Hoppa över navigering
  1.   1

    Genomgång av närvaro

  2.   2

    Val av justerare och meddelande om tid för protokolljustering

  3.   3

    Godkännande av dagordning

  4.   4

    Anmälan av protokolljustering

  5.   5

    Information från stadsdelsförvaltningen

  6.   6

    Nämndens frågor till förvaltningen

  7. I verksamhetsplanen ska det framgå hur nämnden avser att bidra till kommunfullmäktiges inriktningsmål, verksamhetsområdesmål samt direktiv till samtliga nämnder och bolagsstyrelser i budgeten.

     

    Skarpnäcks stadsdelsnämnds långsiktiga mål är att bidra till ett demokratiskt, öppet, jämställt och jämlikt samhälle. Verksamhetsplanen anger inriktningen för nämndens verksamhet under år 2026 och beskriver hur nämnden bidrar till att stadens mål uppnås. Verksamhetsplanen utgår från kommunfullmäktiges tre inriktningsmål:

    • Ett Stockholm som håller samman med en stark och jämlik välfärd i hela staden
    • Ett grönt och fossilfritt Stockholm som leder en rättvis klimatomställning
    • Ett Stockholm med en stabil och hållbar ekonomi med utbildning, jobb och bostäder för alla

    Nämnden har tagit fram egna mål som konkretiserar och stödjer kommunfullmäktiges verksamhetsområdesmål. Nämnden har tagit fram egna indikatorer med målvärden för att följa upp och styra mot nämndens mål. Nämnden har formulerat egna aktiviteter som bidrar till att nämndens mål uppnås samt säkerställer följsamhet av stadsövergripande styrdokument.

    Bilagor

  8. Stadsdelsnämnden har i samband med verksamhetsplan 2025 gett förvaltningen i uppdrag att revidera den lokala miljö- och klimathandlingsplanen. I verksamhetsplan för 2025 gav nämnden förvaltningen i uppdrag att ta fram en ny lokal miljö- och klimathandlingsplan utifrån stadens nya miljöprogram.

     

    I samband med revideringen av stadens Miljöprogram 2030 har ett nytt mål tillkommit: mål 1 En rättvis och inkluderande omställning. Målet innebär att stadens verksamheter ska utformas så att de stärker en rättvis omställning, grupper som drabbas hårdast av miljöproblemen ska skyddas och stockholmarna ska vara delaktiga och ha inflytande i omställningen. Den reviderade miljö- och klimathandlingsplanens syfte är att skapa struktur, överblick och förutsättningar så att verksamheterna aktivt ska kunna bidra till genomförandet med att nå målen i Miljöprogram 2030 utifrån påverkan, rådighet, genomförande, uppföljning samt ansvar.

     

    Förvaltningen menar att förslaget till ny handlingsplan ger ytterligare styrning och stöd i att formulera och driva det lokala klimatarbetet på ett resultatinriktat sätt. Planen kommer att ännu tydligare bidra till kunskapshöjande, delaktighetsskapande och effektiva lokala åtgärder för uppfyllande av miljöprogrammets mål.

    Bilagor

  9. För att möta de ökande behoven till följd av den åldrande befolkningen förslås det i stadens äldreboendeplan en nyproduktion av ett vård- och omsorgsboende i Bagarmossen inom Skarpnäcks stadsdelsområde med önskat färdigställande år 2029. Inriktningen är att utveckla ett kvarter inom projektet Bergholmsbacken med nyproduktion av ett vård- och omsorgsboende samt lokaler för en dagverksamhet och en träffpunkt för äldre.

     

    Inriktningsärendet beslutades år 2020 och detaljplanen vann laga kraft år 2024. Projektet omfattar nybyggnation av ett vård- och omsorgsboende i en byggnad i fem våningsplan med en källare och en vindsvåning. Vård- och omsorgsboendet innehåller 80 lägenheter fördelat på fyra boendeplan. På entréplan finns en lokal för en dagverksamhet och en träffpunkt för äldre. Projektet omfattar även en tillhörande utemiljö.

     

    Projektkostnaden har ökat sedan inriktningsärendet beslutades. Det beror dels på att kalkylen utgick från 2019 års penningvärde och nuvarande kalkyl är uppräknad till 2029 års beräknade penningvärde. Därtill har byggkostnader ökat till följd av de senaste årens kostnadsutveckling. Investeringskalkylen som framgår av bilaga 1 redovisar ett positivt resultat om 5 mnkr, vilket är ett lägre resultat än det resultat som redovisades i inriktningsärendet.

     

    Befolkningsprognoser visar att andelen äldre ökar kraftigt. Behoven av vård- och omsorgsboenden inom staden har börjat öka och kommer enligt prognoserna att fortsätta öka. Micasa och stadsdelsförvaltningen ser därmed det som angeläget att med projektet i Bergholmsbacken möta behovet och säkerställa tillgången till moderna och funktionella vård- och omsorgsboenden. Projektet bidrar även med goda lokaler för en biståndsbedömd dagverksamhet samt en öppen träffpunkt till för äldre i närområdet, där möjlighet finns för aktiviteter och socialt umgänge för att främja äldres hälsa och motverka ensamhet.

    Bilagor

  10. Enligt beslut i kommunfullmäktige (2004:12), ska det finnas ettpensionärsråd knutet till stadsdelsnämnden. Ledamöter och ersättare i rådet nomineras av pensionärsorganisationerna proportionellt till organisationernas medlemsantal i stadsdelsnämndens geografiska område.

     

    Förvaltningen föreslår att PRO nominerar fyra ordinarie ledamöter och fyra ersättare och SPF nominerar en ledamot och en ersättare.

    Bilagor

  11. Kommunfullmäktige beslutade 2005 att alla osäkra fordringar ska nedskrivas senast efter ett år. En nedskrivning innebär att beloppet tas bort i den ekonomiska bokföringen men att personen ifråga fortfarande har en skuld till staden och att den bevakas hos stadens anlitade inkassobolag, Sergel kredittjänster AB. Avskrivning görs för fordringar där dödsbo saknar medel helt eller delvist. Både nedskrivning och avskrivning av fordran utförs enligt regelverket för ekonomisk förvaltning 3 kap 2 §, Fakturering, krav och inkasso. Ekonomiansvarig i ekonomiavdelningen har enligt stadsdelsnämndens delegering rätt att besluta om nedskrivning och avskrivning upp till 50 000 kr per kund och tillfälle. När fordringar per kund och tillfälle överstiger 50 000 kr beslutas nedskrivning och avskrivning av nämnd.

    Bilagor

  12. Nämnden har mottagit en skrivelse från Sverigedemokraterna gällande utköp av personal vid olämpligt beteende. Förvaltningen har fått i uppdrag att besvara skrivelsen.

     

    Skrivelsen rör frågan om kommuner köper ut medarbetare med olämpligt beteende istället för att driva arbetsrättsliga processer.

     

    Sverigedemokraterna undrar i sin skrivelse också hur arbetsgivaren säkerställer att personer med olämpligt beteende inte återanställs i kommunen. Sverigedemokraterna har formulerat sex frågor som förvaltningen svarar på genom att beskriva arbetssätt och processer.

     

    Förvaltningen tydliggör i sitt svar det ansvar och de omständigheter en arbetsgivare har att förhålla sig till när medarbetare uppvisar olämpligt beteende.

    Bilagor

  13. Stadsrevisionen har genomfört en granskning av kränkande behandling och diskriminering i förskolan hos stadsdelsnämnderna Enskede-Årsta-Vantör, Norra Innerstaden och Skarpnäck.

     

    Granskningen visar att nämndens förskolor i praktiken bedriver ett förebyggande och målinriktat arbete för att motverka kränkande behandling och diskriminering. Det finns rutiner och arbetssätt för att anmäla, utreda och åtgärda kränkande behandling och diskriminering. I rapporten framkommer dock att verksamheterna behöver utveckla arbetssätt och rutiner för att fullt ut följa skollagens och diskrimineringslagens krav, bland annat behöver den systematiska uppföljningen stärkas.

     

    Förvaltningen instämmer med de rekommendationer som framkommer i rapporten. En översyn av underlag för utredning, delegationsordning och systematik har påbörjats.

    Bilagor

  14. Förskolenämnden har i uppdrag att revidera riktlinjerna för omsorg på obekväm arbetstid. Detta uppdrag har skett parallellt med en omorganisation av omsorg på obekväm arbetstid.

     

    De föreslagna ändringarna fokuserar på ett förstärkt barnperspektiv och vårdnadshavares gemensamma ansvar vid delad vårdnad med förtydligande att lämna in korrekta och mer informativa underlag från arbetsgivare. Ett nytt avsnitt om barn i behov av särskilt stöd har lagts till för att kunna göra en hållbar planering. Riktlinjerna har tagit bort skrivelse om fristående huvudmans möjlighet att söka tillstånd och få bidrag för omsorg på obekväm arbetstid.

     

    Förvaltningen är positiv till de nya föreslagna riktlinjerna. Förvaltningen är positiv till att Stockholms stad utökar med dygnetruntverksamhet i egen regi från en verksamhet till två för att möta barns och familjers behov av omsorg på obekväm arbetstid. En generell utmaning som förvaltningen ser är att anpassa och organisera en verksamhet som ska möta barns behov från ett års ålder till tretton års ålder då dessa åldersgruppers behov skiljer sig åt.

    Bilagor

  15. Förvaltningen har mottagit en remiss från kommunstyrelsen där förvaltningen ombeds yttra sig om Mer relevant än någonsin - Biblioteksplan för Stockholms stad.

     

    Biblioteken befinner sig i en föränderlig tid och riktningen för de kommande fyra åren pekas ut genom fyra strategiska förflyttningar.

    • Från bokryggar till levande litteratur
    • Från kopieringsrum till samhällsviktig verksamhet
    • Från biblioteket mitt i byn till bibliotek i hela staden
    • Från erbjudande till delaktig upplevelse

     

    Förvaltningen är positiv till den nya biblioteksplanen.

    Bilagor

  16. Kommunstyrelsen har remitterat ett förslag om tidsbegränsad beslutsordning för insatser utan behovsprövning vid omställningen till den nya socialtjänstlagen. Förslaget innebär att socialnämnden, arbetsmarknadsnämnden och äldrenämnden till och med den 31 december 2028 i kommunfullmäktiges ställe får besluta vilka insatser som ska ges utan behovsprövning samt vilka eventuella villkor som ska gälla för insatserna och om eventuella undantag från dokumentation. Facknämndernas beslut blir gällande för hela staden.

     

    Syftet med förslaget är att omställning ska kunna genomföras på ett effektivt sätt för hela stadens socialtjänst i enlighet med den nya socialtjänstlagen. Innan beslut fattas ska fackförvaltningarna inhämta synpunkter från stadsdelsförvaltningarna för att säkerställa att lokala förutsättningar beaktas.

     

    Förvaltningen har förståelse för de avvägningar som ligger bakom förslaget och bedömer att fördelarna med kortare beslutsprocess i de frågor som förslaget omfattar överväger nackdelarna. Avvägningarna som gjorts syftar till ett effektivt och likvärdigt omställningsarbete över hela staden.

     

    Inhämtandet måste föregås av adekvat information och ges rimlig tid för stadsdelsförvaltningarna att kunna överblicka sakfrågorna, samla in svar, genomföra analys och konsekvensbedömning.

    Bilagor

  17. Enligt socialtjänstlagen, SoL, och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, ska kommuner varje kvartal redovisa till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, beslut om bistånd eller insats som inte har kunnat verkställas inom tre månader.

     

    Stadsdelsförvaltningen redovisar sammanlagt 14 ej verkställda beslut enligt SoL och LSS under tredje kvartalet 2025. Av dessa har tre beslut verkställts under perioden. Elva är fortsatt ej verkställda.

     

    Område barn och familj rapporterar fem ej verkställda beslut, tre enligt SoL och ett enligt LSS. Ett beslut har verkställts under perioden och fyra beslut är fortsatt ej verkställda.

     

    Område vuxna och prevention rapporterar tre beslut enligt SoL under perioden, varav två beslut är verkställda och ett är fortsatt ej verkställt.

     

    Område beställare vuxna, äldre och förebyggande rapporterar sex ej verkställda beslut, varav två är enligt LSS och fyra enligt SoL. Samtliga är fortsatt ej verkställd

    Bilagor

  18.   21

    Anmälan av protokoll och minnesanteckningar enligt lista

  19.   23

    Inkomna skrivelser från nämndens ledamöter

  20.   25

    Anmälan av delegationsbeslut avseende enskilda ärenden enligt lista

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.