Hoppa över navigering
  1.   1

    Fastställa dagordning och dag för justering samt utse justerare

  2.   2

    Ärende enligt föräldrabalken

  3.   3

    Ärende enligt föräldrabalken

  4.   4

    Ärende enligt föräldrabalken

  5.   5

    Ärende enligt föräldrabalken

  6.   6

    Anmälan av delegationsbeslut

  7.   7

    Anmälan av protokoll från sociala delegationen

  8.   8

    Allmänhetens frågor

  9.   20

    Stadsdelsnämndens frågor och skrivelser

  10.   21

    Information från stadsdelsförvaltningen

  1. § 1

    Fastställa dagordning och dag för justering samt utse justerare

  2.  

    Budgeten är det övergripande och överordnande styrdokumentet för stadens nämnder. Verksamhetsplanen för Kungsholmens stadsdelsnämnd anger inriktningen för förvaltningens verksamhet under 2023 och beskriver hur nämnden bidrar till att stadens mål uppnås. Nedan beskrivs en sammanfattning av nämndens planerade verksamhet för året inklusive kommunfullmäktiges direktiv.

    Bilagor

  3.  

    Förvaltningen ser det angeläget att fortsätta erbjuda tillgängliga möteslokaler så långt det är möjligt men bedömer det inte möjligt att reducera hyrorna ytterligare. Däremot avser förvaltningen att samråda med föreningarna om vad som krävs för att den för föreningar särskilt avsedda lokalen, Cafélokalen, ska vara attraktiv för dem att nyttja.

    Bilagor

  4. Stadsdelsnämnden behöver avgöra om de önskar att avtalet ska förlängas till 31 januari 2027 eller om driften ska övergå i egen regi vid avtalets utgång, alternativt göra en förnyad upphandling. Förvaltningen föreslår att en avtalsförlängning görs. Bedömningen är att det ger en mer stabil verksamhet samt att nuvarande ledning verkar för att utveckla verksamheten i positiv riktning.

    Bilagor

  5.  

    Stadsdelsnämnden ska besluta om tid och plats för sina sammanträden. Datum för stadsdelsnämndens sammanträden 2023 fastställdes vid sammanträdet i november 2022. Med anledning av att kommunfullmäktiges sammanträdesdagar har ändrats behöver även stadsdelsnämndens planering revideras.

    Bilagor

  6.  

    Stadsdelsnämndernas presidier föreslås att från mars 2023 utökas från nuvarande sammansättning med en ordförande och en vice ordförande till att bestå av en ordförande, en 1:e vice ordförande samt en 2:e vice ordförande. Därutöver föreslås ändrade regler för arvodering så att den som sitter i stadsdelsnämndens presidium och samtidigt har uppdraget att vara ordförande eller vice ordförande i den sociala delegationen ska arvoderas särskilt för uppdraget i delegationen. Stadsdelsförvaltningen har inga synpunkter på förslaget att utöka presidiet med en 2:e vice ordförande. Förvaltningen konstaterar att en ändrad arvodering för sociala delegationens presidium avspeglar rådande praxis.

    Bilagor

  7.  

    Baserat på verksamhetens inriktning och den angivna serveringstiden gör förvaltningen bedömningen att det inte föreligger någon risk att sociala olägenheter eller andra olägenheter skulle uppstå med serveringstillstånd. Däremot vill förvaltningen uppmärksamma att det geografiska läget kan medföra risk för olägenheter eftersom Fridhemsplan är ett område där det förekommer problematik kopplat till missbruk. För att skapa trygghet kring Fridhemsplan bedriver förvaltningen platssamverkan med bland andra polisen. Förvaltningen har inga invändningar mot att Fern’s Nest beviljas serveringstillstånd men anser att regelbundna och täta kontroller av serveringstillståndet skulle vara gynnsamt för att motverka att problematiken eskalerar.

  8. § 15

    Anmälan av delegationsbeslut

  9. § 16

    Anmälan av balanslista

  10. § 17

    Anmälan av pensionärsrådets protokoll

  11. § 18

    Anmälan av förvaltningsgruppens protokoll

  12. § 19

    Stadsdelsnämndens frågor och skrivelser

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.