Hoppa över navigering

Möte 2025-05-07

Kommunstyrelsen
15:30 -
Stora kollegiesalen
  1.   1

    Val av justerare och tillkännagivande av tid för justering

  2. Utredningen om det civila försvarets personalförsörjning har sedan 2023 haft i uppdrag att utreda hur det civila försvaret kan tryggas. Försvarsdepartementet har remitterat betänkandet Plikten kallar! En modern personalförsörjning av det civila försvaret (SOU 2025:6) till bland annat Stockholms stad för yttrande.

    Uppdraget har innefattat att analysera förutsättningarna för att säkerställa det civila försvarets personalbehov med totalförsvarspliktig personal och att föreslå en långsiktigt hållbar personalförsörjning av det civila försvaret som är anpassad efter dagens samhälle och de behov som finns inom det civila försvaret samt att föreslå nödvändiga författningsändringar för att förslagen ska kunna genomföras.

    Författningsändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2026.

    Bilagor

  3. Försvarsdepartementet fick i maj 2024 uppdraget att göra en översyn av lagen (2010:1011) om brandfarliga och explosiva varor (LBE).

    Det övergripande syftet med förslaget är att skapa en ändamålsenlig tillståndsgivning för explosiva varor samt en fungerande tillsyn av tillståndspliktig verksamhet för explosiva varor. En uttalad målsättning med förslaget är att minska kriminellas tillgång till sprängmedel genom att försvåra illegal hantering av explosiva varor i samhället.

    Författningsändringarna föreslås träda i kraft den 1 november 2025.

    Försvarsdepartementet har remitterat promemorian En ändamålsenlig hantering av tillstånd och tillsyn av explosiva varor (Fö2025:6) till bland annat Stockholms stad för yttrande.

    På grund av kort remisstid har staden svarat med ett yttrande enligt bilaga 2 till stadens promemoria.

    Bilagor

  4. Projektet Brommaprogrammet (Riksby) etapp 1 är den första utbyggnadsetappen i projektet Brommaprogrammet (Riksby) som omfattar 4 000 bostäder, verksamheter, förskolor och skolor, idrott och rekreation samt förbättrad park- och grönstruktur i ett område söder om Bromma flygplats, och planeras att genomföras i fyra etapper.

    I etapp 1 planeras nio bostadskvarter med cirka 1 250 bostäder, åtta verksamhetskvarter, förskolor och grundskola samt fem idrottskvarter. Etappen ger också grundfunktioner för kommande etapper i form av viktiga anläggningar såsom en pumpstation för fjärrvärme, ett dagvattenmagasin med skyfallsyta och en sopsugsterminal.

    I området finns idag verksamheter för småhandel och industri, en bågskytteförening, en rugbyplan samt Lintaverken. En del av Lintaverken som ägs av Fastighetspartner Bromma AB har kulturhistoriskt värde och ska därför behållas. De arrenden som finns inom projektområdet har eller ska sägas upp. Etappen förutsätter en justering av en del av arrendet för flygplatsen som i nuläget inte innehåller någon verksamhet.

    Projektutgifterna beräknas uppgå till cirka 2 769 miljoner kronor, projektinkomsterna till cirka 880 miljoner kronor och försäljningsinkomsterna till cirka 938 miljoner kronor. Lönsamhetskalkylen redovisar ett positivt nettonuvärde om 144 miljoner kronor. Täckningsgraden beräknas uppgå till 103 procent.

    Exploateringsnämnden har tillsammans med berörda aktörer tagit fram sammanlagt 15 avtal som reglerar genomförandet av etappen. Fyra av dessa är överenskommelser om exploatering med marköverlåtelse som kräver godkännande av kommunfullmäktige senast 30 juni 2025.

    Överenskommelse om exploatering med Sveafastigheter Bostad BR Riksby AB (bilaga 1 till utlåtandet) reglerar genomförandet av kvarter 3. Överenskommelse om exploatering med Maxera Bostad 12 AB (bilaga 2 till utlåtandet) reglerar genomförandet av kvarter 5. Överenskommelse om exploatering med Fastighetspartner Bromma AB (bilaga 3 till utlåtandet) reglerar genomförandet av kvarter 4 och 6. Överenskommelse om exploatering med RBY BR AB och Åke Sundvall i Stockholm AB (bilaga 4 till utlåtandet) reglerar genomförandet av del av kvarter 22.

    Bilagor

  5. Kommunstyrelsen beslutar om förordnande av förvaltningschefer.

    Förordnandet som förvaltningschef vid överförmyndarförvaltningen har förhandlats enligt 11 § MBL den 9 april 2025.

    Bilagor

  6. Utbildningsdepartementet har remitterat betänkandet Bättre förutsättningar för trygghet och studiero i skolan (SOU 2025:8) till bland annat Stockholms stad för yttrande. I betänkandet föreslås flera ändringar i skollagstiftningen som syftar till att åstadkomma en varaktigt förbättrad trygghet och studiero i skolan. Utredningen lämnar också förslag om ett nationellt frånvaroregister.

    Bilagor

  7. Gabriel Kroon (SD) har väckt en motion i kommunfullmäktige. Motionären anser att cykelinfrastrukturen i Stockholm är väl utbyggd och möjliggör smidig långpendlingscykling. Däremot anser motionären att cyklingen försvåras av dåliga vägmarkeringar och skyltanvisningar kring hur man tar sig till kommunala målpunkter, trots att det i stadens Cykelplan finns skrivningar om förbättrad och enhetlig skyltning vid de primära stråken. Motionären föreslår att trafiknämnden ges i uppdrag att snabba på utvecklingstakten av skyltning vid de primära stråken samt att utveckla skyltning på de sekundära stråken.

    Bilagor

  8. I samband med stadens budget för år 2023 gav kommunfullmäktige i uppdrag till kommunstyrelsen att ta fram en handlingsplan mot rasism som sorterar under stadens program för mänskliga rättigheter.

    Stockholms stads handlingsplan mot rasism syftar till att stärka och utveckla Stockholms stads arbete mot rasism och den riktar sig till samtliga nämnder och bolagsstyrelser. Planen är kopplad till Stockholms stads program för de mänskliga rättigheterna och det övergripande målet stadens verksamheter ska vara fria från alla former av rasism.

    Handlingsplanen riktar sig mot alla former av rasism. Samtidigt är det nödvändigt att uppmärksamma att olika typer av rasism kan ta sig olika uttryck. Handlingsplanen lyfter därför särskilt fem former av rasism: afrofobi, antisemitism, antiziganism, islamofobi och rasism mot samer.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Inget protokoll har publicerats

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.