Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare och dag för justering

  2.   2

    Upphandling drift av gruppbostaden Broder Pehr

  3.   3

    Upphandling av bygg - och förbrukningsvaror

  4.   4

    Upphandlingar av växter och flora i utemiljö

  5.   5

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt FB

  6.   6

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt FB

  7.   7

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt FB

  8.   8

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt FB

  9.   9

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt FB

  10.   10

    Anmälan av sociala delegationens protokoll

  11.   28

    Nämndens frågor

  1. § 1

    Val av justerare och dag för justering

  2. § 2

    Upphandling drift av gruppbostaden Broder Pehr

  3. § 3

    Upphandling av ramavtal av byggmaterial, redskap och förbrukningsmaterial för parkskötsel

  4. § 4

    Upphandling av ramavtal för inköp av växter och substrat för stadsmiljö

  5. § 5

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt FB

  6. § 6

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt FB

  7. § 7

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt FB

  8. § 8

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt FB

  9. § 9

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt FB

  10. § 10

    Anmälan av sociala delegationens protokoll

  11. Dataskyddsombudets uppdrag är att övervaka efterlevnaden av GDPR och dataskyddsförordningen och vara kontaktperson för den registrerade. Nämnden beslutade den 30 juni 2024 att utnämna David Persson till dataskyddsombud enligt både dataskyddsförordningen och brottsdatalagen. Då konsultbolaget har behov av att byta konsult föreslår förvaltningen att nämnden istället utser Christian Sandell till dataskyddsombud.

    Bilagor

  12. Nämnden beslutade om uppdatering av delegationsordningen den 12 juni 2025 i samband med den nya socialtjänstlagen (SoL) som trädde i kraft den 1 juli 2025. Förvaltningen har sett över övergångsbestämmelserna för återkrav och ersättningskrav enligt gamla socialtjänstlagen och dessa behöver finnas med i delegationsordningen för beslutsfattandet. Nämndens delegationsordning behöver revideras utifrån detta.

    Bilagor

  13. In en skrivelse från Johan Nilsson m.fl. (M), Robin Nilsen (L), Henrik Falk (C) och med ersättaryttrande från Lolita Lovén Johnsen (KD) betonas vikten av öppna förskolor och utifrån detta översänt ett flertal frågor avseende bl.a. besökstryck i stadsdelens öppna förskolor. Förvaltningen besvarar frågorna i detta tjänsteutlåtande.

    Bilagor

  14. I en skrivelse från Henrik Åkerlund (SD) tjänstgörande ersättare, ställs frågor till förvaltningen kring sexualbrott mot äldre inom hemtjänsten. Förvaltningen har inte fått någon kännedom om att sexualbrott eller liknande incidenter förekommit inom hemtjänsten. Vid rekrytering genomförs noggranna bakgrundskontroller, inklusive kontroll av belastningsregister, för att säkerställa att personalen är lämplig för arbetet med äldre. Förvaltningen arbetar aktivt för att förebygga missförhållanden genom tydliga rutiner vid rekrytering, där intervjuer, referenstagning och registerutdrag ingår. Nyanställda informeras om lex Sarah, vilket är en bestämmelse som reglerar skyldighet att rapportera avvikelser.

    Bilagor

  15. Stadsdelsnämnden har genom kommunstyrelsen fått ärendet Lekvärdesriktlinjer – utformning av förskole- och skolgårdar på remiss för yttrande. Det nya styrdokumentet ska bidra till en ökad likvärdighet arbetet med att skapa förskolegårdar med höga lekvärden samt bidra till ett grönare Stockholm. Förvaltningen bedömer att förslaget på nya riktlinjer är väl anpassat utifrån rådande forskning och i linje med stadens arbete.

    Bilagor

  16. EU:s nya luftkvalitetsdirektiv skärper kraven på medlemsländerna att vidta åtgärdsplaner vid förhöjda nivåer av luftföroreningar och ökar möjligheten för enskilda och ideella organisationer till rättslig prövning. Förvaltningarna har inget utpekat ansvar inom aktuellt målområde, men bör involveras i framtagandet av luftkvalitetsplaner utifrån lokal kännedom kring stadsplanering och särskilt känsliga grupper. Förvaltningen ser positivt på direktivet, som bedöms gå i linje med stadens målsättningar.

    Bilagor

  17. Ärendet avser en motion från Jan Jönsson och Anne-Lie Elfvén båda (L) som begär att Stockholms stad snarast tillsätter en egen ansvarsutredning kring Eolshäll med utgångspunkt i vad som redovisas i motionens bilaga ”Eolshäll och staden” samt att staden parallellt utreder kompensatoriska åtgärder i någon form för de drabbade individer som fortfarande är i livet, med inspiration från den norska modellen ”rettferdsvederlag”. Förvaltningen hänvisar till tidigare svar i samma fråga (HÄ 2024/518) och lägger till att en utredning bör genomföras på nationell nivå samt att frågan om kompensatoriska åtgärder bör vara en del av denna.

    Bilagor

  18. Förslaget innebär möjlighet till avstyckning av fastigheten Köttmånglaren 10, och uppförande av två nya en- eller tvåfamiljshus. Genomförandet förutsätter rivning av befintlig byggnad. Förvaltningen har, utifrån nämndens ansvarsområden, inga synpunkter på detta förslag till förtätning.

    Bilagor

  19. Naturvårdsverket har fått i uppdrag att ta fram förslag till föreskrifter för att beräkna ersättningsstorleken som kommunerna ska få i samband med införandet av källsortering på populära platser från 1 januari 2026. Förvaltningen anser generellt att förslagets beräkning av ersättning kommer att kräva mycket löpande administration. Istället för månatlig rapportering föreslår förvaltningen tertial-rapportering. Vidare anser förvaltningen att ersättningen för den fasta delen är för låg för att täcka de kostnader som kommunerna kommer ha för inköp och etablering av uppsamlingsplatser.

    Bilagor

  20. Förslaget innehåller ett nytt bostadshus med tio våningar och 70 lägenheter vid Instrumentvägens vändplan. På fastigheten finns idag ett kontorshus som förslås rivas. Förvaltningen har framför allt synpunkter på att en ny allmän gångväg föreslås ligga på fastighetsmark. Förvaltningen föreslår att gångvägen istället planläggs som parkmark, alternativt att Örnsbergs båtklubbs uppläggningsplats öppnas upp så att gående kan komma ner till strandpromenaden den vägen. Samrådstiden sträckte sig till den 2 juli 2025. Stadsdelsnämnden har inte beviljats förlängd svarstid, och därför har förvaltningen skickat in detta kontorsyttrande till stadsbyggnadskontoret som svar på remissen.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.