Hoppa över navigering

Möte 2025-11-26

Kommunstyrelsen
15:30 - 15:40
Stora kollegiesalen
  1.   1

    Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering

  2. Jan Jönsson (L) har väckt en motion i kommunfullmäktige där han föreslår att kommunstyrelsen kartlägger förekomsten av homo- och transfobi i Stockholms stads verksamheter.

    Bilagor

  3. Jan Jönsson och Anne-Lie Elfvén (båda L) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionärerna föreslår åtgärder för att förenkla och förbättra förutsättningarna för besöksnäringen i Stockholm. Motionärerna anser att besöksnäringen är viktig för stadens attraktivitet och ekonomi och att det finns ett behov av minskad byråkrati, ökad serviceanda samt bättre och mer förutsägbara regler och processer.

    Bilagor

  4. Jonas Naddebo (C) har väckt en motion i kommunfullmäktige där han föreslår att kommunstyrelsen tar ett samordnat ansvar för att utveckla Fagersjöviken i Magelungen till ett attraktivt område för vattenrekreation.

    Bilagor

  5. Utbildningsdepartementet har remitterat betänkandet Verktyg för en mer likvärdig resursfördelning till skolan (SOU 2025:72) till bland annat Stockholms stad för yttrande.

    Bilagor

  6. Den 1 januari 2023 ändrades 2 kap. 7 § i lagen (2009:47) om vissa kommunala befogenheter och den lägsta ålder för att kunna ta emot servicetjänst höjdes från 68 år till 69 år.

    Äldrenämnden föreslår att kommunfullmäktige beslutar att staden ska tillhandahålla servicetjänst i form av fixartjänst från den lägsta åldern som anges enligt lagen (2009:47) om vissa kommunala befogenheter.

    Bilagor

  7. Jan Jönsson och Sara Svanström (båda L) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionärerna föreslår att staden ska utvärdera miljözonerna, inklusive stadsmiljözon i Gamla stan och på Södermalm och önskar att en sådan utvärdering ska inkludera effekter på luftkvaliteteten och utsläpp samt påverkan på boende och företag samt ligga till grund för det fortsatta arbetet med miljözoner i staden.

    Bilagor

  8. Energimyndigheten har tagit fram ett förslag till sektorsbeskrivning för riksintresseanspråk för drivmedelsdepåer och energihamnar för energidistribution av drivmedel och bränslen samt kriterier som ligger till grund för förslagen.

    Energimyndigheten har remitterat Förslag till riksintresseanspråk för drivmedelsdepåer och energihamnar för energidistribution av drivmedel och bränslen bland annat till Stockholms stad för yttrande.

    Bilagor

  9. Jan Jönsson (L), Christofer Fjellner (M) och Jonas Naddebo (C) har i en skrivelse till kommunstyrelsen ställt ett antal frågor om stadens hantering av personuppgifter. Frågorna ställs mot bakgrund av att ett fungerande och tillförlitligt dataskydd är avgörande för förtroendet mellan medborgare, företag och förvaltningar. I skrivelsen framförs att när känsliga personuppgifter hanteras på ett sätt som upplevs ovarsamt eller oförutsägbart riskerar människors integritet att skadas, samtidigt som tilliten till viktiga samhällsfunktioner undermineras. Vidare framförs att konsekvenserna av ett dataintrång eller en läcka inte bara är en fråga om juridiska påföljder, utan också en fråga om trygghet och respekt för den personliga integriteten.

    Bilagor

  10. Ett av stadens viktigaste ansvarsområden är att skapa förutsättningar för alla invånare att leva i goda bostäder. Stockholms stads Handlingsplan för bostadsförsörjning ska vara styrande i stadens arbete med bostadsförsörjningen.

    Enligt lag (2000:1383) om kommunernas bostadsförsörjningsansvar ska varje kommun ta fram en handlingsplan för bostadsförsörjningen i kommunen. Syftet med planeringen ska vara att skapa förutsättningar för alla att leva i goda bostäder och att kommunen vidtar lämpliga åtgärder för bostadsförsörjningen. Kommunfullmäktige ska anta en handlingsplan för bostadsförsörjningen under varje mandatperiod.

    Stockholms stads handlingsplan för bostadsförsörjning består av tre delar:

    ·          Handlingsplan för bostadsförsörjning

    ·          Lokala behov

    ·          Kunskaps- och nulägesanalys

    I arbetet har ett antal utmaningar gällande bostadsförsörjningen identifierats. I handlingsplanen har två övergripande mål formulerats, ett gällande befintliga bostäder och ett för tillskottet av bostäder, med tillhörande delmål. Till varje delmål finns förslag till insatser som ska leda till måluppfyllelse och därigenom hantera de utmaningar som identifierats.

    Bilagor

  11. Mobilitet och parkering – riktlinjer vid nyproduktion syftar till att främja ett hållbart resande och minska behovet av privatägd bil. Riktlinjerna bygger på att parkeringstalen för bil främst baseras på geografiskt läge och att det finns en standard för mobilitetsåtgärder i samtliga projekt. I de centrala delarna av staden ska en maxnorm gälla som begränsar antalet bilparkeringsplatser som en byggaktör får bygga. I övriga delar av staden ska istället ett minsta antal parkeringsplatser gälla. Riktlinjerna innehåller också krav på cykelparkering.

    Inför beslut i kommunfullmäktige skickades ärendet ut på bred remiss. Efter att stadsledningskontoret granskat inkomna remissvar så föreslogs ett antal justeringar av riktlinjerna, varpå ärendet återigen har remitterats till stadsledningskontoret och exploateringsnämnden.

    Bilagor

  12. Region Stockholm har remitterat Förslag till länsplan för transportinfrastrukturen 2026-2037 till bland annat Stockholms stad för yttrande. Planen beskriver hur den statliga finansieringen av transportinfrastruktur i Stockholms län ska användas under kommande planperiod, inom ramen för det ekonomiska utrymme som regeringen tilldelat Region Stockholm.

    Planens ram är på cirka 14,85 miljarder kronor under perioden 2026-2037. Merparten av projekten har flyttats över från nuvarande plan och för Stockholms stads del finns Årstabergs bytespunkt med som nytt namngivet objekt. Objektet kräver samfinansiering med nationell plan för transportinfrastrukturen, men finns inte upptaget som namngivet objekt i förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen. Spånga station som tidigare varit namngivet objekt tas ur planen.

    Bilagor

  13. Region Stockholm har remitterat Granskning av förslag till ny regional utvecklingsplan för Stockholmsregionen till bland annat Stockholms stad för yttrande.

    Den nuvarande regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen, RUFS 2050, upphör att gälla i oktober 2026. Regionens uppdrag om att revidera och uppdatera planen, startade år 2022 och ny utvecklingsplan ska antas i regionfullmäktige år 2026.

    Den regionala utvecklingsplanen har 2060 som målår och syftar till att skapa samsyn bland regionala aktörer kring Stockholmsregionens styrkor, utmaningar, mål och prioriteringar. Den regionala utvecklingsplanen fungerar både som en regional utvecklingsstrategi (RUS) och som en regionplan. Den ska fungera som en grund för kommande beslut, prioriteringar och investeringar som är betydelsefulla för både regional utveckling och fysisk planering.

     

    Bilagor

  14. Kommunfullmäktige beslutade den 27 maj 2024, § 15, att anta detaljplan för Årsta 1:1 m.fl. i stadsdelarna Årsta, Östberga och Enskedefältet. Beslutet överklagades till Nacka tingsrätt, mark- och miljödomstolen, som i dom den 8 september 2025 upphävde beslutet att anta detaljplanen.

    För att iaktta överklagandetiden har stadsledningskontorets juridiska avdelning, i avvaktan på kommunstyrelsens beslut, överklagat domen till Svea Hovrätt, Mark- och miljööverdomstolen. Staden har erhållit anstånd med att inkomma med komplettering av överklagandet till den 28 november 2025.

    Bilagor

  15. Arbetsmarknadsförvaltningen har, i samverkan med utbildningsförvaltningen och socialförvaltningen samt i samråd med stadsdelsförvaltningarna, reviderat handlingsplanen för kommunens aktivitetsansvar (KAA) i Stockholms stad för perioden 2025–2027. Arbetsmarknadsnämnden och utbildningsnämnden har hemställt till kommunfullmäktige att besluta om den reviderade handlingsplanen. Handlingsplanen beskriver uppdragets bakgrund och innehåll, organisation för genomförandet, ansvarsfördelning samt inriktning för insatser på en övergripande nivå.

    Kommunerna har enligt skollagen (2010:800) ett aktivitetsansvar för ungdomar under 20 år som är folkbokförda i kommunen och som har fullgjort sin skolplikt men inte fullföljt en gymnasieutbildning. Kommunens aktivitetsansvar (KAA) ställer krav på att kommunen håller sig informerad om vilka som tillhör målgruppen, kontaktar dessa och erbjuder lämpliga individuella åtgärder. Syftet med insatserna ska i första hand vara att motivera unga i målgruppen att påbörja eller återuppta en utbildning, i andra hand erbjuds stöd mot arbete eller andra aktiviteter.

    Bilagor

  16. Justitiedepartementet har remitterat Betänkandet Skärpta villkor för anhöriginvandring (SOU 2025:95) till bland annat Stockholms stad för yttrande.

    Utredningen har haft i uppdrag att göra en översyn av det svenska regelverket för anhöriginvandring i syfte att åstadkomma en restriktiv och ändamålsenlig reglering. Utredningen bedömer att förslagen kommer att innebära att färre personer kommer att uppfylla kraven för att beviljas uppehållstillstånd i Sverige på grund av anknytning.

    Bilagor

  17. Storstockholms Brandförsvar (SSBF) har sedan 2009 haft i uppdrag gentemot medlemskommunerna att organisera en sotningsverksamhet och se till att eldstäder med tillhörande rökkanaler och imkanaler rengörs (sotas) och kontrolleras ur brandsäkerhetssynpunkt.

    SSBF har sett behov att revidera Föreskrift för rengöring (sotning) för att nå ökad tydlighet, transparens och förutsägbarhet för alla inblandade parter, det vill säga fastighetsägare, sotningsleverantör och SSBF.

    SSBF godkände vid sitt sammanträde den 3 juni 2025 förslag till reviderad föreskrift om rengöring (sotning) att gälla från och med den 1 april 2026 (bilaga) och hemställde den för fastställande av medlemskommunernas kommunfullmäktige.

    Samtliga förslag på förändringar i Föreskrift om rengöring (sotning) syftar till att fortsätta arbetet med att styra och följa upp sotningsverksamheten enligt SSBF:s modell för en hållbar sotningsverksamhet. Med tydligare reglering för sotningsfrister och sotningens omfattning kan SSBF borga för en rättssäker och behovsstyrd sotning.

    Bilagor

  18. I motionen till kommunfullmäktige lyfter Jan Jönsson och Åsa Nilsson Söderström (båda L) att forskning visar att barn påverkas negativt av för omfattande användning av digitala verktyg. Motionärerna ger därför fyra förslag som rör förskoleverksamhetens användning av digitala verktyg.

    Bilagor

  19. I en motion till kommunfullmäktige lyfter Jan Jönsson och Åsa Nilsson Söderström (båda L) att hedersrelaterat förtryck är en allvarlig kränkning av barns rättigheter, vilket inte är förenligt med förskolans värdegrund, och utgör en utmaning för svenska skolsystemet. Motionärerna framför att det saknas kunskap om hur stor omfattningen av hedersrelaterat förtryck är i Stockholms förskolor och att det saknas riktlinjer för hur personal på förskolan ska hantera dessa.

    Bilagor

  20. Destiny Zandi Lindgren (KD) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionären föreslår att Stockholms stad ska införa ett stadsövergripande mål om att det totala antalet parkeringsplatser inte får understiga 2020 års nivå.

    Bilagor

  21.   23

    Valärenden i kommunstyrelsen

  22.   24

    PM: Remittering av motioner väckta till och med den 19 november 2025

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.