Hoppa över navigering
  1.   1

    Godkännande av dagordning

  2.   2

    Val av justerare och tid för justering

  3.   3

    Förvaltningen informerar

  4.   4

    Nämndens frågor till förvaltningen

  5. Kommunstyrelsen har remitterat motionen om familjesociala team i förskolan av Kristin Jacobsson och Ismail Ali, (C) till socialnämnden för yttrande.

    Motionärerna lyfter att det är avgörande med tidiga insatser riktat till barn och familjer i riskzon redan i förskolan och föreslår därför att familjesociala team inrättas i varje stadsdel. De familjesociala teamen innebär en samverkan mellan förskola, vårdnadshavare och socialtjänst.

    Socialförvaltningen instämmer i motionärernas syn på vikten av tidiga och samordnade insatser för barn som far illa eller riskerar att fara illa. Ett omfattande utvecklingsarbete pågår inom staden för att stärka samverkan mellan förskola och socialtjänst. Ett stödmaterial för denna samverkan har tagits fram och sprids nu till berörda medarbetare. Flera stadsdelsförvaltningar bedriver lokalt utvecklingsarbete, och årliga samverkansdagar samt stadsövergripande möten för ledningen inom förskola och socialtjänst främjar kunskapsutbyte och strategisk dialog.

    Med avstamp i ett uppdrag i budget 2025 gällande socionomer i förskolan har förskoleförvaltningen startat ett pilotprojekt med syftet att tidigt upptäcka behov hos barn och stärka samverkan mellan förskola, socialtjänst och hälso- och sjukvård. Med hänsyn till pågående samverkan och utvecklingsarbeten ser socialförvaltningen i nuläget inget behov av att utreda inrättandet av familjesociala team i förskolan.

    Socialförvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner tjänsteutlåtandet som svar på motionen.

    Bilagor

  6. Kommunstyrelsen har remitterat en motion från Maurice Forslund (KD) till socialnämnden för yttrande. Motionären menar att stadens riktlinjer för ekonomiskt bistånd bör ändras så att möjligheten till ekonomiskt bistånd för papperslösa avskaffas och föreslår att kommunfullmäktige beslutar om att avskaffa möjligheten till ekonomiskt bistånd för papperslösa.

    I stadens nuvarande riktlinjer för handläggningen av ekonomiskt bistånd anges att personer som saknar tillstånd att vistas i Sverige inte har rätt till ekonomiskt bistånd enligt 4 kap 1 § socialtjänstlagen (SoL). Då kommunen har en lagstadgad skyldighet att vidta insatser vid akuta nödsituationer anges det i nuvarande riktlinjer att dessa personer kan med stöd av 4 kap. 2 § SoL beviljas ekonomiskt bistånd för att undvika nöd. I syfte att säkerställa att de barn som lever i familjer som saknar tillstånd att vistas i Sverige får sin rättigheter tillgodosedda anges det vidare i riktlinjerna att berörda barn ska kunna beviljas bistånd upp till skälig levnadsnivå samt därutöver en rimlig boendekostnad för familjen.

    Förvaltningen bedömer att motionärens förslag inte är förenligt med kommunens yttersta ansvar och skyldighet att vidta insatser vid akuta nödsituationer enligt 2 kap 1 § SoL. Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på motionen.

    Bilagor

  7. Kommunstyrelsen har till socialnämnden remitterat promemorian Ett höjt bidrag vid återvandring (Ju2025/00949) för besvarande.

    Promemorian föreslår att en ny förordning införs för att ersätta den nuvarande regleringen från 1984. Förslaget innebär en kraftig höjning av det ekonomiska stöd som kan ges till personer med uppehållstillstånd i Sverige som vill återvandra till sitt hemland eller ett annat land. Enligt promemorian ska bidraget uppgå till 350 000 kronor för vuxna och 25 000 kronor för barn. Maxtaket för makar och sambor är 500 000 kronor per hushåll samt 600 000 kronor per familj.

    Förslaget syftar till att öka den frivilliga återvandringen och ge individer möjlighet till en nystart i livet, samtidigt som det kan bidra till att minska utanförskap i Sverige. Regelverket anpassas också för att hantera en ökad risk för fusk och missbruk samt felaktiga utbetalningar. Förordningsändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2026.

    Förvaltningen anser att förslaget om höjt bidrag inte kommer att påverka förvaltningen nämnvärt, sett till den prognos om ökning av återvandringsansökningar som SOU 2024:53 tagit fram.

    Förvaltningen bedömer att vägledning och information om frivillig återvandring redan hanteras idag inom ramen för socialtjänstens serviceskyldighet enligt FL 6§.

    Socialförvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner tjänsteutlåtandet som svar på remissen. 

    Bilagor

  8. Stockholms stads tredje kemikalieplan syftar till att uppnå målet "Ett giftfritt Stockholm" och minska användningen och spridningen av skadliga ämnen.

    Planen ska följas upp och utvärderas löpande, med hjälp av mått och data. Varje verksamhet är ansvarig för sitt eget miljöarbete, men kemikaliecentrum på miljöförvaltningen ska stödja kemikaliearbetet i nämnder och bolag. Målen med kemikalieplanen är:

    • Minska utsläpp och exponering av kemikalier
    • Bidra till en giftfri miljö
    • Skydda människors hälsa och miljön i staden

    Socialförvaltningen betonar vikten av att stadens upphandlingar genomförs med hänsyn taget till att i möjligaste mån begränsa utsläpp och kemikalier.

    För socialtjänstens dygnet runt-verksamheter där det vistas barn och kvinnor som tillhör den särskilt känsliga målgruppen skulle det med fördel kunna finnas någon vägledning kring farliga kemikalier och plaster.

    Socialförvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner tjänsteutlåtandet som svar på remissen.

    Bilagor

  9. Kommunstyrelsen har bett socialnämnden att svara på remiss av Betänkandet Tryggare idrottsevenemang (SOU 2025:46). Regeringen beslutade den 7 december 2023 att tilldela en särskild utredare uppdraget att överväga och föreslå författningsändringar i syfte att minska våldsamheter och andra ordningsstörningar vid fotbollsmatcher och andra idrottsarrangemang.

    Uppdraget innefattar bland annat att föreslå ändringar i bestämmelserna i ordningslagen där brott mot förbudet att inneha och använda pyroteknik, kasta in föremål på planen och maskera sig regleras. Vidare ska utredningen ta ställning till om tillämpningsområdet för tillträdesförbud bör utvidgas i bestämmelsen i lagen (2005:321) om tillträdesförbud vid idrottsarrangemang samt ta ställning till om möjligheterna att dela kamerabevakningsmaterial mellan arenaägare och arrangörer bör utökas och utredningen ska även överväga och lämna förslag på andra åtgärder som bedöms lämpliga och ändamålsenliga för arrangörerna eller andra aktörer att vidta för att stärka säkerheten samt förebygga våldsamheter och andra ordningsstörningar vid idrottsarrangemang.

    Utredningens förslag innebär bland annat:

    • Att maxstraffet avseende brott mot att inneha och använda pyroteknik, obehörigt beträda spelplanen, kasta in föremål på planen och maskera sig höjs från 6 månaders fängelse till ett år. Utredningen föreslår vidare att ansvar för försök, förberedelse eller stämpling till samma brott kriminaliseras.
    • Att införa en bestämmelse som innebär att den som begått brott mot eller allvarligt trakasserat en funktionär eller representant för anordnaren eller idrottsorganisation ska meddelas tillträdesförbud.
    • Den längsta tiden för tillträdesförbud föreslås höjas från tre till fem år samt att ett befintligt tillträdesförbud ska kunna förlängas med upp till fem år i taget.
    • Att införa en ny lag om idrottsorganisationers behandling av personuppgifter vilken skulle ge idrottsorganisationer en möjlighet att behandla personuppgifter som innehåller brottsuppgifter samt ta del av och behandla personuppgifter som förekommer i kamerabevakningsmaterial

    Socialförvaltningen välkomnar utredningens förslag men anser att repressiva åtgärder bör kompletteras med förebyggande insatser som bygger på kunskap och analyser om psykosociala riskfaktorer som ökar risken för normbrytande beteenden i samband med idrott. Förvaltningen efterfrågar ett tydligare fokus på det sociala preventiva arbetet, ökad kunskap om maskulinitetsnormer, grupptillhörighet, identitetsskapande samt förslag och åtgärder kopplade till det långsiktiga arbetet med målgrupper i riskzon. Socialförvaltningen anser att det jämte en tydlig lagstiftning krävs förtroendefull samverkan och systematiskt förebyggande arbete som vilar på kunskap om de bakomliggande orsakerna till supporterproblematik.

    Bilagor

  10. Kommunstyrelsen har remitterat en rapport från Statskontoret, Förbättrad kontroll och uppföljning av privata utförare i kommuner och regioner (Statskontoret 2025:7), till socialnämnden för yttrande.

    Statskontoret har på regeringens uppdrag analyserat hur kommuner och regioner arbetar med att kontrollera och följa upp privata utförare. Arbetet är en central del i att motverka välfärdsbrott, oseriösa aktörer och korruption. Utredningen visar att kontrollen av privata utförare är avgörande för att förhindra välfärdsbrott och stoppa oseriösa aktörer från att etablera sig, säkerställa att verksamheten bedrivs effektivt och skydda förtroendet för välfärdsystemet. För att stärka kommunsektorns kontroll och uppföljning har följande behov identifierats: prioritera kontroll och uppföljning högre, förtydliga kommunallagen, stärka kompetensen och överväga mer statlig granskning av privata utförare.

    Socialförvaltningen ser positivt på att Statskontoret analyserat hur kommuner och regioner arbetar med att kontrollera och följa upp privata utförare för att kunna stärka kommunsektorns kontroll och uppföljning. De fyra områden som identifieras överensstämmer med det arbete som idag delvis redan utförs på socialförvaltningen avseende uppföljning och kontroll av utförare. I linje med Statskontorets förslag ser socialförvaltningen att uppföljningen kan stärkas genom att ges ökad strategisk vikt, utökade resurser genom statsbidrag, bättre verktyg för kontroll och mer samarbete mellan andra kommuner och myndigheter. Socialförvaltningen tillstyrker förslaget att kommunallagen förtydligas gällande kommunens ansvar för uppföljning och att kommuner bör få utrymme att bestämma hur uppföljningsarbetet ska rapporteras internt. Gällande stärkt kompetens inom uppföljning instämmer socialförvaltningen med Statskontorets förlag, med en önskan om ett förtydligande gällande vem som ska bära huvudansvaret för genomförandet av kompetensutvecklingen. Socialförvaltningen ser slutligen positivt på rapportens förslag om mer statlig granskning av de privata aktörerna, och ser att Inspektionen för vård och omsorg (IVO) är en särskilt viktig aktör i detta sammanhang.

    Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på remissen.

    Bilagor

  11. Den kommunala revisionen är kommunfullmäktiges kontrollinstrument för att granska den verksamhet som bedrivs i nämnder och bolag. Stadsrevisionen har granskat socialnämndens ansvarstagande för att genomföra verksamhet enligt kommunfullmäktiges uppdrag.

    Revisionskontoret bedömer att nämnden i allt väsentligt har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt. Nämnden bedömer att 14 av kommunfullmäktiges 15 verksamhetsmål samt att målet för budgetföljsamhet har uppnåtts.

    Av revisionens granskning har utvecklingsområden identifierats. De mest väsentliga utvecklingsområdena kommer att åtgärdas i enlighet med rekommendationerna.

    Socialförvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner tjänsteutlåtande som yttrande till revisionskontoret över årsrapport 2024.

     

    Bilagor

  12. Prognosen baseras på utfallet per 31 maj 2025 samt utifrån dialog med samtliga chefer om eventuella avvikelser från budget.

    Nämnden prognostiserar totalt ett resultat, efter prognos prestationsförändringar, som är ett överskott mot budget med 3,2 mnkr.

    De flesta verksamheterna har en prognos i balans med budget. Underskott prognostiseras främst inom område hemlöshet och missbruk, jour- och rådgivande verksamhet samt ledning och administration. Underskotten täcks inom nämndens budgetram.

    Nämnden återkommer i samband med tertialrapport 2 med begäran om medel för LSS-kollo och nyanlända.

    Bilagor

  13. Socialnämnden kan med stöd i kommunallagen 6 kap 5 § uppdra åt en anställd inom kommunen eller regionen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller grupp av ärenden.

    I 6 kap 6 § anges om en nämnd med stöd av 5 § uppdrar åt förvaltningschefen inom nämndens verksamhetsområde att fatta beslut, får nämnden överlåta åt förvaltningschefen att i sin tur uppdra åt annan anställd inom kommunen att fatta beslut s.k. vidaredelegation. Socialnämnden har 2025-03-24 fastslagit den nu gällande delegationsordningen.

    Det uppstår kontinuerligt behov av ändringar och kompletteringar i nämnders delegationsförteckningar. Ändringar och kompletteringar beror i allmänhet på ändringar i reglemente, lagstiftning, organisatoriska förändringar eller annat inom förvaltningen som påverkar beslutsfattande. De största förändringarna vid denna revidering beror på ny socialtjänstlag som börjar gälla den 1 juli 2025.

    Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner delegationsordningen.

    Bilagor

  14. Aktuell kvalitetsgranskning avser handläggningen av vuxna personer i långvarig hemlöshet med samsjuklighet och komplexa behov inom enheterna för skadligt bruk/beroende vid stadsdelsförvaltningarna Enskede-Årsta-Vantör, Farsta, Järva, Kungsholmen, Norra innerstaden, Skarpnäck, Södermalm och socialnämndens Område hemlöshet. Granskningen baseras på genomlysning av 16 individärenden, en fokusgrupp med representanter från de granskade förvaltningarna samt intervjuer med sakkunniga och ett studiebesök hos Malmö stad.

    I merparten av ärendena framkom att socialsekreteraren löpande upprätthöll kontakten och erbjöd brukaren insatser. Det var dock tydligt i dokumentationen att brukarna i målgruppen ofta hade behövt mer tät och stödjande kontakt eftersom deras svårigheter var så omfattande.

    I fokusgruppen såväl som i ärendegranskningen framkom vidare att det finns stora svårigheter rörande samverkan med psykiatrin och att brukarna i målgruppen inte alltid får de vårdinsatser de bedöms behöva.

    Både fokusgruppen och resultatet från ärendegranskningen indikerar tydligt att målgruppen samsjukliga i hemlöshet med särskilt komplexa behov behöver mer individualiserade boendelösningar än vad som finns tillgängligt i ordinarie insatser. I många fall behövs omsorg dygnet runt, med personal som har i uppdrag och kompetens att möta personerna med individuellt anpassat stöd för att brukaren ska kunna bo kvar.

    Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner denna kvalitetsgranskning.

    Bilagor

  15. Aktuell kvalitetsgranskning avser barns delaktighet i handläggningen av insatserna kortidsvistelse, korttidstillsyn samt bostad med särskild service för barn och ungdomar enligt LSS. Granskningen är genomförd i stadsdelsförvaltningarna Enskede-Årsta-Vantör, Farsta, Hässelby-Vällingby och Norra innerstaden. Totalt omfattar granskningen 167 unika ärenden, 74 flickor och 93 pojkar, vilket motsvarar 44 respektive 56 procent.

     

    Granskningen visar på både styrkor och utvecklingsområden hos de granskade enheterna.  Det pågår ett utvecklingsarbete kring att stärka barnrättsperspektivet på samtliga enheter som ingår i granskningen. Granskningen visar flera goda exempel på hur barn görs delaktiga i handläggningsprocessen. Att göra barn med kommunikationssvårigheter delaktiga i större utsträckning är ett utvecklingsområde. Granskningen visar att kunskapen om genomförande och dokumentation av barnkonsekvensanalyser behöver öka.

     

    Vidare behöver de granskade enheterna säkerställa att det finns rutiner och arbetssätt för att öka följsamheten till lagstiftning, riktlinjer och lokala anvisningar. Fortsatt arbete behöver också ske stadsövergripande genom utbildning, anvisningar och fortsatta diskussioner i chefsnätverk.

    Bilagor

  16. Socialnämndens arbete med forskning och utveckling (FoU) ska bidra till att stötta utvecklingen av stadens socialtjänst. I detta ingår lokala utvecklingsmedel (LUM) till projekt och medel för utveckling och lärande genom studieresor (MUL) som syftar till att utveckla socialtjänsten och öka kunskapen om arbete med olika målgrupper.

    För 2024 beviljades åtta ansökningar om LUM, varav fem för nya projekt och tre som fortsättning på påbörjade projekt. Inriktningar rörde olika områden, som digitalt stöd för personer med psykisk funktionsnedsättning, utveckling av former för brukarmedverkan och metoder för att stärka samarbete med skolan. Därtill beviljades åtta ansökningar om MUL för studieresor under 2024 bland annat till Göteborg, Antwerpen och London.

    Inför 2026 föreslår socialförvaltningen att LUM, som ska bidra till utveckling och strategiskt värde för stadens socialtjänst, även ska kunna användas för att prova nya arbetssätt och bidra till uppfyllandet av ett eller flera av delmålen i projektet Framtidens socialtjänst. Prioriterade områden att ansöka om är förebyggande insatser, klientcentrering, samordning av stöd och insatser, samt behovskartläggningar och utvärderingar.

    Utlysningen för 2026 års medel öppnade den 5 maj 2025 och föreslås pågå till den 3 september 2025. Socialförvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner förslag på inriktning av LUM och MUL 2026, samt redovisning av lokala utvecklingsprojekt år 2024.

    Bilagor

  17. Den 25 november 2025 utses vinnarna i årets kvalitetsutmärkelse. Kvalitetsutmärkelsens syfte är att stimulera och uppmuntra det systematiska kvalitetsarbetet och en långsiktigt hållbar utveckling. Genom att delta i Kvalitetsutmärkelsen synliggör och utvecklar verksamheten sitt systematiska kvalitetsarbete. Verksamhet som vill delta ska meddela detta till berörd förvaltning eller bolag i staden. Deltagandet ska anmälas i respektive nämnd eller styrelse.

    Bilagor

  18. Av 9 kap 2 § tredje stycket alkohollagen (2010:1622) framgår att kommunen ska upprätta en tillsynsplan för serveringstillstånd. Tillsynsplanen ska lämnas till länsstyrelsen. Tillsynsplanen ska vara antagen och följas upp av ansvarig nämnd.

    Tillståndsenheten inom Socialförvaltningen lämnar härmed beskrivning av hur tillsynsarbetet genomförs och förslag på en tillsynsplan för år 2025. Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner den.

    Bilagor

  19. Syftet med tillsyn och kontroll enligt lag (2018:2088) om tobak och liknande produkter, lag (2022:1257) om tobaksfria nikotin-produkter, alkohollagen (2010:1622) samt lag (2009:730) om handel med vissa receptfria läkemedel är att förebygga och korrigera brister som kan uppstå vid försäljning av tobak och liknande produkter, folköl, tobaksfria nikotinprodukter och vissa receptfria läkemedel. Tillsynsarbetet ska underlätta tillstånds-havarnas och näringsidkarnas arbete och verksamheter så att de enkelt ska kunna tillämpa de regler som gäller. Tillsynsplanerna ska bidra till att tillsynsarbetet sker strukturerat med mätbara och uppföljningsbara mål. Tillsynsplanerna tar också upp förvaltningens arbete med kontrollköp.

    Tillsynen består av inre och yttre tillsyn. Varje försäljningsställe får minst ett tillsynsbesök per år. En del av tillsynen och kontrollen innebär ett förebyggande arbete med syfte att informera och göra näringsidkarna uppmärksamma på de krav som finns i respektive lagstiftning, så att brister i verksamheten inte ska uppstå.

    Bilagor

  20. Antalet ej verkställda beslut enligt LSS uppgick kvartal 1, 2025 till 119 stycken vilket är en minskning med 66 beslut jämfört med kvartal 1, 2024 och en minskning med 33 stycken jämfört med kvartal 4, 2024.

    Antalet ej verkställda beslut enligt SoL uppgick kvartal 1, 2025 till 111 stycken. Vilket är oförändrat antal jämfört med kvartal 1, 2024 och en minskning med 25 stycken jämfört med kvartal 4, 2024.

    Anledning till minskning av antalet ej verkställda beslut enligt LSS är en minskning av ej verkställda beslut för insatserna bostad för vuxna, barnboende, kontaktperson, daglig verksamhet, korttidstillsyn och ledsagarservice. Insatserna avlösarservice, korttidsvistelse och personlig assistans har däremot ökat i antal sen senaste rapporteringen.

    Anledning till minskning av antalet ej verkställda beslut enligt SoL är en minskning av ej verkställda beslut i annat bistånd, bostad (IFO), hemtjänst, kontaktperson, ledsagning, permanent bostad och öppenvård. Boendestöd, kontaktfamilj, korttidsboende och sysselsättning har ökat i antal. Stödboende har inte förändrats i antal sen senaste rapporteringen.

    Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner rapporteringen av ej verkställda beslut enligt LSS och SoL, kvartal 1, 2025 och att rapporteringen överlämnas till kommunfullmäktige.

    Bilagor

  21. Andréa Hedin m.fl. (M) har i en skrivelse till socialnämnden 2025-03-17 ställt frågor om tillsyn i familjehem.

    Staden har inte tillgång till statistik över antalet eller andelen oanmälda hembesök hos familjehemsplacerade barn. Oanmälda hembesök redogörs för i det enskilda barnets akt genom en journalanteckning. Uppgiften registreras inte på något annat sätt varför det inte går att ta ut övergripande statistik.

    Stadsdelsförvaltningarna använder möjligheten att göra oanmälda hembesök i liten utsträckning och endast vid indikation på att allt inte står rätt till i familjehemmet.

    I detta sammanhang kan vikten för socialtjänsten att noga följa vården inte nog understrykas. Socialtjänsten måste vara lyhörd för signaler som kan tyda på att barnet far illa i familjehemmet och samtidigt är det viktigt att kontakten mellan socialtjänsten och familjehemmet inte präglas av misstänksamhet och kontroll. Den bästa insynen i hur barnet har det uppnås genom ett öppet och förtroendefullt samarbete mellan familjehemmet och socialtjänsten. När ett barn placeras i samhällsvård ska en särskild socialsekreterare utses åt barnet. En god relation mellan barnet och den särskilt utsedda socialsekreteraren krävs för att barnet ska våga ta kontakt, ha förtroende för och lita på socialsekreteraren. En god relation till det placerade barnet är betydelsefull för att socialsekreteraren ska kunna se hur barnet har det och upptäcka om något inte är som det ska.

    Bilagor

  22. Tapani Juntunen och Emelie Wassermann (båda SD) har i skrivelse från 2025-03-17 ställt frågor till socialnämnden med rubriken ”Alarmerande ökning av vårdavvikelser inom LSS/SoL-hälsan”.

    I svaret redogör förvaltningen för att ett nytt IT-stöd som införts 2024 har underlättat för omsorgens medarbetare att rapportera vårdavvikelser varför de har ökat till antalet. Förvaltningen redogör även för att det saknas statistik över samband mellan läkemedelshändelser och bristande kunskaper i svenska. Den stora majoriteten av läkemedelshändelser är kopplad till organisatoriska orsaker. Vidare beskrivs arbetet med fallförebyggande åtgärder samt insatser för att minska risken för uteblivna vårdåtgärder. Avtalsförhållanden mellan förvaltningen och Familjeläkarna i Saltsjöbaden AB redogörs för och utbildning av personal inom LSS/SoL-hälsan avseende rapporteringsskyldighet av vårdavvikelser och missförhållanden samt personalens kunskap om trycksår och hur den typ av vårdskada ska rapporteras beskrivs. Slutligen redogör förvaltningen för det ständigt pågående arbetet med att tillgodose kompetensförsörjningsbehovet inom LSS/SoL-hälsan samt förvaltningens arbete med att säkerställa en god och nära vård.

    Bilagor

  23. Socialförvaltningen och Enskede-Årsta-Vantörs Stadsdelsnämnd beslutade i augusti 2024 att genomföra en ny gruppbostad enligt LSS. Efter ytterligare utredningar har en ny kalkyl tagits fram som visar att den årliga hyran för stadsdelsförvaltningen ökar från tidigare beräknade 1,1 miljoner kronor till cirka 1,5 miljoner kronor.

    Med anledning av denna kostnadsökning presenterar stadsdelsförvaltningen ett reviderat genomförandeärende och behöver fatta ett nytt beslut gällande hyran. Socialnämnden lägger informationen till handlingarna.

    Bilagor

  24.   26

    Redovisning av delegeringsbeslut

  25. Socialnämnden, tillsammans med stadens stadsdelsnämnder, föreslås gemensamt upphandla avhopparverksamhet med syfte att ge stöd till personer som vill lämna organiserad brottslighet och/eller våldsbejakande extremistiska miljöer och grupperingar.

    Stockholm stad har de senaste åren sett en ökning av enskilda som önskar bryta sig loss ifrån en kriminell gruppering och/eller en kriminell livsstil. Stockholms stad bedömer även att det finns ett fortsatt behov varför denna upphandling genomförs.

    Under år 2024 köpte staden enligt preliminära siffror platser inom avhopparverksamhet för cirka 14 miljoner kronor. Det beräknas att det totala kontraktsvärdet för ramavtalet uppgår till cirka 99 miljoner kronor.

    Upphandlingen görs på uppdrag av socialnämnden enligt lag om offentlig upphandling (LOU). Utvärderingen av det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet kommer att ske utifrån utvärderingsgrunden pris. För upphandlingen föreslås bifogat upphandlingsdokument.

  26. Upphandlingen avser att bidra till att uppfylla Stadens miljömål samt att tillhandahålla ett ramavtal som gör att detta sker på ett kostnadseffektivt sätt.

    Uppdraget innefattar att antagen leverantören ska ta hand om Stadens källsorterade verksamhetsavfall och se till att det hämtas, transporteras och materialåtervinns i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/98/EG och avfallshierarkin.

    Upphandlingen har ett uppskattat sammanlagt värde på 700 000 SEK per år. Hela avtalets takvolym uppgår till 3 500 000 SEK för hela avtalsperioden.

    Upphandlingen avser ett ramavtal och endast en (1) leverantör kommer att antas för hela uppdraget.

    Avtalet ska preliminärt börja gälla från och med den 1 oktober 2025 och löper med en tid om två (2) år med möjlighet att förlänga avtalet med ett (1) år plus ett (1) år.

    För upphandlingen föreslås bifogat upphandlingsdokument.

  27. Socialnämnden föreslås tillsammans med stadens stadsdelsnämnder att gemensamt upphandla ”Enstaka HVB platser för vuxna inom socialpsykiatrin” då gällande avtal löper ut den 30 september 2025.

     

    Upphandlingen innefattar boende med individuellt utformad omsorg och stöd till personer som är 18 år eller äldre, som har ett psykiskt funktionshinder som medför väsentliga svårigheter för personen att utföra aktiviteter på viktiga livsområden och dessa begränsningar har funnits eller kan antas komma att bestå under en längre tid. Den enskilde ska under vistelsen ges en ordnad vardag med en meningsfull fritid.

     

    Upphandlingen har delats in i tre delområden:

    1.     A1: Tillståndspliktigt boende för personer med normalt behov av stöd- och omvårdnad.

    2.     B1: Tillståndspliktigt boende för personer med stort behov stöd- och omvårdnad.

    3.     B2: Tillståndspliktigt boende för personer med omfattande komplext behov av stöd- och omvårdnad.

     

    Behovet av insatser varierar mellan de olika nämnderna och över tid. Under år 2024 köpte staden enstaka platser för vuxna inom socialpsykiatrin för cirka 100 miljoner kronor.

     

    Den maximalt tillåtna volymen för ramavtalet under ramavtalsperioden uppgår till 720 miljoner kronor

     

    Ramavtalen ska preliminärt börja gälla från 1 oktober 2025 till och med 30 september 2031. Maximal avtalstid är sex år. Avtalet förlängs per automatik om det inte i förtid sagts upp av socialförvaltningen eller leverantör.

     

    Upphandlingen görs på uppdrag av socialnämnden enligt lag om offentlig upphandling (LOU). Anbud utvärderas enligt principen ekonomiskt mest fördelaktig utifrån grunden pris.

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.