Hoppa över navigering
  1.   1

    Godkännande av dagordning

  2.   2

    Val av justerare och tid för justering

  3.   3

    Förvaltningen informerar

  4.   4

    Nämndens frågor till förvaltningen

  5. Hanna Wistrand, Liberalerna lyfter i motionen ett behov av att utreda det långsiktiga behovet och finansiering av kommunövergripande fritidsverksamheter för barn och unga med funktionsnedsättning.

    Förvaltningen håller med om att det är av vikt att alla barn får en meningsfull fritid vilket är ett område som staden arbetar för bland annat genom att ingå som en aktiv part i den länsövergripande samverkan som lyfts i motionen, genom Föreningen för Storstockholms kultur-och fritidschefer (FSKF).

    Kommuner i länet samverkar och samfinansierar också prova-på dagar som riktar sig till barn och unga med funktionsnedsättning som ett led i att bidra till en aktiv fritid.

    I motionen lyfts också behovet av att kommuner bör ha samma principer för möjlighet till ledsagning eller färdtjänst till veckoaktiviteter. Dessa beslut löper ofta över längre tid och den enskilde får planera in sin ledsagning alternativt färdtjänst utifrån behov och förvaltningen menar därmed att detta behov uppfylls.

    Bilagor

  6. Förslagen i utredningen Förmedling av post till personer med skydd i folkbokföringen (SOU 2025:90) syftar att leda till en ökad säkerhet för personer med skyddad folkbokföring eller sekretessmarkering i folkbokföringen. Socialförvaltningen lämnar inga synpunkter i sak på föreslagna ändringar i postlagen (2010:1045) och offentlighet- och sekretesslagen (2009:400) men ställer sig positiv till utredningens förslag i övrigt som syftar till att öka säkerheten för personer med skyddade personuppgifter och minska risken för att dessa personer blir utsatta för hot och våld, tvingas flytta eller på annat sätt bli utsatta för en brottslig handling.

    Bilagor

  7. Revisionskontoret har granskat om stadsdelsnämnderna säkerställer att barn och unga i familjehem får det stöd de behöver. Granskningen omfattade stadsdelsnämnderna Hägersten-Älvsjö, Järva och Skärholmen samt socialnämnden.

    Granskningen visar brister i handläggningen av familjevårdsärenden. Väntetiderna till familjehemsplaceringar överstiger avsevärt den sexmånadersgräns som anges i socialtjänstlagen. Brist på familjehem och ärendenas komplexitet anges som orsaker. Det finns även brister i referenstagning, dokumentation och uppföljning av familjehem, vilket tidigare noterats även 2018.

    Revisionskontoret rekommenderar att socialnämnden initierar stadsövergripande riktlinjer för uppföljning av familjehem samt att stadsdelsnämnderna säkerställer att placeringar verkställs inom sex månader och dokumenteras enligt gällande regelverk.

    Socialnämnden delar bedömningen och ser behovet av att stärka familjehemsvården, i linje med budgetuppdraget för 2025.

    Revisionskontoret kommer att följa hur åtgärderna genomförs för att säkerställa en varaktig förbättring av tillgången på familjehem.

    Bilagor

  8. Prognosen baseras på utfallet per 30 november 2025 samt utifrån dialog med samtliga chefer om eventuella avvikelser från budget.

    Nämnden prognostiserar totalt ett resultat som är ett överskott mot budget med 17,6 mnkr.

    De flesta verksamheterna har en prognos i balans med budget. Underskott prognostiseras främst inom område verksamhet för personer med funktionsnedsättning, jour- och rådgivande verksamhet, ledning och administration samt stöd till utomstående organisationer. Underskotten täcks inom nämndens budgetram.

    Bilagor

  9. Verksamhetsplanen beskriver socialnämndens arbete och prioriteringar utifrån kommunfullmäktiges budget för 2026 och de tre inriktningsmålen:

    1. Ett Stockholm som håller samman med en stark och jämlik välfärd i hela staden
    2. Ett grönt och fossilfritt Stockholm som leder en rättvis klimatomställning
    3. Ett Stockholm med en stabil och hållbar ekonomi med utbildning, jobb och bostäder för alla

     

    Förvaltningen föreslår att nämnden godkänner verksamhetsplan för 2026.

    Bilagor

  10. Socialnämnden fick i budgeten för 2025 uppdraget att analysera mängden droger som finns i Stockholms avloppsvatten. Tio mätpunkter som representerar olika delar av staden valdes ut och mätningarna genomfördes vid två provtillfällen under 2025. Samma mätpunkter undersöktes 2023 och 2024 vilket möjliggör jämförelser av resultaten över tid.

    Provtagningarna visar att spår av narkotika kunde påvisas vid samtliga mätpunkter i stadens avloppsvatten med vissa skillnader i förekomst av olika drogerna. Kokain, MDMA (ecstasy) och klormetkatinon (kristall) är mer frekvent förekommande under helgerna, framför allt i innerstaden, vilket tyder på att dessa huvudsakligen används som ”partydroger” medan andra droger förekommer mer regelbundet under alla veckans dagar.

    Årets resultat skiljer sig inte mycket från mätningarna som gjordes 2023 och 2024. Tendensen är att de övergripande mätvärdena för amfetamin, MDMA (ecstasy) och cannabis minskar något i staden, att tramadol är oförändrat medan kokain däremot visar upp en viss ökning i stadens ytterområden.

    Stockholms stads mätvärden är generellt högre än i andra svenska städer som genomfört liknande droganalyser. I ett europeiskt sammanhang ligger dock staden på en relativt låg nivå, oftast under medelvärdena för europeiska städer.

    Resultaten i denna rapport kan utgöra ett komplement till andra kartläggningar och ge en bild av narkotikasituationen i staden.

    Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner rapporten och att den överlämnas för kännedom till stadsdelsnämnderna.

    Bilagor

  11. Socialförvaltningen redovisar budgetuppdraget att se över instruktionerna för stadens socialtjänst- och funktionshinderinspektörer.

    Översynen visar att samtidigt som det finns ett behov av en extern funktion som kan bistå stadsdelsförvaltningarna i att följa upp och kvalitetssäkra verksamheterna finns det även ett behov av att se över hur instruktionerna för inspektörsuppdragen är utformade.

    Det kan konstaterats att det har skett en hel del förändringar sedan staden beslutade att inrätta inspektörsfunktionerna, både vad gäller samhällsutveckling och vad det gäller verksamheternas eget arbete med kvalitetsuppföljning. Socialtjänstens verksamheter har andra förutsättningar och utmaningar än vid den tidpunkt då funktionerna inrättades och därmed finns det anledning att se över instruktionerna för inspektörsuppdraget.

    Bilagor

  12. Aktuell kvalitetsgranskning avser sysselsättning, särskilt individanpassad stödinsats för att underlätta arbete eller studier och öppna verksamheter inom verksamhetsområdet socialpsykiatri. Granskningen är genomförd i stadsdelsförvaltningarna Hägersten-Älvsjö, Järva, Skärholmen och Södermalm under hösten 2025 och avser beslut som är fattade i ärendet under perioden januari 2024 till maj 2025. Totalt omfattar granskningen 120 unika ärenden, hälften kvinnor och hälften män. Därtill har totalt 17 avslagsbeslut avseende insatsen sysselsättning granskats separat.

    Sammantaget visar granskningen på både styrkor och utvecklingsområden hos de granskade enheterna. Flera av dessa berör flera eller samtliga enheter men det kan konstateras att det är en variation både inom och mellan de granskade enheterna. Beställare och utförare följer till stor del stadens riktlinjer, anvisningar och avtal samtidigt som fortsatt utvecklingsarbete behöver ske för att säkerställa att handläggning och genomförande av insatser sker på ett rättssäkert och likställt sätt. Enskilda behöver involveras mer i planeringen av hur beviljade insatser ska genomföras. Samarbetet mellan beställare och utförare behöver också bli bättre. Fortsatt arbete behövs också för att barnrättsperspektivet än mer ska genomsyra handläggningen i ärenden där barn påverkas av den vuxnes situation.

    Bilagor

  13. Socialnämndens arbete med forskning och utveckling ska bidra till utveckling av socialtjänsten och till bättre resultat för brukarna. I detta ingår utlysning och fördelning av lokala utvecklingsmedel och medel för utbyte och lärande genom studieresor och studiebesök. Totalt har nio ansökningar om lokala utvecklingsmedel (LUM) och sju ansökningar om medel för utveckling och lärande genom studiebesök/resor (MUL) inkommit för år 2026. Ansökningarna omfattar totalt 4 575 000 kronor, varav 4 400 000 kronor avser lokala utvecklingsmedel och 175 000 kronor avser medel för studiebesök/studieresor.

    Förvaltningens förslag till beslut innebär att en LUM-ansökan gällande år 1 beviljas som förstudie (250 000 kronor), att sju LUM-ansökningar som sökt 500 000 kronor får 450 000 kronor, samt att en LUM-ansökan som sökt 400 000 kronor får fullt sökt belopp. Den föreslagna beviljade summan för lokala utvecklingsmedel är 3 800 000 kronor. Av sju inkomna MUL-ansökningar föreslås samtliga beviljas 25 000 kronor vardera. Föreslagen beviljad summa för MUL är 175 000 kronor, och total summa för LUM och MUL blir därmed 3 975 000 kronor.

    Bilagor

  14. Avhopparverksamheterna i storstadsområdena Stockholm, Göteborg och Malmö har sedan 2022 en upparbetad samverkan utifrån kunskaps- och erfarenhetsutbyte kring insatser till avhoppare. Avhoppare är en målgrupp som ofta är i behov av omfattande stödinsatser för att lämna kriminaliteten och som till följd av hotbild inte kan erbjudas dessa på hemmaplan. För att kunna ta tillvara befintliga insatser i egen regi i både Stockholm, Göteborg och Malmö upprättades under 2023 ett samverkansavtal som möjliggjorde att insatser till avhoppare kunde utbytas mellan städerna, varvid redan befintliga kommunala insatser kunde nyttjas.

    I avtalet definierades målgruppen för samverkan samt ansvarsfördelningen mellan hem- och mottagande kommun. Avtalet har förlängts vid två tillfällen och nuvarande avtalsperiod går ut 2026-01-01.

    I första avtalet bestämdes att projektet skulle testas genom att omlokalisera en individ per stad och år. I avtalet för 2025 höjdes ambitionen till två individer per stad och år. Hittills har fyra omlokaliseringar genomförts varav tre med Stockholm som hemkommun. Erfarenheter från tidigare omlokaliseringar visar att insatserna varit av god kvalité och ändamålsmässiga för individen, samt att samverkan varit välfungerande och utvecklande för den mottagande kommunens verksamheter.

    Under projektet har polisen tagit fram en handbok för avhopparverksamhet. Där framgår att omlokalisering till annan kommun inte rekommenderas om hotbilden inte är hög.  Därför behöver projektet förankras ytterligare hos polisen i respektive stad under nästa avtalsperiod. Målet är att öka samsynen kring projektets värde och skapa bättre rutiner och smidigare arbetssätt för framtida utbyten.

    Eftersom samverkan tar tid att bygga upp föreslår de deltagande städerna att avtalsperioden förlängs från ett till två år.

     

    Bilagor

  15. Socialnämnden uppdrogs i budget för 2025 att i samarbete med stadsdelsnämnderna, AB Familjebostäder, AB Stockholmshem och AB Svenska Bostäder ta fram en stadsövergripande tillämpningsanvisning för arbetet med försöks- och träningslägenheter samt Bostad Först. I ärendet redogör förvaltningen för uppdragets genomförande, resultat samt struktur för uppföljning.

    En digital samarbetsyta har tagits fram i syfte att samla befintliga rutiner, styrdokument och länkar till relevant information för de som arbetar med hanteringen av försöks-, tränings- och Bostad Först-lägenheter. I dialog med Bostadsförmedlingen i Stockholm AB har strukturen för de halvårsvisa träffar de ansvarar för setts över och till del omarbetats för att bättre möta behoven av interaktion och kunskapsutbyte mellan berörda funktioner.

    Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på uppdraget att ta fram en stadsövergripande tillämpningsanvisning för arbetet med försöks- och träningslägenheter samt Bostad Först.

    Bilagor

  16. Socialnämnden uppdrogs i budget för 2025 att i samarbete med stadsdelsnämnderna och kommunstyrelsen utreda möjligheten att centralisera försöks- och träningslägenhetsverksamheten (FoT), för att öka effektiviteten i nyttjandet av stadens bostadssociala resurser. I ärendet redogör förvaltningen för uppdragets genomförande, resultat samt förslag till fortsatt arbete.

    Utredningen har bekräftat bilden av att det finns en likställighetsutmaning avseende FoT-verksamheten i staden. Huruvida utmaningen består i organiseringen av arbetet eller i olika bedömningar av rätt till insatserna har inte kunnat fastställas inom ramen för utredningen. Förvaltningen lämnar mot bakgrund av detta inget förslag till fortsatt organisering av FoT-verksamheten men utesluter inte behovet av att i ett senare skede återkomma till frågan om hur FoT-verksamheten bäst bör organiseras.

    Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner förvaltningens tjänsteutlåtande som svar på uppdraget att utreda möjligheten att centralisera FoT-verksamheten och att socialnämnden överlämnar ärendet till stadsdelsnämnderna och kommunstyrelsen för kännedom.

    Bilagor

  17. Socialnämnden uppdrogs i budgeten för 2025 att i samråd med kommunstyrelsen och stadsdelsnämnderna utreda förutsättningar för boende för personer med samsjuklighet, med särskild fokus på äldre och stödboende för kvinnor med skadligt bruk och beroende. Socialförvaltningen har under utredningen inhämtat information genom en workshopserie med stadsdelsförvaltningarna, socialförvaltningens område hemlöshet och brukarorganisationer, en fokusgrupp med socialförvaltningens område boende vuxna, en intern referensgrupp, samt tagit del av rapporter och litteratur kring de aktuella målgrupperna.

    Förvaltningen konstaterar att det finns behov av att under 2026 göra löpande uppföljningar av i vilken utsträckning Hjorthagens boende tillgodoser efterfrågan på stödboende för kvinnor med pågående skadligt bruk och beroende.

    Förvaltningen ser behov av ett boende för äldre personer över 65 år och personer under 65 år med motsvarande stöd- och omvårdnadsbehov. Vidare ser förvaltningen behov av att fortsätta utreda frågan om boende för personer med svår samsjuklighet.

    Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner socialförvaltningens tjänsteutlåtande som rapportering av budgetuppdraget.

    Bilagor

  18. Socialnämnden har i budget för 2025 fått i uppdrag att utreda möjligheten till stadsövergripande insatser i form av case management (CM) och boendestöd.

    För att säkerställa likställighet och kontinuitet i insatserna CM och boendestöd är förvaltningens förslag att utöka nuvarande verksamhet med CM och boendestöd inom socialförvaltningens område boende vuxna.

    Förslaget inskränker inte stadsdelsförvaltningarnas möjlighet att själva tillhandahålla insatserna genom egen öppenvård. Vidare innebär förslaget inte någon förändring av boendestödet inom valfrihetssystemet.

    Förslaget innebär att beslutande stadsdelsförvaltning och socialförvaltningens område hemlöshet får tillgång till insatserna genom att skicka ett uppdrag till område boende vuxna som utför insatsen till en kostnad per månad.

    Förvaltningen föreslår att socialnämnden uppdrar åt socialförvaltningen att under 2026 utreda de ekonomiska förutsättningarna samt att förbereda för att utöka nuvarande verksamhet med CM och boendestöd.

    Förvaltningen föreslår att socialnämnden godkänner socialförvaltningens tjänsteutlåtande och rapport som rapportering av budgetuppdraget samt överlämnar ärendet till stadsdelsnämnderna och kommunstyrelsen för kännedom.

    Bilagor

  19. Socialnämnden fick följande uppdrag i stadens budget för 2025: Socialnämnden ska i samråd med kommunstyrelsen och stadsdelsnämnderna utreda modellen för resursmätning inom socialpsykiatrin i syfte att säkerställa likvärdiga bedömningar.

    Dagens modell, där handläggare i stadsdelsnämnderna fastställer ersättningsnivåer, upplevs som varierande och otillräcklig. Både utförare och myndighetsutövare lyfter behovet av en mer flexibel, transparent och individanpassad modell. En sådan modell skulle också bättre tillgodose de boendes individuella behov, och minska risken för att personer med liknande problematik får olika stödberoende på geografisk tillhörighet.

    Ur ett brukarperspektiv framstår centralisering som en möjlighet att få mer likvärdiga och behovsbaserade stödinsatser, oberoende av var man bor. Vid en centralisering av resursmätningen behöver budgettilldelningen ses över. Socialförvaltningen kommer under 2026 att bistå kommunstyrelsen i utredningen huruvida budgettilldelningen för boenden inom socialpsykiatrin kan göras utefter prestation i likhet med stöd och service till personer med funktionsnedsättning.

    Bilagor

  20. Socialnämnden fick i budget för 2025 i uppdrag att utreda förutsättningarna för att öppna och bedriva ett HVB (hem för vård eller boende) i samarbete med Region Stockholm. Regionen som inte fått motsvarande uppdrag i sin budget meddelade att man var intresserade av att utreda frågan tillsammans och en arbetsgrupp tillsattes i maj 2025.

    Relativt omgående bedömdes dock att det inom de befintliga kommunala HVB-verksamheterna Linden och Almen var placerade barn vars behov av hälso- och sjukvårdsinsatser var omfattande, men att dessa behov i dagsläget inte tillgodosågs. Utredningen skiftade därför fokus från att utreda frågan om att öppna ett nytt HVB till hur regionens resurser bäst kan integreras i de redan existerande HVB-verksamheterna. Förändringen förankrades politiskt hos respektive huvudman.

    Under utredningen träffades representanter från andra kommuner liksom för BUP Stockholm och enhetschefer för stadens egna HVB. Avstämningar med utredningens styrgrupp gjordes kontinuerligt.

    Efter insamlad information gjordes bedömningen att det utifrån målgruppens sammansättning och behov - samt utifrån de administrativa oklarheterna kring de placerade barnens medicinering på boendena– vore lämpligt att integrera regionens resurser genom att tillhandahålla hälso- och sjukvård på plats vissa tider varje vecka. Dessa hälso- och sjukvårdsinsatser ska utgå från den specialiserade barn- och ungdomspsykiatrin i Stockholm läns sjukvårdsområde (SLSO) och arbeta enligt hälso- och sjukvårdslagen (HSL). Regionen ska också motivera placerade barn och unga att ta emot psykiatrins insatser samt iordningsställa och delegera överlämnandet av läkemedel till medarbetare på HVB-verksamheterna.

    Överenskommelsen om att tillhandahålla hälso- och sjukvård på plats ska bedrivas i projektform under tre års tid för att därefter utvärderas.

    Bilagor

  21. Socialnämnden är personuppgiftsansvarig myndighet och ansvarar för att personuppgifterna behandlas på ett lagligt, korrekt och öppet sätt.

    Nämnden ska utse ett eller flera dataskyddsombud. Dataskyddsombudets uppdrag styrs av Dataskyddsförordningen och Brottsdatalagen. Ombudet ska informera och ge råd till personuppgiftsansvarig, personuppgiftsbiträdet och de anställda som behandlar personuppgifter. I uppgiften ingår även att övervaka efterlevnaden av Dataskyddsförordningen, råda personuppgiftsansvarig om konsekvensbedömningar samt vara kontaktperson för tillsynsmyndigheten och mot registrerade.

    Nämnden föreslås entlediga Jonas Olsson från uppdraget som dataskyddsombud och utse Nils Lundborg och Peter Sundström till dataskyddsombud från och med 11 december 2025.

    Bilagor

  22. Socialförvaltningen planerar att beställa en ny servicebostad i Klockelund 2 i Farsta som ska hyras av stadsdelsförvaltningen. Detta inriktnings- och genomförandebeslut har som syfte att fastställa principer och mål som ska vägleda planering och uppförande av en servicebostad enligt socialtjänstlagen (SoL). Planeringen utgår från stadens funktionsprogram för bostäder med särskild service enligt SoL och LSS samt för stödboenden, 2024.

    Stadens boendeplan visar på ett stort underskott på boendeplatser fram till 2035. Projektmålet är att minska detta underskott genom att skapa tretton nya platser till år 2026. Detta projekt anser förvaltningen extra viktigt att genomföra eftersom det avser servicebostäder enligt SoL. I dagsläget finns ingen servicebostad enligt SoL inom Stockholms stads valfrihetssystem (LOV) inom socialtjänst och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, vare sig privat eller kommunal, och den föreslagna etableringen blir således den första i sitt slag.

    Boendet är en servicebostad i ett flerbostadshus med tretton lägenheter och en gemensamhetslokal i Farsta med en total yta på 799 kvadratmeter. Fastigheten uppförs av Åke Sundvall AB som beräknar tillträde till våren 2026.

    Den beräknade totala årshyran uppgår till cirka 2,2 miljoner kronor. Nettohyreskostnaden för servicebostaden uppgår till cirka 81 kronor per lägenhet per dygn från och med år ett av inhyrningen. Hyresavtalet börjar gälla under kvartal två år 2026 och sträcker sig fram till år 2041.

    Stadsdelsförvaltningen föreslår att:

    1. Farsta stadsdelsnämnd godkänner förvaltningens förslag till förhyrning av tretton lägenheter som servicebostad och en gemensamhetslokal i fastigheten Klockelund 2 i Farsta för en hyreskostnad om 2,2 miljoner kronor per år exklusive hyresintäkter i enlighet med detta tjänsteutlåtande.
    2. Nämnden hemställer att kommunstyrelsens ekonomi- och trygghetsutskott godkänner förslaget gällande förhyrning i enlighet med detta tjänsteutlåtande.
    3. Stadsdelsdirektören får i uppdrag att teckna hyresavtal om femton år med fastighetskontoret Stockholms stad under förutsättning att kommunstyrelsens ekonomi- och trygghetsutskott samt socialnämnden godkänner införhyrningen.
    4. Farsta stadsdelsnämnd ansöker hos kommunstyrelsens ekonomi- och trygghetsutskott om startbidrag på 0,5 mnkr.

    Socialförvaltningen föreslår att:

    1. Socialnämnden godkänner förvaltningens förslag om att beställa tretton lägenheter som servicebostad och en gemensamhetslokal i fastigheten Klockelund 2 i Farsta i enlighet med detta tjänsteutlåtande.

    Bilagor

  23.   23

    Anmälningar för kännedom

  24.   25

    Redovisning av delegeringsbeslut

  25. Socialförvaltningen kommer att vara i behov av måltidsservice, färdiga måltider till förvaltningens verksamheter då nuvarande avtal löper ut den 30 september 2026. Upphandlingen görs på uppdrag av socialnämnden enligt lag om offentlig upphandling (LOU). Socialförvaltningen föreslår att bifogat upphandlingsdokument godkänns.

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.