Hoppa över navigering
  1.   1

    Val av justerare och dag för justering

  2.   2

    Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap. 8 § FB

  3.   3

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt FB

  4.   4

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt FB

  5.   5

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt FB

  6.   6

    Anmälan av sociala delegationens protokoll

  7.   21

    Nämndens frågor

  1. § 1

    Val av justerare och dag för justering

  2. § 2

    Överflyttning av vårdnad till särskilt förordnad vårdnadshavare enligt 6 kap. 8 § FB

  3. § 3

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § 2 st föräldrabalken

  4. § 4

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § föräldrabalken

  5. § 5

    Nedläggning av faderskapsutredning enligt 2 kap. 7 § 2 st föräldrabalken

  6. § 6

    Anmälan av sociala delegationens protokoll

  7. Gruppbostaden Broder Pehr drivs enligt LSS på entreprenad av Mo LSS aktiebolag, kallat Mo Gård. Avtalet löper ut 31 januari 2026 efter förlängning vid två tillfällen och är inte möjligt att förlänga ytterligare. En upphandling genomfördes med förfarandet reserverad upphandling för idéburna organisationer beslutad av nämnd 28 augusti 2025. Efter anbudstidens slut hade inga anbud inkommit och upphandlingen avbröts därmed. Förvaltningen föreslår därför att nämnden beslutar att återta driften av Broder Pehrs gruppbostad i kommunal regi när avtalet löper ut.

    Bilagor

  8. Kommunfullmäktige har en tydlig inriktning att öka rådigheten över stadens verksamheter och i större utsträckning förespråka kommunal regi där detta är möjligt och lämpligt. Förvaltningen föreslår att nämnden återtar driften av måltidsservice i egen regi för att stärka kvaliteten i äldreomsorgen och ge förvaltningen ökad rådighet över en central välfärdsfunktion. Förvaltningen föreslår att nämnden inte förlänger avtalen om drift av restaurangerna med ISS Facility Services AB och Sodexo AB efter att avtalen löper ut oktober 2026 respektive november 2026.

    Bilagor

  9. I en skrivelse från Johan Nilsson m.fl. (M) med ersättaryttrande från (KD) ställs frågor till förvaltningens äldreomsorg/LSS om eventuella konsekvenser med anledning av att flera allvarliga rapporter under sommaren framkommit inom ambulanssjukvården, Stockholms län. Förvaltningen redovisar svaren på frågorna i detta tjänsteutlåtande.

    Bilagor

  10. I en skrivelse från Runar Finnman (SD) lyfts problem med välfärdsbrott inom LSS-verksamheter. Med det som bakgrund ställs tre frågeställningar som förvaltningen besvarar.

    Bilagor

  11. I en skrivelse från Robin Nilsen (L) vill skribenten veta hur framtiden ser ut för bastubadet vid Örnbergets badplats. Förvaltningen anser att nuvarande placering är mindre lyckad eftersom den sammanfaller med en av stadens officiella badplatser. Av den anledningen har förvaltningen föreslagit en alternativ plats cirka 400 meter från nuvarande plats. Det är emellertid stadsbyggnadskontoret som fattar det formella beslutet om bygglov och exploateringskontoret som fattar beslut om arrende.

    Bilagor

  12. I en skrivelse från Robin Nilsen (L) betonas vikten av en sammanhållen kedja för arbetsmarknadsinsatser för att unga som varken arbetar eller studerar (UVAS) ska bli självförsörjande. Förvaltningen besvarar frågorna i detta tjänsteutlåtande.

    Bilagor

  13. I en motion från Therese Lindström (M) och Theréz Randquist (M) föreslår de att staden ska genomföra och utvärdera ett pilotprojekt med flytande planteringar i utvalda vattenrum. Stadens kajer består av hårda material som betong, varpå flytande parköar kan bidra till biologisk mångfald. Förvaltningen anser att Stockholm har många naturliga öar. Arbetet med biologisk mångfald bör istället handla om att stärka den blågrön infrastrukturen, bevara naturliga vattenmiljöer samt artrika naturtyper. Anläggningar i vattenmiljöer är även dyra att anlägga och sköta.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.