Hoppa över navigering
  1.   27

    Frågestund

  2.   28

    Mötet öppnas

  3.   29

    Närvaro

  4.   30

    Justering

  5. Ärendet delas ut på sammanträdet.

  6. I bihang nummer 2 för år 2025 redovisas årsredovisning och revisionsberättelser över 2024 års förvaltning av följande institutioner utanför den egentliga kommunalförvaltningen.

    1.         Stockholms kommuns arbetstagares understödsstiftelse

    2.         Handelshögskolan i Stockholm

    3.         Stiftelsen SHIS Bostäder

    4.         Stiftelsen Stockholms Sjöfartshotell

    5.         Stiftelsen Strindbergsmuseet

    6.         Stiftelsen Tyrestaskogen

    7.         Stiftelsen Stockholms Läns Äldrecentrum

    Det är kommunfullmäktige som fattar beslut i fråga om ansvarsfrihet sedan kommunstyrelsen berett ärendet.

    Revisionen har omfattat kalenderåret 2024. Revisionsberättelserna visar att de av fullmäktige utsedda revisorerna, och i förekommande fall av andra organ valda medrevisorer, har tillstyrkt ansvarsfrihet för den tid revisionen omfattat

    Bilagor

  7. Trafiknämnden föreslår en ny parkeringsplan och reviderade parkeringstaxeområden. Förslaget till parkeringsplan är en fördjupning av Stockholms stads framkomlighetsstrategi och utgår från framkomlighetsstrategins principer för parkering. Parkeringsplanen förklarar effektsamband kopplade till principerna för parkering, beskriver hur parkering kan användas som styrmedel för att bidra till stadens övergripande mål om bland annat förbättrad framkomlighet, attraktiva offentliga rum och minskad klimatpåverkan samt innehåller en handlingsplan med aktiviteter.

    Förslaget på reviderade parkeringstaxeområden är svar på budgetuppdrag om att utreda och, i syfte att ordna trafiken, införa parkeringsavgifter i områden där beläggningen är hög. Följande förslag på revideringar föreslås:

    ·         Utöka inaktivt taxeområde 5

    ·         Införa avgift i 12 nya stadsdelar

    ·         Införa boendeparkering i nya områden

    ·         Införa ny parkeringstaxa vid rekreationsområden

    ·         Ge trafiknämnden ett utökat mandat att aktivera parkeringsavgifter som kommunfullmäktige beslutat om.

    Bilagor

  8. Befintligt avtal om inkassotjänster, inklusive överenskomna förlängningar, gäller till och med den 30 november 2026.

    Kommunkoncernen har därmed behov av ett nytt avtal och i ärendet föreslås att en ny central upphandling av inkassotjänster genomförs.

    Bilagor

  9. I kommunfullmäktiges budget 2022 fick exploateringsnämnden, fastighetsnämnden och idrottsnämnden i uppdrag att peka ut fyra platser för enklare hallar i staden. Med enklare hallar menas konceptidrottshallar enligt standard för idrottshallar. En av de platser som nämnderna har pekat ut är längs Mariehamnsgatan i Akalla.

    Idrottshallen kommer att bli en fullstor idrottshall med spelmått om 20 gånger 40 meter, ett motionsrum och sex omklädningsrum. Planen är att i ett parallellt projekt rusta upp den intilliggande Stenhagens bollplan. Två omklädningsrum ska kunna nyttjas av de som använder Stenhagens bollplan.

    Bilagor

  10. I Stockholms stads budget för 2025 fick äldrenämnden i uppdrag att samordna införandet av arbetsskor inom äldreomsorgen för privata utförare och utförare i egen regi. Äldrenämnden har tagit fram en riktlinje för införandet, bilaga till utlåtandet. Riktlinjen ska kunna tillämpas även inom andra verksamhetsområden. Syftet med riktlinjen är att införandet ska ske på samma sätt i samtliga stadsdelsnämnder samt att fastställa förutsättningarna för privat regi.

    Av riktlinjen framgår att tillämpningsanvisningar för verksamhetsområde äldreomsorg för både egen och privat regi ska tas fram. Äldrenämnden har tillsammans med en referensgrupp bestående av tjänstepersoner från stadsdelsförvaltningarna och fackliga representanter tagit fram tillämpningsanvisningar för egen regi. Syftet med tillämpningsanvisningarna är att tydliggöra och underlätta för stadsdelsnämnderna vid införandet av arbetsskor.

    Bilagor

  11. Stockholms stad har sedan många år en praxis att bevilja serveringstillstånd till serveringsställen med sittplatser enbart utomhus. Detta under förutsättning att det finns ett fullt utrustat kök och att övriga lagkrav är uppfyllda. Det kan gälla exempelvis säsongsbetonade serveringar som vissa takbarer, boulebarer, minigolfbarer eller trädgårdsserveringar. Efter en dom från kammarrätten i Göteborg, dom 2024-04-03 mål nr 7347-23, begränsas nu möjligheten att bevilja sådana serveringstillstånd, om serveringsställena saknar sittplatser inomhus (serveringslokal).

    Domen innebär att staden numera nekar denna typen av serveringar. Serveringar av detta slag är ett uppskattat inslag i stadsmiljön och bidrar till en levande stad. Risken för alkoholpolitiska olägenheter är vidare låg. Staden vill undanröja onödiga hinder för näringsidkare att bedriva sin verksamhet och vill därför se en ändring i alkohollagen som möjliggör denna typ av servering.

    Socialnämnden föreslår därför att kommunfullmäktige hemställer till regeringen att föreslå en mindre ändring i alkohollagen enligt bilaga.

    Bilagor

  12. Förskolenämnden har i uppdrag att årligen utarbeta en stadsövergripande rapport för verksamhetsområde förskola som ger en lägesbild av verksamheten. Rapporten innehåller samma uppföljnings- och analysområden som följdes upp i förra årets rapport, då förskolenämnden bedömer dessa som de viktigaste gemensamma utvecklingsområden för förskolan i staden men även nationellt.

    I rapporten Förskola i Stockholm 2024 har följande områden följts upp och analyserats samt utvecklingsbehov lyfts fram för stadens fortsatta arbete för en ökad kvalitet och likvärdighet för alla barn i Stockholms förskolor:

    ·    Systematiskt kvalitetsarbete och nationell måluppfyllelse

    ·    Förutsättningar för att främja barns språkutveckling

    ·    Förskolans kompensatoriska uppdrag

    Bilagor

  13. Jonas Naddebo (C) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar att ge exploateringsnämnden och stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att arbeta fram en ny strategi för fler höga hus och märkesbyggnader i kollektivtrafiknära lägen, ge exploateringsnämnden och stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att arbeta fram konkreta handlingsplaner kopplade till denna strategi samt ge exploateringsnämnden och stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att uppdatera översiktsplanen och peka ut områden som lämpar sig väl för hög och tät bebyggelse.

    Bilagor

  14. Dennis Wedin (M) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen föreslås ett antal åtgärder för att möjliggöra fler byggstarter inom en snar framtid. Förslagen syftar bland annat till att rikta fokus på de projekt som ligger närmast till hands att påbörjas, att prioritera markanvisningar, påskynda detaljplaneprocesser samt säkerställa att byggstarter faktiskt kan genomföras. Sammanfattningsvis föreslås att:

    • Berörda nämnder ges i uppdrag att möjliggöra att enskilda aktörers projekt kan brytas ut ur detaljplaner som omfattar flera aktörer.
    • Berörda nämnder ges i uppdrag att prioritera markanvisningar, detaljplanearbete och att säkerställa att byggstarter kan realiseras.
    • Stadsbyggnadsnämnden ges i uppdrag att införa ett snabbspår för hantering av bygglov för de aktörer som är redo att omedelbart påbörja byggnation.

    Bilagor

  15. I en motion väckt i kommunfullmäktige kräver Jan Jönsson (L) att Stockholms stad snarast tillsätter en egen ansvarsutredning kring Eolshäll och att staden parallellt utreder kompensatoriska åtgärder i någon form för de drabbade individer som fortfarande är i livet.

    I motionen lyfter motionären att placerade pojkar under 70- till 90-talet utsattes för förnedring, våldtäkter och slavliknande arbetsförhållanden på det gamla pojkhemmet Eolshäll i södra Stockholm och att Dagens Nyheter avslöjade att fosterhemspappan som drev Eolshäll, som bland annat fick stöd från Stockholms stad, hade begått fruktansvärda övergrepp på barnen. Detta samtidigt som förövaren hyllades för sina insatser. Liberalerna anser att det är hög tid att Stockholm idag tar på sig det ansvar staden hade för dessa barn och ger dem upprättelse.

    Bilagor

  16. Gabriel Kroon (SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionären anser att cykelinfrastrukturen i Stockholm är väl utbyggd och möjliggör smidig långpendlingscykling. Däremot anser motionären att cyklingen försvåras av dåliga vägmarkeringar och skyltanvisningar kring hur man tar sig till kommunala målpunkter, trots att det i stadens Cykelplan finns skrivningar om förbättrad och enhetlig skyltning vid de primära stråken. Motionären föreslår att trafiknämnden ges i uppdrag att snabba på utvecklingstakten av skyltning vid de primära stråken samt att utveckla skyltning på de sekundära stråken.

    Bilagor

  17. Jonas Naddebo (C) har väckt en motion i kommunfullmäktige där han föreslår att en så kallad kulturljudzon enligt Malmömodellen bör inrättas på Frihamnspiren och intilliggande kvarter.

    Vidare föreslås att möjligheten att möjliggöra nattklubbs- eller livescensverksamhet i stadens egna fastigheter på Frihamnspiren i enlighet med Stockholms stads strategi för nattklubbar och livescener utreds.

    Bilagor

  18. I en motion väckt i kommunfullmäktige föreslår Thomas Wihlman (C) att staden inför orosanmälan för äldre personer, informerar verksamheterna inom äldreomsorgen om detta samt synliggör denna möjlighet på stadens hemsida. Motionären förslår också att kommunfullmäktige uppdrar åt kommunstyrelsen att utreda hur funktionen orosanmälan för äldre lämpligast organiseras i staden.

    Bilagor

  19. Jonas Naddebo och Svante Linusson (båda C) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionärerna föreslår att Stockholms stad ska införa 3-30-300- regeln som norm vilket innebär att alla ska kunna se minst tre träd från sitt hem, sin skola och sin arbetsplats, att stadskvarter ska ha minst 30 procents trädkrontäckningsgrad och att människor ska ha som längst 300 meter till ett grönområde. Syftet är att öka andelen grönska för förbättrad rekreation och folkhälsa samt klimatanpassning mot värmeböljor och ökad nederbörd.

    Bilagor

  20. Andrea Hedin (M) föreslår i en motion väckt i kommunfullmäktige att en utredning ska genomföras i syfte att identifiera träffpunkter inom varje stadsdelsnämndsområde där alkoholservering ska vara tillåtet. Motionären anser att Stockholms stad behöver ha ett brett utbud av verksamheter och de öppna träffpunkterna för äldre fyller en viktig funktion för att motverka ensamhet. Historiskt har det varit möjligt att ta ett glas alkoholhaltig dryck på stadens träffpunkter. En möjlighet som successivt försvunnit i Stockholm trots att många seniorer har protesterat.

    Bilagor

  21. Dennis Wedin (M) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen föreslås att trafiknämnden ges i uppdrag att inleda ett särskilt samarbete mellan Stockholms stad och Region Stockholm i syfte att införa ett nytt och långsiktigt hyrcykelsystem integrerat med kollektivtrafiken.

    Bilagor

  22. Johan Nilsson (M) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen föreslås att parkeringsvakternas uppdrag i Stockholms stad breddas. Förutom att utöva parkeringsövervakning föreslås att parkeringsvakterna använder stadens system för felanmälningar för att rapportera om problem i stadsmiljön såsom trasig belysning, otrygga platser, klotter och farliga föremål. Motionären föreslår även att parkeringsvakterna ska ha direktkontakt med ordningsvakter för snabbare åtgärder samt att de skulle kunna hjälpa turister och därmed stärka Stockholms servicenivå som turiststad.

    Bilagor

  23. I en motion väckt i kommunfullmäktige föreslår Jan Jönsson (L) att staden utvecklar en internutbildning för medarbetare inom skola och socialtjänst för att öka kunskapen om symboler, tecken och uttryck inom den rasideologiska miljön. Motionären föreslår att staden har en nära dialog med Centrum mot Våldsbejakande Extremism (CVE) i framtagandet av utbildningen. Samtidigt föreslår motionären att staden utreder om en bredare utbildning för all personal eller en mer specialiserad utbildning för en mindre grupp medarbetare vore mest lämplig.

    Bilagor

  24. Jan Jönsson och Anne-Lie Elfvén (båda L) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionärerna föreslår att staden utreder olika alternativ för att möjliggöra bad i Hammarby sjöstad och att staden tillsammans med andra aktörer och intressenter möjliggör för bad i området.

    Bilagor

  25. Anders Lindman (SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionären föreslår att trafiknämnden ges i uppgift att utreda och utvärdera samtliga cykelåtgärder sedan 2018 utifrån en kostnads- och nyttoanalys samt att trafiknämnden ges i uppgift att redovisa den totala kostnaden för samtliga investeringar i cykelåtgärder sedan 2018.

    Bilagor

  26. I en motion väckt i kommunfullmäktige yrkar Gabriel Kroon (SD) på att kommunfullmäktige ska ge stadsdelsnämnderna i uppdrag att driva och administrera lokala facebookgrupper.

    Bilagor

  27. Jonas Naddebo och Svante Linusson (båda C) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen föreslås det att Stockholms stad antar en mer aktiv strategi för att skapa en större mix av boendeformer i socioekonomiskt svagare stadsdelar som för närvarande domineras av hyresrätter. Motionärerna anser att det kan främja social integration och en tryggare boendemiljö för alla stockholmare. De föreslår att ett tak införs för att begränsa ytterligare koncentration av hyresrätter i dessa områden och att villkor ställs för att främja uppförande av den mindre förekommande upplåtelseformen i området.

    Bilagor

  28. Per Rosencrantz (M) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionären föreslår att ge trafikkontoret i uppdrag att utreda möjligheten att anlägga en cykelväg på den sista delen av Erik Dahlbergsgatan, från Blanchegatan till Lidingövägen, för att främja trafiksäkerhet och förbättra framkomligheten i området.

    Bilagor

  29. Emelie Wassermann (SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen föreslås att Stockholms stad, under minst ett år, inleder ett försök med fri ledsagning som ett led i att öka den fysiska och psykiska hälsan för personer i behov av ledsagning. Motionären föreslår att kommunfullmäktige ger berörda nämnder i uppdrag att utreda ett försök med fri ledsagning.

    Bilagor

  30. Dennis Wedin (M) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionären föreslår att trafiknämnden ges i uppdrag att utvärdera hastighetsbegränsningen inom stadens låghastighetszoner för elsparkcyklar i syfte att öka hastigheten och undvika hastiga inbromsningar.

    Bilagor

  31. Dennis Wedin har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionären anser att staden behöver utvärdera varför Stockholms stads företagsklimat faller och ta fram en handlingsplan med förbättringsåtgärder samt genomföra en genomlysning kring hur Stockholms stad kan underlätta för företagare att etablera sig i Stockholm.

    Bilagor

  32. Annika Elmlund och Johan Nilsson (båda M) har väckt en motion i kommunfullmäktige där det beskrivs att det råder bostadsbrist samtidigt som lokaler står tomställda och att det skulle finnas flera fördelar med att bygga om källarlokaler till bostäder. Bostäder skulle tillgängliggöras till lägre kostnad för den som vill bo centralt, samtidigt som det kan vara ekonomiskt fördelaktigt för bostadsrättsföreningar. Enligt motionen skulle bostäder i källarplan också bidra till tryggare gaturum.

    Bilagor

  33. Gabriel Kroon (SD) har lämnat in en motion till kommunfullmäktige. Motionären anser att begreppet QALY (Quality-Adjusted Life Year eller kvalitetsjusterade levnadsår) ska användas för att utvärdera nyttan av införandet av miljözoner i Stockholms stad. Motionären anser att det finns skäl att utvärdera den faktiska kostnaden per QALY av införande av miljözoner och föreslår att trafiknämnden ges i uppdrag att beställa en hälsoekonomisk utvärdering av miljözon klass 2 och 3.

    Bilagor

  34. Nike Örbrink (KD) har väckt en motion väckt i kommunfullmäktige. I motionen föreslås att möjligheten att införa anhörigluncher till självkostnadspris ska utredas. Motionären lyfter fram att ofrivillig ensamhet utgör en betydande hälsorisk och betonar måltidens centrala roll i att motverka ensamhet. En gemensam måltid tillsammans med anhörig eller närstående kan bidra till ökad social samvaro, minska känslan av isolering och samtidigt sänka trösklarna för anhörigbesök på vård- och omsorgsboenden.

    Ofrivillig ensamhet har visat sig påverka både den fysiska och psykiska hälsan negativt, och kan leda till bland annat depression, hjärt- och kärlsjukdomar samt demenssjukdomar.

    De lokala förutsättningarna på vård- och omsorgsboenden varierar, vilket påverkar möjligheterna att erbjuda gemensamma måltider för boende och deras anhöriga. På vissa boenden kan det finnas praktiska eller organisatoriska hinder som behöver lösas innan anhörigluncher kan bli verklighet. Därför föreslår motionären en utredning för att identifiera och utvärdera dessa förutsättningar samt undersöka hur en sådan insats skulle kunna genomföras i praktiken.

    Bilagor

  35. Andréa Hedin och Sophia Granswed Baat (båda M) har väckt en motion i kommunfullmäktige angående språktest i förskolan. Motionärerna argumenterar för att språktest behövs vid rekrytering av personal till förskolan.

    I motionen föreslås att kommunfullmäktige ska besluta att kommunstyrelsen ska verka för att språktest införs vid nyrekrytering av personal till förskolan.

     

    Bilagor

  36. Nike Örbrink (KD) har väckt en motion i Stockholms kommunfullmäktige om att minska antalet feriejobb från nuvarande målsättning om 11 000 till runt 4 000. Motionären framhåller att istället för en höjning av antalet feriejobb bör ambitionen vara att höja kvalitén på feriejobben.

    Bilagor

  37. I en motion väckt i kommunfullmäktige framför Andréa Hedin m.fl. (alla M) att klagomål kring skolskjutsen har inkommit via funktionshinderrådet till förtroendevalda i utbildningsnämnden. Med anledning av detta föreslås att kommunfullmäktige beslutar att:

    • serviceförvaltningen ska göra en analys av huruvida nuvarande ramavtalsleverantör uppfyller kvalitets- och säkerhetskraven samt att säkerställa att avtalstexten är relevant
    • serviceförvaltningen ska utreda hur man ska kunna säkerhetsställa kvalitén och säkerheten för barnen som åker skolskjuts
    • serviceförvaltningen ska undersöka hur kvaliteten och säkerheten för barn som använder skolskjuts kan förbättras
    • representanter från funktionshinderrådet framgent ska utgöra en remissinstans vid framtida upphandlingar av skolskjuts

    Bilagor

  38. I en motion väckt i kommunfullmäktige föreslår Michaela Hollis (KD) att alla nyblivna föräldrar erbjuds ett gratis besök hos familjerådgivningen.

    Motionären konstaterar att det kan vara en omvälvande upplevelse att bli förälder och att det ställer nya krav på rutiner och kan påverka relationer. Motionären anser att det offentliga inte ska ta över föräldrarnas roll men att det kan bidra genom att erbjuda stöd och hjälp till föräldrarna. Ett sådant stöd är familjerådgivning där en specialist med erfarenhet av samlevnadsproblem i par- och familjerelationer ger råd. Att få tillgång till det som nybliven förälder ska enligt motionären inte vara en fråga om pengar.

    Bilagor

  39. I en motion väckt i kommunfullmäktige föreslår Maurice Forslund (KD) att Stockholms stad ska erbjuda sociala insatsgrupper (SIG) till barn från åtta års ålder.

    I motionen framförs att allt fler unga larmar om att de påverkas av gängkriminalitet samt att brottsligheten kryper allt längre ned i åldrarna. Motionären konstaterar att en av stadens kraftfullaste åtgärder för att fånga upp barn och unga som är på väg in i kriminalitet är de så kallade sociala insatsgrupperna (SIG). SIG är i dag riktat mot barn och unga från 12 års ålder. Motionären vill sänka denna åldersgräns.

    Bilagor

  40. I en motion av Jonas Naddebo (C) väckt i kommunfullmäktige framförs att basket är relativt jämställd sport med lika stora andelar flickor och pojkar bland utövarna. Vidare är sporten spridd i olika socioekonomiska grupper. Stockholms stad bör bland annat mot den här bakgrunden satsa mer på basket och då med fördel i nära dialog med föreningar.

    I motionen framförs att flera planer bör kunna rustas upp för att skapa bättre förutsättningar för basket i staden. Tre exempel som nämns är Kronobergsparken, S:t Eriks gymnasiums skolgård samt basketplanerna vid Åsö gymnasium. Slutligen föreslås att fler 3 mot 3-planer anläggs.

    Bilagor

  41. I en motion väckt i kommunfullmäktige framför Jonas Naddebo (C) att Stockholms stad måste prioritera idrotten i den kommande stadsutvecklingen i Frihamnen, Värtahamnen och på Loudden. I motionen framförs vidare att staden kan effektivisera användningen av mark och skapa en tryggare, mer aktiv och levande stad genom att uppföra tillfälliga idrottsplatser på dessa platser fram till dess.

    Bilagor

  42. Jonas Naddebo (C) har väckt en motion i kommunfullmäktige om att stärka Stockholm som grön kryssningsdestination. Motionären framhåller att kryssningstrafiken är viktig för Stockholms turism och ekonomi, men möter utmaningar kopplade till pandemin och kriget i Ukraina. Motionären anser att satsningar på hållbara lösningar som landström, förbättrade terminaler och en utvidgad kajstrategi behövs för att stärka stadens attraktionskraft. I motionen föreslås att kommunfullmäktige fattar fyra beslut som sammantaget ska verka för att stärka Stockholm som grön kryssningsdestination.

    Bilagor

  43. Dennis Wedin (M) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen föreslås att kommunfullmäktige uppdrar till stadsbyggnadsnämnden att initiera en detaljplaneändring för att Riddersvikshallen i Hässelby Villastad ska få en permanent placering på dess nuvarande plats.

    I motionen framförs att Riddersvikshallen endast har tillfälligt bygglov som längst kan förlängas fram till och med år 2030. Idrottshallen är populär och bör därför få en permanent placering på platsen. Detta ska ske genom att detaljplanen ändras så att det blir möjligt att ge hallen ett permanent bygglov.

    Bilagor

  44. I en motion av Linnéa Vinge och Liliane Åkerlund (båda SD) som väckts i kommunfullmäktige beskrivs att fundamentet för en god hemtjänst är kontinuitet och personkännedom. Mötet med många olika vårdpersoner under en kort tidsperiod skapar oro och ängslan hos omsorgstagaren.

    I motionen hänvisas till siffror från Socialstyrelsen som visar att en äldre med hemtjänst i Sverige i snitt tvingas möta 16 olika personer under en tvåveckorsperiod och att äldre tackar nej till hjälp och känner sig obekväma med nya personer i sitt hem. Motionärerna vill att staden ska säkerställa att brukaren i förväg får kännedom om vilken vårdgivare som kommer och förbättra kontinuiteten inom hemtjänsten. Mot bakgrund av detta föreslår motionärerna att berörda nämnder ges i uppdrag att:

    1. Implementera att alla hemtjänstbesök ska aviseras till brukaren via SMS med namn på vårdperson.

    2. Att reformera ersättningssystemet inom hemtjänsten i syfte att uppnå kontinuitet och minska antalet olika vårdpersoner som besöker brukaren.

    Bilagor

  45. Gabriel Kroon m.fl. (SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen föreslås att kommunfullmäktige ger de kommunala bostadsbolagen i uppdrag att utveckla ett aktivt arbetssätt för vräkningar av kriminella. I motionen framförs att de allmännyttiga bostadsbolagen måste ställa om sin tjänstemannaorganisation och arbeta aktivt med att fånga upp och vräka kriminella individer. Motionärerna hänvisar till den lagändring som trädde i kraft i juli 2024, vilken ger hyresvärdar ökade möjligheter att säga upp hyresgäster som begår brott som påverkar tryggheten i bostadsområden. Motionärerna anser att de kommunala bostadsbolagen bör anpassa sin verksamhet och införa striktare rutiner för att identifiera och avhysa kriminella individer.

    Bilagor

  46. Nike Örbrink (KD) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar att en opolitisk kommitté ska tillsättas med uppdrag att sammanställa en Stockholmskanon. Motionären anser att en Stockholmskanon kan bidra till att stärka gemenskap och kulturell identitet samt bidra till att förvalta och vårda Stockholms kulturella och historiska arv.

    Bilagor

  47. I en motion väckt i kommunfullmäktige framhåller Nike Örbrink (KD) att flera har vittnat om hur hemtjänsten och äldreomsorgen brister för HBTQ-personer. Det kan handla om bemötande, tilltal eller bristande omsorg, vilket skapar en känsla av osäkerhet. Motionären anser att det är av yttersta vikt att staden kontinuerligt arbetar med att säkerställa ett värdigt bemötande och föreslår därför kommunfullmäktige att besluta att Stockholms stad ska ta fram en egen HBTQ-certifiering för personal inom hemtjänsten.

    Bilagor

  48. I en motion till kommunfullmäktige av Sergej Salnikov (SD) föreslås att Stockholms stad, tillsammans med de allmännyttiga bostadsbolagen AB Svenska Bostäder, AB Stockholmshem, AB Familjebostäder och Micasa Fastigheter i Stockholm AB, utvecklar och inför rutiner för bakgrundskontroller vid nya hyreskontrakt. Motionären föreslår att dessa kontroller ska omfatta en granskning av om bostadssökande har en historik av störningar, olaglig verksamhet eller annan problematik som kan påverka tryggheten i bostadsområdet.

    Bilagor

  49. Linnéa Vinge och Gabriel Kroon (båda SD) föreslår i en motion väckt i kommunfullmäktige att Stockholms stad ska genomföra minst ett oanmält besök per år hos varje förening som staden ger bidrag till. Detta för att säkerställa att föreningarna efterlever kraven på öppenhet och tillgänglighet samtfå information om att föreningarna aviserar sina aktiviteter för allmänheten, vilket är de krav som Stockholms stad har på de föreningar som erhåller kommunala bidrag.

    Bilagor

  50. Andréa Hedin (M) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen framförs att den psykiska ohälsan bland barn och unga har ökat markant de senaste åren och att en av orsakerna är elevernas mobilanvändande. I motionen föreslås därför att Stockholms kommunala grundskolor ska vara helt mobilfria under en testperiod om tre år alternativt fram till att ett nationellt förbud träder i kraft samt att effekterna av ett sådant förbud ska utvärderas efter testperioden.

    Bilagor

  51. Jonas Naddebo och Svante Linusson (båda C) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionärerna framhåller att potentialen för att öka andelen cyklande i stockholmstrafiken är stor, men för att den ska förverkligas behöver Stockholms stad underlätta för människor att cykla på ett tryggt och effektivt sätt. De föreslår att flera åtgärder vidtas för att stärka cykelns attraktivitet.

    Förslagen omfattar att ge trafiknämnden, exploateringsnämnden och stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att identifiera och överbrygga så kallade ”missing links” i cykelinfrastrukturen med tillfälliga, och på sikt permanenta, åtgärder för att skapa ett heltäckande och sammanhållet cykelvägnät av hög kvalitet. Vidare föreslår de att trafiknämnden ges i uppdrag att bilda en specialgrupp med uppdrag att minska köer och väntetider för cyklister, till en början fokuserade på att optimera trafikljus och minska problem vid vägarbeten. Slutligen föreslår de att trafiknämnden ges i uppdrag att inleda användandet av AI-teknik för att minska såväl bilköer som cykelköer.

    Bilagor

  52. Jonas Naddebo och Svante Linusson (båda C) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionärerna lyfter behovet av bättre kommunikation och planering mellan stadens olika förvaltningar för att säkerställa en mer sammanhållen och fungerande cykelinfrastruktur. Motionärerna menar att bristande samverkan leder till problem för cyklister, såsom hinder i cykelbanor och försämrad framkomlighet.

    För att förbättra situationen föreslår motionärerna ett cykelråd där politiker, tjänstepersoner från berörda förvaltningar, representanter från civilsamhället, fastighetsägare och näringslivet ingår. Rådets uppgift ska vara att fungera som en referensgrupp, bidra till en samsyn i planering, byggnation och drift samt skapa en gemensam målbild för stadens cykelutveckling. Motionärerna menar att ett cykelråd skulle leda till bättre beslut, ökad framkomlighet och en tydligare prioritering av cykelfrågor i stadens utveckling.

    Bilagor

  53. Jonas Naddebo och Svante Linusson (båda C) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionärerna anser att kvaliteten på många av stadens gator och vägar är oacceptabelt låg, bland annat därför att många potthål (även kallat tjälskott) kvarstår under en längre tid utan att de repareras. Det innebär allvarliga trafiksäkerhetsrisker som kan leda till såväl person- som materialskador. Motionärerna föreslår därför att staden ska införa en 24-timmars potthålsgaranti, för att säkerställa att Stockholms gator, vägar och cykelbanor håller en hög kvalitet. Garantin skulle, om den införs, innebära att från dess att en anmälan kommer in ska det gå högst 24 timmar innan åtgärd vidtas.

    Bilagor

  54. I en motion väckt i kommunfullmäktige framför Kristin Jacobsson och Jonas Naddebo (båda C) att många äldre bor kvar i bostäder som de har haft länge och som egentligen inte är anpassade efter personens nuvarande behov eller önskemål. Att flytta och byta bostad kan för de allra flesta kännas som ett stort och slitsamt projekt. Än värre är det för många äldre, särskilt för dem som står utan anhöriga. Planering och genomförande av en flytt blir lätt övermäktig med konsekvensen att den önskade flytten inte blir av. Med anledning av ovanstående föreslår motionärerna att: - Kommunfullmäktige beslutar att utreda möjligheter att inrätta en flyttlots för äldre som vill byta till en mer anpassad bostad.

    Bilagor

  55. Annika Elmlund och Johan Nilsson (båda M) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen föreslås att stadsbyggnadsnämnden och exploateringsnämnden ska få i uppdrag att ta fram en handlingsplan för att tillskapa fler radhus och radhusliknande bostäder samt i övrigt vidta de åtgärder som behövs för att stimulera ett sådant byggande. Motionärerna anser att det finns ett behov av större bostäder för exempelvis nybildade familjer och att radhus och radhusliknande bostäder kan bidra till en större variation i bostadsutbudet.

    Bilagor

  56. Jonas Naddebo och Johan Kling (båda C) har väckt en motion i Stockholms kommunfullmäktige om att förbättra feriejobben i Stockholms stad för att bättre rusta ungdomar för den reguljära arbetsmarknaden. Motionärerna föreslår två saker, dels att det införs en obligatorisk CV-kurs för ungdomar som erhåller feriejobb via staden, dels att det ska utredas en lämplig utökad ansökningsprocess för feriejobben som bättre efterliknar den övriga arbetsmarknaden exempelvis genom krav på personligt brev eller övrig motivering.

    Bilagor

  57. I en motion av Gabriel Kroon och Linnéa Vinge (båda SD) väckt i kommunfullmäktige anser motionärerna att individer som omfattas av OPF-KL, Bestämmelser om omställningsstöd och pension för förtroendevalda och som döms för särskilt grova sexualbrott, eller sexuella ofredanden mot barn, ska fråntas sin rätt till ekonomisk ersättning eller avgångsvederlag. Vidare föreslår motionärerna att kommunfullmäktige utreder en begränsning av ekonomisk ersättning/avgångsvederlag för sexualbrottslingar samt våldsbrottslingar.

    Bilagor

  58. Liliane Åkerlund (SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionären föreslår att berörda nämnder ges i uppdrag att utreda möjligheten att installera vänskapsbänkar i parker eller på andra lämpliga platser för att främja sociala interaktioner.

    Bilagor

  59. Jan Jönsson och Christina Tufvesson (båda L) har väckt en motion i Stockholms kommunfullmäktige där de föreslår att Stockholms stad ska ta initiativ och verka för bildandet av teknikcollege i Stockholmsregionen.

    Bilagor

  60. Jan Jönsson och Björn Ljung (båda L) har i kommunfullmäktige väckt en motion om att Stockholms stad ska skapa förutsättningar för nya innovativa modeller inom bostadsbyggandet.

    I motionen föreslås att Stockholms stad ska stödja och utveckla innovativa modeller för bostadsbyggande med särskilt fokus på social och ekonomisk hållbarhet. Motionärerna pekar på behovet av att identifiera hinder inom stadens organisation och regelverk som försvårar genomförandet av alternativa upplåtelseformer och lösningar, såsom de som används inom Kymmendömodellen. Det föreslås att stadens markpolitik ska anpassas för att i högre grad prioritera projekt som bidrar till en mer inkluderande och hållbar bostadsmarknad.

    Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.