Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering
PM: Anmälan av Lägesrapport 2025 avseende Stockholm Vatten AB:s projekt Stockholms Framtida Avloppsrening
Lägesrapport för Stockholm Vatten AB:s projekt Stockholms Framtida Avloppsrening ska föreläggas koncernstyrelsen för Stockholms Stadshus AB två gånger per år.
Koncernstyrelsen beslutade den 16 juni 2025 att godkänna anmälan av bifogad lägesrapport avseende Stockholm Vatten AB:s projekt Stockholms Framtida Avloppsrening, och att överlämna lägesrapporten till kommunstyrelsen för kännedom.
Bilagor
Projekt Ny bussterminal i Katarinaberget - Överlåtelse av fastigheten Södermalm 7:89, bussterminalen i Slussen till Region Stockholm
Exploateringsnämnden förbereder tillsammans med Region Stockholm en överlåtelse av den nya bussterminalen vid Slussen, fastigheten Södermalm 7:89.
Projekt Ny bussterminal i Katarinaberget ingår inom ramen för stadens genomförandebeslut för ombyggnaden av Slussen samt inom stadens och Region Stockholms genomförandeavtal för ny- och ombyggnadsarbeten i anslutning till Slussen.
Enligt reviderat genomförandebeslut, antaget av kommunfullmäktige i juni 2023, uppgår kostnadsramen för den nya bussterminalen till 5 700 mnkr (löpande priser) och stadens medfinansiering till 1 950 mnkr. Projektets kostnader bedöms i den senaste statusrapporten från juni 2025 vara inom beslutade ramar, vissa kvarvarande risker i arbetena återstår.
Bussterminalen beräknas i nuläget kunna tas i drift för trafikstart under hösten 2026. I återstående arbeten ingår bland annat stadens provning av de funktioner som ingår i bussterminalanläggningen. Därefter vidtar Region Stockholms provning och anslutning av anläggningen till övergripande system.
Bussterminalen är uppförd inom fastigheten Södermalm 7:89 som i dagsläget ägs av Stockholms stad. I enlighet med genomförandeavtalet ska övergång av ägandet av fastigheten till Region Stockholm eller till av Region Stockholm helägt bolag ske i samband med en särskild övertagandebesiktning. För överlåtelsen av fastigheten ska särskilt fastighetsöverlåtelseavtal träffas mellan parterna.
För att möjliggöra en tidplan där de slutliga detaljerna i fastighetsöverlåtelseavtalet hinner förhandlas klart och samtidigt ger en flexibilitet vad gäller tidpunkten för äganderättsövergången, som inte äventyrar trafikstart i bussterminalen, föreslår exploateringsnämnden att kommunfullmäktige tar ställning till de principiellt viktiga frågorna i överlåtelsen, samt att kommunfullmäktige bemyndigar exploateringsnämnden att träffa fastighetsöverlåtelseavtal för fastigheten Södermalm 7:89.
Energimyndigheten har remitterat rapporten Metod och resultat – riksintresseanspråk för land- och havsbaserad vindkraft bland annat till Stockholms stad för yttrande. Rapporten beskriver Energimyndighetens metod och resultat i arbetet med att uppdatera riksintresseanspråk för land- och havsbaserad vindkraft inför kommande samrådsperiod.
Bilagor
Under 2025 tillsatte regeringen vid två tillfällen en förhandlingsperson för att omförhandla avtalen för tidigare beslutade infrastrukturförhandlingar i Stockholmsregionen. I uppdragen ingick även att teckna en avsiktsförklaring mellan staten, regionen och berörda kommuner, som skulle klargöra förutsättningarna för genomförande och finansiering av Östlig förbindelse.
Avsiktsförklaring för Östlig förbindelse undertecknades av representanter för staten, Region Stockholm, Stockholms stad och Nacka kommun, den 24 oktober 2025.
Stockholmsförhandlingen - Tilläggsavtal till avtalet om finansiering och medfinansiering av utbyggnad av tunnelbanan samt ökad bostadsbebyggelse i Stockholms län enligt 2013 års Stockholmsförhandling
Region Stockholm har framfört att avtalad kostnad för tunnelbaneprojekten kommer att överskridas med 4 090 miljoner kronor jämfört med tidigare avtal. Föreslaget nytt Tilläggsavtal reglerar en utökad finansiering till tunnelbaneprojektet samt att Tunnelbanestation Hagalund flyttas från Sverige- till Stockholmsförhandlingen. Syftet med Tilläggsavtalet är att reglera och tydliggöra dessa förändringar.
Parterna har i Tilläggsavtalet enats om att tillföra projektet ytterligare 4 090 miljoner kronor där staten står för 1 923 miljoner kronor och Region Stockholm 1 805 miljoner kronor. Stockholms stad tillför projektet 256,4 miljoner kronor och övriga kommuner står för resterande del.
Investeringskostnaderna för tunnelbaneprojektet i sin helhet, (inklusive Tunnelbanestation Hagalund) beräknas nu till 37 283 miljoner kronor, i prisnivå januari 2016. Stockholms stads ekonomiska åtagande blir totalt enligt nytt Tilläggsavtal 4 796 miljoner kronor.
Region Stockholm har konstaterat att de förväntade kostnaderna för Spårväg Syd överstiger beloppen i ramavtalet och att ytterligare finansiering krävs för ett genomförande. Regeringen tillsatte under 2025, vid två tillfällen, en förhandlingsperson för att hantera situationen tillsammans med övriga parter i avtalet.
Syftet med föreliggande Tilläggsavtal är huvudsakligen att förändra omfattning, tidplan och finansiering för objektet Spårväg Syd i Sverigeförhandlingens ramavtal.
Kostnaden för Spårväg Syd är 5 000 miljoner kronor, i prisnivå januari 2016. Tilläggsavtalet innebär att projektets budget ökar med 800 miljoner kronor. Avtalet reglerar även en ny riskavsättning för projektet om 500 miljoner kronor. Samtliga priser i är 2016 års prisnivå. Stockholms stad bidrar inte med några ytterligare medel till projektets investering i och med Tilläggsavtalet. Däremot har stadens del av Ramavtalets riskavsättning tagits i anspråk.
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 3 december 2025 och publiceras senast med protokollet.
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 3 december 2025 och publiceras senast med protokollet.
Ärendet blir offentligt efter behandling i borgarrådsberedningen den 3 december 2025 och publiceras senast med protokollet.
Inriktningsbeslut för Skolfastigheter i Stockholm AB:s nybyggnation av Ekensbergsskolan i Gröndal och utbildningsnämndens inhyrning av skolan
I februari 2024 fick utbildningsförvaltningen i uppdrag av utbildningsnämnden att ta fram ett inriktningsförslag för Ekensbergsskolan avseende nybyggnation alternativt renovering av befintliga byggnader. Skolfastigheter i Stockholm AB (SISAB) och utbildningsnämnden har utifrån detta uppdrag inkommit med ett inriktningsförslag om en nybyggnation av Ekensbergsskolan för årskurserna F-3.
Projektet innebär uppförandet av en ny skolbyggnad om cirka 2 000 kvm med plats för 240 elever. Byggstart är planerad till 2029 och skolan planeras att vara färdigställd hösten 2031. Ekensbergsskolans befintliga byggnad, hus A, har uppnått sin tekniska livslängd och bedöms uttjänt. En rivning av byggnaden föreslås.
Den totala projektkostnaden uppgår till 318 mnkr inklusive förväntad kostnadsutveckling och är i sin helhet finansierat av utbildningsnämnden. Den hyresgrundande kostnaden för utbildningsnämnden uppgår till totalt 187,4 mnkr med en tillkommande årshyra år 1 som bedöms uppgå till 14,0 mnkr.
Stockholms Stadshus AB och stadsledningskontoret vill påtala vikten av att utbildningsnämnden, i samverkan med SISAB, återkommer i genomförandeärendet med en konsekvensbeskrivning för den minskade kapaciteten tillförandet av denna skola innebär för andra skolor i området. Även möjlighet till ytterligare kostnadsbesparingar, analys av nuvarande paviljongs påverkan på ekonomi och tidplan samt säkerställande av kapacitetsutnyttjandet behöver ses över inför beslut om genomförande.
Projektet är att definiera som ett stort projekt (större än 300 mnkr) enligt koncernstyrelsens och kommunfullmäktiges investeringsregler, varför ärendet ska beslutas av koncernstyrelsen och kommunfullmäktige.
Bilagor
I ärendet föreslås att AB Familjebostäder förvärvar AB Hjulstahem och därigenom AB Hjulstahems flerbostadshus. Förvärvet omfattar totalt 14 fastigheter med 1 194 hyresbostäder, ca 3 300 kvm kommersiella lokaler och 738 parkeringsplatser.
Köpeskillingen baseras på ett underliggande fastighetsvärde om 1 418 mnkr. Inför förvärvet har AB Familjebostäder genomfört finansiell, juridisk och teknisk due diligence med stöd av externa rådgivare. Aktieöverlåtelseavtalet är belagt med sekretess och det innehåller kommersiella villkor samt villkor fram till och efter tillträde, inklusive garantier och ansvarsbegränsningar. Aktieöverlåtelseavtalet är villkorat av kommunfullmäktiges beslut och finns tillgängligt på Stockholms Stadshus AB:s kontor för koncernstyrelsen, kommunstyrelsen och kommunfullmäktige inför beslut.
Investeringen innebär förvärv av aktier i ett bolag och ska därför enligt koncernstyrelsens och kommunfullmäktiges investeringsregler beslutas av koncernstyrelsen och kommunfullmäktige.
Kommunfullmäktige beslutade den 3 november 2025 att återremittera ärendet med stöd av kommunallagens regler om minoritetsåterremiss. Ärendet återremitterades med motiveringen att affärsrisker och den ökade ekonomiska riskexponeringen som förvärvet skulle innebära för AB Familjebostäder skulle genomlysas tydligare. I motiveringen till återremissen har Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna framfört ett antal invändningar mot det framlagda förslaget. Invändningarna gäller i huvudsak att förvärvet medför affärsrisker som innebär en felaktig prioritering i ett läge där stadens skuldsättning ökar. I reservationen lyfts därutöver att förvärvet inte leder till några nya bostäder men stärker allmännyttan och AB Familjebostäders dominans i området samt påverkan på AB Familjebostäders skuldsättning och räntekänslighet.
Bilagor
Genomförandebeslut gällande projekt Teknisk upprustning och verksamhetsanpassning av del av fastigheten Glasbruket 3, Hantverkargatan 3A-C, på Kungsholmen
Fastighetsnämnden planerar att upprusta byggnaden på fastigheten Glasbruket 3, Hantverkargatan 3A-C inom Kungsholmens stadsdelsnämndsområde. Servicenämnden och kommunstyrelsen blir hyresgäster. En lokal för fastighetsnämndens entreprenörer samt en större möteslokal tillskapas också i byggnaden. Projektet beräknas pågå fram till kvartal 2, 2028.
Vårby Udde är ett exploateringsprojekt som har initierats av Huddinge kommun. Inriktningsbeslutet avser en exploatering belägen utanför Stockholms stads geografiska område. Eftersom Stockholm Vatten AB (Stockholm Vatten) har huvudmannaskapet för vatten och avlopp, innebär detta att bolaget har ett lagstadgat krav på sig att tillgodose och säkerställa att vattentjänstbehoven i området uppfylls. Detta ansvar regleras i lagen om allmänna vattentjänster. Huddinge kommun tar fram en ny detaljplan för området som medger utbyggnad av cirka 2 100 bostäder tillsammans med skola, förskolor, vårdboenden, butiker, hotell och kontor.
Investeringen i nya VA-ledningar och tillhörande anläggningar kommer att ske av Stockholm Vatten, ett dotterbolag till Stockholm Vatten och Avfall AB (SVOA), eftersom Stockholm Vatten har huvudmannaskapet för vatten och avlopp (VA) i området. Investeringen är en förutsättning för den kommande detaljplanen och exploateringens genomförande. Genomfört projekt innebär cirka 2 100 nya abonnenter för Stockholm Vatten.
Investeringen beräknas uppgå till 307 miljoner kronor inklusive förväntad kostnadsutveckling i prisnivå september 2025. Projektets inkomster beräknas till 89 miljoner kronor i anläggningsavgifter och 82 miljoner kronor i anläggningsbidrag. Stockholms Stadshus AB och stadsledningskontoret har uppmanat Stockholm Vatten att öka täckningsgraden och minska investeringsutgiften. Stockholm Stadshus AB och stadsledningskontoret noterar att Stockholm Vatten arbetat aktivt med det sedan bolagets styrelse beslutade om inriktningen i juni 2024. Utgiften har minskat med 33 miljoner kronor och inkomsterna ökat från 142 miljoner kronor till 171 miljoner kronor. Den förväntade prisindexutvecklingen uppgår nu till fem procent per år, vilket är lägre än den tidigare uppskattningen som var tio procent i början av projektet och därefter något sjunkande för att sluta på fem procent i slutet av projektets genomförande.
Bilagor
Reviderad programbeställning gällande Stockholm Vatten och Avfall AB:s program Stockholms Framtida Vattenförsörjning (SFV)
Stockholm Vatten och Avfall AB (SVOA) initierade i november 2018 Programmet Stockholms Framtida Vattenförsörjning (SFV). Programmet omfattar vattenverk, ledningsnät och reservoarer; system som krävs för vattenförsörjning. Programmet, som beslutades 2018, sträcker sig fram till 2050 och fick en totalbudget på 22 miljarder kronor (i 2024 års penningvärde). SFV-programmet innehåller ett antal projekt. Utöver att varje projekt följs upp på tid, kostnad och kvalitet, följs programmet även upp som helhet. Den uppföljningen föreläggs Stockholms Stadshus AB i form av lägesrapporter.
Under hösten 2023 uppmanades SVOA av Stockholms Stadshus AB att göra en genomlysning av programmet för att säkerställa framdrift med prioriteringar och avvägningar med utgångspunkt i ekonomi, funktion och kvalitet.
På SVOA:s styrelsemöte den 19 september 2024 gavs bolagets VD i uppdrag att, senast i september 2025, lägga fram ett förslag till styrelsen på en uppdaterad programbeställning för SFV, inkluderande uppdaterade effektmål.
Stockholm Vatten AB (Stockholm Vatten) är ett dotterbolag till SVOA. Stockholm Vatten AB har det senaste året arbetat med att identifiera, revidera, uppdatera och ta fram underlag och ramverk för att säkerställa en uppdaterad programbeställning. Det slutliga förslaget innehöll tre alternativ för ambitionsnivå och förbrukning, ambitionsnivå bibehålla funktionen, ambitionsnivå mellan och ambitionsnivå hög. Indikativa investeringar för de olika ambitionsnivåerna uppgår till 17 mdr för bibehållen funktion och mer än 50 mdr för den högsta nivån.
Utifrån framtagna ramar tog SVOA:s styrelse den 18 september 2025 beslut om en förnyad ambitionsnivå för dricksvattenförsörjningen som bygger på det mellersta alternativet. Den beslutade ambitionsnivån innebär att dricksvattensystemet ska underhållas, reinvesteras och förnyas i sådan takt att 2025 års uppskattade risknivå och funktion bibehålls på systemnivå. Vissa kritiska risker med stor påverkan byggs bort samtidigt som andra risker successivt kommer att öka. Ambitionsnivån ställer ett kapacitetsmål för vattenproduktionen år 2050 om 534 000 m3/dygn.
Ambitionsnivån har lett till förslag om en reviderad programbeställning och aktualiserade effektmål. De strategiska frågor som primärt har genomlysts i samband med uppdateringen är vilken produktionskapacitet som krävs om 30 år, vilken redundans och robusthet som vi är beredda att betala för, dubbla matningar av el och vatten och vattenkvalitetsstrategi.
Den uppdaterade programbeställning har en indikativ investeringsutgift om 20 miljarder kronor i 2025 års penningvärde. Programbeställningen återfinns i bilaga 1 till utlåtandet. I kommande investeringsärenden kommer underlaget innehålla beskrivning av hur projektet uppfyller de uppdaterade effektmålen.
Som tidigare beskrivits så utgörs SFV-programmet av ett antal projekt. Varje projekt följs upp separat när det gäller tidsplan, ekonomi och genomförande, samtidigt som en övergripande uppföljning görs av programmet som helhet. Den övergripande uppföljningen föreläggs Stockholms Stadshus AB:s styrelse i form av lägesrapporter.
Bilagor
Regeringen beslutade den 2 oktober 2023 att ge en särskild utredare i uppdrag att göra en översyn av det svenska regelverket för beviljande av asyl och förfarandet för prövningen av en asylansökan och lämna förslag till författningsändringar och andra åtgärder som syftar till att så långt det är rättsligt möjligt begränsa bl.a. asylsökandes rättigheter genom att anpassa regelverket till miniminivån enligt EU-rätten. Därutöver ska utredningen utreda under vilka förutsättningar permanenta uppehållstillstånd som beviljats vissa utlänningar ska kunna ändras (dir. 2023:137).
Slutbetänkandet är en del av Miniminivåutredningen som tillsattes av regeringen den 2 oktober 2023 (dir 2023:137). Den första delen av uppdraget redovisas i delbetänkandet Utmönstring av permanent uppehållstillstånd och vissa anpassningar till miniminivån enligt EU:s migrations- och asylpakt (SOU 2025:31).
I utredningen föreslås att det införs en ny särskild lag om återkallelse av permanent uppehållstillstånd. Huvudregeln enligt den föreslagna lagen ska vara att ett permanent uppehållstillstånd ska återkallas och ersättas med ett tidsbegränsat uppehållstillstånd, om det finns förutsättningar för det. I syfte att förmå berörda personer att vilja bli svenska medborgare föreslås en undantagsregel för personer som inom en viss tid initierat ett ärende om svenskt medborgarskap och som inte nekats medborgarskap genom ett beslut som fått laga kraft.
Justitiedepartementet har remitterat betänkandet till bland annat Stockholms stad för yttrande.
Bilagor
Direktionen för Storstockholms brandförsvar har vid sitt möte den 7 oktober 2025 godkänt förbundets tertialrapport 2 för år 2025 (bilaga) vilken anmäls i detta ärende. Protokollet från direktionens möte finns att ta del av på Storstockholms brandförsvars hemsida.
Förbundet prognostiserar för helåret ett positivt balanskravsresultat på 7,2 mnkr och bedömer att måluppfyllelsen i huvudsak är tillfredsställande.
Bilagor
Områden i Stockholms stad som betjänas med allmänt vatten och avlopp ingår i Stockholm Vatten AB:s (Stockholm Vatten) verksamhetsområden för dessa tjänster. I takt med utbyggnation i Stockholms stad behöver Stockholm Vattens verksamhetsområden uppdateras. Enligt 6 § punkt 1 i lagen om allmänna vattentjänster (2006:412) skall kommunen bestämma de verksamhetsområden inom vilka vattentjänsterna behöver ordnas. Uppdateringen bör ske regelbundet för att upprätthålla verksamhetsområden så att de överensstämmer med de områden inom vilka VA-huvudmannen förser abonnenter med sina tjänster och tar ut avgift. Det senaste beslutet om uppdatering av verksamhetsområden fattades år 2019.
Det här ärendet behandlar de delar av Stockholms stad som föreslås inkluderas i verksamhetsområdena samt de delar som idag ingår i verksamhetsområdet men som bör exkluderas.
Förändringen innebär att fastigheterna Yale 1, Pavia 1, Princeton och delar av Vasastaden 1:16 blir kunder hos Stockholm Vatten och att fastigheten Patienten 1 blir kund hos Solna Vatten AB.
Bilagor
Stockholm Vatten och Avfall AB:s styrelse har lämnat förslag till en ny taxa för vatten och avlopp, som föreslås gälla från och med den 1 januari 2026.
Under de kommande tio åren kommer det krävas fortsatt stora investeringar inom vatten och avlopp (VA), både för att underhålla och utveckla existerande anläggningar samt för att hantera tillkommande krav på kvalitet, kapacitet och hållbarhet.
Baserat på utvecklingen i Stockholm Vatten AB:s flerårsplan behöver de taxebaserade VA-intäkterna öka med cirka 12 procent årligen under perioden 2026–2028.
Brukningsavgifterna för 2026 föreslås höjas med i genomsnitt 12 procent. Höjningen föreslås, liksom föregående år vara differentierad på så sätt att den volymberoende och rörliga så kallade förbrukningsavgiften, höjs med 25 procent och övriga delavgifter förblir oförändrade.
Anläggningsavgifterna innebär differentierade höjningar på ingående delavgifter med mellan 10 och 45 procent. När dessa appliceras på en genomsnittlig villa (typhus A) blir det en viktad höjning med 15 procent och för en genomsnittlig lägenhet i ett flerfamiljshus (typhus B) blir det en viktad höjning med 35 procent.
Bilagor
Den 18 september 2025 beslutade avfallsnämnden om förslag till ny taxa för avfall under kommunalt ansvar för 2026 och hemställde förslaget till kommunfullmäktige för godkännande. Nämnden redovisar att verksamhetens kostnader 2026 beräknas uppgå till 1 515 mnkr. Nämnden föreslår en generell taxeökning för 2026 om 4 procent, vilket innebär att taxeuttaget skulle generera en intäkt om 1 231 mnkr. Övriga intäkter bedöms öka till 258 mnkr. Förslaget innebär att verksamheten 2026 beräknas uppvisa ett underskott om 25 mnkr. Prognosen för 2025 är att verksamheten kommer att visa ett överskott om 51 mnkr.
Avfallsnämnden föreslår att för en- och tvåbostadshus höjs taxan med 4 procent 2026 samt att ingen extra taxa tillkommer för den fastighetsnära insamlingen av förpackningsavfall. Tjänsten utsorterat matavfall föreslås fortsatt vara avgiftsfri. Under 2026 införs insamling av mat- och restavfall i fyra insamlingsområden samt insamling av förpackningsavfall i samtliga områden. Förändringen innebär bland annat att den separata viktavgiften slopas och inkluderas i hämtningsavgiften från och med 1 januari 2026.
För avfallshämtning från flerbostadshus och verksamheter föreslår nämnden att avgifterna ska öka med mellan 2 och 6 procent. Separat insamling av utsorterat matavfall från flerbostadshus föreslås fortsatt vara avgiftsfri.
Nämndens förslag till avfallstaxa beräknas innebära en schabloniserad kostnadsökning för boende i en- och tvåbostadshus med 140 kronor per år. För lägenhet i flerbostadshus beräknas den schabloniserade kostnaden öka med 60 kronor per år.
Bilagor
Valärenden i kommunfullmäktige
Valärenden i kommunstyrelsen
Ny mandatperiod: val av ledamöter och ersättare i nämnder samt val av ledamöter, suppleanter och revisorer i stiftelser
Enligt kommunallagen väljer kommunfullmäktige bland annat ledamöter och ersättare i nämnder. Bestämmelser om valbarhet, uppdragets upphörande och ledighet från anställning m.m. finns i 4 kap. kommunallagen. Till ledamöter och ersättare i avfallsnämnden rekommenderas att välja de som avser väljas till bolagsstyrelse i Stockholm Vatten och Avfall-koncernen.
Stockholms stad ska utse styrelseledamöter/suppleanter och lekmannarevisorer/ lekmannarevisorssuppleanter i ett antal stiftelser. Till vissa av stiftelserna ska auktoriserade revisorer utses. För att vara valbar som ledamot eller suppleant i en stiftelses styrelse måste man vara myndig.
Till lekmannarevisor/lekmannarevisorssuppleant i stiftelser ska väljas någon av de förtroendevalda revisorer som valts för granskning av kommunstyrelsens och övriga nämnders verksamhet enligt kommunallagen 10 kap. 6 §.
Valberedningen lägger fram namnförslag till kommunfullmäktige.
Bilagor