Bilagor
Emelie Wassermann och Simon Wiklund Lyons, båda (SD), har lämnat in en skrivelse med frågor om det redovisade delegationsbeslut om LSS-boende, Planterarvägen 15.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
En skrivelse med frågor om idrottens roll i det brottsförebyggande arbetet har inkommit till Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd. Skribenterna lyfter att idrottsrörelsen spelar en avgörande roll i det förebyggande arbetet mot utanförskap och kriminalitet och vill få en tydligare bild av stadsdelsförvaltningens arbete med detta.
I den lokala samverkansöverenskommelsen där stadsdelsförvaltningen ingår är unga i risk för destruktivt beteende ett prioriterat område. Stadsdelsförvaltningen redogör för det pågående arbetet i samverkan med andra aktörer och planerade initiativ som ska stärka idrottens roll i det förebyggande arbetet.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på skrivelsen.
Bilagor
Ärendet syftar till att redovisa prognos på helårsutfall för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd.
För hela nämndens verksamhetsområde prognostiseras ett överskott om 48,8 mnkr före resultatöverföringar och överskott 11,8 mnkr efter resultatöverföringar. För investeringar prognostiseras ett utfall inom fastställd budget.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner månadsrapport för november 2025.
Bilagor
Verksamhetsplanen för Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd anger inriktningen för stadsdelsförvaltningens verksamhet under 2026. Verksamhetsplanen knyter an till kommunfullmäktiges tre inriktningsmål:
Inom varje inriktningsmål har fullmäktige formulerat mål för verksamhetsområden. Stadsdelsnämnden har i sin planering konkretiserat kommunfullmäktiges mål genom att formulera nämndmål, indikatorer och aktiviteter som väntas bidra till att målen uppnås.
Verksamhetsplanen har utformats i enlighet med stadens integrerade system för ledning och styrning av verksamhet och ekonomi (ILS).
Bilagor
Stadsdelsnämnden fattar beslut om insatser till enskilda invånare enligt socialtjänstlagen (SoL) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).
Enligt SoL och LSS ska kommuner redovisa de gynnande beslut om insatser enligt respektive lagstiftning som inte har kunnat verkställas inom tre månader från beslutsdatum till IVO. Rapporteringsskyldigheten gäller även tidigare rapporterade ärenden som ännu inte har verkställts under närmast föregående kvartal.
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning redovisar kvartalsvis till stadsdelsnämnden de ej verkställda besluten som stadsdelsförvaltningen rapporterat till IVO.
Rapporteringen för kvartal 3 år 2025 visar en ökning om två beslut jämfört med kvartal 2. Inom Stöd och service till personer med funktionsnedsättning och socialpsykiatri noteras en ökning om fyra ej verkställda beslut. Inom Individ och familjeomsorg barn och unga noteras en minskning om ett ej verkställt beslut. Äldreomsorg visar en ökning om ett ej verkställt beslut. Vid rapporteringsperiodens slut fanns 26 beslut som var fortsatt ej verkställda, vilket är detsamma som för kvartal 3 år 2025.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd lägger redovisningen av rapporteringen till IVO för kvartal 3 år 2025 av ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till handlingarna. Stadsdelsförvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd lägger redovisningen av rapporteringen till IVO för kvartal 3 år 2025 av ej verkställda beslut enligt SoL och LSS till handlingarna.
Bilagor
Stadsdelsnämnderna ansvarar för bidragsgivning till föreningar med utpräglad lokal verksamhet. Ärendet syftar till att fördela föreningsbidrag i form av verksamhets- och aktivitetsstöd till föreningar inom Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsområde.
Föreningsbidrag beviljas i regel endast till ideella föreningar och ges inte till aktörer med odemokratiska värderingar eller som uppmuntrar eller möjliggör våldsbejakande extremism. Inför verksamhetsåret 2026 har föreningar kunnat söka föreningsbidrag, både verksamhets- och aktivitetsstöd, mellan den 1 augusti och den 15 september 2025 genom en digital ansökningsblankett.
Inför verksamhetsåret 2026 har totalt 33 föreningar ansökt om föreningsbidrag, fördelat över 44 stycken ansökningar. Det totala ansökningsbeloppet uppgår till 4 471 195 kronor. Samtliga ansökningar och kompletteringar har inkommit i tid.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd beviljar föreningsbidrag om sammanlagt 1 050 000 kronor.
Föreningar som blivit beviljade bidrag för verksamhetsåret 2026 ska snarast kontakta stadsdelsförvaltningen om förutsättningarna för det beviljade bidraget förändrats. Föreningar som beviljas bidrag för verksamhetsåret 2026 ska lämna in en redovisning av hur stödet har använts senast den 31 januari 2027.
Medel som inte förbrukats under den period som bidraget avser ska återbetalas och får inte användas för annat ändamål. Vid behov kan stadsdelsförvaltningen återkräva bidraget.
Stadsdelsförvaltningen önskar ha ett samarbete med de föreningar som beviljas föreningsbidrag kring planerade aktiviteter för att kommunicera ut dessa till berörd målgrupp inom stadsdelsområdet.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens förslag till fördelning av föreningsbidrag för verksamhetsåret 2026.
Bilagor
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd kan som huvudregel delegera beslutanderätt till presidiet, sociala delegationen, en politiker i nämnden, en anställd i Stockholms stad eller en automatiserad beslutsfunktion. Syftet med att delegera beslutanderätt är att avlasta nämnden från rutinartade ärenden och möjliggöra en effektivare förvaltning.
Nämnden beslutar årligen i december om en ny delegationsordning för följande år. Stadsdelsförvaltningen har genomfört en översyn av nämndens delegationsordning inför 2026 och tagit fram ett förslag till nämnden.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd fastställer delegationsordningen att gälla från med den 1 januari 2026.
Bilagor
Stadsdelsförvaltningar i staden har de senaste åren haft betesdjur på olika platser under sommarmånaderna. Genom upphandlade parkentreprenörer har det varit möjligt att avropa detta som naturvårdsinsatser. Under 2025 och 2026 kommer flera av stadens stadsdelsförvaltningar att ta över drift och underhåll av parker i egen regi och det är därför nödvändigt att genomföra en upphandling för betesdjur.
Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsförvaltning kommer att genomföra en upphandling som övriga berörda stadsdelsförvaltningar godkänner genom delegation. Upphandlingen omfattar tjänsten att tillhandahålla betesdjur på platser inom stadens park- och naturmark och det ska vara möjligt att avropa från upphandlingen när behov uppstår.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd ger förvaltningen i uppdrag att genomföra en upphandling för betesdjur. Vidare föreslår förvaltningen att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd ger stadsdelsdirektören i uppdrag att på nämndens vägnar fatta beslut i alla frågor avseende upphandlingen innefattande beslut om upphandlingsdokument, tilldelningsbeslut, undertecknande av ramavtal och andra erforderliga beslut under avtalstiden, inklusive eventuell förlängning.
Förvaltningen föreslår även att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd ger stadsdelsdirektören rätt att besluta att upphandlingen ska genomföras tillsammans med annan nämnd eller andra nämnder i Stockholms stad samt vidaredelegera beslutanderätten till förvaltningschef inom annan nämnd i Stockholms stad.
Bilagor
Stadsrevisionen har granskat om förskolorna i tre stadsdelsnämnder förebygger och åtgärdar kränkande behandling och diskriminering i sitt arbete. Stadsdelsnämnden har fått rapporten för yttrande.
Granskningen visar att de granskande stadsdelsnämnderna bedriver ett förebyggande och målinriktat arbete för att motverka kränkande behandling och diskriminering. Stadsdelsnämnderna rekommenderas att se över delegationsordningen och anmälan av delegationsbeslut, säkerställa innehåll och omfattning i de årliga planerna mot diskriminering och kränkande behandling, säkerställa att barn hörs vid behov samt stärka den systematiska uppföljningen.
Stadsdelsförvaltningen har och kommer att vidta ett antal åtgärder utifrån rapportens rekommendationer. Det handlar om rutiner för anmälan av delegationsbeslut och framtagande av plan mot diskriminering och kränkande behandling. Den rutin som finns vid misstanke om att barn har utsatts för kränkande behandling eller diskriminering kommer att revideras för att tydliggöra att barn ska höras i utredningen. Uppföljningen ska stärkas bland annat genom att säkerställa att ärenden innehåller alla delar (anmälan, utredning och eventuella åtgärder och uppföljning).
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som yttrande på revisionsrapporten.
Bilagor
Remiss av motion om att utreda det långsiktiga behovet och finansiering av kommunövergripande fritidsverksamheter för barn och unga med funktionsnedsättning
Hanna Wistrand (L), har lämnat in en motion till kommunfullmäktige om att utreda det långsiktiga behovet och finansiering av kommunövergripande fritidsverksamheter för barn och unga med funktionsnedsättning.
Motionären menar att barn och unga med funktionsnedsättning i Stockholms län inte har samma möjligheter att delta i fritidsaktiviteter som andra och att utbudet av tillgängliga fritidsaktiviteter är ojämnt fördelat inom länet. Motionären menar vidare att möjligheter till fritidsaktiviteter för målgruppen blir beroende av var de bor och om deras föräldrar har tillgång till bil.
Av stadens program för tillgänglighet och delaktighet framgår att personer med funktionsnedsättning ska kunna delta i fritidsaktiviteter på jämlika villkor och att staden ska utveckla sådana aktiviteter. I staden finns det stadsövergripande nätverket Fritid för alla. Syftet med nätverket är att utveckla fritidsaktiviteter som fungerar bra för barn och unga som har funktionsnedsättning.
Stadsdelsförvaltningen menar att det redan befintliga nätverket och dess arbete innebär att staden inte har något egentligt behov av utredning enligt motionärens förslag. Det utesluter inte att det kan finnas ett större behov av utredning och utveckling i stadens kranskommuner.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har skickat Mer relevant än någonsin. Biblioteksplan för Stockholms stad på remiss till bland annat Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd. Biblioteksplanen syftar till att skapa en riktning kommande fyra år för biblioteksverksamheterna i staden.
Stadsdelsförvaltningen välkomnar den nya biblioteksplanen. Stadsdelsförvaltningen tycker det är positivt att biblioteksplanen lyfter bibliotekens viktiga funktion i samhället för invånare i alla åldrar.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Kommunstyrelsen har skickat ärendet Styrning av insatser utan behovsprövning under omställning enligt ny socialtjänstlag på remiss. Remissen handlar om hur Stockholms stad ska organisera beslut om insatser som kan ges utan behovsprövning enligt den nya socialtjänstlagen som trädde i kraft den 1 juli 2025.
Förslaget innebär att kommunfullmäktige ger socialnämnden, arbetsmarknadsnämnden och äldrenämnden rätt att, till och med 31 december 2028, besluta vilka insatser som ska tillhandahållas utan behovsprövning, om eventuella villkor ska gälla för insatsen och om undantag från dokumentationsskyldighet ska göras. Beslut som fattas av dessa nämnder ska gälla för hela staden och stadsdelsförvaltningarna ges möjlighet att lämna synpunkter innan beslut fattas.
Stadsdelsförvaltningen bedömer att den föreslagna beslutsordningen är ändamålsenlig och stödjer omställningen till en mer förebyggande och lättillgänglig socialtjänst. Genom att flytta beslut till facknämnderna möjliggörs en samordnad och effektiv hantering i hela staden under omställningsperioden.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.
Bilagor
Remiss av motion om att påbörja utvecklingen av Högdalstopparna till ett attraktivt och öppet frilufts- och rekreationsområde och utreda möjligheten till kollektivtrafik
Kommunstyrelsen har sänt en remiss av en motion, från Hanna Wistrand (L), om att staden ska utveckla Högdalstopparna till ett frilufts- och rekreationsområde samt utreda möjligheterna för kollektivtrafik dit.
Under 2025 påbörjade staden ett detaljplanearbete för Högdalstopparna, med syftet att skapa ett attraktivt och öppet frilufts- och rekreationsområde. Stadsdelsförvaltningen kan därför konstatera att det som motionären föreslår i huvudsak redan är påbörjat. Kollektivtrafiken ansvarar regionen för och det är något som stadsdelsförvaltningen har begränsad möjlighet att påverka.
Förvaltningen föreslår att Enskede-Årsta-Vantörs stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen
Bilagor
Stadsdelsdirektörens information
Anmälningar för kännedom
Redovisning av delegationsbeslut
Stadsdelsnämndens frågor
Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB