Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering
PM: Anmälan om svar på remiss av Promemorian Permanent skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen och utvidgad rätt till avdrag för drivmedelsutgifter (Fi2025/01064)
Finansdepartementet har remitterat promemorian Permanent skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplatsen och utvidgad rätt till avdrag för drivmedelsutgifter till bland annat Stockholms stad för yttrande. På grund av kort remisstid har staden svarat med stadsledningskontorets tjänsteutlåtande.
Finansdepartementet föreslår att den tillfälliga skattefriheten för förmån av laddel på arbetsplatsen ska gälla permanent. Förslaget syftar till att fortsatt underlätta omställningen till en fossilfri fordonsflotta och att gynna arbetsresor med laddbara fordon.
Finansdepartementet föreslår även en ökad avdragsrätt för utgifter för drivmedel för tjänsteresor med förmånsbil i vissa fall. Förslaget innebär att skattskyldiga som har en laddhybrid som förmånsbil har rätt till avdrag för utgifter för drivmedel som är förenat med tjänsteresor, även om bilen laddats kostnadsfritt på arbetsplatsen.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2026.
Bilagor
PM: Anmälan om svar på remiss av Promemorian - Avvikande från tyst godkännande om en myndighet inte har prövat en tillståndsansökan enligt EU:s förordning om gigabitinfrastruktur
Regeringen har gett en särskild utredning i uppdrag att föreslå anpassningar och kompletterande nationella bestämmelser som förordningen (EU) 2024/1309 om åtgärder för att minska kostnaderna för utbyggnad av gigabitnät (den s.k. gigabitinfrastrukturförordningen) ger anledning till. I uppdraget ingår även att lämna förslag på hur Sverige kan avvika från artikel 8.1 genom att uppfylla villkoren i artikel 8.2 a. Utredningen ska redovisa sitt slutbetänkande senast den 6 november 2025.
I avvaktan på slutbetänkandet har utredningen tagit fram Promemorian - avvikande från tyst godkännande om en myndighet inte har prövat en tillståndsansökan enligt EU:s förordning om gigabitinfrastruktur som föreslår en övergångsbestämmelse till dess nationell lagstiftning implementerats. Finansdepartementet har remitterat denna promemoria till bland annat Stockholms stad för yttrande.
Den nya särskilda förordningen föreslås träda i kraft den 12 november 2025 i samband med att EU:s förordning träder ikraft.
På grund av kort remisstid har staden svarat med stadsledningskontorets tjänsteutlåtande.
Bilagor
PM: Anmälan om svar på remiss av Promemorian - Skattelättnad för förmån av resor med kollektivtrafik
Finansdepartementet har remitterat promemorian Skattelättnad för förmån av resor med kollektivtrafik till bland annat Stockholms stad för yttrande. På grund av kort remisstid har staden svarat med stadsledningskontorets tjänsteutlåtande.
Finansdepartementet föreslår i promemorian att det införs en skattelättnad för förmån av periodbiljett för resa med kollektivtrafik. Skattelättnaden föreslås även omfatta ersättning för sådan periodbiljett. Innebörden av förslaget är att till den del värdet av förmånen eller ersättningen uppgår till högst 13 000 kronor per beskattningsår ska endast 50 procent av förmånsvärdet eller ersättningen tas upp till beskattning.
Syftet med förslaget är att underlätta för arbetspendling med kollektivtrafik, genom att sänka kostnaderna för arbetsresor för individer som reser med kollektivtrafik.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2026 på förmåner av periodbiljett för resa med kollektivtrafik och förmåner av resa med färdtjänst.
Bilagor
Enligt vallagen (2005:837) ska en kommun vara indelad i valdistrikt. Kommunen ska se över indelningen före valet och länsstyrelsen ska på förslag av kommunfullmäktige besluta om indelningen före november månads utgång.
Valdistriktsindelningen har ingen påverkan på mandatfördelningen utan är en administrativ indelning som avgör i vilken vallokal väljaren kan rösta.
Bilagor
I en motion väckt i fullmäktige av Annika Elmlund och Johan Nilsson (båda M) framhålls att Stockholm är en av världens vackraste platser och närheten till grönska och vatten är viktiga kvaliteter för Stockholm. Parker och naturområden skapar möjligheter för motion, rekreation och samvaro. Samtidigt finns outnyttjade platser som kan omvandlas till mötesplatser med förbättrade kvaliteter, vilket ökar välbefinnandet i staden. I motionen föreslås att kommunfullmäktige ger exploateringsnämnden och stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att identifiera stadens outnyttjade platser samt lämpliga platser att anlägga nya miniparker. Motionärerna föreslår också att staden ska ta fram en åtgärdsplan för att stimulera ett sådant byggande.
Bilagor
Kristin Jacobsson och Ismail Ali (båda C) har väckt en motion i kommunfullmäktige i vilken de lyfter vikten av tidiga insatser inom förskolan. I motionen beskrivs olika hinder för arbeten med tidiga insatser, bland annat utmaningar i samarbete mellan olika aktörer, otydlig koppling mellan insats och resultat samt kortsiktiga budgetperspektiv, som försvårar ett långsiktigt arbete.
Motionärerna anser att staden bör fokusera på möjligheter och fatta långsiktiga politiska beslut med vetskap om att effekter av besluten kan dröja. Familjesociala team föreslås inrättas i varje stadsdel för att stärka samarbetet mellan förskola, vårdnadshavare och socialtjänst samt att ge stöd vid orosanmälningar. Motionärerna föreslår att kommunfullmäktige beslutar att utreda möjligheten att inrätta familjesociala team utifrån intentionerna som skrivs fram i motionen.
Bilagor
Regeringskansliet har remitterat Europeiska kommissionens förslag till det tionde ramprogrammet för forskning och innovation (FP10) för perioden 2028–2034 samt det tillhörande specifika programmet för dess implementering till bland annat Stockholms stad för yttrande.
Den Europeiska kommissionen har presenterat sitt förslag till det tionde ramprogrammet för forskning och innovation (FP10), som ska löpa från år 2028 till 2034. FP10 kommer vara EU:s viktigaste instrument för att finansiera forskning och innovation och utgör ett centralt verktyg för att möta gemensamma samhällsutmaningar och stärka unionens långsiktiga konkurrenskraft.
Programmet ersätter det nuvarande ramprogrammet Horisont Europa och ska vara på plats inför beslutande av EU:s långtidsbudget senast år 2028. Förhandlingarna om FP10 ingår som en central del i de bredare förhandlingar om EU:s långtidsbudget.
På grund av kort remisstid har staden svarat med stadsledningskontorets tjänsteutlåtande.
Jan Jönsson (L) har i en skrivelse till kommunstyrelsen ställt ett antal frågor rörande Lantmännens kommande avveckling av spannmålslagring i Frihamnen.
Bilagor
PM: Underrättelse om granskning av järnvägsplanehandlingar avseende depå för utbyggnaden av tunnelbanan till Älvsjö
Region Stockholm har remitterat Underrättelse om granskning av järnvägsplanehandlingar avseende depå för utbyggnaden av tunnelbanan till Älvsjö bland annat till Stockholms stad för yttrande.
Nya tunnelbanelinjen, gul linje, mellan Älvsjö och Fridhemsplan planerar för en ny depå i Älvsjö. Denna granskning omfattar järnvägsplan för depå inklusive miljökonsekvensbeskrivning.
Bilagor
PM: Underrättelse om granskning av järnvägsplanehandlingar avseende linje och stationer för utbyggnaden av tunnelbanan till Älvsjö
Tunnelbana till Älvsjö ingår i Sverigeförhandlingen, Ramavtal 6 – Storstad Stockholm. Projektet tunnelbana till Älvsjö drivs av Region Stockholm, genom förvaltningen för utbyggd tunnelbana (FUT) med medverkan från Stockholms stad. Region Stockholm har remitterat Underrättelse om granskning av järnvägsplanehandlingar avseende linje och stationer för utbyggnaden av tunnelbanan till Älvsjö bland annat till Stockholms stad för yttrande.
Den nya tunnelbanelinjen mellan Älvsjö och Fridhemsplan ska binda ihop centrala och södra Stockholm och får sex nya stationer. Ovan markytan kommer anläggningen främst bestå av stationsuppgångar och byggnader för ventilation. Granskningen omfattar järnvägsplan för spårlinje och stationer inklusive miljökonsekvensbeskrivning. Granskningen är ett sista tillfälle för berörda att lämna synpunkter.
Bilagor
PM: Transportstyrelsens rapport Ett ökat hamnskydd - Redovisning av regeringens uppdrag att genomföra en analys av hamnskyddsdirektivets bestämmelser om hamnskyddsgränser och hamnskyddsmyndighet
Transportstyrelsen har remitterat rapporten Ett ökat hamnskydd – Redovisning av regeringens uppdrag att genomföra en analys av hamnskyddsdirektivets bestämmelser om hamnskyddsgränser och hamnskyddsmyndighet, bland annat till Stockholms stad för yttrande.
Transportstyrelsen föreslår flera förändringar i lagen (2006:1209) och förordningen (2006:1213) om hamnskydd. Det handlar bland annat om förtydliganden och definitioner. Bland annat föreslås begreppet hamnskyddsorgan ersättas med hamnskyddsmyndighet för att bättre stämma överens med hamnskyddsdirektivet. Polismyndigheten föreslås vara hamnskyddsmyndighet för de hamnar som omfattas av lagen. Polismyndigheten får även i uppdrag att ansvara för att så kallade hamnskyddsplaner utarbetas, upprätthålls, uppdateras och genomförs för varje hamn.
Bilagor
Kommunfullmäktige har i budget 2025 givit kommunstyrelsen i uppdrag att sammanställa en stadsövergripande lokalresursplan som är styrande för nämnderna. Stadens samordnade skolplanering (SAMS) är en integrerad del av lokalresursplanen.
Lokalresursplanens syfte är att genom ett kommunkoncernperspektiv utveckla stadens lokalförsörjning för att uppnå en ekonomiskt hållbar inriktning och planering av lokalresurserna. Underlagen till lokalresursplanen är nämndernas lokalförsörjningsplaner som tillsammans med lokalresursplanen ger stadens planeringsinriktning. Lokalresursplanen beskriver och sammanställer nämndernas rapportering, analyserar resultatet och ger vägledning och rekommendationer till nämnderna.
Bilagor
Nike Örbrink (KD) har väckt en motion i kommunfullmäktige om att tillsätta en slöseriombudsman i staden, med syfte att under en tidsbegränsad period genomlysa stadens förvaltningars, kommunala bolags och stadsdelsnämnders ekonomi och utgifter samt komma med förslag på hur utgiftsområden som inte ingår i kärnuppgifterna kan effektiviseras.
Bilagor
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 17 september 2025 och publiceras senast med protokollet.
Annika Elmlund och Johan Nilsson (båda M) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen beskrivs att stadsbyggnadsnämndens resultat i nöjd-kund-index (NKI) skjunkit. Motionärerna anser att det viktigt att kontoret är proaktivt, smidigt, serviceinriktat och lättillgängligt.
I syfte att skapa en mer modern och proaktiv serviceorganisation föreslås i motionen att stadsbyggnadsnämnden ges i uppdrag att ta fram handlingsplaner i syfte att öka NKI och sin tillgänglighet gentemot medborgare och fastighetsägare samt tydliga servicemål med syftet att utveckla stadsbyggnadskontoret till en modern och lättillgänglig förvaltning med hög servicenivå.
Bilagor
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 17 september 2025 och publiceras senast med protokollet.
PM: Anmälan om svar på remiss av Betänkande - Kvalificering till socialförsäkring och ekonomiskt bistånd för vissa grupper (SOU 2025:53)
Socialdepartementet har remitterat promemorian Betänkandet – Kvalificering till socialförsäkring och ekonomiskt bistånd för vissa grupper till bland annat Stockholms stad för yttrande. På grund av kort remisstid har staden svarat med stadsledningskontorets tjänsteutlåtande.
Utredningen har haft i uppdrag att föreslå modeller för hur individer ska kunna kvalificera sig till socialförsäkringsförmåner och ekonomiskt bistånd. Förslaget gäller nyanlända och övriga personer som inte är medborgare i Sverige.
Enligt utredningens förslag ska den som bosätter sig i Sverige kunna ta del av socialförsäkringsförmåner efter att ha bott i Sverige i minst fem år. Men om personen kommer i arbete tidigare än så, så kan man kvalificera sig till socialförsäkringsförmåner tidigare.
Utredningen föreslår att förslagen börjar tillämpas från den 1 januari 2029.
Bilagor
PM: Betänkandet Digital teknik på lika villkor – En reglering för socialtjänsten och verksamhet enligt LSS (SOU 2025:39)
Socialdepartementet har remitterat betänkandet Digital teknik på lika villkor – En reglering för socialtjänsten och verksamhet enligt LSS (SOU 2025:39) till bland annat Stockholms stad för yttrande. Utredningen föreslår en reglering som tydliggör att digital teknik får användas vid insatser enligt socialtjänstlag (2025:400) (SoL) och lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). En bestämmelse om det ska därför föras in i respektive lag. Förslaget är att regleringen ska omfatta alla typer av digital teknik som används för att utföra en insats enligt SoL eller LSS. Digital teknik som används i andra syften, till exempel för ärendehantering, beslutsfattande eller som arbetsredskap, omfattas inte. Utredningen föreslår också att den nuvarande bestämmelsen i 9 § första stycket lag (2001:454) om behandling av personuppgifter inom socialtjänsten (SoLPuL) ska utvidgas på så sätt att den blir tillämplig vid alla insatser där särskilt integritetskänslig teknik används.
Lagförslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2026.
Bilagor
Anette Hellström och Johan Nilsson (båda M) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionärerna konstaterar att Sätra återvinningscentral måste stängas och anser att en ersättningsanläggning omedelbart bör prioriteras. De anser att kommunfullmäktige ska ge berörda bolag och nämnder i uppdrag att snarast säkerställa ökad kapacitet på befintliga återvinningscentraler i söderort och att omgående presentera en permanent eller temporär ersättning för Sätra återvinningscentral.
Bilagor
Avsägelser och fyllnadsval
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 17 september 2025 och publiceras senast med protokollet.