Hoppa över navigering

Möte 2025-08-20

Kommunstyrelsen
15:30 -
Stora kollegiesalen
  1.   1

    Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering

  2. I en motion av Gabriel Kroon och Linnéa Vinge (båda SD) väckt i kommunfullmäktige anser motionärerna att individer som omfattas av OPF-KL, Bestämmelser om omställningsstöd och pension för förtroendevalda och som döms för särskilt grova sexualbrott, eller sexuella ofredanden mot barn, ska fråntas sin rätt till ekonomisk ersättning eller avgångsvederlag. Vidare föreslår motionärerna att kommunfullmäktige utreder en begränsning av ekonomisk ersättning/avgångsvederlag för sexualbrottslingar samt våldsbrottslingar.

    Bilagor

  3. Kommunstyrelsen beslutar om förordnande av förvaltningschefer.

    Förordnandet för Magnus Borgsten som ny förvaltningschef vid Skärholmens stadsdelsförvaltning och förlängning av förordnandet för Lennart Ploom vid Stockholms stadsarkiv har förhandlats enligt 11 § MBL den 16 juni 2025.

    Bilagor

  4. Justitiedepartementet har remitterat Promemoria – Ett höjt bidrag vid återvandring (Ju 2025/00949) till bland annat Stockholms stad för yttrande.

    Förslaget i korthet skulle innebära att återvandringsbidrag får lämnas med 350 000 kronor för den som fyllt 18 år och 25 000 kronor för den som inte fyllt 18 år. Bidrag får dock högst lämnas med 500 000 kronor för makar eller sambor och högst 600 000 kronor per familj.

    Bilagor

  5. Befintligt avtal om inkassotjänster, inklusive överenskomna förlängningar, gäller till och med den 30 november 2026.

    Kommunkoncernen har därmed behov av ett nytt avtal och i ärendet föreslås att en ny central upphandling av inkassotjänster genomförs.

  6. Jan Jönsson och Björn Ljung (båda L) har i kommunfullmäktige väckt en motion om att Stockholms stad ska skapa förutsättningar för nya innovativa modeller inom bostadsbyggandet.

    I motionen föreslås att Stockholms stad ska stödja och utveckla innovativa modeller för bostadsbyggande med särskilt fokus på social och ekonomisk hållbarhet. Motionärerna pekar på behovet av att identifiera hinder inom stadens organisation och regelverk som försvårar genomförandet av alternativa upplåtelseformer och lösningar, såsom de som används inom Kymmendömodellen. Det föreslås att stadens markpolitik ska anpassas för att i högre grad prioritera projekt som bidrar till en mer inkluderande och hållbar bostadsmarknad.

    Bilagor

  7. Kommunstyrelsen beslutar om förändring i fördelningen av borgarrådens föredragningsskyldighet. Förändringen innebär att föredragningsskyldigheten gällande bolaget Mässfastigheter i Stockholm AB övergår från finansroteln (rotel I) till stadsbyggnads- och idrottsroteln (rotel II) från och med den 1 september 2025.

    Bilagor

  8. Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 20 augusti 2025 och publiceras senast med protokollet.

  9. Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 20 augusti 2025 och publiceras senast med protokollet.

  10. Fastigheten Glasbruket 3 ligger Hantverkargatan 3A-C på Kungsholmen och uppfördes åren 1884-1885 på Glasbruket 3.

    Fastighetsnämnden fattade den 26 augusti 2023 ett utredningsbeslut (Dnr FSK 2023/280) avseende upprustning av byggnaden med inriktning att hitta en stadsintern hyresgäst. Ett reviderat utredningsbeslut fattades den 22 april 2025 med serviceförvaltningen som tilltänkt hyresgäst. Serviceförvaltningen har därefter meddelat att de inte har behov av att hyra hela byggnaden, men stadsledningskontoret har behov av ytterligare kontorslokaler och avser därför att hyra delar av byggnaden.

    Fastighetsnämnden och servicenämnden fattade inriktningsbeslut i ärendet den 17 (Dnr FSK 2023/280) respektive 24 juni 2025 (Dnr SER 2025/294). Eftersom stadsledningskontoret är tilltänkt hyresgäst behöver även kommunstyrelsen fatta beslut avseende inhyrning.

    Enligt stadens regler för styrning och uppföljning av investeringar ska samråd med stadsledningskontoret ske innan nämnd fattar inriktningsbeslut för investeringar där investeringsutgiften överstiger 50 miljoner kronor. Syftet med samrådet är att säkerställa att beslutsunderlaget är komplett och följer stadens regler samt att ge en tidig insyn i investeringsplaneringen.

    Genomförda samråd ska anmälas till kommunstyrelsens ekonomi- och trygghetsutskott. Genom stadsledningskontorets anmälan får kommunstyrelsen en översiktlig bild av beslutsläget för aktuella stora och strategiskt viktiga investeringsprojekt. Eftersom kommunstyrelsen ska godkänna förhyrningen sker anmälan av samrådet till kommunstyrelsen och inte i ett separat ärende till kommunstyrelsens ekonomi- och trygghetsutskott.

    Bilagor

  11. Stockholms stad har mottagit en remiss från Landsbygds- och infrastrukturdepartementet för yttrande. I rapporten framtagen av Boverket föreslås bland annat att systemet med certifierade byggprojekteringsföretag utökas till att omfatta delar av byggprocessen, till exempel upprättande av kontrollplan samt rollen som kontrollansvarig. Mot bakgrund av förändringen föreslås ett namnbyte då företagen kommer att hantera mer än bara projekteringsskedet. Boverkets förslag till namn är certifierade byggbedömningsföretag (CBF).

    Bilagor

  12. Sundbybergs grönplan är ett styrdokument som syftar till att vägleda kommunens utveckling och förvaltning av grönområden fram till år 2050. Planen fokuserar på hur växtlighet, parker och natur kan bidra till folkhälsa, biologisk mångfald, klimatanpassning och attraktiva stadsmiljöer. Sundbybergs stad har remitterat förslaget till Stockholms stad för yttrande.

    Bilagor

  13. Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 20 augusti 2025 och publiceras senast med protokollet.

  14. Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 20 augusti 2025 och publiceras senast med protokollet.

  15. I kommunfullmäktiges budget 2022 fick exploateringsnämnden, fastighetsnämnden och idrottsnämnden i uppdrag att peka ut fyra platser för enklare hallar i staden. Med enklare hallar menas konceptidrottshallar enligt standard för idrottshallar. En av de platser som nämnderna har pekat ut är längs Mariehamnsgatan i Akalla.

    Idrottshallen kommer att bli en fullstor idrottshall med spelmått om 20 gånger 40 meter, ett motionsrum och sex omklädningsrum. Planen är att i ett parallellt projekt rusta upp den intilliggande Stenhagens bollplan. Två omklädningsrum ska kunna nyttjas av de som använder Stenhagens bollplan.

    Bilagor

  16. Utbildningsdepartementet har remitterat promemorian Utökade registerkontroller inom utbildningsväsendet och en ny grund för avskiljande av studenter till bland annat Stockholms stad för yttrande.

    Utredningen har haft i uppdrag att lämna förslag om ökade möjligheter till kontroll av uppgifter i belastnings- och misstankeregistret inför och under pågående anställning inom skolväsendet och annan pedagogisk verksamhet samt förslag som innebär ökade möjligheter att avskilja studenter och studerande i högskolan och yrkeshögskolan.

    I promemorian föreslås att de registerutdrag som enligt skollagen ska uppvisas inför anställning utökas, att de utdrag ur belastningsregistret som enligt skollagen ska uppvisas inför anställning (eller annat mottagande inom skolväsendet eller annan pedagogisk verksamhet) ska omfatta fler brott samt att registerutdrag även ska omfatta vissa uppgifter i misstankeregistret. Vidare föreslås att utdragen ur belastnings- och misstankeregistren inte får vara äldre än sex månader när de visas upp.

    Bilagor

  17. Linnéa Vinge och Gabriel Kroon (båda SD) föreslår i en motion väckt i kommunfullmäktige att Stockholms stad ska genomföra minst ett oanmält besök per år hos varje förening som staden ger bidrag till. Detta för att säkerställa att föreningarna efterlever kraven på öppenhet och tillgänglighet samtfå information om att föreningarna aviserar sina aktiviteter för allmänheten, vilket är de krav som Stockholms stad har på de föreningar som erhåller kommunala bidrag.

    Bilagor

  18. Stockholms kommunfullmäktige beslutade den 26 maj 2025, § 17, i ärendet Avgift enligt alkohollagen samt försäljningstider för gårdsförsäljning (dnr KS 2025/602) om avgifter för ansökan om tillstånd och tillsyn för gårdsförsäljning samt att gårdsförsäljningstillstånd kan beviljas med försäljningstider helgfria vardagar mellan klockan 10:00-20:00 samt helgfria lördagar mellan klockan 10:00-15:00.

    Beslutet i § 17 punkt 4 avseende försäljningstiderna har överklagats.

    Staden har av förvaltningsrätten förelagts att yttra sig över överklagandena.

  19. Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 20 augusti 2025 och publiceras senast med protokollet.

  20. Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 20 augusti 2025 och publiceras senast med protokollet.

  21. Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 20 augusti 2025 och publiceras senast med protokollet.

  22. Jonas Naddebo (C) har väckt en motion i kommunfullmäktige om att stärka Stockholm som grön kryssningsdestination. Motionären framhåller att kryssningstrafiken är viktig för Stockholms turism och ekonomi, men möter utmaningar kopplade till pandemin och kriget i Ukraina. Motionären anser att satsningar på hållbara lösningar som landström, förbättrade terminaler och en utvidgad kajstrategi behövs för att stärka stadens attraktionskraft. I motionen föreslås att kommunfullmäktige fattar fyra beslut som sammantaget ska verka för att stärka Stockholm som grön kryssningsdestination.

    Bilagor

  23. I en motion av Linnéa Vinge och Liliane Åkerlund (båda SD) som väckts i kommunfullmäktige beskrivs att fundamentet för en god hemtjänst är kontinuitet och personkännedom. Mötet med många olika vårdpersoner under en kort tidsperiod skapar oro och ängslan hos omsorgstagaren.

    I motionen hänvisas till siffror från Socialstyrelsen som visar att en äldre med hemtjänst i Sverige i snitt tvingas möta 16 olika personer under en tvåveckorsperiod och att äldre tackar nej till hjälp och känner sig obekväma med nya personer i sitt hem. Motionärerna vill att staden ska säkerställa att brukaren i förväg får kännedom om vilken vårdgivare som kommer och förbättra kontinuiteten inom hemtjänsten.

    Mot bakgrund av detta föreslår motionärerna att berörda nämnder ges i uppdrag att:

    1. Implementera att alla hemtjänstbesök ska aviseras till brukaren via SMS med namn på vårdperson.
    2. Att reformera ersättningssystemet inom hemtjänsten i syfte att uppnå kontinuitet och minska antalet olika vårdpersoner som besöker brukaren.

    Bilagor

  24. Nike Örbrink (KD) har väckt en motion i kommunfullmäktige. I motionen föreslås att kommunfullmäktige beslutar att en opolitisk kommitté ska tillsättas med uppdrag att sammanställa en Stockholmskanon. Motionären anser att en Stockholmskanon kan bidra till att stärka gemenskap och kulturell identitet samt bidra till att förvalta och vårda Stockholms kulturella och historiska arv.

    Bilagor

  25. I Stockholms stads budget för 2025 fick äldrenämnden i uppdrag att samordna införandet av arbetsskor inom äldreomsorgen för privata utförare och utförare i egen regi. Äldrenämnden har tagit fram en riktlinje för införandet, bilaga till utlåtandet. Riktlinjen ska kunna tillämpas även inom andra verksamhetsområden. Syftet med riktlinjen är att införandet ska ske på samma sätt i samtliga stadsdelsnämnder samt att fastställa förutsättningarna för privat regi.

    Av riktlinjen framgår att tillämpningsanvisningar för verksamhetsområde äldreomsorg för både egen och privat regi ska tas fram. Äldrenämnden har tillsammans med en referensgrupp bestående av tjänstepersoner från stadsdelsförvaltningarna och fackliga representanter tagit fram tillämpningsanvisningar för egen regi. Syftet med tillämpningsanvisningarna är att tydliggöra och underlätta för stadsdelsnämnderna vid införandet av arbetsskor.

    Bilagor

  26. Förskolenämnden har i uppdrag att årligen utarbeta en stadsövergripande rapport för verksamhetsområde förskola som ger en lägesbild av verksamheten. Rapporten innehåller samma uppföljnings- och analysområden som följdes upp i förra årets rapport, då förskolenämnden bedömer dessa som de viktigaste gemensamma utvecklingsområden för förskolan i staden men även nationellt.

    I rapporten Förskola i Stockholm 2024 har följande områden följts upp och analyserats samt utvecklingsbehov lyfts fram för stadens fortsatta arbete för en ökad kvalitet och likvärdighet för alla barn i Stockholms förskolor:

    • Systematiskt kvalitetsarbete och nationell måluppfyllelse
    • Förutsättningar för att främja barns språkutveckling
    • Förskolans kompensatoriska uppdrag

    Bilagor

  27. Jonas Naddebo och Svante Linusson (båda C) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionärerna anser att kvaliteten på många av stadens gator och vägar är oacceptabelt låg, bland annat därför att många potthål (även kallat tjälskott) kvarstår under en längre tid utan att de repareras. Det innebär allvarliga trafiksäkerhetsrisker som kan leda till såväl person- som materialskador. Motionärerna föreslår därför att staden ska införa en 24-timmars potthålsgaranti, för att säkerställa att Stockholms gator, vägar och cykelbanor håller en hög kvalitet. Garantin skulle, om den införs, innebära att från dess att en anmälan kommer in ska det gå högst 24 timmar innan åtgärd vidtas.

    Bilagor

  28. Liliane Åkerlund (SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionären föreslår att berörda nämnder ges i uppdrag att utreda möjligheten att installera vänskapsbänkar i parker eller på andra lämpliga platser för att främja sociala interaktioner.

    Bilagor

  29. Trafiknämnden föreslår en ny parkeringsplan och reviderade parkeringstaxeområden. Förslaget till parkeringsplan är en fördjupning av Stockholms stads framkomlighetsstrategi och utgår från framkomlighetsstrategins principer för parkering. Parkeringsplanen förklarar effektsamband kopplade till principerna för parkering, beskriver hur parkering kan användas som styrmedel för att bidra till stadens övergripande mål om bland annat förbättrad framkomlighet, attraktiva offentliga rum och minskad klimatpåverkan samt innehåller en handlingsplan med aktiviteter.

    Förslaget på reviderade parkeringstaxeområden är svar på budgetuppdrag om att utreda och, i syfte att ordna trafiken, införa parkeringsavgifter i områden där beläggningen är hög. Följande förslag på revideringar föreslås:

    • Utöka inaktivt taxeområde 5
    • Införa avgift i 12 nya stadsdelar
    • Införa boendeparkering i nya områden
    • Införa ny parkeringstaxa vid rekreationsområden
    • Ge trafiknämnden ett utökat mandat att aktivera parkeringsavgifter som kommunfullmäktige beslutat om.

    Bilagor

  30. Jonas Naddebo och Svante Linusson (båda C) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionärerna lyfter behovet av bättre kommunikation och planering mellan stadens olika förvaltningar för att säkerställa en mer sammanhållen och fungerande cykelinfrastruktur. Motionärerna menar att bristande samverkan leder till problem för cyklister, såsom hinder i cykelbanor och försämrad framkomlighet.

    För att förbättra situationen föreslår motionärerna ett cykelråd där politiker, tjänstepersoner från berörda förvaltningar, representanter från civilsamhället, fastighetsägare och näringslivet ingår. Rådets uppgift ska vara att fungera som en referensgrupp, bidra till en samsyn i planering, byggnation och drift samt skapa en gemensam målbild för stadens cykelutveckling. Motionärerna menar att ett cykelråd skulle leda till bättre beslut, ökad framkomlighet och en tydligare prioritering av cykelfrågor i stadens utveckling.

    Bilagor

  31. Jonas Naddebo och Svante Linusson (båda C) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionärerna framhåller att potentialen för att öka andelen cyklande i stockholmstrafiken är stor, men för att den ska förverkligas behöver Stockholms stad underlätta för människor att cykla på ett tryggt och effektivt sätt. De föreslår att flera åtgärder vidtas för att stärka cykelns attraktivitet.

    Förslagen omfattar att ge trafiknämnden, exploateringsnämnden och stadsbyggnadsnämnden i uppdrag att identifiera och överbrygga så kallade ”missing links” i cykelinfrastrukturen med tillfälliga, och på sikt permanenta, åtgärder för att skapa ett heltäckande och sammanhållet cykelvägnät av hög kvalitet. Vidare föreslår de att trafiknämnden ges i uppdrag att bilda en specialgrupp med uppdrag att minska köer och väntetider för cyklister, till en början fokuserade på att optimera trafikljus och minska problem vid vägarbeten. Slutligen föreslår de att trafiknämnden ges i uppdrag att inleda användandet av AI-teknik för att minska såväl bilköer som cykelköer.

    Bilagor

  32.   33

    Valärenden i kommunstyrelsen 2025

  33.   34

    Valärenden i kommunfullmäktige 2025

  34. Revisionsberättelser rörande räkenskaper och förvaltning år 2024 för vissa institutioner utanför den egentliga kommunalförvaltningen (bihang 2025:2)

     

    Förslag till beslut

     

    Kommunstyrelsen föreslår att kommunfullmäktige beslutar följande.

    1.         Direktionen för Stockholms kommuns arbetstagares understödsstiftelse beviljas ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    2.         För sin del beviljas styrelsen för Handelshögskolan i Stockholm ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    3.         Styrelsen för Stiftelsen SHIS Bostäder beviljas ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    4.         Styrelsen för Stiftelsen Stockholms Sjöfartshotell beviljas ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    5.         Styrelsen för Stiftelsen Strindbergsmuseet beviljas ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    6.         Styrelsen för Stiftelsen Tyrestaskogen beviljas ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

    7.         Styrelsen för Stiftelsen Stockholms Läns Äldrecentrum beviljas ansvarsfrihet för 2024 års förvaltning.

     

     

    Föredragande

    Sammanfattning av ärendet

    I bihang nummer 2 för år 2025 redovisas årsredovisning och revisionsberättelser över 2024 års förvaltning av följande institutioner utanför den egentliga kommunalförvaltningen.

    1. Stockholms kommuns arbetstagares understödsstiftelse
    2. Handelshögskolan i Stockholm
    3. Stiftelsen SHIS Bostäder
    4. Stiftelsen Stockholms Sjöfartshotell
    5. Stiftelsen Strindbergsmuseet
    6. Stiftelsen Tyrestaskogen
    7. Stiftelsen Stockholms Läns Äldrecentrum

    Det är kommunfullmäktige som fattar beslut i fråga om ansvarsfrihet sedan kommunstyrelsen berett ärendet.

    Revisionen har omfattat kalenderåret 2024. Revisionsberättelserna visar att de av fullmäktige utsedda revisorerna, och i förekommande fall av andra organ valda medrevisorer, har tillstyrkt ansvarsfrihet för den tid revisionen omfattat.

    Bilagor

  35.   36

    PM: Remittering av motioner väckta till och med den 13 augusti 2025

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.