Hoppa över navigering
  1.   1

    Genomgång av närvaro

  2.   2

    Val av justerare och meddelande om tid för protokolljustering

  3.   3

    Godkännande av dagordning

  4.   4

    Anmälan av protokolljustering

  5.   5

    Information från stadsdelsförvaltningen

  6.   6

    Nämndens frågor till förvaltningen

  7. I tertialrapporterna lämnar nämnderna en prognos för helåret avseende verksamhet och ekonomi. Vid befarade avvikelser, mot budget, kommunfullmäktiges mål, aktiviteter eller indikatorer samt mot nämndmål, ska nämnden redovisa de åtgärder som planeras eller har vidtagits för att hålla beslutad budget och uppnå målen.

    Stadsdelsnämnden bidrar till att kommunfullmäktiges tre inriktningsmål och att målen för verksamheterna kan uppfyllas. Förvaltningen bedömer att alla kommunfullmäktiges mål för verksamhetsområdena kommer att uppnås helt under året. Majoriteten av nämndmålen bedöms uppnås helt, förutom två som bedöms uppnås delvis.

    Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner tertialrapport 1 2025 med bilagor och överlämnar den till kommunstyrelsen och stadens revisorer. Vidare föreslås att nämnden ansöker om budgetjustering för investeringsmedel i parkmiljö samt att nämnden godkänner ansökan om medel för kompetensutvecklingssatsningar.

    Bilagor

  8. Revisorerna har överlämnat revisionskontorets årsrapport för yttrande från Skarpnäcks stadsdelsnämnd.

     

    Utifrån genomförd granskning bedöms Skarpnäcks stadsdelsnämnd i allt väsentligt ha bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt. Nämnden uppfyller samtliga kommunfullmäktiges inriktningsmål samt det ekonomiska målet för budgetföljsamhet. Den interna styrningen, uppföljningen och kontrollen bedöms, utifrån genomförd granskning, vara i huvudsak tillräcklig. Utifrån genomförd granskning bedöms räkenskaperna vara upprättade i enlighet med stadens anvisningar.

     

    Stadsdelsförvaltningen anser i stort att revisorerna redovisar en rättvisande bild.

    Bilagor

  9. Socialnämnden svarar för stadens jourverksamhet inom individ- och familjeomsorg. Den nämnd som svarar för denna verksamhet fattar ett särskilt beslut om vilka tjänstemän som ska ha rätt att begära polishandräckning enligt LVM, LVU och lag om placering av barn i skyddat boende. Detta beslut överlämnas sedan till stadsdelsnämnderna som fattar motsvarande beslut.

    Bilagor

  10.   10

    Revidering av Skarpnäcks stadsdelsnämnds delegationsordning

  11. Förslagsställaren föreslår att en av två platser görs om till en streetbasketplan. Den ena är en multisportplan med fotbollsmål och basketkorgar och den andra en grusplan med fotbollsmål.

     

    En separat streetbasketplan tar stor plats och plats är en bristvara i parkerna då många aktiviteter ska samsas om samma yta. Stadsdelsförvaltningen prioriterar därför ytor som kan användas till många funktioner på samma gång. Exempelvis som multisportplanen i Brödkaveln som idag används både till basket, fotboll, hoppa hage, King-ruta med mera.

     

    En annan utmaning med bollsporter är bullerstörning när bollar sparkas eller studsas i marken. Förvaltningen får återkommande klagomål från denna typ av anläggningar som är svåra att placera nära bostadsbebyggelse. En fullstor streetbasketplan låter ganska mycket när den används och kan upplevas störande av boende och placeras lämpligast på en idrottsplats eller skolgård.

    Bilagor

  12. Förslagsställarna föreslår att staden anlägger en fågelmatningsstation vid Brotorpsstugan i Bagarmossen. Det har på platsen sedan ett par år tillbaka matats fåglar av foto- och fågelintresserade men det är svårt att få kontinuitet då fågelmatning kräver både tid och ekonomiska resurser.

     

    Stadsdelsförvaltningen är positiva till förslaget om att anlägga en fågelmatningsstation under förutsättning att själva fågelmatningen kan utföras av ideella krafter. Ett brukaravtal med en grupp intresserade människor skulle kunna tecknas för ändamålet.

     

    Stadsdelsförvaltningen har under ärendets beredning kontaktat trafikkontoret, som ansvarar för skadedjursbekämpning, för synpunkter angående fågelmatning. Trafikkontoret avråder normalt från fågelmatning i tätbebyggt område då det kan dra till sig skadedjur om det utförs på fel sätt men i detta fall då det är långt från bebyggelse och inom naturreservatet är det ok.

    Bilagor

  13. Förslagsställaren föreslår att det byggs en skateboardramp i Magnebergsparken/Dalgärdet. Dalgärdet är parkens officiella namn men benämns ofta som Magnebergsparken då den ligger bredvid Magnebergsvägen i Enskededalen. Parken är med i planeringen för större kommande parkupprustningar men upprustningen ryms inte i budget inom de närmsta tre åren. I samband med upprustning kommer dialog med allmänheten att genomföras och önskemål om parkens utformning och innehåll kommer då att samlas in och beaktas vid framtagande av programförslag. Stadsdelsförvaltningen kommer inte att genomföra några förändringar i parken före upprustningen.

    En skateboardramp är svårplacerad då den både tar stor plats i anspråk samt genererar buller.

    Bilagor

  14. En skrivelse inkom den 24 april från Lena Kling (L), Gunnar Caperius (C) och Kristina Lutz m.fl. (M) och rör frågor om LVM. Skrivelsen lyfter att lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM) var menad att möjliggöra vård för personer som är fast i skadligt missbruk utan egen vilja att söka vård. Lagstiftarens intention var inte att det skulle handla om rent fysiskt livräddande insatser, utan att det skulle innebära vård och rehabilitering från ett beroende.

     

    Skribenterna efterfrågar en översiktsbild och en förståelse för hur staden jobbar med LVM idag. Skrivelsen avslutas därefter med tre frågeställningar för förvaltningen att besvara.

     

    Skarpnäcks stadsdelsförvaltning har yttrat sig i ärendet utifrån frågeställningarna och föreslår till nämnden att förvaltningens tjänsteutlåtande överlämnas som svar på skrivelsen.

    Bilagor

  15. Skarpnäck stadsdelsnämnd har av kommunstyrelsen fått en remiss för yttrande senast den 23 juni 2025 gällande revideringen av Stockholm stads tredje kemikalieplan. Planen utgår från målet Ett giftfritt Stockholm i Stockholms stads miljöprogram 2030 och delmålet Minskad användning och spridning av skadliga ämnen.

     

    Kemikalieplanen 2025-2031 konkretiserar de åtgärder som behöver vidtas uppdelat på sju kapitel:

    • Upphandling och inköp
    • Bygg- och anläggningsmaterial
    • Stadens kemikaliehantering
    • Växtskyddsmedel
    • Tillsyn och kontroll
    • Miljögiftsövervakning
    • Särskilt känsliga grupper

     

    Särskilt känsliga grupper, barn, unga och kvinnor i barnafödande ålder är ett prioriterat område och åtgärder som rör dem återfinns både i respektive kapitel i planen och i ett eget kapitel.

     

    Den reviderade kemikalieplanen har kortats ner och den beslutade planen kommer att kompletteras med fördjupade texter, vägledningar och framtagna rapporter i en digital publicering på stadens webb, vilket ska öka möjligheten att hålla information som stödjer genomförandet av planen aktuell. Uppföljningen av planen sker i samband med uppföljningen av miljöprogrammet och bygger på redovisningarna från nämnder och bolag och stadens indikatorer.

     

    Varje nämnd och bolag är ansvariga för sitt eget arbete, men specialkompetensen för att göra korrekta bedömningar och avvägningar krävs för dessa frågor, vilket underlättas av det stöd som förvaltningen får från kemikaliecentrum på miljöförvaltningen.

     

    Förvaltningen har under åren skapat aktiviteter och förväntade resultat i verksamhetsplan utifrån planen och tillhörande handlingsplan, vägledningar och rekommendation. Bland annat de inventering av parker, verksamheter och på badplatser gällande fallskydd och konstgräs respektive förekomsten av kreosot och lekutrustning som genomförts. Där förvaltningen önskar ett ökat centralt grepp är i de ramavtal som stadens upphandlar gällande allt ifrån förbruknings- till bygg- och anläggningsmaterial.

    Bilagor

  16. Förskoleförvaltningen har tagit fram förslag till nytt styrdokument för ansökan och placering i förskola och pedagogisk omsorg i Stockholms stad. Dessa föreslås benämnas Riktlinjer för ansökan och placering i förskola och pedagogisk omsorg i Stockholms stad och ska ersätta nu gällande Regler för intagning och plats i förskola och pedagogisk omsorg i Stockholms stad (Dnr KS 2018/1451). I samband med framtagandet av nya riktlinjerna har förskoleförvaltningen gjort en fördjupad utredning inklusive konsekvensanalys av tillägg. Dessa är; alla barn i staden erbjuds förskola, kommunala verksamheter erbjuder garantiplatser och uppsökande verksamhet påbörjas från två års ålder.

     

    Förvaltningen är positiv till de nya föreslagna riktlinjerna. De nya tydligare skrivningarna bidrar till mer likvärdiga bedömningar vid ansökning och placering. I riktlinjerna föreslås att alla barn ska ha samma rätt till förskola vilket förvaltningen ser ligger väl i linje med barnkonventionen och alla barns rätt till utbildning. I de nya riktlinjerna framgår att placering genom platsgarantin endast ska göras i de verksamheter som enligt förslaget ska bidra till platsgarantin, det vill säga de kommunala verksamheterna. Befolkningsprognos för Stockholm stad och Skarpnäcks stadsdelsområde visar att antal barn i förskoleålder kommer att fortsätta minska de närmsta åren. För närvarande finns en överkapacitet av förskoleplatser inom stadsdelsområdet. Förvaltningen ser en potentiell utmaning framåt om fristående huvudmän inte kan bidra till platsgarantin när barnantalet åter ökar och därmed även behovet av förskoleplatser.

     

    Förvaltningen anser att det är bra att arbetsformer utvecklas och att stöddokument tas fram inför tillämpning av reviderade riktlinjerna.

    Bilagor

  17. En remiss gällande motion av Ismail Ali (C), Kristin Jacobsson (C) och Claes Nyberg (C) om att säkerställa att barn med autism inte hamnar i kläm mellan stad och region har inkommit för yttrande. I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar att Stockholms stad upprättar en gemensam rutin med regionen gällande förskolebarn med autism, och att förskolebarn med autismdiagnos får samordnade och likvärdiga insatser baserat på socialstyrelsens rekommendationer. Den nya rutinen föreslås inkludera hur samordning kan behållas vid övergång till grundskola och/eller till fristående huvudman inklusive informationsöverlämning både av medicinsk och pedagogisk bedömning.

     

    baserat på läroplanens intentioner för alla barn, men också anpassningar utifrån barnets behov. Mångsidigt intensivt inlärningsprogram baseras på vetenskapen tillämpad beteendeanalys (TBA) och erbjuds via Habilitering och hälsa, Region Stockholm. Programmet är specifikt i sin utformning då det ställer krav på att medarbetare i förskolan har rätt kompetens kring barn med autism. Vilken kompetens förskolans medarbetare har inom autism ser olika ut. Barnets förskola behöver ha ett särskilt rum för denna typ av behandling där det går att arbeta ostört del av dagen. Förskolans huvuduppdrag är att bedriva undervisning. Förskolan har ett tydligt samverkansuppdrag och samverkar med bland annat regionen och habiliteringsverksamheter i handledande situationer kring enskilda barn. Sjukvård, hälsa och habilitering ingår dock regionens uppdrag.

     

    Förvaltningen ser utmaningar att agera utförare åt regionen avseende vissa omfattande behandlingsinsatser. Förvaltningen anser att det är viktigt att förskolan fortsatt erbjuds kompetensutveckling för att stärka personalens kunskaper inom det specialpedagogiska området. Förvaltningen ser att det skulle vara gynnsamt för aktuella barn om regionen kunde bidra med nödvändig kompetens och resurser för genomförandet av den delen av träningsprogrammet som sker i förskolans verksamhet. Förvaltningen ser att det skulle vara bra med gemensamma riktlinjer inom Stockholms stad gällande hur förskolan ska förhålla sig till omfattande insatser i samverkan med regionen och hur dessa ska verkställas.

    Bilagor

  18. Förvaltningen har mottagit en remiss från kommunstyrelsen. Motionen är skriven av Johan Kling (C). Motionen föreslår att Stockholms stad genomför en kartläggning av personer med funktionsnedsättning som varken arbetar eller studerar (FUVAS), i syfte att identifiera deras behov och utveckla uppsökande insatser. Målet är att öka möjligheten till sysselsättning, egenmakt och inkludering. Motionen lyfter även behovet av samordning mellan insatser samt att utreda särskilda stödprogram för företagande inom målgruppen.

     

    Förvaltningen instämmer i att FUVAS är en grupp som behöver prioriteras. Det är en målgrupp som ofta befinner sig utanför befintliga stödinsatser och därför inte alltid fångas upp av det ordinarie arbetet. I dagsläget saknas ett strukturerat uppsökande arbete för individer utanför socialtjänstens nuvarande insatser, vilket gör det svårare att nå dem i tid. Samtidigt är det viktigt att arbetet med att identifiera målgruppen sker med omsorg, för att undvika risken för stigmatisering. Den nya socialtjänstlagen skapar bättre förutsättningar för ett förebyggande arbete. För att insatserna ska få verklig effekt behövs även anpassade arbetsmarknadsåtgärder, utbildningar och meningsfulla dagliga verksamheter.

     

  19. Stadsdelsnämnden har fått en remiss gällande reviderade parkeringstaxeområden och förslag till ny Parkeringsplan från kommunstyrelsen. Förslaget på reviderade parkeringstaxeområden är svar på budgetuppdrag om att utreda och, i syfte att ordna trafiken, införa parkeringsavgifter i områden där beläggningen är hög. Utifrån en samlad kommunal erfarenhet har sju kriterier tagits fram och med grund i dessa föreslås att ett flertal områden införlivas i aktivt taxeområde 5. Av dessa är det Skarpnäcks Gård som ligger inom stadsdelsnämndens geografiska område. Förslaget till Parkeringsplan är en fördjupning av Stockholms stads framkomlighetsstrategi och utgår från de principer för parkering som presenteras i strategin. Särskilt fokus ligger på att beskriva hur parkering kan användas som styrmedel för att bidra till stadens övergripande mål om bland annat minskad klimatpåverkan, förbättrad framkomlighet och attraktiva offentliga rum.

     

    Förvaltningen har inget att erinra mot den nya parkeringsplanen då den är i linje med vad som anges i stadens framkomlighetsstrategi och klimathandlingsplan 2030. Det är positivt att stadsdelen Skarpnäcks Gård införlivas i aktivt taxeområde 5. Förvaltningen bedömer att svårigheten att hitta en ledig parkeringsplats i stadsdelen idag har lett till olovlig körning och parkering på parkmark. Förvaltningen anser att införandet av parkeringsavgifter kan bidra till att parkvägar och parkmiljöer fredas från fordonstrafik.

    Bilagor

  20. Förvaltningen har den 6 maj 2025 fått en remiss av en motion om att omgående etablera en ny återvinningscentral i västra söderort. Förvaltningen har av beviljats att inkomma med ett kontorsyttrande. Motionärerna skriver att behovet av att ersätta Sätra återvinningscentral (ÅVC) som stängts på grund av att Ellevio som har tomträtten till marken planerar att bygga ut sin elnätsstation inte kan vänta till 2030. Motionärerna yrkar att kommunfullmäktige beslutar att ge berörda bolag och nämnder i uppdrag att snarast säkerställa ökad kapacitet på befintliga återvinningscentraler i söderort och att omgående presentera en lösning. Förvaltningen instämmer i att ett behov av att ersätta Sätra ÅVC föreligger och bedömer att Stockholm vatten och avfall (SVOA) arbetar aktivt för att hitta en lösning. Under tiden finns flertalet alternativ både för de med och utan bil att återbruka och återvinna sitt avfall. En avstämning med SVOA ger informationen att de har en tillfällig ersättning för Sätra ÅVC som de planerar att driftsätta i september.

  21. Enligt socialtjänstlagen, SoL, och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS, ska kommuner varje kvartal redovisa till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, beslut om bistånd eller insats som inte har kunnat verkställas inom tre månader.

     

    Stadsdelsförvaltningen redovisar sammanlagt 23 ej verkställda beslut enligt SoL och LSS under första kvartalet 2025. Av dessa har tio beslut verkställts under perioden. Elva är fortsatt ej verkställda. Två beslut har avslutats utan verkställan.

    Område barn och familj rapporterar fem ej verkställda beslut, tre enligt SoL och två enligt LSS. Två beslut har verkställts under perioden, två beslut har avslutats utan verkställan och ett beslut är fortsatt ej verkställt.

    Område vuxna och prevention rapporterar fyra beslut enligt SoL under perioden, samtliga har verkställts.

    Område beställare vuxna, äldre och förebyggande rapporterar åtta ej verkställda beslut, varav två är enligt LSS och sex enligt SoL. Fyra beslut har verkställts under perioden, fyra är fortsatt ej verkställda.

     

  22.   23

    Månadsrapport

  23.   26

    Anmälan av protokoll och minnesanteckningar enligt lista

  24.   28

    Inkomna skrivelser från nämndens ledamöter

  25.   30

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  26.   31

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  27.   32

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § FB

  28.   33

    Anmälan av delegationsbeslut avseende allmänna ärenden enligt lista

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.