Hoppa över navigering
  1.   1

    Genomgång av närvaro

  2.   2

    Val av justerare och meddelande om tid för protokolljustering

  3.   3

    Godkännande av dagordning

  4.   4

    Anmälan av protokolljustering

  5.   5

    Information från stadsdelsförvaltningen

  6.   6

    Nämndens frågor till förvaltningen

  7. Under handläggningen av föreningsbidrag har förvaltningen sett ett behov av att uppdatera riktlinjerna för föreningsbidrag genom att förtydliga kraven och de generella förutsättningarna, uppdatera prioriteringsgrunderna med mera.

     

    Förvaltningen föreslår att Skarpnäcks stadsdelsnämnd godkänner de reviderade riktlinjerna för föreningsbidrag samt överlämnar åt förvaltningen att efter fastställande i nämnden uppdatera ansöknings- och redovisningsblanketten efter de nya riktlinjerna.

    Bilagor

  8. Nuvarande avtal för lokalvårdstjänster löper ut 31 augusti 2026 och ny upphandling behöver genomföras. Förvaltningen deltar i diskussioner med intilliggande stadsdelarna Farsta, Enskede-Årsta-Vantör och Skärholmen om samarbete kring upphandling av lokalvård.

     

    De inblandade stadsdelsförvaltningar har samsyn i att de nuvarande parallella lokalvårdsavtalen bör slås ihop från och med 1 september 2026 då avtalen går ut. Förvaltningarna har vidare samsyn i att ramavtal är ett lämpligt upplägg utifrån möjligheten att lägga till och dra ifrån uppdrag inom ramavtalet längs avtalstidens gång.

     

    Förvaltningen föreslår att Skarpnäcks stadsdelsnämnd ger förvaltningen i uppdrag att genomföra en upphandling av ramavtal för städtjänster för verksamhetslokaler. Förvaltningen föreslår att Skarpnäcks stadsdelsnämnd ger stadsdelsdirektören i uppdrag att å nämndens vägnar fatta beslut i alla frågor avseende upphandlingen innefattande beslut om upphandlingsdokument, tilldelningsbeslut, undertecknade av ramavtal och andra erforderliga beslut i ärendet. Vidare föreslår förvaltningen att stadsdelsdirektören får rätt att besluta att upphandlingen ska genomföras tillsammans med Farsta, Enskede-Årsta-Vantör och Skärholmens stadsdelsförvaltningar samt vidaredelegera beslutanderätten till förvaltningschef för Farsta stadsdelsförvaltning.

    Bilagor

  9. Varje myndighet ska ha utsett ett dataskyddsombud enligt GDPR. Dataskyddsombudet ska ha en kontrollerande och rådgivande funktion i nämndens arbete med att hantera personuppgifter. Dataskyddsombudet ska kunna agera självständigt och oberoende och ska rapportera till förvaltningsledningen.

     

    Då nämnden verkställer rättsliga påföljder i form av till exempel vård i enligt SoL, LVU och LVM, är brottsdatalagen tillämplig på personuppgiftsbehandlingar för dessa syften. Ett dataskyddsombud också för denna lag ska därför utses, och det finns ingenting som hindrar att nämnden utser samma dataskyddsombud för brottsdatalagen som för GDPR.

     

    Förvaltningen föreslår att handläggare Julia Ögren utses till dataskyddsombud enligt GDPR och brottsdatalagen från och med den 6 september 2025.

    Bilagor

  10. Vid stadsdelsnämndens sammanträde den 20 mars anmäldes två medborgarförslag om dricksvattenfontän i Peters park. Förslagsställarna vill att förvaltningen väljer att installera den dricksvattenfontän som visades på Konstfacks vårutställning i Peters park. Konstnären har gestaltat en dricksfontän i form av två händer som förslagsställarna tror skulle passa väldigt bra i denna park.

    Förvaltningen har under beredningen av ärendet varit i kontakt med konstnären och miljöförvaltningen i Stockholms stad. Då den aktuella konstruktionen med den utsträckta handflatan är sittvänlig för fåglar avråder miljöförvaltningen från att den delen har ett vattenutkast ur hygiensynpunkt. Dricksvattenfontäner klassas som livsmedelsverksamhet och miljöförvaltningen är tillsynsmyndighet. Förvaltningen ansvarar för driften av dricksvattenfontänen och då vattenutkast ur båda handflatorna är en bärande del av konstverket ser inte förvaltningen att det är möjligt att anlägga just denna modell utomhus.

     

    Klimatanpassningsmedel har sökts och erhållits för 2025 för anläggning av dricksvattenfontän i Peters park vilket kommer att genomföras under hösten 2025 i form av en annan modell.

    Bilagor

  11. Förslagsställaren föreslår att förvaltningen anlägger fartgupp på parkvägen nedanför Byälvsvägen samt att sträckan får ett namn, till exempel Byälvsstigen eller Byälvsgången.

     

    Fartgupp kan öka risken för singelolyckor samtidigt som det försvårar drift av gång- och cykelvägen. Det finns idag inga fartgupp på gång- och cykelvägar i staden och inte heller någon policy som stödjer gupp som åtgärd. Därför anser förvaltningen att det idag inte är aktuellt med fartgupp utmed sträckan.

     

    Förvaltningen instämmer i att den specifika sträckan med fördel skulle kunna ha ett namn. Sträckan är lång och används av många dagligen, den har också flera målpunkter i form av förskolor, skola, fotbollsplan, hundrastgård etcetera. Stadsdelsnämnden har inte rådighet att fatta beslut gällande namn av allmänna platser, det är stadsbyggnadsnämnden som beslutar efter att namnberedningen har tagit fram förslag till beslut. Därför föreslår förvaltningen att stadsdelsnämnden vidarebefordrar medborgarförslaget till stadsbyggnadsnämndens namnberedning för vidare hantering.

    Bilagor

  12. En skrivelse om trygghetsvandringar i vår stadsdel inkom den 12 juni 2025 från Kristina Lutz m.fl. (M), Lena Kling (L) och Karro Olofsson (C). Skrivelsen beskriver förvaltningens arbete med trygghetsvandringar och önskar få svar på ett antal frågeställningar kopplat till det. Skarpnäcks stadsdelsförvaltning har yttrat sig i ärendet genom att besvara frågeställningarna och föreslår att nämnden överlämnar tjänsteutlåtandet som svar på skrivelsen.

    Bilagor

  13. Lena Kling (L), Gunnar Caperius (C) och Kristina Lutz m.fl. (M) har inkommit med en skrivelse avseende stadsdelsförvaltningens arbete med att stötta unga som varken arbetar eller studerar (UVAS). Skarpnäcks stadsdelsförvaltning har yttrat sig i ärendet och föreslår till nämnden att detta tjänsteutlåtande överlämnas som svar på skrivelsen.

    Bilagor

  14. Stadsdelsnämnden har fått ett detaljplaneförslag på remiss gällande bostäder, lokaler för centrumändamål, park och en kompletterande elnätstation i området. Tillkommande bebyggelse ska bidra till en tydlig inramning av Rusthållarvägen och tillföras kvaliteter i form av lokaler i bottenvåningarna och entrétäthet som kan stärka Rusthållarvägen som ett aktivt stråk. Parkstråket mellan Bagarmossens centrum och Kärrtorps centrum ska stärkas genom en upprustning och genare dragning.

     

    Förvaltningen är sammantaget positiv till detaljplaneförslaget men gör ett antal medskick gällande utvecklingen av Internationaldagsparken, Rusthållarvägen, spontanidrottsytor, parkmark och träd.

    Bilagor

  15. En remiss gällande motion av Kristin Jacobsson (C) och Jonas Naddebo (C) om att ta Otto till Stockholm har inkommit för yttrande. I motionen lyfter insändarna att Stockholms stad skulle ha mycket att vinna på att utveckla ett liknande arbetssätt som Botkyrka kommuns OTTO-team, där förvaltningar och myndigheter arbetar offensivt för att lokalisera och mota bort olika typer av kriminell verksamhet. I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar att Stockholms stad inrättar ett förvaltningsövergripande team för stadens tillsynsarbete, som i samarbete med olika myndigheter arbetar för att komma åt välfärdsbrottslighet, miljöbrottslighet, arbetslivskriminalitet samt människohandel och människoexploatering. Vidare föreslås det att i stadens tillsynsarbete även säkerställa brottsofferperspektivet och de utsattas rättigheter.

     

    Förvaltningen delar motionärernas bild av behovet att utveckla kraftfulla metoder för att motverka organiserad brottslighet. Fokus i nuläget bör dock ligga på att stärka det arbete som redan bedrivs inom staden och att invänta en tydligare kunskapsbild av OTTO-modellens effekter innan beslut fattas om att införa en ny struktur.

    Bilagor

  16. Stadsdelsnämnden har mottagit en remiss från kommunstyrelsen om att samla alla parkeringshus under ett bolag.

     

    I motionen lyfter Liberalerna att de vill effektivisera och tydliggöra stadens resursförvaltning genom att samla ägandet av parkeringshus i ett specialiserat bolag. I dag äger och förvaltar exempelvis Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB) flera parkeringshus, trots att deras kärnuppdrag är att hantera fastigheter för skolverksamhet. Detta splittrade ägande skapar ineffektivitet, drar fokus från huvuduppdraget och kräver att varje enhet utvecklar egen kompetens för något utanför deras expertis.

     

    Förvaltningen instämmer i att stadens resurser ska förvaltas klokt och att varje verksamhet ska bidra till stadens helhetsutveckling. Stadens organisation är uppbyggd för att möta de behov som finns i de olika verksamheterna, vilket är en förutsättning för att kunna uppnå kommunfullmäktiges mål. Förvaltningen har inga synpunkter på hur staden har organiserat ägande och drift av olika parkeringshus.

     

     

    Bilagor

  17. Stadsdelsnämnden har mottagit remiss från kommunstyrelsen Lekvärdesriktlinjer – utformning av förskole- och skolgårdar.

    Riktlinjerna syftar till att säkerställa att Stockholms förskole- och skolgårdar uppnår de goda lekvärden som staden eftersträvar och att de samhällsviktiga synergier som gårdarna skapar når sin fulla potential. Vidare ska riktlinjerna användas av samtliga nämnder, bolag och privata aktörer vid planering av placering, storlek och utformning av förskolegårdar och skolgårdar. Lekvärdesriktlinjerna är uppdelade i ett huvuddokument tillsammans med två bilagor. Lekvärdesriktlinjer, utformning av förskole- och skolgårdar, beskriver kunskapsläge och grundläggande förutsättningar för att skapa goda lekmiljöer utomhus. Bilaga ett består av ett stödmaterial gällande lekvärden i praktiken. Bilaga två ett beräkningsverktyg avseende gårdens lekytefaktor (LYF) som ska fyllas i under planering och upprustning.

     

    Stadsdelsförvaltningen ser positivt på att Stockholms stad har en tydlig gemensam bild av vad som är en god utemiljö för barn i förskola och skola. Förvaltningen ser att riktlinjerna blir ett viktigt stöd både vid projektering och upprustning av förskolor och skolor.

    Det är av yttersta vikt att berörd stadsdelsförvaltning blir involverad tidigt i planprocessen inför nybyggnation av förskolor. Detta för att kunna säkerställa att gårdar uppnår godkända värden i enlighet med riktlinjerna.

     

    Förvaltningen ser slutligen positivt på att lekens värde för barn tydligt lyfts fram i riktlinjerna och att det finns en tydlig koppling till aktuell forskning och förskolans läroplan.

     

    Bilagor

  18. Förvaltningen har mottagit en remiss från kommunstyrelsen. Motionen är skriven av Nike Örnbrink (KD). Motionen pekar på behovet av att tillgodose grundläggande emotionella behov för personer med kognitiv svikt. Vårddjur, som till exempel hund och katt, kan bidra till att minska stress och oro hos personer med kognitiv svikt, samt minska känsla av ensamhet. Motionen betonar att Stockholms stad bör höja ambitionsnivån angående vårddjur för att säkerställa att personer med kognitiv svikt får sina emotionella behov tillgodosedda. Motionen föreslår att kommunfullmäktige ska besluta

     

    • att införa fler vårddjur på stadens vård- och omsorgsboenden.

     

    Förvaltningen delar uppfattningen att vårddjur kan bidra till ökad livskvalitet på vård- och omsorgsboenden. Införandet av fler vårddjur i vård- och omsorgsboenden förutsätter tydliga regler och hygienrutiner.

     

    Bilagor

  19. Kommunstyrelsen har bett stadsdelsnämnden att svara på remiss av en motion från Åsa Nilsson Söderström (L) om att inrätta ett kompetenscenter mot transnationellt förtryck i Stockholm.

     

    Frågan om transnationellt förtryck är angelägen och förvaltningen delar skribentens mening att de personer som utsätts bör få ett adekvat stöd. Förvaltningen bedömer dock att förslaget i motionen inte är förenligt med kommunala kompetensen.

    Bilagor

  20. Förvaltningen har mottagit en remiss från kommunstyrelsen. Ärendet gäller revidering av Funktionsbeskrivning fixartjänst beträffande vilken ålder tjänsten ska ges. Tidigare funktionsbeskrivning angav att insatsen ges till personer som är 68 år och äldre. I den reviderade funktionsbeskrivningen framgår att insatsen ges till personer som omfattas av lagen (2009:47) om vissa kommunala befogenheter vilket rör personer som är 69 år och äldre.

     

    Förvaltningen bedömer att den reviderade beskrivningen är rimlig och stämmer överens med att fler har en förbättrad funktionsförmåga högre upp i åldrarna.

     

    Bilagor

  21. Motion från Centerpartiet, undertecknad av Kristin Jacobsson (C) och Svante Linusson (C), till kommunfullmäktige om att Stockholms parkeringsgarage ska anpassas till skyddade utrymmen som komplement till befintliga skyddsrum.

     

    Stadsdelsförvaltningen delar uppfattningen att skyddade utrymmen är viktiga, men menar att frågan behöver utredas vidare.

    Bilagor

  22.   27

    Inkomna skrivelser från nämndens ledamöter

  23.   29

    Anmälan av ordförandebeslut

  24.   30

    Anmälan av ordförandebeslut

  25.   31

    Anmälan av delegationsbeslut avseende enskilda ärenden enligt lista

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.